Aarding vloer

Beste mensen hier,
Ben net binnen en het is super interessant hier. Hoewel ik nog een half jaartje elektrotechniek in Delft heb gestudeerd, ben ik het elektro spoor inmiddels compleet bijster. Mijn passie is nu uitgebreid naar de architectuur van duurzame community's. Het volgende vraagstuk is daarbij aan de orde.
Voor een gezond bestaan (in deze stad/maatschappij) heeft de mens aarding nodig. Vroeger ging dat vanzelf, toen we met blote voeten door het gras liepen. Nu stellen gezondheidsfreaks zich steeds meer de vraag hoe je dit in de stad kan bewerkstelligen. Zo zijn er inmiddels aardematten, -lijnen en -sandalen verkrijgbaar, waarmee je je thuis, op kantoor en op straat van alle nodige elektronen kunt voorzien die een mens behoeft. Daarom lopen een paar van ons in ons raw-food restaurant op de Overtoom al jarenlang regelmatig op blote voeten rond. Alleen, wat blijkt sinds kort... De vloer blijkt (na testen) helemaal niet geaard ende enige aardende plek in één van de wc's, pal boven de rioolpomp. Mijn vermoeden is dat dit door de vloerverwarming komt, die zowel boven (BG) als beneden (souterrain) is aangebracht.
De hamvraag is nu, hoe ik op een liefst simpele en betaalbare manier de aarding weer in beide vloeren weet te krijgen. Ik ben jullei alvast bijzonder dankbaar!!

maartenbakker

Golden Member

Aarding is om potentiaal te vereffenen, waar geen potentiaal is, is ook weinig te vereffenen. Ik neem tenminste aan dat je vloer niet geleidend is en je hem ook niet onder water wilt zetten. Betonijzer in de vloer is doorgaans wel geaard, maar dat kun je niet zo van buitenaf meten.

Verder ga je vragen krijgn over de stelling dat een mens geaard moet zijn en dat dat vroeger op blote voeten ging. Misschien dat je daar alvast wat documentatie over klaar kunt zetten als je dat echt meent.

Maar ehm, je kunt beter even een eigen topic beginnen of een mod vragen om je post te verplaatsen, want dit heet niets met een huis in Tsjechïe te maken! Rode waarschuwing niet gezien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 13 februari 2019 00:39:27 schreef maartenbakker:... vragen om je post te verplaatsen, want dit heet niets met een huis in Tsjechïe te maken! Rode waarschuwing niet gezien?

done...

Op 13 februari 2019 00:23:03 schreef alchemist:
…..ben ik het elektro spoor inmiddels compleet bijster.

Dat blijkt wel uit de rest van je post. En je nickname biedt ook weinig vertrouwen. Wat een gez(w)ever.

Om een niet geaarde ofwel niet geleidende vloer geleidend te maken zonder deze compleet te vervangen zou je een geleidende coating kunnen overwegen. In de elektrotechniek wordt dit vaak omschreven als zijnde ESD (Electro Static Discharge) vloeren. Geleiding voorkomt hier dat personen of producten lading dragen en kunnen ontladen op statisch gevoelige materialen zoals chips. De geleidende coating wordt vervolgens aan de aardpen vereffend.

Als je binnen Google zoekt op geleidende vloeren dan kom je een scala aan oplossingen tegen en mogelijk ook een welke prima over jullie bestaande vloer is aan te brengen.

Het geaard willen zijn, of het 'virueel aarden' in gedachten is voor menig persoon nog wel een beetje zweverige materie. Oosterse culturen doen dit al eeuwen binnen hun ochtendrituelen, etc. Wij houden het hier bij de aardpen.

Als je zweetvoeten hebt gaat je contactweerstand wel kleiner zijn.

mel

Golden Member

De enige ESD vloeren die ik kan verzinnen, zijn vloeren van computerruimtes.Ergens anders heeft het volgens mij niet veel zin.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 februari 2019 12:05:45 schreef mel:
De enige ESD vloeren die ik kan verzinnen, zijn vloeren van computerruimtes.Ergens anders heeft het volgens mij niet veel zin.

eeuh.... productieruimtes, labo's, de binnenkant van een silo etc..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik kom nog al eens in computerlokalen (die we tegenwoordig "data-centre" moeten noemen) en keer op keer zie ik een zwevende vloer, opgebouwd uit losse tegels - en er is geen enkele electrische verbinding van de ene tegel naar de andere, of naar iets anders.

In feite heb ik vaak genoeg gezien dat zelfs de aardingsstrips van de 19"-kasten niet waren aangesloten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 februari 2019 00:23:03 schreef alchemist:

Voor een gezond bestaan (in deze stad/maatschappij) heeft de mens aarding nodig.

Gewoon even voor mijn persoonlijke interesse, hoe komt u bij deze stelling? Wat is het veronderstelde effect van het wel of niet hebben van 'aarding'?

Op droge winterse dagen krijg ik regelmatig te maken met elektrostatische ontladingen maar ik heb naast de schokkende ervaring geen effecten kunnen vernemen op mijn gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk.

This is the world we know best, the world of madness
mvdk

Golden Member

Ik mis in de startpost een uitleg over het/een probleem wat opgelost moet worden.
Mogelijk gaat het om het ervaren van statische elektriciteit, maar dan word het wel op een heel wollige manier omschreven.

Op 13 februari 2019 12:12:21 schreef big_fat_mama:
(...) en keer op keer zie ik een zwevende vloer, (...)

Das gewoon gemakzucht. Onder die vloer is het gewoon een hele brede en lange kabelgoot...

Anoniem

Voor een gezond bestaan (in deze stad/maatschappij) heeft de mens aarding nodig.

Een gezond bestaan in deze stad/maatschappij? Dat lukt zo wie zo niet meer, ook niet met aarding. ;-(

Vroeger ging dat vanzelf, toen we met blote voeten door het gras liepen.

In het jaar 0 liepen de pharao's ook op blote voeten en werden toch maar 25j. ;-(

Riolering, drinkwater, voeding en medische zorg zijn volgens mij de pijlers voor een gezond bestaan. :-)
Overdaad schaadt, dus geniet met mate... :-)

vergeten

Golden Member

Op 13 februari 2019 12:12:21 schreef big_fat_mama:
Ik kom nog al eens in computerlokalen (die we tegenwoordig "data-centre" moeten noemen) en keer op keer zie ik een zwevende vloer, opgebouwd uit losse tegels - en er is geen enkele electrische verbinding van de ene tegel naar de andere, of naar iets anders.

In feite heb ik vaak genoeg gezien dat zelfs de aardingsstrips van de 19"-kasten niet waren aangesloten.

Als je geen verbindingen ziet wil dat nog niet zeggen dat ze er ook niet zijn!

Zwevende (computer of andere technische ruimten)vloeren staan vaak op pootjes met geleidend rubberen mechanische dempingsplaatjes per pootje, of de tegels liggen in omgekeerd T profiel.
De onderzijde van die "tegels" is dan bekleed met aluminium(folie) zodat het allemaal contact maakt met elkaar, en deze hele zaak is geaard.
Dat is de praktijk!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een computervloer hoeft ook niet keihard geaard te zijn. Hij moet voldoende geleidend zijn om statische lading af te voeren en een weerstand van 1 Mohm naar aarde is dan voldoende.

Arco

Special Member

Voor een gezond bestaan (in deze stad/maatschappij) heeft de mens aarding nodig.

Meeste goedwillende burgers zijn al rechtgeaard... ;)
Je kunt kijken of er een oud ptt telefooncentralegebouw te koop is, da's voorzien van een geheel geaard betonijzer netwerk in de muren...
(wel lastig met draadloze ontvangst trouwens...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Alles op,deze aardkloot is geaard, behoudens de zaken die geisoleerd zijn.

Het is niiet aan te bevelen om te doen, maar ook op een houten vloer met een kunststof vloerbedekking en schoenen aan krijg je een enorme optater als je aan de verkeerde kant van een stopkontakt komt!
NIET PROBEREN het kan levensgevaarlijk zijn.
In zon situatie kun je natuurlijk wel met een spanningszoekert testen, en zie.
En dat kan alleen als je geaard bent.

Als je je echt zorgen wilt maken over al die zaken die je noemt dan zou een mens veel beter helemaal geisoleerd opgesteld kunnen worden. Nu, dus in een min of meer geaarde situatie ontavangt een mens van allerlei signalen uit de lucht. De belangrijkste (en gevaarlijkste) is die van je mobieltje. Maar verder zijn er tal van WIFI signalen, radio (een radio ontvangt vrijwel overal zenders) Radarsignalen etc.
Dat zou allemaal veel minder schadelijk zijn voor de mens als je geheel geisoleerd zou zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
chuckie

Honourable Member

Tegenwoordig is een discussie over geaardheid nogal geladen...;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel nodige elektronen een mens behoeft en of er geen makkelijkere manieren zijn om die tot je te nemen. Een te hoge dosering elektronen is natuurlijk ook niet goed. Wisselt die behoefte sterk van mens tot mens, of is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

Op 13 februari 2019 18:58:30 schreef Kilian:
Een te hoge dosering elektronen is natuurlijk ook niet goed. Wisselt die behoefte sterk van mens tot mens, of is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

dat valt nog vrij eenvoudig te berekenen. Geef een maximum potentiaal en (bol)volume op en via de condensatorformule valt te achterhalen over welke lading en dus ook over hoeveel elektronen het precies gaat. Niet dat ik ze ga natellen..

GJ_

Moderator

Alle grappen die er te maken zijn zijn intussen wel gepasseerd. Ook niet helemaal onverwacht natuurlijk op een erg technisch forum.

Nou ga ik er van uit dat de alchemist intussen een dikke huid heeft ontwikkeld voor dit soort opmerkingen, hetgeen de gewenste weerstand naar aarde ook niet ten goede komt, maar laten we vanaf hier verder gaan met technische oplossingen, voor zover mogelijk.

Grappen, schimpen en meesmuilen worden vanaf hier dus verwijderd.

mvdk

Golden Member

Zoals ik in m'n post van 12:43 zo ongeveer gevraagd heb: wat is het probleem waar een oplossing voor gezocht word?

Shiptronic

Overleden

Dat je moet "Aarden" is een kreet uit de esoterie,spiritueel en dat soort zaken. Het is maar net hoeveel geloof je eraan hecht, dezelfde mate van last heb je ervan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat ik uit de vraag haal is dat ze in een restaurant aan de Overtoom, op blote voeten lopen. Met het idee dat ze dan een beter contact met de aarde hebben.
Naar mijn idee worden er nu twee soorten aarde door elkaar gehaald. De aarde als wezen. Iets waar je op spiritueel niveau contact mee kan maken door op blote voeten te lopen.
En aarding als de elektrische vereffening om ongelukken te voorkomen.

Het heeft niets met elkaar te maken.
Daarnaast lijkt mij op blote voeten werken niet echt veilig.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe dan ook; een stenen vloer heeft al genoeg geleiding.
Toen in de vorige eeuw in huisinstallaties de aardlekschakelaar 'erin kwam', was hij eerst alleen in ruimten met stenen vloeren verplicht, juist omdat die vloerweerstand vrij laag is.

Ik vond dat toen een gek idee (steen isoleerde toch?, dacht ik toen nog), dus heb ik het uitgeprobeerd: een ohmmeter, ik de rode pen in de hand, de werktuigkundige de zwarte pen, elkaar de andere hand geven en dan elk met blote voeten op de stenen vloer van de kombuis gaan staan. En ja hoor: lage weerstand. De vloer voegde maar heel weinig weerstand toe aan het totaal.

In een heel ander verband, met het 'zoeken naar aarde' voor hoogfrequent filters, bleek ook dat een betonnen strip (een gedeelte van het fundament) prima gebruikt kon worden: lange koperfolie strip erop, en die als aarde gebruiken. Het beton had een voldoend lage weerstand om het vermogen van de hoogfrequent aardstroom van de filters te dissiperen.

Kort en goed: met een stenen vloer hoef je voor jouw aarding niets meer te doen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 13 februari 2019 12:12:21 schreef big_fat_mama:
Ik kom nog al eens in computerlokalen (die we tegenwoordig "data-centre" moeten noemen) en keer op keer zie ik een zwevende vloer, opgebouwd uit losse tegels - en er is geen enkele electrische verbinding van de ene tegel naar de andere, of naar iets anders.

In feite heb ik vaak genoeg gezien dat zelfs de aardingsstrips van de 19"-kasten niet waren aangesloten.

De onderkanten van die "tegels"en de zijkanten zijn van metaal, die maken onderling kontakt.En die zijn wel degelijk aan aarde gelegd, met een draad.Ergens zal er een 6 mm lopen naar een steunpoot of zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..