check engine lampje aansluiten.

mel

Golden Member

Iets wat inverteert... Een transistor bijvoorbeeld. De basis aan de computeruitgang, met een serie weerstandje van 10 k bijvoorbeeld, en de collector aan de lamp, met ene pullupweerstand die aan de 12 volt ligt.
Emittor aan de massa.
Zorg wel voor een stevige transistor en een weerstand die zeker de stroom van de lamp aankan.
Helaas kan ik op dit forum geen schema,tekenen, anders zou ik het doen. Misschien is er iemand anders die dit even tekent.
Aart was eerder :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt hier kan ik wel wat mee.
Even op zolder componenten zoeken.
Volgens mij alleen bd138 liggen.

Normaler wijze is de belasting van dit lampje nodig voor het regelcircuit van de alternator te laten werken.
M.a.w. als het lampje stuk is of onderbroken laad de batterij niet meer op.(Behoudens andere fouten natuurlijk).
Het lampje gaat uit als de alternator levert.
Bij nieuwere systemen kan ea anders werken.

Op 8 februari 2019 12:04:00 schreef Gij Kieken:
Normaler wijze is de belasting van dit lampje nodig voor het regelcircuit van de alternator te laten werken.
M.a.w. als het lampje stuk is of onderbroken laad de batterij niet meer op.(Behoudens andere fouten natuurlijk).
Het lampje gaat uit als de alternator levert.
Bij nieuwere systemen kan ea anders werken.

Dat is het batteri/laadspanning lampje.
Dit gaat om het "check engine" lampje

Op 8 februari 2019 11:09:22 schreef Arie de W:
Volgens mij alleen bd138 liggen.

Die kan het wel hebben , op de base-emitter spanning na (max 5v).
Dit is eventueel wel te doen met bijvoorbeeld een collector-base zener, maar die zul je dan waarschijnlijk ook niet hebben liggen of wel?

edit: ik ben duidelijk niet wakker.

Daar is dit lampje niet voor, dit lampje geeft aan of er wel of geen motor storing is. Het lampje wat jij bedoelt is al aangesloten.

Anoniem

Die kan het wel hebben, op de base-emitter spanning na (max 5v)

Is geen probleem.
Ik zie niet hoe in deze toepassing de b-e diode invers gepolariseerd kan worden. :-)

Dit is eventueel wel te doen met bijvoorbeeld een collector-base zener

Waarom. c-b diode -60V?

@hieronder:
Helemaal niet erg, 8)7 of :z of |:( of :Z is voor mij ook weleens van toepassing :-)

Op 8 februari 2019 12:48:29 schreef anoniem015:
[...] Is geen probleem.
Ik zie niet hoe in deze toepassing de b-e diode invers gepolariseerd kan worden. :-)

Je hebt helemaal gelijk, ik zit niet op te letten.

[...]Waarom. c-b diode -60V?

Als mijn situatie al waar zou zijn, had dat natuurlijk E-B moeten zijn.

Vergeet maar wat ik zei, ik ga me even zitten schamen

[Bericht gewijzigd door timberleek op vrijdag 8 februari 2019 13:24:06 (20%)

Sorry was ook niet helemaal wakker.
Een klein reed relay ertussen met wissel contact is dat een oplossing.

Shiptronic

Overleden

Ja dat kan ook prima met een relais.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik weet niet of de computer het leuk vind om een relais te schakelen. Het lampje kan namelijk dmv een knipperpatroon, een foutcode aangeven.

Anoniem

Op 8 februari 2019 17:49:01 schreef Gij Kieken:
Sorry was ook niet helemaal wakker.

Zeg maar: helemaal niet wakker ;-)
Maar het heeft deugd gedaan want:

Een klein reed relay ertussen met wissel contact is dat een oplossing.

hier geef je de gouden oplossing ;-)

Op 8 februari 2019 18:13:53 schreef Arie de W:
Ik weet niet of de computer het leuk vind om een relais te schakelen. Het lampje kan namelijk dmv een knipperpatroon, een foutcode aangeven.

Bwa... de VR05R121C van Velleman?
https://www.velleman.eu/products/view/?id=17760
Als die voor 15mA moeilijk gaat doen ...

@hieronder:

Wel een relais met diode nemen dan

Of zelf nog een blusdiode zetten. ;-)

Je kan ook een optocoupler pakken, die vind ik dan weer handig, want 4 pootjes :), wel een voorschakel weerstand ertussen !

Yep... maar met een NPN als uitgang... dus toch nog de transistortrap van Aart nodig ;-)

Een zwevende NPN, dus die kan ook gewoon 12V schakelen.

Yep... transistortrapje van Aart niet nodig ;-)

Shiptronic

Overleden

Op 8 februari 2019 18:13:53 schreef Arie de W:
Ik weet niet of de computer het leuk vind om een relais te schakelen. Het lampje kan namelijk dmv een knipperpatroon, een foutcode aangeven.

Wel een relais met diode nemen dan idd, maar een torretje kan ook, (torren moet ik zoeken en hebben maar 3 pootjes, relais liggen hier bij bosjes, alle soorten en maten, dus dat bepaald mijn keus :) )

Je kan ook een optocoupler pakken, die vind ik dan weer handig, want 4 pootjes :), wel een voorschakel weerstand ertussen !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 8 februari 2019 18:37:14 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Vanavond de bd138 met weerstanden en printkroonsteen op een rasterprint gesoldeerd. Daarna even op getest op een voeding en los lampje, werkte goed.
Vervolgens het printje getest in de auto, en ook daar werkt het goed.
Bedankt allen voor het meedenken.

Shiptronic

Overleden

Met feedback, Top !

Om watt voor auto /motor ombouw gaat het? (foto?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 februari 2019 18:19:14 schreef anoniem015
[...]Yep... maar met een NPN als uitgang... dus toch nog de transistortrap van Aart nodig ;-)

Een zwevende NPN, dus die kan ook gewoon 12V schakelen.

@TS: Ik zou nog even een kleine diode over de basis-emitter zetten, met de anode aan de basis, om de transistor te beschermen tegen een positieve basis-emitter spanning, wat bijvoorbeeld zou kunnen gebeuren bij het uitschakelen van het contact.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 9 februari 2019 08:41:11 (33%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die diode zou ik er nog even bij kunnen solderen.
Het gaat om een suzuki samurai met een motor uit een suzuki swift gti. Het dashboard is van suzuki samurai met dieselmotor. De diesel motoren komen van peugot.

Shiptronic

Overleden

Leuk project !

Heeft de GTI motor en ECU al OBDII (EOBD) ?

Knipper code's ?? waarschijnlijk niet , welk bouwjaar komt de motor/ECU?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 10 februari 2019 00:08:41 (82%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De motor komt uit 1992, een al 10 jaar in mijn bezit. Helaas geen OBD2, alleen knipper odes.

Hoe is de aansluiting in het klokkenpaneel? Kans is erg groot dat dit lampje een van zijn aansluitingen met andere functies deelt. Weet niet of je dit ongestraft kunt omdraaien; daarom zou ik de pootjes van het lampje apart bedraden zodat ze geen contact meer met de print maken.

Of je laat het ding compleet weg. Van de zelfdiagnosefuncties moet je geen hoge pet op hebben.
Ik heb vroeger een aantal swiftjes en starlets versleten met legio problemen, zonder dat er ooit een lampje is gaan branden ;)

Shiptronic

Overleden

zo een lampje is handig, je wil weten wanneer er iets mis is, dan kan je het oplossen, vaak zijn het simpele dingen en goed op te lossen, maar daar is wel een beetje systeem kennis voor nodig. Daar heeft volgens mij TS geen gebrek aan. is een prima oplossing. en klokken en tellers uit die tijd zijn nog vrij basic. (een Arduino kan meer ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Ik heb dat lampje nog nooit zien branden, weet ik veel dat die kapot kunnen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ondanks dat het ding bij diverse problemen NIET gaat branden, is er een kans dat ie soms WEL gaat branden en dat je het wil weten. Ik zou zo'n communicatie-kanaal niet willen afsluiten. Kennelijk kunnen sommige motor-besturings-systemen detecteren als er iets mis aan het gaan is en dan alarm slaan. Daar kan je maar beter gebruik van maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tegenwoordig zou ik je groot gelijk geven.
In 1992 was OBD 1 nog niet eens gestandaardiseerd en hadden vele merken hun eigen knippercodes, foutcodes, uitleesmethodiek. De diagnosemogelijkheden waren zeer beperkt. Uitgevallen cilinders, uitgevallen lambdaregeling/katalysator, klopgrenzen bereikt waren pas vanaf 1996 standaard.
Deze Suzuki motor heeft welgeteld 18 beschikbare foutcodes. :)

Wie handig genoeg is om een motor over te zetten heeft in mijn optiek meer dan genoeg kennis en kunde van de techniek om aan te voelen wanneer iets niet helemaal in orde is en je eens moet gaan kijken. Uitlezen kan via de diagnosedraden dan alsnog.

Jarenlang heb ik Sierra's en Scorpio's gereden die niet eens een motorstoringslampje hadden. Uitlezen van de knippercodes ging daar werkelijk nog via een stekker onder de motorkap. Tegenwoordig loopt een katalysator of een motor zomaar in puin als je er niet snel genoeg bij bent. Helaas dagelijks werk voor mij....

High met Henk

Special Member

Op 13 februari 2019 09:36:45 schreef Semtexx:
[...]

Jarenlang heb ik Sierra's en Scorpio's gereden die niet eens een motorstoringslampje hadden. Uitlezen van de knippercodes ging daar werkelijk nog via een stekker onder de motorkap. Tegenwoordig loopt een katalysator of een motor zomaar in puin als je er niet snel genoeg bij bent. Helaas dagelijks werk voor mij....

Mijn scorpio (1996) heeft dus een ODB stekker in het dashboard. maa rken de Mk1 ook nog. Feitelijk heb ik ook de 2.9

Knap dat jij er een knippercode uit krijgt: mij lukte dat in vele gevallen gewoon NIET. De EECIV is bercuht om het niet werken van de diagnose. de EECV in de scorpio kikkeroog (non 8V of non 12V) is wel goed uit te lezen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

*off topic* Ik had er een uitleeskastje voor. Gemaakt voor de amerikaanse EEC-IV, maar met een andere stekker eraan werkte hij gewoon.(Innova 3145). Met uitknipperen schreef ik altijd de verkeerde code op omdat ik een pauze miste oid. Met dat kastje was het giswerk gelijk verleden tijd

Ik had een lambdasondestekker van een Fiesta eraan gemaakt, dat was de passende contrastekker voor de 3-polige diagnosestekker.

Destijds erg fijn vanwege inbouw van de 2.9 24V uit een 1993'er Scorpio in de Sierra, daar kwamen toch wel wat codes uit - met name omdat hij zijn automaat miste.

Met de komst van OBD-2 kwam in 1996 verplicht een standaard, waarmee iedereen uit de voeten kon . Zowel qua standaardisering van de testapparatuur als minimum diagnoseeisen aan de auto zelf.
*/off topic*