GU10 ledspotjes flitsen (160v AC)

Beste,

Mijn huisinstallatie bestaat uit 3x230V AC.
Mijn verlichting is via domotica enkelpolig geschakeld van uit de elektrische kast en vertrekt in bundel via XVB's naar mijn GU10 led-spotjes.
Als de verlichting niet aangestuurd wordt krijgen mijn spotjes een spanning van 160V AC (?zwerfstroom?). Hierdoor beginnen deze soms onregelmatig te pinken. (bij aansturen krijgen die mooi 230V AC)
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Het gaat over 5x 4 enkelpolige relaismodules verdeeld over 4 automaten en de 3 fase.
Zorgt dit voor een sluimerverbruik?
Ik heb ook al eens een ander merk van led-spotjes gebruikt, maar het probleem blijft dezelfde.

Groeten
Jonas

Is capacitieve werking in de bedrading, kan geen kwaad.
Als je dat kwijt wilt, kun je een dubbelpolig relais nemen, of een weerstand van 100k ofzo over de lampen zetten.
(weerstand moet wel voor netspanning geschikt zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ja, dat kan door capacitief lek.
Een kleine ohmse belasting helpt, b.v. een weerstand 56k/2W parralel aan de lampjes. Ja, dat geeft wel ietwat verlies.

Het is niet van belang, maar merk op dat het genoemde 3x230V net vrij zeldzaam is ?

een compensator erover verhelpt dat probleem wel. doorgaans een probleem met dimmers, en andere schakelaars die niet geheel uitschakelen. gezien je hier een 3x 230V net hebt, zitten je ledspots tussen 2 fasen, daarom blijven ze branden. 2 polig schakelen zou dan idd werken, vermits je niet op die groep ook wcd's hebt zitten die die fase ook nodig hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je niet een relais met wisselcontact gebruiken. Sluit vervolgens de schakeldraad aan op het wisselcontact. Het contact wat is gesloten als de lamp uit moet zijn verbindt je dan met de nul. Op het andere contact sluit je de fase aan. Het probleem is dan doorgaans opgelost.

Op 10 februari 2019 21:10:38 schreef Arco:
Is capacitieve werking in de bedrading, kan geen kwaad.
Als je dat kwijt wilt, kun je een dubbelpolig relais nemen, of een weerstand van 100k ofzo over de lampen zetten.
(weerstand moet wel voor netspanning geschikt zijn)

Moeten deze bij de lamp geplaatst worden, of mag ik deze op mijn relaismodules aansluiten?
Bedankt voor het antwoord

Kun je niet een relais met wisselcontact gebruiken. Sluit vervolgens de schakeldraad aan op het wisselcontact.

zou je denken, maar geld hetzelfde als bij de franse wisselschakeling, als de contactafstand te klein is, heb je ram sluiting. overigens heb je het met een 3x230V net niet over de nul, maar over een andere fase..

edit, je kunt die over de relais zetten, gewoon tussen L en N op de uitgang van het relais of de klemmenstrook.

[Bericht gewijzigd door testman op 10 februari 2019 21:28:12 (14%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 10 februari 2019 21:21:19 schreef Thijs1983:
Kun je niet een relais met wisselcontact gebruiken. Sluit vervolgens de schakeldraad aan op het wisselcontact. Het contact wat is gesloten als de lamp uit moet zijn verbindt je dan met de nul. Op het andere contact sluit je de fase aan. Het probleem is dan doorgaans opgelost.

Dat lost inderdaad het probleem op in technische zin.
Maar er bestaat ook een franse of verkeerde wisselschakeling waarbij de fase en de nul beide op dezelfde schakelaar zitten, en dat wordt sterk afgeraden of is zelfs verboden. Maar het werkt wel :)

Mag dat, in dit geval met relais wel, de fase en nul beide op dezelfde (wissel)schakelsectie?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

100K 3W, zou dit voldoende zijn? (met een krimpkousje erover)

In rust
(I=U/R, dus 160V/100k=0.0016A, P=U*I, dus 160V*0.0016A= 0.16W)
In bedrijf
(I=U/R, dus 230/100k=0.0023A, P=U*I, dus 160V*0.0023A= 0.52W)

https://www.conrad.be/p/te-connectivity-rox3sj100k-metaalfil...ks-1676815

Of gaat deze problemen geven?

Alvast bedankt!

Het wordt wel vaker gedaan en ik moet zeggen gaat ik hier nog nooit geen problemen mee heb ondervonden.
Bij een "iets langere" kabel waar een fasedraad en schakeldraad langs elkaar liggen krijg je dat een ledlamp al iets gaat branden als de schakelaar uit is. Door het andere contact van de wisselschakelaar met de nul te verbinden is het probleem opgelost. Geen idee of hier iets op tegen is, zou eigenlijk niet weten waarom.

dit is puur doordat de ts een 230V krachtnet heeft, je hebt dan 2 fasen op een lamp staan. normaal is dat oplichten van ledspots weg als er geen vaste spanning op die kabel zit, dus alle andere lampen en evt vaste spanning ook uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Probeer een keer met een dimbare spot, die hebben daar meestal minder last van. Vermoed dat dit komt doordat de elektronica die in de voet zit een ietsie pietsie meer energie nodig heeft.

- Condensator van een 10-tal nF parallel over de lamp ben je er meestal ook vanaf. M.i. Beter dan een weerstand, gebruikt immers geen energie. Schuif die wel in een krimpkous voor de veiligheid.
- Dubbelpolig schakelen zoals al aangehaald
- Oplossing van Thijs (wisselcontact )is heel gevaarlijk, zeker als dat zo'n klein printrelais is met een heel kleine spatie tussen de contacten.

Bij 3x230V netten heb je meer last van dat fenomeen omdat er altijd minstens een spanningsvoerende geleider in de buis zit. Via de geschakelde fase en de aatrdingsdraad is de kring immers nog altijd 'gesloten'.

@Thijs: zoals testman ook al zei, is zo'n schakeling gevaarlijk; bij het uitschakelen krijg je altijd een korte vlamboog, en als die nog niet gedoofd als het bewegende contact bij de nul is aangekomen, heb je dus een vlamboog tussen de fase en nul gemaakt, waar vervolgens idioot veel stroom door gaat lopen. Zo'n vlamboog heeft een hele lage weerstand, die ook nog eens afneemt naarmate er meer stroom gaat lopen. Als die stroom groot genoeg is dooft hij ook niet meer in de nuldoorgang, en dan heb je dus groot vuurwerk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 10 februari 2019 21:41:38 schreef JonasH:
100K 3W, zou dit voldoende zijn? (met een krimpkousje erover)

In rust
(I=U/R, dus 160V/100k=0.0016A, P=U*I, dus 160V*0.0016A= 0.16W)
In bedrijf
(I=U/R, dus 230/100k=0.0023A, P=U*I, dus 160V*0.0023A= 0.52W)

https://www.conrad.be/p/te-connectivity-rox3sj100k-metaalfil...ks-1676815

Of gaat deze problemen geven?

Alvast bedankt!

dit klopt niet natuurlijk, de gemeten lekspanning van 160V is met een last van 0,5W al 0V. dus je hebt alleen verbruik extra als de lampen aan zijn. een x2 condensator zou beter zijn overigens, die worden niet heet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt iedereen voor de reacties! Deze week stelde ik plots nog rare fenomenen vast. Differentieel die (na 18:00) telkens maar uit viel, inductiekookplaat defect, wasmachine deed raar, condensator van droogkast defect. Uiteindelijk beginnen meten tussen de aardig en lijnen. Voor +/- 18:00 130v oven aardig en lijnen. Na +/- 18:00 tot wel 345v tussen aardig en lijnen. Zelf wanneer is mijn elektrisch net loslopende. Fluvius (Eandis) gebeld. Wat bleek, er is in de straat verlichting een defecte ballast die verlies geeft naar de aarde.
Goed bezig, wij maar differentieels plaatsen, maar op de straatverlichting passen ze het niet toe! ?. Conclusie probleem opgelost en ik meer dan €500 armer van de kosten dat ik gemaakt heb voor mijn nieuwe toestellen.

dit klinkt meer alsof je een erg slechte aarding hebt. normaal zou je met een eigen aardpin geen last moeten hebben van elders op de voeding die binnenkomt een lek naar aarde. ofwel, je aarde komt van de netbeheerder en is te slecht om een zekering eruit te krijgen bij de straatverlichting. waardeloos dus..

overigens wel raar dat je 345V meet terwijl je een 3x230V krachtnet hebt, dat zou ook niet mogen.

[Bericht gewijzigd door testman op 16 februari 2019 11:04:39 (14%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Special Member

Bij mij knipperen ze mee met de vaatwasser en wasmachine sinds ik een intelligente stroommeter heb.

als je ledspots knipperen als de verwarming in de wasmachine of vaatwas aan is, wordt het tijd om te gaan meten. is je fase nog steeds de fase? dus bruin spanningsvoerend? spanningsverschil tussen aarde en nul is? en wat is dat verschil onder last? ook meten wat je spanning doet onder last, hoeveel V zakt die in, op een andere groep waar de last niet op aangesloten zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een tijdje terug ledspots gehad waar felle flitsen uitkwamen als je op dezelfde groep een bijv. stofzuiger aanzette. (tijdens het opstarten)
Ze overleefden het wel, maar erg gerustgevend is het niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

tijdens het opstarten van een stofzuiger verzorgt de triac regeling tevens een softstart bij de duurdere merken. als je een verfbrander met temperatuur regeling hebt, zet die maar eens op een groep met led lichtbronnen. kun je zo zien als het ding op temperatuur is, alle led gaat dan knipperen door de triac regeling in die brander. iig ledspots en led tl doen dit, leds op een DC voeding niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Special Member

Op 16 februari 2019 12:31:10 schreef testman:
als je ledspots knipperen als de verwarming in de wasmachine of vaatwas aan is, wordt het tijd om te gaan meten. is je fase nog steeds de fase? dus bruin spanningsvoerend? spanningsverschil tussen aarde en nul is? en wat is dat verschil onder last? ook meten wat je spanning doet onder last, hoeveel V zakt die in, op een andere groep waar de last niet op aangesloten zit.

Ik zal eens gaan meten. Wat is de norm, hoeveel mag de netspanning inzakken?

uit mn hoofd, 10 %, dacht ik

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

22V spanningsval als je de wasmachine aanzet in huis? denk het niet, dat is voor nederlandse normen veel te veel. als je nu je hoofdvoeding aan vermogen trekt in t buitengebied eind van de lijn alla. als ik hier de volle 35A trek zakt de voeding nog geen 10V in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer