Domoticz offline na update

Op mijn rpi draai ik al tijden domoticz. Nu heb ik deze geüpdate (beta versie) Nu krijg ik de melding offline als ik domoticz wil benaderen via de webserber.op een gegeven moment kreeg ik de volgende melding "database incompatible with this domoticz version. You can not downgrade"
Soms verwijder ik de sd-kaart uit de rpi en kopieer deze bestanden via een pc in een mapje als backup. Echter als ik nu de sd-kaart in de pc stop en de bestanden verwijder en hiervoor de oudere weer terug kopieer verandert er niks. Schijnbaar is dit niet de juiste manier van een backup maken. Heeft iemand een idee hoe ik domoticz weer kan gebruiken. En dan het liefst zo dat ik niet alles opnieuw moet instellen.

Sine

Moderator

Ja, dat is een van de problemen als je de beta domoticz draait, update sloopt vanalles :P

De laatste final is ook alweer meer dan een half jaar oud.

Kijk of post even hier voor een oplossing:
https://www.domoticz.com/forum/viewforum.php?f=6&sid=efbfeeab830fe…

Een kopie maken van de in windows zichtbare bestanden op dat SD-tje is vrij zinloos. Je wilt een kopie maken van /home/pi/domoticz of een complete image van het kaartje.

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 februari 2019 21:37:19 (23%)

Van Domoticz ken ik niks, maar is het niet zo als Pimatic dat je eigenlijk je config file als backup kan gebruiken? Simpel tekstbestandje dat je na een reinstall kan terug zetten?

ASPA-tech.be

Je hebt nu die SD kaart al gewist dus eigenlijk is het al te laat.

Back-ups altijd testen zonder het origineel te beschrijven.

Je kan nog proberen alles opnieuw te installeren en dan bepaalde bestanden van de PC te halen, al benodigd dat wel flinke kennis van database en domoticz

Nou draai ik Domoticz onder windows, maar...

Volgensmij maakt maakt Domoticz regelematig Database backups, ik dacht van elk uur.

Als je een oude backup vind van voor de beta kun je de oude domoticz weer installeren en een backup db gebruiken.

Vraag me niet waar ze dit neergooien in een RPI

Ik meen dat je een SD kaart wel kunt mounten als drive in bv een ubuntu startbare livecd ISO op je pc. Kies dan niet voor installatie maar testen.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op 9 februari 2019 14:51:29 (20%)

Sine

Moderator

Zover ik weet backupped domoticz helemaal niks, sterker nog, de database verschilt tussen versies, dus als je een versie hebt met problemen kun je niet straffeloos downgraden.

Je zal er maar afhankelijk van zijn, dan ben je mooi in de aap gelogeerd. En kan je de WAF schudden.

TonHek
p.s. ik was ook min of meer van plan om DomoticZ te gaan gebruiken, nu begin toch te twijfelen.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
marcob

Golden Member

Waarom twijfelen, je moet alleen rekening houden wanneer je de beta versie gebruikt, kunnen er zoals met alle beta's nog 'dingetjes' inzitten.

Ik doe nooit zomaar beta versie updaten, maar eens in de zoveel tijd. En dan eerst op een test systeem.

[Bericht gewijzigd door marcob op 9 februari 2019 15:43:16 (26%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 9 februari 2019 15:01:07 schreef Sine:
Zover ik weet backupped domoticz helemaal niks, sterker nog, de database verschilt tussen versies, dus als je een versie hebt met problemen kun je niet straffeloos downgraden.

Als de oude versie hebt van domoticz kun je gewoon terug

en ja ik draai een oude versie...

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik draai Domoticz al een jaar of 2. Hij maakt een backup van de database, maar dat staat niet standaard aan. Die backups staan onder /home/pi/domoticz/backups. Die kopiëer ik dagelijks naar een nas.

Voor updaten maak ik eerst een backup van de hele sd kaart met etcher of win32imager. En nooit updaten naar een beta versie.

Het werkt verder prima en krijg een notificatie als domoticz crashed (start vanzelf weer op)
https://www.domoticz.com/wiki/Monitoring_domoticz

Raspberrry pi zit op 3 supercaps in serie en sluit bij spannings uitval netjes af.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

hey hey, ben nieuw hier en vandaag men raspbarry pi 4 aangekomen (Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 4)
Geraak er al direct niet in via men windows pc via het ip adres...

Iemand die mij wegwijs kan maken hoe en wat ik moet aanspassen en hoe.
Moet nog veel leren over de raspberry maar is al direct een slechte start als ze deze leveren met oude software (denk ik )

Thx

Shiptronic

Overleden

Welk IP adres, statisch? DHCP? Gebruik ip scanner om hem in het netwerk te vinden, of even rechtstreeks op je PC latop en even je netwerkaart in de goede range zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo ver geraak ik, maar direct de melding domoticz offline

Maak even een nieuw topic, je kaapt deze oude.
Domoticz start normaal automatisch. Als je dan het IP adres weet, dan kun je het benaderen via zo iets:
http://192.168.2.106:8080/#/Dashboard
(ik denk dat tot die 8080 ook genoeg is, de rest vindt ie zelf wel)

[Bericht gewijzigd door flipflop op 7 augustus 2020 21:43:02 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Maar hoe weet je welk adres de raspberry pi heeft gekregen?

Anders lokaal inloggen scherm en toetsenbord eraan, en hopen dat er iets van een GUI opstaat :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 7 augustus 2020 21:50:27 (17%)

kun je vinden via een netwerk scanner

Shiptronic

Overleden

Maak idd even een nieuw topic, dit topic kapen is niet handig

Shiptronic

Overleden

Op 7 augustus 2020 21:42:20 schreef flipflop:
Maak even een nieuw topic, je kaapt deze oude.
Domoticz start normaal automatisch. Als je dan het IP adres weet, dan kun je het benaderen via zo iets:
http://192.168.2.106:8080/#/Dashboard
(ik denk dat tot die 8080 ook genoeg is, de rest vindt ie zelf wel)

Gelukt, hier gaan we verder: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2189274#2189274