Kraakdoos met jackplug

Hallo allemaal,

Ik heb hele mooie kraakdoosjes met speaker gebouwd. Nu is er vraag naar kraakdozen met een jack aansluiting. Maar deze maken wat zoemende bijgeluiden (als of je je jackplug aanraakt) de bijgeluiden zijn niet heel veel maar is dit op te lossen?
Ik stuur een kraakdoosschema mee.

Alvast bedankt

Ha Didus Cucullatus,

Ik ben even gaan kijken wat het was maar het is me duidelijk.
Als je bedoeld dat je in plaats van de luidspreker een jack chassisdeel monteer.
En de kraakdoos op een mengtafel of versterker lijningang aansluit sluit dan de uitgang dan af met een weerstandje van ergens tussen de 8 en 100Ω

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk,

Ja, inderdaad, een jack chassisgeval. En ja op mengtafel of versterker aansluiten. Heel erg bedankt voor uw oplossing. Waarom tussen de 8 en de 100? Is dat even uitproberen of als je daar tussen zit is het goed?

Groet,

Aad

Hubie

Special Member

Zo dan,een uA709 ;-) Die is uit 1965,toen liep ik nog in een korte broek.Antiek. ;-)
Maar niets mis mee natuurlijk.

Whoopie,we're al gonna die: https://www.youtube.com/watch?v=dATyZBEeDJ4

Ha Didus Cucullatus,

Ergens daar tussen wat je in de toolbox heb liggen ;)
Als het maar laag Ω is, het versterkertje is aan de uitgang bedoeld voor een laag 8Ω luidsprekertje als je dit afsluit met een lijn ingang 4700 Ω is de uitgang niet goed belast.
De kans is dan aanwezig dat er wat ruis ontstaat door de lange kabel verbinding.

Groet,
Henk.

Sine

Moderator

Het probleem is dat een kraakdoos een versterker is met open ingangen.

Ga je die (via de audio uitgang) aan aarde of aan een andere vreemde spanning leggen dan ga je alles wat je lichaam oppikt gezellig mee versterken.

Een oplossin kan het galvanisch scheiden van de uitgang zijn dmv een scheidingstrafotje zo dicht mogelijk bij de opamp.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ha Sine,

Op zich een goede opmerking maar een galvanische scheiding geeft in deze situatie niet het resultaat.
Het doosje wat je in je handen houd is batterij gevoed en is dus neutraal t.o.v de mengtafel.

Ik denk dan ook dat de lichte brom eerder een zoemtoon is de reden de kabel is maar aan een kant geaard.
We horen op dit moment @TS even niet dus kan het niet vragen maar waarschijnlijk is de kabel connector als volgt aangesloten behuizing naar het chassis en de kabel afscherming naar de signaal aarde.
Maar omdat er maar aan een kant een aarde is.... is het beter om de signaal aarde ook aan de chassis aarde te knopen.
Op deze manier worden statische ladingen maar ook de ruis geminimaliseerd.
Door nu de kant van de box laag Ω te maken ter vervanging van de LSP worden ladingen en thermische ruis ook al een eind omlaag gebracht.

Groet,
Henk.

Sine

Moderator

Henk, pen 3 (niet inverterende ingang) hangt gewoon open in de ruimte, dat is zo ongeveer een buffer als je de rest los laat.

Als je dat doosje verknoopt met de mengtafel is het of geaard via die weg en speel je zelf als antenne als je pen 3 vast pakt.
Of "zwevend" als de apparatuur niet geaard is (meestal zo rond de 110V zwevend door netfilters) en dan heb je langs twee wegen verstoring. Brom gegarandeerd.

Als je het ding (batterij gevoed) in je handen houdt heb je geen enkele koppeling met het net of aarde, capacitief is het ding hooguit gekoppeld met jezelf.

Een lagere uitgangsweerstand gaat niet helpen, dat uitgangstrapje heeft een gain van meer dan 1000x het enige wat je daarmee doet is het signaal een beetje knijpen.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ok, bedankt voor jullie reactie. ik ga even rommelen.