cd speler, no disk

Beste mensen,
Ik heb hier een cd speler staan merk Music Hall ( Philips loopwerk )met de volgende klacht: no disk in display hij scant het cd plaatje wel ( laser beweegt wel), als je het plaatje draait met de hand dan werkt het loopwerk wel en is hij af te spelen.( laser is al schoongemaakt ).
Is het motortje dan defect ?( of de snaar ).
Zijn hier nog onderdelen van leverbaar?

Wie heeft een tip?

Alvast bedankt.

max23

maartenbakker

Golden Member

Dat hangt van het type speler en het type loopwerk af, denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een Music Hall type CD25.2 CD speler met Philips loopwerk type VAM1202/12

Betere klachtomschrijving: disk gaat niet altijd draaien, soms wel en dan werkt hij gewoon.

Hensz

Golden Member

Ik gok dat de snaar te glad en/of te slap is om de CD aan het draaien te krijgen. Eenmaal in beweging redt hij het kennlijk nog, maar dat gaat dan ook niet lang meer duren.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Bij de VAM1202/12 zit er geen snaar tussen de spindel en de spindelmotor. De spindelmotor is een simpel gelijkstroommodelletje en die hebben vaak last van een vervuilde commutator. Als je het motortje loskoppelt zou je hem een paar keer stevig heen en weer kunnen laten draaien op iets van 9V. Als hij het daarna weer doet of beter doet, lag het in elk geval aan de motor.

De enige snaar die er inzit is van de loader. Een loader die niet goed sluit kan natuurlijk ook problemen geven, maar dan merk je dat de clamp de CD niet goed raakt op het moment dat je hem met de hand probeert te draaien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik moet de cd speler nog tegenkomen die een snaar aangedreven cd tafel heeft. wrs idd de cd tafelmotor die slecht contact heeft op de borstels. soms helpt het om er een losse voeding op te zetten en eens wat harder te laten lopen, en iets tegenhouden, dan veeg je de borstels schoon. echter is een VAM1202 niet een bepaald hoogstaand stukje techniek, die vind je overal. het was de goedkope opvolger van de CDM4, de degelijke swingarm reeks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Bij sommige high-end spelers en ik geloof een paar vroege goedkope aziatische modellen zit er wel een snaar en ik kon het merk opzich niet goed inschatten. Hensz heeft kennelijk niet eerst het loopwerk nog opgezocht, maar onder andere daarom vroeg ik om type en loopwerk.

Hoe dan ook is het motortje een zeer zware verdachte, 95% kans. Als het zich niet goed genoeg laat verhelpen door het 'schoondraaien', dan is het soms mogelijk om het motortje los te vervangen, maar officieel moet er een nieuw loopwerk in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een cd speler dient stabiel te draaien, een snaaraandrijving is dat zeker niet. mede daarom is een tape ook niet zo zuiver. snaren en rollen raken hun vorm kwijt met stilstand en worden dan vals..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Wat niet wilt zeggen dat ze niet bestaan.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 7 februari 2019 19:40:21 (13%)

ik hoor graag merk en type dan??

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De laser is vervangen, het probleem is opgelost.
bedankt voor de tips.