Batterijen vervangen in netbook

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Netbook Asus 900, draait nog zowat 10 minuten op batterij. Het ding is ook vele jaren oud, het heeft reeds uitstekend zijn dienst gedaan. Niet zonder moeite kreeg ik het battery-pack open (de beide helften waren aan elkaar gelijmd) en trof daar, niet onverwacht, vier stuks 18650. Deze zijn met elkaar verbonden, en met het printje, door gepuntlaste stalen lippen. Nu kan ik zat 18650's kopen, bv. bij oom Ali, met van die lippen eraan, maar wat dan? Kan men aan dergelijke lippen solderen? Met een 50W termostatisch soldeerstation? Of raden jullie me eerder aan een vervangend batterypack te kopen, met alles erop en eraan? Maar die vind ik zo gelijk niet voor dit ouwetje. Ter info de spec van het battery-pack: 7,4 V, 5200 mAh; het is een serieschakeling van telkens twee batterijen parallel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
dijkmane

Golden Member

op ebay heb je voor 24 euro een compleet pack.
zou ik daarvoor gaan

In no Sense, Nonsense

Ik heb nooit problemen gehad met solderen aan die lippen. De cel werd er nooit merkbaar warmer van, dan is het imo prima.

Ik zo uze overigens niet in china kopen die cellen. Kwaliteit is vaak belabberd of in ieder geval onbekend. Zo duur zijn ze ook niet van een gerenommeerde partij (zie bijvoorbeeld nkon.nl).

Echter zit er waarschijnlijk een BMS printje bij die accu. Die zijn meestal geen fan van cellen vervangen. Vaak houden ze intern bij wat de resterende accucapaciteit is. Cellen vervangen haalt dan niks uit, volgens het bms heeft hij nog steeds geen capaciteit.

Er zijn wel mensen in geslaagd om de capaciteit langzaam maar zeker weer omhoog te krijgen. Er zijn ook accu's geweest die herprogrammeerbaar bleken. Maar ook genoeg die er gewoon geen zin in hadden.

Bij het verwijderen van de cellen is het aan te raden om de bms van spanning te blijven voorzien. Anders willen ze nog wel eens vertikken om weer te gaan werken.

Kan leuk zijn als projectje, of als je weet dat dat type bms "fixbaar" is.
Als je gewoon een werkend apparaat wilt, zou ik er persoonlijk niet aan beginnen en gewoon een accu kopen.

recent heb ik nog een laptop accupack wat gaar was voorzien van goede cellen, windhoos geeft aan accupack vervangen, maar toch draait het nog 45 minuten. dat pack was al dood, laadde niet meer op, cellen waren nog 2volt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mijn ervaringen (heb ook zo een kleine asus gehad die stuk was, jammer genoeg accu gesloopt voor de cellen, was ook 7,4V).
1) als je de cellen losmaakt van de BMS gaat die 95% van de tijd stuk. de bms gaat in foutmode en is onherroepelijk. je moet dus cellen vervangen terwijl er spanning op blijft.
2) vele BMS printjes weten hoe goed de cellen zijn, met een beetje geluk meet de uwe enkel de klemspanning en regelt daarmee, dit is echter een weinig gebruikte manier omdat uw accu ook aan de pc doorgeeft hoelang ze nog kan werken. er zijn ook cellen die verschillen. de ene heeft 40% op 3,5V, de andere staat op 10% op 3,5V.
3) chinese en namaak cellen zijn een ramp. dat gaat 2-3 weken goed werken en dan stuiken die cellen in elkaar. je zal na een maand letterlijk geen minuut meer kunnen werken. de BMS is echter wel goed.

ik zou eerder zo een replica kopen, en 4 nieuwe cellen. en bij die nieuwe replica (met gezonde BMS) direct ook de 4cellen onder spanning vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Is die BMS niet op de een of andere manier te resetten dan?
Bij nieuwe cellen is dat ding in eerste instantie toch ook zonder spanning?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

is zo gebouwd. als je losse bms koopt en de eerste keer aansluit doen ze nog niks.
eens de cellen aangesloten en je zet de laadspanning erop, dan gaat de bms in werking. als die dan één van zijn cellen onder de 2,7V ziet gaan, dan brand die een fuse door in een chip en is het afgelopen

die namaakbatterijtjes werken zo niet, daar lukt het SOMS om de cellen eraf te halen, opnieuw aan solderen (bms is in veiligheid gegaan), maar na laadspanning geven start die weer gewoon op. de meeste werken zo, maar vermoed ook dat er zullen zijn die definitief uitschakelen.
want dit is een veiligheids riciso. een bms die afschakelt op een accu van 2,6V mag die accu niet zomaar weer gaan laden, want dan zal die telkens op een te lage spanning komen en ooit onstabiel worden.
een bms mag uitschakelen op 3.0V maar moet 'defect' gaan als er cellen onder 2,7 gaan

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 9 februari 2019 08:43:57 (50%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 februari 2019 10:27:15 schreef big_fat_mama:
Nu kan ik zat 18650's kopen, bv. bij oom Ali, met van die lippen eraan, maar wat dan?

Als je een truuk weet om vantevoren in te schatten of de capaciteit ongeveer gehaald wordt, dan mag je het me vertellen.

Als jij nu cellen gaat kopen, dan zou ik op 3000 - 3300mAh mikken. Gewoon omdat dat tegenwoordig kan. Maar als je chinees je 2200mAh stuurt, dan ben je je doel al voorbij geschoten: Je hebt minder dan voorheen. Maar dat ze een factor tien overdrijven is niet ongewoon. Dan heb je helemaal niets.

Koop de cellen bij NKON. Betrouwbare leverancier die achter z'n producten staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

doorgaans is de beste optie om de cellen onder spanning te vervangen, dan is de kans het kleinste dat een al bijna gaar pack reset. dat is wel wat werk, heb het ook al bij makita accu's gedaan, de bms van een samsung pack op makita cellen gesoldeerd omdat de Ri te hoog was van de samsung cellen.

ook al eens met behulp van 4 voedingen gedaan die de cellen simuleerden, wel belangrijk dat je dan de huidige celspanning neemt, en de stroom van de voeding niet te laag zet, met solderen even sluiting maken en de bms reset omdat er te lang 1 cel 0V was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

In tegenstelling tot onze forum eigen explosieven expert ;) zou ik zelf gewoon een vervangende accu kopen. En die gebruiken.

Dat is de twee keer dat ik dat gedaan heb niet slecht bevallen.

dijkmane

Golden Member

inderdaad, gewoon op ebay een imitatie pack kopen, dat is goed genoeg.
zit je ook niet te pielen met een wellicht defecte bms en een pack dat niet meer goed dicht gaat.

al 3-4x gedaan en die laptops draaien nu nog steeds >2uur op zo'n pack.
en je bent vrijwel net zo duur uit.

In no Sense, Nonsense

voor een laptop van >5 jaar ga ik geen nieuwe accu meer kopen. die ebay dingen van van enkele tientjes zijn niet de beste, iig die namaak dingen niet. cellen heb ik hier zat, dus als het werkt, kan ik er altijd nog nieuwe inzetten, nkon ligt maar enkele straten verderop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onzin, een laptop van 5 jaar oud is nog prima bruikbaar, Mijn pc is ouder dan dat en ik zie geen enkele noodzaak het ding te vervangen.

Ik heb vorig jaar nog een accu gekocht voor een HP elitebook van bijna 10 jaar oud. Dat is mijn 'gooi en smijt' laptop voor dingen buiten de deur, dat het ding mechanisch onverwoestbaar is helpt daarbij.
Waarde van het ding is letterlijk nul, compleet onverkoopbaar.

De nieuwe accu (ebay cheapie van 23 euro oid) werkt al een jaar naar volle tevredenheid :)

als je er niets bijzonders mee doet is een xp draaiend geval nog prima, zeker om systemen te programmeren waar je nog een com poort voor nodig hebt. maar een gemiddeld systeem uit de low range van 10+ jaar oud kan nog geen youtube video afspelen zonder te haperen met de core centrino erin en 1GB ram.

met een ssd en wat meer geheugen kan een middenmoot systeem van 7-10 jaar nog best mee, tevens zorgt een sdd ervoor dat de accu wat langer meegaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb vorig jaar mijn Dell laptop vervangen, die was uit 2006. HDD wel vervangen door een SSD uiteraard. Speelde 100% prima Youtube filmpjes. Daar hoef je echt niet elke 5 jaar je portemonee voor te trekken (je mag het van mij best als excuus gebruiken om steeds wat nieuws te kopen hoor).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Bijna 10 jaar en 10+ maakt toch wat verschil nog test :)
Het ding heeft 4G ram, een SSD (intel X25-M van ook bijna 10 jaar) en draait windows 10 zonder mokken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 februari 2019 12:44:52 (13%)

ik koop nooit een laptop, de krijgertjes zijn goed zat, zo vaak gebruik ik zon ding toch niet. doorgaans zijn ze dan 7-11 jaar oud en daar steek ik geen accu meer in. soms werkt zo'n ding nog 1,5 uur op de originele accu van 10 jaar oud.

een x25-v van 40 gb wat mn eerste ssd was draait ook in een oude laptop, die had last van wat rotte adressen, 9 jaar oud intussen.

heb er ook wel gehad die werden afgedankt omdat er W10 was opgezet ondanks dat de hardware dat niet aankon, drivers waren nogal instabiel. W7 terug erop een ssd erin steken en prima ding weer. W10 is nogal van hardware en drivers afhankelijk, sommige laptops die oud zijn werken er wel prima mee, en nieuwere die ook duurder waren juist niet.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 9 februari 2019 12:58:13 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 9 februari 2019 07:50:41 schreef fcapri:
ik zou eerder zo een replica kopen, en 4 nieuwe cellen. en bij die nieuwe replica (met gezonde BMS) direct ook de 4cellen onder spanning vervangen

Mee eens. Van wat ik er van kan opmaken is dat cellen uit China enorm in kwaliteit variëren, zonder een duidelijk teken wanneer je goede en slechte kan verwachten. Mechanische dingen zijn ze echter best aardig in, dus gewoon die cellen bij NKON kopen en de replica behuizing op eBay. De ècht goede cellen komen sowieso niet via de aanbiedingen uit China en zelfs de kwaliteitscellen van NKON kosten je de kop niet.

Sine

Moderator

Voor 23USD heb je zo'n voorgebakken accu thuis, ik zou niet moeilijk doen.
Het is een Eee bookje, die dingen verbruiken toch al 2x niks.

Op 9 februari 2019 13:58:50 schreef Sine:
Voor 23USD heb je zo'n voorgebakken accu thuis, ik zou niet moeilijk doen.
Het is een Eee bookje, die dingen verbruiken toch al 2x niks.

ik heb er zo al gekocht voor mijn HP NC6400 en die ging na 2maand stuk, capaciteit nog slechter dan mijn slecht accupack (na 5min valt die uit).
Ondertussen is mijn NC6400 reeds overleden. die heeft 6 accu's gehad op 12jaar tijd.

Op 9 februari 2019 12:43:16 schreef Sine:
Bijna 10 jaar en 10+ maakt toch wat verschil nog test :)
Het ding heeft 4G ram, een SSD (intel X25-M van ook bijna 10 jaar) en draait windows 10 zonder mokken.

nu werk ik op mijn 13-14jaar oude HP NC6220. 2GB ram (en het max dat er ook in kan), een single core 1,73GHz processor en had een 2,5" IDE hard disk (dus geen SSD mogelijk).
zit gewoon win7 erop en draait perfect op zijn lader (accu is nog de originele en al 10jaar dood :-). win10 kan er niet op, processor wordt niet ondersteund, LOOOL

ik heb wel een chinees converter printje van IDE naar MSATA steken, en daar heb ik een 64GB MSATA printje (ook uit china) in gestoken.
loopt supervlot daarmee en kosten alles samen iets van 25€ (althans goedkoper dan een SSD destijds).
als het van mij afhangt, blijft die pc nog een 2-3jaar verder werken en staat 24/24 aan. maar de laatste tijd klaagt win7 wel dat er geen geheugen meer beschikbaar is en ik programmas moet sluiten.

er is ook 1 nadeel: als die in sleep gaat, herstart de pc sneller dan de SSD, waardoor die geen boot device vind. mag enkel hibernate doen waardoor die bij het starten door de hele (trage) bios moet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je een kleine ssd hebt, kun je in windhoos de slaapstand uitschakelen, en de hyberfill.sys file verwijderen, die is zo groot als het werkgeheugen. ook de pagefile.sys niet te groot maken.

soms is de opstartsnelheid van de disk te compenseren door de bios alle andere bootable devices voor te laten gaan, dan is de ssd inmiddels in de lucht als die als laatste kan booten. soms de optie fast boot uitschakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hyberfill is net van hibernate, en die doet het wel.
de slaapstand echter, dan blijft het gehele OS in RAM geheugen draaien. als je dan de powerknop indrukt, ben je op 3sec terug op je inlogscherm (enkel het scherm aanzetten en de fans).
probleem is dat de disk dan nog niet in werking is getreden en de boel crashed (alsof je bij een werkende pc ineens zijn hard disk eruit trekt).

IDE is niet hot plugable, en vermoed dat die chinese converter de oorzaak is. maarja, 64GB solid state op een oude IDE aansluiting is spotgoedkoop aan 25€.
de grootste SSD die gemaakt werd op IDE aansluiting is volgens mij 30GB (en die had ik ervoor zitten, maar helaas te klein voor win7)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 10 februari 2019 08:30:49 (28%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat is sterk afhankelijk van de hardware heb ik gemerkt, met een 40gb ssd kom je bij de ene pc goed weg, zelfs updates kunnen nog erop, maar bij een ander systeem zit diezelfde 40gb ssd kaal na installatie al veel verder vol, een upgrade gaat dan niet meer.

de slaapstand kopieert het hele ram geheugen naar de hdd toe, en schakelt dan uit. vaak zitten er drivers bij die dat niet pikken waardoor de boel instabiel wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 9 februari 2019 21:39:48 schreef fcapri:
[...]

ik heb er zo al gekocht voor mijn HP NC6400 en die ging na 2maand stuk, capaciteit nog slechter dan mijn slecht accupack (na 5min valt die uit).
Ondertussen is mijn NC6400 reeds overleden. die heeft 6 accu's gehad op 12jaar tijd.

YMMV uiteraard, ik heb deze gekocht van een Duitse webshop, en het is duidelijk een chinese accu, geen rebuild maar echt een nieuwe molding.
Hij mist de typische vier leds op de bodem die HP heeft bij die accu's maar verder werkt hij nu al iets van een jaar prima :)

PE9SMS

Special Member

Op 10 februari 2019 09:22:11 schreef testman:
de slaapstand kopieert het hele ram geheugen naar de hdd toe, en schakelt dan uit. vaak zitten er drivers bij die dat niet pikken waardoor de boel instabiel wordt.

Dàt is hibernate. Dan gaat de pc ècht uit. Bij sleep blijft de pc in een lowpower stand aan. Het ram blijft gewoon geladen dan.

This signature is intentionally left blank.