2 6 volt accu's in oldtimer met zonnepaneel

Op 10 februari 2019 17:19:26 schreef rew:
[...]Standaard accus mag je niet overladen. Zelfs niet "druppel". Die 6,9 is daarvoor bedoeld: De spanning is zodang laag dat je net niet het water kan ontleden. Zit je met die spanning te hoog, dan ga je water ontleden en dan moet je dat op tijd bijvullen voordat de accu stuk is.

Fijn dank je voor de tip.

maus0611

Golden Member

Die 2cv dynamo in het blok kun je zelf op zich wel reviseren. Veel zit er niet in want hij zit op de krukas, dus enkel schoonmaken en koolborstels vervangen.

Zo min mogelijk met licht aan rijden, zo min mogelijk verbruikers aan (dus geen radio maar een thuis oplaadbare bluetooth speaker), telefoon via een powerbank.

Controleer eventuele lektstroom, soms wil het contactslot nat worden door lekkage bij de voorruit, controleer remlichtschakelaar of deze netjes onderbreekt of toch een beetje 'lekt'.

Prijs je rijk, de 12v eend heeft ook niet veel over.

Het is lang niet zeker dat een revisie van de dynamo nodig is en het probleem oplost.

De standaard dynamo levert 30A wanneer je mooi rijdt, stationair zal dat nog een 5A kunnen zijn maar vaak is het dan bijna 1 of minder.
Verlichting pakt dat niet volledig weg, reken op zo'n 20A max voor de verlichting.
Wat ik wel vermoed is dat de regelaar aan vervanging toe zou kunnen zijn. Die kan je effe uitmeten (spanning bij ca 2000rpm, verlichting uit, daarna verlichting aan).
Een oude mechanische regelaar is na al die jaren zeker wat van z'n punt. Je kan die bijregelen of vervangen, voorkeur voor het laatste.
Meten is weten maar 150-180W is voor zo'n beest toch voldoende.
Een vervanger (nieuw) kost ongeveer 80-100€ (effe zoeken). Regelaar weet ik niet zo meteen maar daar is veel keuze in.

Eerst dat nakijken, lekstroom beperken (zelfs een vervuilde accu, bovenkant kan genoeg zijn).

Check ook zeker de massa aansluitingen, enige weerstand hierop en de spanning valt ook ver terug. Bij draaiende motor (met 2000rpm) zou je op de accu klemmen tussen de 6,8 en 7V moeten meten, ideaal is 6,9.

6V accu's kan je nog steeds makkelijk kopen, kies ook een ruime en dat scheelt weer een deel.
Een druppellader met tijdsklok is een voordeel als je niet wekelijks rijdt. Goed onderhouden accu's van een goed merk halen makkelijk 10j.

nu zal een auto van die leeftijd geen 55W koplamp op 6V hebben, maar eerder max 20-30W per lamp. zit er een kachelfan in, of heb je rijwind nodig voor de kachel?

dat de dynamo niet genoeg levert is een probleem van die tijd, een startmotor was al een hele luxe.. als je ritjes maakt met veel stilstaan bij stoplichten ed, dan zou wat toeren maken op die momenten om de lopende stroom op te vangen ook helpen. als de accu al een paar keer leeg is geweest, dan heb je snel zat problemen met starten, polariteit keert om en zeker bij koude of langer staan komt dat eruit.

de 2e accu erbij zetten als er ruimte is, is zeker geen slecht iets om wat extra vermogen te hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een zonnepaneel werkt als stroombron. Als je de spanning naar beneden trekt krijg je niet meer stroom.

Dus een 20Watt 18Volt paneel levert max iets meer dan 1A, afhankelijg van de sterkte van het zonlicht. Bij 18 Volt dus 20 Watt, bij 6 volt niet meer dan 6.5 Watt.

Dus een converter geeft altijd winst. En die kun je dan ook afstellen op max 6.8 Volt uit als het goed is, al heb ik zo geen concrete voorbeelden.

Op 10 februari 2019 20:22:38 schreef testman:
.... zit er een kachelfan in, of heb je rijwind nodig voor de kachel....

Jij hebt duidelijk nooit in een lelijke eend gereden of er aan gesleuteld. :+

Nee, die hebben geen kachelfan en zelfs geen kachel. Met wat handbediende klepjes kun je wat "warme" lucht van de luchtgekoelde motor krijgen. In de winter gewoon een jas aandoen. En handschoenen als het echt koud was.

Ik blijf erbij dat het systeem moet kunnen werken zoals het ontworpen was. Sluit me bij Appel aan: naast de dynamo is de spanningsregelaar een verdachte, gecorrodeerde contacten ook. Een verkeerde combinatie van spanningsregelaar en dynamo door een vorige eigenaar zou ook nog kunnen. Er zijn verschillende fabrikanten en uitvoeringen van.

Hier wat meer info: http://techniek.armisoft.nl/elektrische-installatie/

een 2cv? zeker wel, heb er in begin 90's vaker in gezeten, konden lekker hard de bocht om.. maar dat was een nieuwer model uit de 80's wrs.

echter weet ik van andere oldtimers wel dat er geen kachelfan inzat, klepjes openen of een rolschuif was alles om enige verwarming te regelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 februari 2019 20:45:51 schreef deKees:
Een zonnepaneel werkt als stroombron. Als je de spanning naar beneden trekt krijg je niet meer stroom.

je krijgt wel meer stroom, maar binnen de max stroom.
een paneel die max 2A en max 20V is, zal ergens op een 15-16V werken en daar het max vermogen afgeven.
het klopt wel dat je op lagere spanning minder vermogen genereert en je beter een ander zonnepaneel voor je toepassing neemt.
als TS het over een 20W paneel heeft en 18V gebruikt, zal dit de openklem spanning zijn.
en dan mag de fabrikant niet teveel overdrijven.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste mede beantwoorders, ik ben content en ga dus voor 1 accu, zuiniger verlichting en mijn zonnepaneel met MPPT naar 6.9V. Wellicht in combinatie met "revisie" of reinigen van de dynamo inclusief koolborstels. De bedrading wordt sowieso nieuw en denk hierbij het maximale te halen wat mogelijk is om leegloop tegen te gaan. hartelijk dank voor jullie input.

en controlleer alle lampen eens.
t zou niet de eerste oldtimer zijn waar iemand de 5W achterlichten door 10W of meer heeft vervangen (ik ben er ook zo ene).
al dat meerverbruik wordt nadelig als je dynamo niet sterk genoeg is (bij mij geen probleem)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken