Weller soldeerbout WHS40

Ik heb een weller soldeerbout whs40 (analoog) van ongeveer 2 jaar oud.
En ik heb een nieuwe soldeerpunt van 0.8 mm ook van weller.
Ik wil een smd (qfp 44) solderen.
Ik heb eerst geprobeerd de punt te vertinnen maar als ik het tin op het sponsje probeert te verwijderen maar dan stolt de tin meteen op de solderpunt.
De soldeer tin is sn99.3 cu0.7 smeltpunt is 227 graden
De soldeerbout staat op 300 graden.
Maar als ik hem op 350 graden zet hetzelfde verschijnsel.
Wat is hier mis.

Mans
Thevel

Golden Member

Je soldeer is loodvrij, persoonlijk vind ik dat bagger solderen.

Op 7 februari 2019 16:39:08 schreef Thevel:
Je soldeer is loodvrij, persoonlijk vind ik dat bagger solderen.

Sorry, maar dat lijkt mij een "bagger" antwoord op een verzoek om inhoudelijke info.

Ikzelf soldeer al jaren met bijna identieke soldeertin, dus ook loodvrij. Ik heb echter geen ervaringen met Weller soldeerstations. Loodvrij solderen vereist inderdaad een hoger ingestelde temperatuur van de soldeerbout. Ook mijn ervaring is dat soldeertin vrij vlot stolt, zodra de bout eraf is. Het is me daarom niet duidelijk of het solderen dan ook problemen geeft, of dat je puur constateert dat de soldeertin snel stolt.

In eerste instantie dacht ik dat je tegen een "vermogen"-probleempje liep. Dat houdt in dat de bout te weinig energie heeft om een klodder soldeertin te laten smelten (misschien verwarmingselement defect ?). Maar het zou ook kunnen dat de temperatuursensor of de aflezing / conversie in het station niet goed meer werkt of dat het potmetertje van de temperatuur-instelling niet meer goed werkt.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Sine

Moderator

300 graden is zelfs voor loodhoudend tin te laag.

Gewoon 60/40 stook ik iets van 350 graden, loodvrij mag makkelijk een stukje hoger.

Anoniem

Spons te nat?

Hoe langer en hoe smaller de punt, des te moeilijker om een plotse temperatuurdip op te vangen.
Dit in combinatie met 'maar'40W?

Er gaan waarschijnlijk ook nog wel opmerkingen volgen over 'rode' Weller ;-(

Gewoon 60/40 stook ik iets van 350 graden.

Idem

Spons is niet te nat.
Ik heb hem op 400 graden gezet en nu gaat het een stuk beter.
Eigenlijk heb ik een soldeerpunt nodig van 0.4mm.
Ik heb de qfp voor 75% gesoldeerd.
Maar of hij het heeft overleeft.
Morgen de rest solderen met een te grote punt.
En kijken of ik het kan testen of het ic het heeft overleeft.

Mans
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een gullwing gebruiken kan een oplossing zijn. Ik soldeer toch TQFP met 0,8 beitelpunt. Hoe smaller je punt des te sneller koelt deze af. Ik zou eerder overschakelen naar loodhoudend soldeer (tenzij je wettelijk moet).

Te veel soldeer kan ook niet direct kwaad. Met wat litze de overschot weg nemen en controleren met vergrootglas of microscoop.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 7 februari 2019 22:44:43 (23%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 7 februari 2019 19:51:21 schreef MansTrein:
Ik heb hem op 400 graden gezet en nu gaat het een stuk beter.
Eigenlijk heb ik een soldeerpunt nodig van 0.4mm.

Als je wat fluxpasta erbij gebruikt, kun je zelfs met een veel dikkere punt dan jouw 0.8 mm nog succesvol zo'n 0.8 mm pitch TQFP vastzetten.
Als ik lui ben en geen zin heb om de punt te wisselen, doe ik het zelfs door met m'n 3.2 mm brede punt langs de pootjes te gaan ('drag soldering'). De flux zorgt ervoor dat het toch mooi op de pootjes vloeit en een enkele bridge haal je gewoon weg . met litze of door met een schone punt er nog een keer over te gaan.