Zener identificeren (van print waar klein brandje op heeft gewoed)

Gaat om een voedingsprintje van TDK in een Speak n' Spell speelgoed sprekende computer, uit ca. 1981.

Er heeft een brandje gewoed op de print, een andere thread gaat over de transistor waar de brand is ontstaan.

Ik probeer het schema in kaart te brengen want dat staat niet op het Internet. Alle onderdelen zijn through hole, maar vrij klein. Zo ook de zener op de print aangeduid met "DZ". De zwarte inkt van de opdruk is niet goed meer te lezen, maar het goede nieuws is dat er in ieder geval "9.1" lijkt te staan, ik ben al blij met die ".", dan kan je 'm in ieder geval niet verkeerd om aflezen. Daarna lijkt er "B1", of "B4" te staan, dit zou ook nog "81" of "84" kunnen zijn. Misschien dat daarachter nog iets kwam, maar daar lijkt het niet op.

Als ik moet gokken, dan denk ik een 9.1V zener. Hij zou zeker nog goed kunnen zijn, maar hoe kan ik een zener "opmeten"? Bevestiging o.b.v. de opdruk is denk ik het fijnst..

http://furrtek.free.fr/noclass/speakandspell/sns_full.png

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 8 februari 2019 15:06:43 (23%)

This is the world we know best, the world of madness

De vraag hoe ik een zener kan meten was een beetje onnozel, dat is overal te vinden. Ik meet dan 8.4V... Dat wijkt toch wel behoorlijk af van de verwachte 9.1V, of is dit binnen de toleranties?

Of kan het ook nog zijn dat het toch echt 9.1V moet zijn, maar dat de zener is beschadigd dor het brandje, waardoor deze nu bij 8.4 spert? Lijkt me sterk, maar ik weet er weinig van...

Zou een 8V2 zener kunnen zijn, 5% tolerantie is heel normaal

This is the world we know best, the world of madness

Op 8 februari 2019 15:06:17 schreef Blackfin:
[afbeelding]

Het zou ook een 8V2 kunnen zijn, dat komt dichter in de richting van wat ik mat, maar dat verklaart niet waarom ik toch iets van "9.1" zie staan. Belangrijk om te weten, het schema dat je aanhaalt is het enige schema dat er te vinden is, maar mijn printje is net anders, en heeft ook minder onderdelen. Sommige logische delen komen overeen, andere weer niet.

maartenbakker

Golden Member

Het schema van "furrtek" dat Blackfin linkt van de 1979-versie, is niet helemaal compleet (ik mis de thyristor op het mainboard) en het stukje van de voedingsmodule klopt niet helemaal denk ik. Of het is een iets andere versie èn het klopt niet helemaal. Ik heb een in Nederland geassembleerde Engelse versie ook uit 1979 van 3 nieuwe elco'tjes voorzien en even goed aan de tand gevoeld.

Ik heb in bijgesloten kladje ook iets vaags gedaan wat ik waarschijnlijk niet meer op de foto kan nakijken, namelijk de gelijkrichter van de -3,7V verkeerdom getekend. Dacht dat ik die gedubbelcheckt had, maar net als de 22V zenerdiode in het schema van furrtek zou het onzin zijn om het zo te doen. Ik meet overigens wel ook 8,2V over de zener die bij mij het zichtbare opschrift B6 heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."