check engine lampje aansluiten.

High met Henk

Special Member

Op 13 februari 2019 09:36:45 schreef Semtexx:
[...]

Jarenlang heb ik Sierra's en Scorpio's gereden die niet eens een motorstoringslampje hadden. Uitlezen van de knippercodes ging daar werkelijk nog via een stekker onder de motorkap. Tegenwoordig loopt een katalysator of een motor zomaar in puin als je er niet snel genoeg bij bent. Helaas dagelijks werk voor mij....

Mijn scorpio (1996) heeft dus een ODB stekker in het dashboard. maa rken de Mk1 ook nog. Feitelijk heb ik ook de 2.9

Knap dat jij er een knippercode uit krijgt: mij lukte dat in vele gevallen gewoon NIET. De EECIV is bercuht om het niet werken van de diagnose. de EECV in de scorpio kikkeroog (non 8V of non 12V) is wel goed uit te lezen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

*off topic* Ik had er een uitleeskastje voor. Gemaakt voor de amerikaanse EEC-IV, maar met een andere stekker eraan werkte hij gewoon.(Innova 3145). Met uitknipperen schreef ik altijd de verkeerde code op omdat ik een pauze miste oid. Met dat kastje was het giswerk gelijk verleden tijd

Ik had een lambdasondestekker van een Fiesta eraan gemaakt, dat was de passende contrastekker voor de 3-polige diagnosestekker.

Destijds erg fijn vanwege inbouw van de 2.9 24V uit een 1993'er Scorpio in de Sierra, daar kwamen toch wel wat codes uit - met name omdat hij zijn automaat miste.

Met de komst van OBD-2 kwam in 1996 verplicht een standaard, waarmee iedereen uit de voeten kon . Zowel qua standaardisering van de testapparatuur als minimum diagnoseeisen aan de auto zelf.
*/off topic*