Halogeenlamp

Goedenavond,

In onze (dimbare) eetkamerlamp (5x Halogeen lampjes) is de trafo kapot gegaan. Na wat zoeken heb ik een vervangend model gevonden: input 230v output 11.5v. en 50-210 watt (zelfde specificaties als de oude) Na het aansluiten branden de lampjes (met de dimmer op max) erg zwak. ik meet dan de ingangsspanning 230v maar de output is maar 6,5v... waarschijnlijk de reden voor het zwakke licht?
Zie ik iets over het hoofd?

mvg Peter

Arco

Special Member

Foto (duidelijke) en/of schets van de aansluiting/trafo kan wel handig zijn. (we zijn hier ook niet helderziend... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry :)

Image1 is het nieuwe model, en Image2 het oude

Sluit eens permanente 230V aan op de trafo,zonder dimmer. het kan wezen dat deze trafo "not dimmable" is.. Het is hoogfrequent, dus moeilijk exact te meten met een multimeter,maar halve kracht is wel zichtbaar. Zit er overigens nergens sluiting??

Wat voor lampjes zijn het precies? Want 210 W max lijkt me voor 5 lampjes aan de magere kant.

Vervangen DOOR.

Net PBgekruist, zou dimbaar moeten zijn dus duidelijk. Maar werk eerst eens met 1 lampje.Kan wezen dat de uitgangen 4 aparte zijn, zou ze allemaal parallel zetten eventueel

Het lijkt erop dat hij geschikt is voor 3 lampen die elk apart moeten worden aangesloten.

Vervangen DOOR.

ik vermoed dat 2 van de 5 lampjes een zwaarder model is al erin mag, de trafo wordt overbelast. kan dus zijn dat de oude trafo dus ook niet stuk is, stel dat er normaal 5x 35W inzit maar nu zit er 3x 35W en 2x 50W in, waardoor de trafo overbelast is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
TinusTech

Golden Member

Lampjes moeten op de nieuwe dimmer totaal anders worden aangesloten als op de oude. Heb je daar rekening mee gehouden?

Ik heb nog niet gekeken welke lampjes er in zitten, kan ik nog wel doen.
En ik heb er geen rekening mee gehouden dat ze anders aangesloten moeten worden, wat is het verschil tussen deze trafo's?

Arco

Special Member

Als er teveel belasting is aangesloten (ik zou onder de 170W totaal blijven), dan kan het dat de trafo het niet meer 'trekt'
(kan zijn dat de oude wat meer vergevingsgezind was bij overbelasting)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb 2 kapjes losgemaakt, er zitten dus in totaal 10 stuks steeklampjes in.
Ik weet het vermogen niet, maar met wat gegoogle lijkt dat tussen 10 en 20 watt te zijn?
met maar 6 lampjes gemonteerd, is het wel licht wel veel beter
maar hoe kan het nu dat ik maar 6,5 volt meet aan de trafo terwijl er 11.5 aangegeven is?

de trafo is een HF model, die spanning kun je niet meten met een dmm. er komt een 100KHz uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik kan zo op de foto al lezen dat de lampjes 12V/20W zijn. Dus 200W is *erg* krap...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De oude is dimbaar met een aansnij- en afsnijdimmer, de nieuwe alleen met een afsnijdimmer. Daar kan het eventueel aan liggen, al sluit ik overbelasting ook niet uit. Er kan natuurlijk ook een probleem in de bedrading of fittingen zitten waardoor de oude is stukgegaan. Of ook gewoon door jarenlang op zijn tenen gelopen te hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heel erg bedankt voor al jullie snelle reacties!
Ik heb de lamp met de helft van de steeklampjes gemonteerd.
aankomende week maar 14w lampjes halen.

Je hebt ook van die steeklampjes led te koop, die zijn nog pak minder zwaar voor de trafnsfo