[NL]luchtcompressor met 4kw motor op B16A


GJ_

Moderator

1,5mm is tamelijk krap, maar we weten niet wat voor een beveiliging er precies in die pressostaat zit.
Eerst testen, later kan daar altijd nog een maatje dikker in. De vereiste dikte word bepaald door de zekering die er voor zit.

Ik heb bij de vorige post intussen een schetsje gedaan.
Super bedankt voor het schetsje, dan ga ik het zo aansluiten en T1-T2 omdraaien mocht hij de verkeerde kant op draaien. In de pressostaat zit een 10A instelbare thermische beveiliging. Kun je met zo'n geel knopje afstellen. Lijkt mij het beste om deze op Inom van de motor in te stellen toch?
is het niet gewoon beter om even je woonplaats op te geven en kijken of er iemand in van het forum in de buurt woont die bereid is te helpen
GJ_

Moderator

Voorlopig gaat het TS goed af toch? Zolang hij maar de juiste vragen blijft stellen en niet met z'n tong voelt of er spanning op de motordraden zit gaat het prima.
Ja het moet nu wel gaan lukken. Ik krijg vandaag de softstarter binnen en heb al een verdeeldoosje waar ik hem in kan monteren. Ook met het schema erbij moet het nu geen probleem zijn. Ik zal jullie laten weten als het gelukt is!
Hensz

Golden Member

Op 13 februari 2019 08:07:00 schreef GJ_: niet met z'n tong voelt of er spanning op de motordraden zit gaat het prima.

_o_ :+ :-D

On the record: ik vind ook dat TS het uitstekend doet!
Don't Panic!
Jonges alles is aangesloten en het werkt perfect! Die spftstarter regelt zochzelf automatisch dus hoef ik niks aan te doen verder! Heb wel even een dikke kabel naar de motor getrokken voor de zekerheid ipv die dubbe troep haha. Iedereen super bedankt voor de hulp!
Top... maar die softstarter op zn kop ??? :?
GJ_

Moderator

Met dat dekseltje er op zie je dat niet :-)

Altijd beter dan op z'n rug op op z'n kant. Voor deze staat er trouwens geen verplichte/verboden orientatie gespecificeerd.
Op de kop maakt natuurlijk niets uit maar wat minder is is dat er oogampjes op massieve aders zitten.

Gr.F_S
GJ_

Moderator

Dat was mij nog niet opgevallen, scherp hoor. En dat is idd niet zo fraai. Beter even zelf een oogje aan draaien.
Jah de t kant van de softstarter zit anders niet goed en kon hem niet ergens anders monteren dus dan maar oo ze kop. Mag dat niet met oogeindjes dan? Moet ik dan ff met een ronde punttang oogjes aan de kabel zelf draaien? Hij loopt super zo en heb ze goed vast geknepen
Op 16 februari 2019 12:46:21 schreef GJ_:
Dat was mij nog niet opgevallen, scherp hoor. En dat is idd niet zo fraai. Beter even zelf een oogje aan draaien.


ik ben al verschillende fabrikanten tegen gekomen die oog ampjes op 2,5 massief knijpen , is toch niks mis mee ? bovendien vind ik dat er netter uit zien als zelf gedraaide oogjes
moet je eens bij aanhanger boeren kijken, die knijpen amp oogjes blauw op soepele draad 0,75mm2 of nog dunner, dat zit niet bepaald vast.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ja en? Omdat die lopen te prutsen hoef jij het ook niet zo nauw te nemen?
Persoogjes op massief in een trillende motor gaan los zitten op den duur.

Gewoon mooi oogje draaien of desnoods deze oogjes vastsolderen. Heb je wel een vrij dikke bout nodig.
Ik denk dat je met solderen hetzelfde effect krijgt op den duur dan toch? Tin laat ook los met trillingen. Nou is het blokje waar hij op zit wel deels zwevend dus of die nou zoveel trilling krijgt zal wel meevalle. Ik ga morgen even kijken of ik er een oogje aan kan draaien. Hoop dat ik ni weer kabel hoef te strippe dan😂
Als je massieve draad neemt, en daar zo’n kabelschoentje op zet dan heb je kans dat de draad niet goed meer klemt in het schoentje door het bewegen van het geheel.
Hoe dikker de draad is, hoe eerder het euvel zich voor doet.
Of je moet de schoentjes op de draad klemmen en dan niet meer bewegen, hetgeen een bijna onmogelijke opgave is.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
op bewegende delen als motoren zit doorgaans dan ook soepele kabel. stugge draad nog bewegen als die al geknepen of geschroefd is, is dan ook vragen erom. gaat loszitten met de nodige ellende, dat kan echter jaren en soms decennia duren.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bij oogjes aandraaien ook op de juiste manier monteren, anders draaien ze weer open! Je hebt ook perstangen en perstangen van hobby tot tangen met persmoment, de laatste ook vaak voor geïsoleerde schoentjes aan temperatuur zekeringen
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
klopt, werk weleens met zo'n ding die persdruk aangeeft op het display, meen 600 bar dat er opstaat, die kan tot 300mm2 kabelschoenen persen..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik hou enkel van kabelschoentjes op volle draad als ze erop gesoldeerd zijn.
Anders oogjes draaien met eronder en erboven koper rondel (ook rondsel of sluitring genoemd :-) )

Of toch maar stuk soepele kabel halen voor tussen softstarter en motor.
Dan kan je kabelschoentjes gebruiken aan de motor maar dan gaan we zagen dat je aderbusjes aan de softstarter moet gebruiken ;-(
... kun je misschien ook je softstarter nog omdraaien :+
Oogjes buigen is een kunst :P Als je het goed doet, zit het voor jaaaaren, en ziet er ook nog goed uit.( ik deed het altijd met een kniptang... Andere tangen was me veel te veel werk :) )
u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Ach gewoon het juiste gereedschap gebruiken...
rondbektang
GJ_

Moderator

Op 16 februari 2019 22:47:14 schreef Mustanggt1966:
Ik denk dat je met solderen hetzelfde effect krijgt op den duur dan toch? Tin laat ook los met trillingen.
Tin wel ja. Maar de truuk van solderen is dat op de materiaalgrens, waar het geperst zit dus, het tin met beide materialen legeert en zo een sterke verbinding vormt. Je moet inderdaad niet uitgaan van een laag pure tin als verbinding, dat is erg zwak.

Overigens geen reden tot paniek. Als het goed geperst is kan het lang duren tot het fout gaat. Bovendien is het een erg klein motortje met bijbehorende lage stromen. Als het fout gaat zal de ramp beperkt blijven tot gesmolten draden en een verrot aansluitplaatje. Ook de aders naar de wikkelingen in de motor kunnen smelten, maar dat is zeldzaam.

Er zullen niet direct steekvlammen uit de motor slaan en zo :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 17 februari 2019 10:14:21 (31%)]