freesmachine zelf maken

Ik heb mijn plannen erop gezet om zelf een hout freesmachine te maken.
Dus een freesmachine tafelmodel. Op youtube zijn er voorbeelden genoeg te vinden. Echter hier is het vaak zo dat men een bovenfrees koopt ( makita , bosch,... ) en deze ondersteboven tegen de onderkant van de tafel monteert.
Ik ben dit niet van zin om zo te doen, maar gewoon met een motor te werken.
Echter welke motor zou ik gebruiken hiervoor want bij de bovenfreesmachientjes lees ik dat deze toch al snel een onbelast toerental hebben van 6000 - 30000 rpm onbelast. Ook het vermogen mag dus niet te weinig zijn. liefst minimum 1500 watt.
Ik ben al eens aan het zoeken geweest maar vind niet echt zo'n motor.
de motors die ik vind draaien veel te weinig toeren.
Iemand een idee waar ik deze kan vinden en hoe zo'n motor juist noemt?
Mag dus 230 of 380 volt zijn.

Bedankt alvast.

een dergelijk toerental heeft alleen een seriemotor, dat heeft een dergelijke frees dus ook. gezien zo'n apparaat gevaarlijk is, zou ik er niet zelf 1 gaan bouwen van losse onderdelen, als er een bit loskomt met dat toerental ben je zo een oog kwijt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou gewoon beginnen met een freesje van dremel of zo. Dat is voor de hobby nog wel te behappen.

Een CNC met 1500W frees begint al aardig industrieel te worden. Daar heb je een heel stevige tafel voor nodig.

Tidak Ada

Golden Member

Ga eens bij HBM-Machines.com kijken. Ze hebben daar al houtfreesbanken vanaf € 220,- te koop. Daar koop je nauwelijks een motor voor!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik gebruik een Kress 850 schat deze ook rond de 200,-

Oeps, moet Kress 800 zijn maar 1050 is ook een goeie

Lambiek

Special Member

Op 9 februari 2019 23:09:22 schreef Stanno:
Ik heb mijn plannen erop gezet om zelf een hout freesmachine te maken.

Leuk, altijd doen. :)

Echter hier is het vaak zo dat men een boven frees koopt ( makita , bosch,... ) en deze ondersteboven tegen de onderkant van de tafel monteert. Ik ben dit niet van zin om zo te doen, maar gewoon met een motor te werken.

En waarom denk je dat ze er een kopen, niet aan beginnen om zo'n ding zelf te maken. Op een standaard freesmotor zit een goede spantang, daar moet je zelf niet mee gaan knoeien. Is levens gevaarlijk als er bij 30000 toeren een frees uit komt zetten, je wil niet weten waar zo'n ding doorheen vliegt als die loskomt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.