natgeregende/defecte monacor pa 458, wat mee te doen?

Ik ben aan het opruimen in mijn electronica bende.
Nu heb ik ongeveer 2 weken geleden buiten bij electronica afval een monacor pa 4580 gevonden. Geen idee hoe lang hij in de regen lag maar ding was erg zwaar en er zat een ringkern trafo in. Dus dacht ik, misschien de moeite om onderdelen uit te halen ?
Ik heb weinig verstand van audio apparatuur dus Google ik het apparaat even. Ik dacht dat het een redelijk goedkoop dingetje want als ik zag hoe de voeding was opgebouwd.
Maar als ik de prijzen online met geloven is het (van oorsprong) wel een duur ding.
Nu is mijn vraag, wat zal ik er mee doen?
Geen tijd/ervaring om het te restaureren/repareren.
Gebruiken om onderdelen uit te halen of is dat eigenlijk zonde?
Of online zetten voor iemand die er onderdelen van kan gebruiken of repareren. (Vanuit gaande dat het water niet te veel schade heeft gebracht)

Op 16 februari 2019 19:49:04 schreef brains:
Ik ben aan het opruimen in mijn electronica bende.
Nu heb ik ongeveer 2 weken geleden buiten bij electronica afval een monacor pa 4580 gevonden..

Het gaat dus de goede kant op met dat opruimen :9

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ben bang van niet, ik kan het niet laten dingen mee te nemen als ik ze zie liggen in electronica bakken e.d. ?
Het is sterker dan mijzelf. (Zit ook in de familie en in de genen ben ik bang)
Maar vanmiddag besloten toch op zijn minst te proberen om dingen te gaan opruimen en minder te verzamelen.
En dat het waarschijnlijk niet verstandig is om naar Rosmalen te gaan, zal de verleiding toch niet kunnen weerstaan en heb eigenlijk ook geen geld om dingen te kunnen kopen.
Dus probeer ik op te ruimen, misschien zit er nog wat nuttigs bij voor de co stand en kan ik een beetje geld verdienen door sommige dingen te verkopen.

Niks waard.

Het heeft geen retrolook of verzamelwaarde zoals een oude PC, Amiga, Atari, Typemachine of consumentenapparatuur.

Bedrijven hoeven geen opgeknapte apparatuur.

Het is kapot én waterschade én je bent ook geen expert met zeeën van tijd en ruimte.

Onderdelen, tja, zet het 4 weken op marktplaats en gooi het daarna weg ;)

maartenbakker

Golden Member

Bedrijven die Monacor kopen, willen heus wel opgeknapte apparatuur...

Ik zou zonder het apparaat op te zoeken, eerder zeggen dat Monacor een beetje een merk is voor kleinere zaaltjes enzo en relatief waardevast hoewel niet echt professioneel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Laten drogen en aanzetten... Het KAN meevallen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Is het 100V met deurgong ingebouwd?

Meestal pleuren ze zo'n ding niet weg als het nog werkt.

Voor het aanzetten kun je meestal diode bruggen en eindtrappen wel even sne door meten terwijl ze er nog op de print/koelplaat zitten.

Kruimel

Golden Member

Op 16 februari 2019 19:49:04 schreef brains:
Geen idee hoe lang hij in de regen lag...

Dat zal wel leidend zijn in de mate van repareerbaarheid. Heb je geen enkele indicatie? Corrosie, witte uitslag op PCB, dat soort dingen. De trafo is hierin belangrijk, als daar water in zit moet je hem misschien even droogbakken (nooit gedaan met een trafo, maar een uurtje of twee op 80°C in de oven zou geen kwaad moeten kunnen). Meestal is een beetje vocht niet problematisch als het daarna weer wordt afgedroogd en hij niet gedraaid heeft met water er in. Verder zal hij wel stuk zijn, zo een ding zet je niet toevallig aan straat, maar met een beetje geluk is het iets kleins als een gare schakelaar, pot of relais.

Was het geen PA5480 Dat is een 5 zone mengversterker van 480 watt.

kan defect zijn, maar als je hem een weekje op een CV radiator zet (die warm wordt!),dan is het vocht er wel uit en kun je hem voorzichtig opstarten. Doe dat met een gloeilamp van 100 watt in serie, om de stroom te begrenzen, zodat hij niet meteen helemaal in rook op gaat.
Ik heb nog wel wat ruimte in de "kliko" als je hem toch weg wil kieperen

Hallo allemaal,
Sorry dat ik nu pas reageer, ik ben ziek geweest.
Buzzy heeft gelijk, het is een pa5480. Er is een fout in de topic titel geslopen en in het topic zelf. (zou een mod het willen aanpassen in de titel?)
Het ding is inderdaad wel met een reden weggegooid. De voedingsprint lag los in de bak met electronica en daar zag o.a. de condensator (primair, hoogspanning) er ontploft uit zag.
Maar mijn ervaring met deze winkel/bron is dat er ook veel weggegooid wordt wat nog wel werkt of heel simpel te repareren is.(al veel spullen werkend gevonden daar)
Het is een feit dat repareren duur is dus niet snel wordt gedaan (ze hebben wel nog een eigen reparatie dienst) de winkel wil verkopen en mensen gewoon snel iets weggooien. Niet iedereen zet het op marktplaats om wat bij te verdienen ;-)
Kortom, vaak zeker de moeite ward bij deze bron om niet meteen af te doen als niet repareerbaar of onbruikbaar.
@K7Jz Ik bedoelde niet zo zeer dat het waarde heeft voor een bedrijf, eerder voor een hobbyist die het wil opknappen voor eigen gebruik of voor bij een lokale vereniging of zo. Of onderdelen.
@kruimel, ik ga in het weekeinde eens verder onderzoeken naar welke schade het eventueel heeft. Het heeft al 3 weken staan drogen (echter niet voor de chaufage/verwarming. Zo ie zo ga ik niet zomaar waterschade apparatuur aanzetten, ik laat het eerst heel goed drogen bij de verwarming en controleer dan op waterschade.
Vroeger stonden de meeste dingen onder een afdakje maar nu helaas buiten. Maar ik heb goede ervaring met dingen die in de regen hebben gestaan. Ondertussen al 2 werkende tv's gevonden daar en eentje met defecte condensators kunnen repareren, ondanks waterschade.
Voordeel is dat het na de waterschade nooit is aangezet.

Kruimel

Golden Member

Regenwater op zich is geen probleem, het is meestal vrij zuiver en hoeft geen schade te veroorzaken aan de meeste elektronica (losse componenten zijn veelal waterdicht). Zit het echter lange tijd in je elektronica of staat er spanning op als er water in zit, dan ben je de Sjaak. Dan is onherstelbare schade zeer waarschijnlijk. Als je geen roest intern ziet is de blootstelling waarschijnlijk kort geweest. Je zult het eerst roest zien op de plekken dat ongelijke materialen elkaar raken, zoals in schroefgaten. Als dat het enige is, is reparatie vaak wel te doen. Ik heb weleens een versterker-PCB in de vaatwasser gestoken, en daarna gedroogd, en die werkte gewoon nog (in dit topic). Ik heb toen wel de instelpots verwijderd, want die kunnen waarschijnlijk niet al te best tegen vocht (al heb ik dat nooit echt getest).