Printbanen niet te kort op elkaar?

Hoi,

Zou ik de onderstaande print kunnen ontwikkelen met de toner methode?

Sine

Moderator

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ga je de print laten maken? Dan is 8mil binnen de specs van standaard 6mil. Indien je ze toch laat maken, waarom geen double layer? Enkele componenten, zoals de 2 weerstanden een beetje verplaatsen en je krijgt logische banen.

Hoe verbind je een bottom layer trace met een soderpad op top zijde? Lijkt mij niet correct.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Niet letten op de solderpad van de top layer, die komt gewoon mee op de bottom layer. Ik zou de print zelf maken zoals vermeld met de "toner" methode.

Sine

Moderator

@beekeeper,
Hij gaat ze niet laten maken, de toner transfer methode is een methode om zelf te etsen zonder te hoeven belichten.

8mil lijkt me dan wat aan de erg krappe kant, 10 heb ik gedaan met overhead sheets, maar dat is al erg tricky.

Ik zou overigens je sporen wat dikker uitvoeren waar mogelijk, zeker voor de voedings lijnen.
Als het printje wat groter mag worden kun je het een stuk minder kritisch maken, steker nog als de connector bezetting niet kritisch is kan het nog makkelijker.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 10 februari 2019 18:39:51 schreef buckfast_beekeeper:
Ga je de print laten maken?...

Dat staat er toch niet, hij gaat hem zelf maken.

"tijd is relatief"

Ik heb jammer genoeg niet meer plaats dan te zien is op de foto... :'(

Is het een optie om de SMD versie te gebruiken van de MCP23017? Als je er nog geen ervaring mee hebt: SMD solderen is niet moeilijk (als je de SOIC uitvoering pakt in ieder geval).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Sine

Moderator

Dan is bestellen nog een optie. Voor vijf euro heb je er tien (als dit je eerste order is bij PCBWay bijvoorbeeld dan zijn ze zelfs gratis)

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Waar kan ik dan bestellen? Als ik zoek om te bestellen kom ik steeds op + 100 Euro uit...

MAH

Golden Member

Dit is ook prima op gaatjesprint te maken. En als je het makkelijk wilt hebben dan neem je met twee gaatjes per eiland.

Als je bredere traces wilt hebben moet je de opstelling al veranderen want je komt niet met veel meer tussen de pinnen door, je zou er dan al omheen moeten en dan komt je connector verder van de rand af te staan.

Of je hooit er wel bredere traces op en dan soldeer je draadbruggen van de linkste kant van je connector naar het ic.

Btw, ik zou er nog wel even een ontkoppelcondensatortje bij op zetten, om storing te voorkomen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Er is helemaal geen ontkoppeling op de voeding en een ongunstige gnd routing.
Afhankelijk van wat er verder aan zit en hoe lang de draden zijn zou het kunnen werken, maar het lijkt een nodeloos risico. Ik zou een C plaatsen en een gnd plane maken.

En let inderdaad op die jumpers. Daar zou de DRC over moeten vallen ?

Ok, excuses.

Dit soort elektronica geeft HF (radio) storing, o.a. op de voedingsspanning en kan zichzelf in de war storen.
Een gebruikelijke manier om dat gedrag te verbeteren is dicht bij de voedingsaansluitingen van ieder IC een condensator te plaatsen, gewoonlijk 100 nF. Deze sluit het HF kort.
Centraal op het board is een elco van 10 uF gebruikelijk, als je niet weet hoe het gebruikt zal worden en er geen andere vereisten zijn.

Omdat het dus om HF gaat is de zelfinductie van de verbindingen van belang.
Lussen zijn ongunstig. De voedingsspanning volgt nu een lange lus om het IC en de connector heen. Een directe, korte verbinding zou beter zijn.
Een praktische manier om de gnd voor HF goed te leggen is een zo ononderbroken mogelijk vlak, bijvoorbeeld de bovenkant van de print, als gnd te gebruiken. De retourstromen zoeken in dit vlak zelf de kortste weg, namelijk onder de signaal verbindingen. Hoe hoger de frequentie hoe sterker dit effect.

Eagle kent een Design Rule Check, deze zou het ontbreken van via's tussen de blauwe banen aan de onderkant van de print en de rode jumpervlakjes op de bovenkant op moeten merken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 februari 2019 18:44:03 schreef Sine:
@beekeeper,
Hij gaat ze niet laten maken, de toner transfer methode is een methode om zelf te etsen zonder te hoeven belichten.
.....

Met de huidige prijzen begrijp ik niet dat je nog zelf wil klooien. En al zeker niet op 8mil.

@TS: er is een gans topic met alle mogelijke fabrikanten. Hier. SEEED, AllPcb, PcbCart, ... allemaal hanteren ongeveer dezelfde prijzen. Bij allpcb vorige week een PCB besteld 235mm x 182mm 5 stuks voor 29$ excl verzending. Blijf je onder 50mm x 50mm kosten dan 5$ excl verzending.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
Sine

Moderator

PCBWay, 100x100 10 stuks 5 usd

Eerste order gratis

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

De 100nF C begrijp ik. De GND plane ook. De 10uF elco in het midden van de print niet.

Als je de grote chip omdraait past het makkelijker.

Toen ik nog zelf dingen aan het etsen was, toen hanteerde ik 10 of 12 mil als "minimum track width" en "minimal clearance". Als je dat invult in de design rules dan vertelt eagle je precies waar de pijnpunten zitten.

[Bericht gewijzigd door rew op 11 februari 2019 09:39:38 (68%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je kunt de traces bij de onderste connector nog een flink eind naar beneden schuiven, en de chip iets naar rechts. Dat zou meer dan genoeg ruimte moeten geven om je spacing te halen...?

Ik heb idd de print een beetje hertekend en nu heb ik meer plaats tussen de banen, ondertussen al een proto bordje gemaakt en het werkt perfect. Ik heb de 100nF toegevoegd aan de de IC voeding. Ik ga als volgende proberen een smd versie te maken al weet ik niet hoe ik daaraan moet beginnen. Die ga ik dan maar eens bestellen. Dan ben ik mee met mijn tijd he :9

Thevel

Golden Member

ondertussen al een proto bordje gemaakt

Foto!
We zijn hier gek op foto's. :):)

Ziezo :) Het zit via de header op een cheap chinees relaiskaartje.

[Bericht gewijzigd door Zjokkeh op 13 februari 2019 10:42:05 (78%)]