PID regelaar - Proces simuleren

Collega's

Ik wil in Multisim een PID regelaar bouwen, dat is geen probleem, schema's genoeg te vinden. Maar ik zou ook een proces willen simuleren, 0de orde proces of hoger, zoals bvb. een temperatuur regeling simuleren.

Maar ik heb niet direct een idee hoe ik hieraan begin.

Iemand enig idee?

Ik wil de regelkring volledig maken.

Groeten,
Guy Goris

Frederick E. Terman

Golden Member

Het gemakkelijkst is het dan, alles door elektrische componenten voor te stellen.

Stel bijvoorbeeld dat je een ruimte wilt verwarmen. Die ruimte heeft een warmtecapaciteit, die maak je met een condensator. De spanning stelt de temperatuur voor, zeg 1 V per graad.
Ook lekt er warmte weg naar buiten, dat doe je met een parallelweerstand. Die weerstand verbind je aan de andere kant met een spanningsbron die de buitentemperatuur voorstelt, bijv. 5 V als het buiten 5 graden is.

De warmtebron kan je dan bijvoorbeeld voorstellen door een stroombron.
Zet je die aan, dan zie je mooi de spanning (=temperatuur) over de condensator oplopen, totdat langzamerhand de lek naar buiten even groot is geworden als je warmtestroom. De temperatuur stijgt dan niet meer.
Zet je de warmtebron (stroombron) uit, dan zakt de condensatorspanning (temperatuur) uiteindelijk tot die 5 V (de buitentemperatuur).

Zo kun je van alles verzinnen om de verschillende grootheden te laten zien.
Het beste gaat dat door gewoon eerst een papieren tekening te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt Frederick. Ik ga dat op deze manier al eens uitwerken. Ik volg perfect wat je wil zeggen, het zal vooral wat fijntuning zijn om het juist te laten doen wat ik wil.
Ik had al gelezen op het net dat je via Labview een process kan simuleren, aangezien het dezelfde fabrikant is zou dit ook moeten lukken.
Misschien iemand dit als uitbreiding?

Lambiek

Special Member

Op 11 februari 2019 13:53:48 schreef Guy Goris:
Ik had al gelezen op het net dat je via Labview een process kan simuleren, ......

Dit kun je met Profilab ook prima simuleren, en dat kun je nog uitsturen ook. Is vergelijkbaar met Labview, alleen stukken goedkoper. :)

Het laatste voorbeeld stuur je uit via de USB-POORT naar een microcontroller, en die stuurt de motordriver aan. Er worden ook waardes van de driver terug gestuurd naar de PC.

Je ziet dat de gele lijn de rode lijn volgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.