Weller soldeerbout WHS40

Ik heb een weller soldeerbout whs40 (analoog) van ongeveer 2 jaar oud.
En ik heb een nieuwe soldeerpunt van 0.8 mm ook van weller.
Ik wil een smd (qfp 44) solderen.
Ik heb eerst geprobeerd de punt te vertinnen maar als ik het tin op het sponsje probeert te verwijderen maar dan stolt de tin meteen op de solderpunt.
De soldeer tin is sn99.3 cu0.7 smeltpunt is 227 graden
De soldeerbout staat op 300 graden.
Maar als ik hem op 350 graden zet hetzelfde verschijnsel.
Wat is hier mis.

Mans
Thevel

Golden Member

Je soldeer is loodvrij, persoonlijk vind ik dat bagger solderen.

Op 7 februari 2019 16:39:08 schreef Thevel:
Je soldeer is loodvrij, persoonlijk vind ik dat bagger solderen.

Sorry, maar dat lijkt mij een "bagger" antwoord op een verzoek om inhoudelijke info.

Ikzelf soldeer al jaren met bijna identieke soldeertin, dus ook loodvrij. Ik heb echter geen ervaringen met Weller soldeerstations. Loodvrij solderen vereist inderdaad een hoger ingestelde temperatuur van de soldeerbout. Ook mijn ervaring is dat soldeertin vrij vlot stolt, zodra de bout eraf is. Het is me daarom niet duidelijk of het solderen dan ook problemen geeft, of dat je puur constateert dat de soldeertin snel stolt.

In eerste instantie dacht ik dat je tegen een "vermogen"-probleempje liep. Dat houdt in dat de bout te weinig energie heeft om een klodder soldeertin te laten smelten (misschien verwarmingselement defect ?). Maar het zou ook kunnen dat de temperatuursensor of de aflezing / conversie in het station niet goed meer werkt of dat het potmetertje van de temperatuur-instelling niet meer goed werkt.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Sine

Moderator

300 graden is zelfs voor loodhoudend tin te laag.

Gewoon 60/40 stook ik iets van 350 graden, loodvrij mag makkelijk een stukje hoger.

Anoniem

Spons te nat?

Hoe langer en hoe smaller de punt, des te moeilijker om een plotse temperatuurdip op te vangen.
Dit in combinatie met 'maar'40W?