Batterijen vervangen in netbook

dijkmane

Golden Member

inderdaad, gewoon op ebay een imitatie pack kopen, dat is goed genoeg.
zit je ook niet te pielen met een wellicht defecte bms en een pack dat niet meer goed dicht gaat.

al 3-4x gedaan en die laptops draaien nu nog steeds >2uur op zo'n pack.
en je bent vrijwel net zo duur uit.

In no Sense, Nonsense

voor een laptop van >5 jaar ga ik geen nieuwe accu meer kopen. die ebay dingen van van enkele tientjes zijn niet de beste, iig die namaak dingen niet. cellen heb ik hier zat, dus als het werkt, kan ik er altijd nog nieuwe inzetten, nkon ligt maar enkele straten verderop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onzin, een laptop van 5 jaar oud is nog prima bruikbaar, Mijn pc is ouder dan dat en ik zie geen enkele noodzaak het ding te vervangen.

Ik heb vorig jaar nog een accu gekocht voor een HP elitebook van bijna 10 jaar oud. Dat is mijn 'gooi en smijt' laptop voor dingen buiten de deur, dat het ding mechanisch onverwoestbaar is helpt daarbij.
Waarde van het ding is letterlijk nul, compleet onverkoopbaar.

De nieuwe accu (ebay cheapie van 23 euro oid) werkt al een jaar naar volle tevredenheid :)

als je er niets bijzonders mee doet is een xp draaiend geval nog prima, zeker om systemen te programmeren waar je nog een com poort voor nodig hebt. maar een gemiddeld systeem uit de low range van 10+ jaar oud kan nog geen youtube video afspelen zonder te haperen met de core centrino erin en 1GB ram.

met een ssd en wat meer geheugen kan een middenmoot systeem van 7-10 jaar nog best mee, tevens zorgt een sdd ervoor dat de accu wat langer meegaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb vorig jaar mijn Dell laptop vervangen, die was uit 2006. HDD wel vervangen door een SSD uiteraard. Speelde 100% prima Youtube filmpjes. Daar hoef je echt niet elke 5 jaar je portemonee voor te trekken (je mag het van mij best als excuus gebruiken om steeds wat nieuws te kopen hoor).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Bijna 10 jaar en 10+ maakt toch wat verschil nog test :)
Het ding heeft 4G ram, een SSD (intel X25-M van ook bijna 10 jaar) en draait windows 10 zonder mokken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 9 februari 2019 12:44:52 (13%)

ik koop nooit een laptop, de krijgertjes zijn goed zat, zo vaak gebruik ik zon ding toch niet. doorgaans zijn ze dan 7-11 jaar oud en daar steek ik geen accu meer in. soms werkt zo'n ding nog 1,5 uur op de originele accu van 10 jaar oud.

een x25-v van 40 gb wat mn eerste ssd was draait ook in een oude laptop, die had last van wat rotte adressen, 9 jaar oud intussen.

heb er ook wel gehad die werden afgedankt omdat er W10 was opgezet ondanks dat de hardware dat niet aankon, drivers waren nogal instabiel. W7 terug erop een ssd erin steken en prima ding weer. W10 is nogal van hardware en drivers afhankelijk, sommige laptops die oud zijn werken er wel prima mee, en nieuwere die ook duurder waren juist niet.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 9 februari 2019 12:58:13 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 9 februari 2019 07:50:41 schreef fcapri:
ik zou eerder zo een replica kopen, en 4 nieuwe cellen. en bij die nieuwe replica (met gezonde BMS) direct ook de 4cellen onder spanning vervangen

Mee eens. Van wat ik er van kan opmaken is dat cellen uit China enorm in kwaliteit variëren, zonder een duidelijk teken wanneer je goede en slechte kan verwachten. Mechanische dingen zijn ze echter best aardig in, dus gewoon die cellen bij NKON kopen en de replica behuizing op eBay. De ècht goede cellen komen sowieso niet via de aanbiedingen uit China en zelfs de kwaliteitscellen van NKON kosten je de kop niet.

Sine

Moderator

Voor 23USD heb je zo'n voorgebakken accu thuis, ik zou niet moeilijk doen.
Het is een Eee bookje, die dingen verbruiken toch al 2x niks.

Op 9 februari 2019 13:58:50 schreef Sine:
Voor 23USD heb je zo'n voorgebakken accu thuis, ik zou niet moeilijk doen.
Het is een Eee bookje, die dingen verbruiken toch al 2x niks.

ik heb er zo al gekocht voor mijn HP NC6400 en die ging na 2maand stuk, capaciteit nog slechter dan mijn slecht accupack (na 5min valt die uit).
Ondertussen is mijn NC6400 reeds overleden. die heeft 6 accu's gehad op 12jaar tijd.

Op 9 februari 2019 12:43:16 schreef Sine:
Bijna 10 jaar en 10+ maakt toch wat verschil nog test :)
Het ding heeft 4G ram, een SSD (intel X25-M van ook bijna 10 jaar) en draait windows 10 zonder mokken.

nu werk ik op mijn 13-14jaar oude HP NC6220. 2GB ram (en het max dat er ook in kan), een single core 1,73GHz processor en had een 2,5" IDE hard disk (dus geen SSD mogelijk).
zit gewoon win7 erop en draait perfect op zijn lader (accu is nog de originele en al 10jaar dood :-). win10 kan er niet op, processor wordt niet ondersteund, LOOOL

ik heb wel een chinees converter printje van IDE naar MSATA steken, en daar heb ik een 64GB MSATA printje (ook uit china) in gestoken.
loopt supervlot daarmee en kosten alles samen iets van 25€ (althans goedkoper dan een SSD destijds).
als het van mij afhangt, blijft die pc nog een 2-3jaar verder werken en staat 24/24 aan. maar de laatste tijd klaagt win7 wel dat er geen geheugen meer beschikbaar is en ik programmas moet sluiten.

er is ook 1 nadeel: als die in sleep gaat, herstart de pc sneller dan de SSD, waardoor die geen boot device vind. mag enkel hibernate doen waardoor die bij het starten door de hele (trage) bios moet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je een kleine ssd hebt, kun je in windhoos de slaapstand uitschakelen, en de hyberfill.sys file verwijderen, die is zo groot als het werkgeheugen. ook de pagefile.sys niet te groot maken.

soms is de opstartsnelheid van de disk te compenseren door de bios alle andere bootable devices voor te laten gaan, dan is de ssd inmiddels in de lucht als die als laatste kan booten. soms de optie fast boot uitschakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hyberfill is net van hibernate, en die doet het wel.
de slaapstand echter, dan blijft het gehele OS in RAM geheugen draaien. als je dan de powerknop indrukt, ben je op 3sec terug op je inlogscherm (enkel het scherm aanzetten en de fans).
probleem is dat de disk dan nog niet in werking is getreden en de boel crashed (alsof je bij een werkende pc ineens zijn hard disk eruit trekt).

IDE is niet hot plugable, en vermoed dat die chinese converter de oorzaak is. maarja, 64GB solid state op een oude IDE aansluiting is spotgoedkoop aan 25€.
de grootste SSD die gemaakt werd op IDE aansluiting is volgens mij 30GB (en die had ik ervoor zitten, maar helaas te klein voor win7)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 10 februari 2019 08:30:49 (28%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat is sterk afhankelijk van de hardware heb ik gemerkt, met een 40gb ssd kom je bij de ene pc goed weg, zelfs updates kunnen nog erop, maar bij een ander systeem zit diezelfde 40gb ssd kaal na installatie al veel verder vol, een upgrade gaat dan niet meer.

de slaapstand kopieert het hele ram geheugen naar de hdd toe, en schakelt dan uit. vaak zitten er drivers bij die dat niet pikken waardoor de boel instabiel wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 9 februari 2019 21:39:48 schreef fcapri:
[...]

ik heb er zo al gekocht voor mijn HP NC6400 en die ging na 2maand stuk, capaciteit nog slechter dan mijn slecht accupack (na 5min valt die uit).
Ondertussen is mijn NC6400 reeds overleden. die heeft 6 accu's gehad op 12jaar tijd.

YMMV uiteraard, ik heb deze gekocht van een Duitse webshop, en het is duidelijk een chinese accu, geen rebuild maar echt een nieuwe molding.
Hij mist de typische vier leds op de bodem die HP heeft bij die accu's maar verder werkt hij nu al iets van een jaar prima :)

PE9SMS

Special Member

Op 10 februari 2019 09:22:11 schreef testman:
de slaapstand kopieert het hele ram geheugen naar de hdd toe, en schakelt dan uit. vaak zitten er drivers bij die dat niet pikken waardoor de boel instabiel wordt.

Dàt is hibernate. Dan gaat de pc ècht uit. Bij sleep blijft de pc in een lowpower stand aan. Het ram blijft gewoon geladen dan.

This signature is intentionally left blank.

heb hier gekeken, alleen die hiberfil.sys is aanwezig. ik gebruik die sleep functie nooit omdat er vaak drivers instabiel van worden. 1 druk op de aan/uit knop en t spul sluit netjes af. de slaapstand is idd veel sneller weer terug in de lucht, die staat standaard aan in W10, die gooi ik eruit omdat het een notaire accu leegtrekker is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 februari 2019 09:54:44 schreef PE9SMS:
[...]Dàt is hibernate. Dan gaat de pc ècht uit. Bij sleep blijft de pc in een lowpower stand aan. Het ram blijft gewoon geladen dan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier zie je het probleem van het gebruik van Nederlandse (vertaalde) termen. "Slaapstand", is dat hibernate of sleepmode? Verwarring alom. Bij W10 is dat verschil naar mijn idee verdwenen voor de gebruiker. Hardware gaat stapsgewijs in low power (scherm uit bv) en na nog langer gaat ie echt uit (zoals hibernate).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Dat was in oudere versies ook al. Slaapstand is suspend to RAM, sluimerstand is suspend to disk.

Wat in Windows 10 wel anders is, is dat uitschakelen ook een halve suspend to disk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hier zie je het probleem van het gebruik van Nederlandse (vertaalde) termen. "Slaapstand", is dat hibernate of sleepmode? Verwarring alom.

Welnee, nix te verwarring. Eenieder die ook maar een beetje Nederlands kent, en een beetje Engels, associeert "hibernate" met "winterslaap" en met niets anders.

Misschien mag ik ook het draadje terug op de sporen trekken, min of meer? Tenslotte was het nooit bedoeld om over winterslaap te gaan, of over dat ene malle O/S, of over HP-hardware. En ook niet over de Olympische spelen of de verkiezingen in Sjakkamakka, die komen er zodadelijk ook nog bij, wie weet.

Mijn aanvankelijk idee was inderdaad om vier losse 18650's aan te kopen in China, dat heb ik al eerder gedaan en het viel helemaal niet tegen voor mijn beperkte verwachtingen. Slordige 3000 mAh, zoals reeds werd gesuggereerd. Een euro of 10 ging dat kosten, en veel meer is dit antieke netboekje me inderdaad niet waard. Dus een vervangingspack @ 20-30 euro is toch een beetje buiten budget, hoewel iedereen akkoord lijkt dat het technisch gezien de beste optie is. Enne, als dat nog niet duidelijk was: er draait Linux op, Ubuntu 14 thans. Zou probleemloos naar versie 16 moeten kunnen , misschien zelfs naar 18 maar dat is niet dringend.

Het beste dat ik aan dit draadje overhoud is het inzicht dat de BMS wellicht een poging doet om zelflerend te zijn, dat maakt het experiment twijfelachtig inderdaad. Ik zit nog te overwegen om er eens losjesweg twee 18650's aan te solderen die ik toch al heb, en te kijken wat er gebeurt; tenslotte is dit een zo oud apparaatje dat de zelflerendheid wel eens erg beperkt zou kunnen zijn, misschien zelfs helemaal afwezig.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 10 februari 2019 14:08:59 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

kapot is ze toch al, die een poging doen met 2 cellen is zeker mogelijk.
je zou eventueel zelf gewoon 3 draden kunnen bijsolderen en 2 accu's parallel er bij te gooien en kijk of je dan al meer capaciteit haalt.

schakelt die nog even snel uit terwijl de cellspanning toch hoger lijkt, is het een BMS die alles heeft bijgehouden en hoef je niet te gaan solderen.
bv 8,4V op 100%, je gebruikt de laptop 10min en die komt op 50% bij 7,2V en 10% bij 6,6V.
je soldeer 2 18650 parallel bij met draden
8,4V = 100%, 50% is ineens nog 7,8V en 10% is nog 7,4V.
dan is de BMS er eentje die de stromen meet (hoeveel ging erin en hoeveel loopt eruit) en die kan je niks gaan herleren.

heb je echter geluk en komt die na 10min pas op 80% te staan met 8,0V, dan meet die gewoon celspanning en kan je gewoon cellen vervangen.

er staan verhalen op internet dat je stroomtellende BMS'en voor de gek kunt houden door telkens meer stroom te laten laden (weerstand parallel die laadstroom laat weglekken waardoor de BMS ipv 1000mAh ineens 1200mAh moet laden om op 8,4V te geraken). dan accu weer leegtrekken en weer opladen met nog meer 'lekstroom'. het is mij nooit gelukt.

ik ben tot een punt gekomen dat de accu van 12,6V (100%) naar 12,2V (0%) ging terwijl de batterij daar nog zeker 90% haalde. die wou absoluut niks herleren. ze leren wel in de omgekeerde manier, als de accu sneller leegloopt dan de BMS denkt, stelt ze haar ontlaadgrafiek bij.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 februari 2019 13:42:34 schreef big_fat_mama:
...En ook niet over de Olympische spelen of de verkiezingen in Sjakkamakka, die komen er zodadelijk ook nog bij, wie weet.

Ja, straks begint er nog iemand over hippies en het werkwoord "moeten" :7
...iets met pot en ketel...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 10 februari 2019 13:10:38 schreef maartenbakker:
Slaapstand is suspend to RAM, sluimerstand is suspend to disk.

Ehh. Voor mijn gevoel is "sluimeren" in het gewone leven iets als "bijna slapen", Dus minder diep dan slapen. Hibernate is winterslaap is dieper/langer dan een gewone slaap.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Tsja, MS-logica. Ik moet de S-states eens uit m'n hoofd leren, dat is de enige niet verwarrende manier om dat soort dingen op te schrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 februari 2019 10:00:08 schreef Sine:
In tegenstelling tot onze forum eigen explosieven expert ;) zou ik zelf gewoon een vervangende accu kopen. En die gebruiken.

Dat is de twee keer dat ik dat gedaan heb niet slecht bevallen.

Ik heb voor al mijn ThinkPads batterijen van een of andere bamibakker, zitten blijkbaar Sanyo cellen in.

Werkt wel prima voor die 30 euro die ik betaald heb, en dat al bijna 2 jaar lang.

Deze volgens mij: http://www.better-e.nl/ibm-thinkpad-t20-t21-t22-t23-t24.html

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!