snel heen en weer switchen tussen composiet video signalen

Voor een nieuw project ben ik van plan om een schakeling te bouwen waarmee je met een multiplexer of switch heel snel kunt schakelen tussen verschillende (stuk of 8) video signalen die naar 1 monitor gaan. Het idee is om de schakelaar in het signaal tussen video bron en monitor te plaatsen. Het gaat om composiet video bronnen en een ouderwetse beeldbuis monitor. De switch zal worden aangestuurd door verschillende oscillatoren, en het schakelen moet zowel langzaam als flitsend snel kunnen gaan. Ik las ergens dat het met een 4066 zou kunnen maar dat je dan sync verliest en het beeld gaat scrollen. Wie kent er een schakeling die videosignalen snel kan switchen en toch stabiel is?

Een 4066 is niet zo goed, misschien een LT1260 gebruiken?

LDmicro user.

Blijft de sync daarmee bewaard? Dat is eigenlijk het belangrijkste. En dat het een simpele schakeling is.

Maxim heeft hier hele mooie ICs voor. Ik heb zelf niet zo'n beste ervaringen met switchen, maar je kunt ook een buffer nemen en de enable pinnen schakelen, dat gaat veel mooier. Heb in het verleden eens Maxim 1 naar 4 buffers gebruikt daarvoor. Werkte prachtig. Ik weet alleen het nummer niet meer uit mijn hoofd.

High met Henk

Special Member

DVR kopen?
Stond er gisteren met een AVERmedia met 16 kanalen in mijn handen...
Kon hem zo meekrijgen, maar heb hem laten staan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het verliezen van sync heeft niet te maken met de eigenschappen van de schakelaar. Zijn de bronnen aan elkaar gelocked via b.v. Genlock inputs of niet ?

Zo niet dan is het anno 2019 vermoedelijk het handigste er een computer met geschikte interfaces en software (Resolume oid) tussen te schuiven.

Hoe snel?

Is een multiplexer niet geschikt? Dat was vroeger de manier om op een timelapse videorecorder meerdere camera's op te nemen.

Als je wilt switchen bij verticale sync-signalen zul je toch iets meer nodig hebben.

LDmicro user.

het switchen moet heel snel kunnen, tot stroboscoop snelheid zeg maar

en zonder gebruik van pc of arduino oid

Maar lopen de signalen qua synchonisatie nu syncroon of niet ?

@TS, je weet er weinig vanaf als ik uw antwoorden lees.

Als je niet precies weet wat je wilt zou ik eerst nog wat opzoekwerk doen en dan zul je misschien zelf wel inzien dat het zonder controller niet of heel moeilijk te maken is.
Als je weer moet beginnen met schuifregisters of LM555'ers die moeten gesynchroniseerd worden met het videosignaal dan ben je nog heel ver van uw doel.

LDmicro user.

Als je videobronnen die geen relatie tot elkaar hebben gaat schakelen (geen gen-lock), dan zal de monitor steeds een beetje tijd nodig hebben om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Het beeld gaat bvb even rollen of zwiept ,.. Bij snel schakelen ga je dus geen beeld meer krijgen... das veel belangrijker dan de schakelaar op zich.

er zijn analoge videomengers geweest die framesynchonisers hadden op de inputs. dat maakt dat niet synchrone bronnen toch synchroon worden en dan wel geschakeld kunnen worden.
Ooit was de WJ-AVEJ5 heel populair voor dit doel. wellicht te vinden op marktplaats oid, er zijn er genoeg verkocht. Let op, dit toestel kan maar twee bronnen synchroon doen lopen en schakelen, maar 't is een begin..

ik begrijp niet precies wat je bedoelt met synchroon, dot is het idee:

De videobronnen zijn ave5 mixers, dus ze hebben sync (synchroon is sync duh, ik vat m )

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Kris omschrijft het al.

Als je dat wilt doen moeten de video bronnen synchroon lopen.

*hint, je standaard cammetje kan dat niet.

Ik heb ooit wat oud sony camera spul gehad wat op de camera een externe sync ingang had, daar hoorde een sync generator / distributie versterker bij om dat sync signaal naar alle video bronnen te brengen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 18 februari 2019 11:31:42 (44%)

de LT1260 ziet eruit als het ic dat ik nodig heb, 4 daarvan en de channel select pins aan de uitgangen van een 4051 multiplexer.

maartenbakker

Golden Member

Je hebt inderdaad sync nodig om synchroon te blijven, maar dat is niet wat er bedoeld wordt. De syncsignalen vam alle mengers moeten gelijk lopen. Ik heb niet naar de mogelijkheden van jouw mengers gekeken, maar Google eerst even op genlock om het probleem beter te begrijpen.

Ik weet niet waarom je die LT1260 nodig zou hebben. Misschien als je signaal te zwak is.

Als je vastloopt is het misschien handig om je probleem nauwkeuriger te beschrijven en de oplossingsrichting vooralsnog even te vergeten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 februari 2019 12:04:22 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha estebandito,

Ik begrijp wat je wil doen en dat kan ook met de HEF4066 maar een aantal vragen.
Je video signaal is dit alleen de helderheids-info of ook kleur-info.
Welke kwaliteit wil je halen m.b.t. het schakelen? als je hard wilt schakelen.
Met kwaliteit bedoel ik.... (@Aart vraagt dit terecht) vindt je het acceptabel dat het beeld even rolt dus niet stilstaat :o
Als dit geen punt is kan je asynchroon schakelen je neemt een bron als master detecteer de verticale interval en schakel in dit venster.
Moet het beeld stabiel blijven tijdens het schakelen dan moeten de bronnen qua tijd gelijk aan elkaar zijn.

Maar je heb het over een oscillator (key generator) waarmee je een schakel patroon kan maken.
Dit kan elk patroon zijn een cirkel of een golfje (sinus) ga maar door.
Dat kan alleen maar als de video signalen en de key- generator vergrendeld zijn immers je schakelt in het zichtbare deel van het beeld.

De snelheid valt wel mee Het kost je 200nS om een spot te schrijven (dit is het kleinste puntje op je buis) dus dat is goed te doen met de HEF4066.
De rest van de elektronica is voor later zo'n schakelaar mag je niet laag Ω belasten enz.

Dus probeer voor je zelf op een rij te zetten wat je wil bereiken qua eigenschappen.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk,

Mijn video signaal is alle info, aangezien ik de switch tussen output van de wj-ave5 videomixer en de monitor ingang wil aansluiten. (het idee is om rca pluggen te gebruiken voor de inputs en de output van de switcher)

Ik wil hard schakelen, en in principe de kwaliteit bewaren. Een beetje verlies is niet erg (zelfs kleurverlies is voor nu geen probleem omdat het om zwart/wit video gaat), maar scrollen wil ik voorkomen omdat ik ook heel erg snel wil kunnen schakelen.

Ik wil een cmos 40106 rc oscillator gebruiken als klok om de multiplexer aan te sturen die bepaalt welke bron wordt gekozen. Dus hoe hoger de oscillator rate, hoe sneller het switchen gaat.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is - en zo niet dan probeer ik het te verhelderen :)

Deze mixers hebben een genlock ingebouwd, dus als één van de te mixen signalen naar alle mixers gelocked is, bijvoorbeeld omdat het hetzelfde signaal is, moet het door een correcte bediening mogelijk zijn alle uitgangen ook synchroon te houden.
Mogelijk kan de mixer meer, maar ik kan geen prettig toegankelijke manual vinden.

Ter illustratie; dit is een camera met een sync input. Dat is allerminst standaard.

Hi Aart,
ja de ave5 heeft sync idd, en ik heb ook nog een losse tbc (een black burst restorer van Kramer), die ik tussen de uitgang van de switcher en de monitor kan aansluiten

Ha estebandito,

Dat is duidelijk je mixer/effectgenerator heeft een de mogelijkheid om te synchroniseren hier is geen probleem!
Ik begrijp dat je de uitbreiding voor de mixer wil gebruiken ik denk dat er verschillende mogelijkheden zijn :P .

Omdat je mixer een digitizer aan boord heeft speelt het synchroon zijn geen rol.
Je kunt dus rustig schakelen de enige voorwaarde is dat je niet de syncpuls van je bron er uit knipt |:( .
Dus kijk of je schakelpuls niet binnen de horizontale/verticale blanking valt.

Om aan die voorwaarde te voldoen zal je voor elk kanaal een sync scheider moeten bouwen en een logisch venster waarbinnen de schakelpuls actief mag zijn.
Dat lijkt ingewikkeld maar is het niet er zijn/waren kant en klare IC maar analoog dat valt niet mee :o dan maar een paar torretjes.
Nu is het even opletten met zo'n C-mos schakelaar deze positief en negatief voeden met alleen de positieve spanning kan je niet onder de 0V DC komen.
Als je bron aan de CCIR norm voldoet ligt de amplitude van je syncpuls op -300mV dat is niet fijn vandaar er ook een analoge voedingspin opzit.
En dan de impedantie zo'n schakelaar is 125 Ω doorgangsweerstand als je die met 75 Ω afsluit heb je een spanningsdeler dat wil je niet dus gebruikmaken van een versterker impedantie omzetter.

Je schakelpuls wat ga je gebruiken om te sturen functie generator??

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik wil de pret niet bederven, maar... de AVEJ5 heeft frame-synchronisers op de ingangen. (op de A en B bus) Alles wat je er in "gooit" en schakelt tussen bus A en B komt er glad uit. Echter, de uitgang van één AVEJ5 heeft geen relatie tot de uitgang van een andere AVEJ5. TS wil tussen acht stuks van deze mixers schakelen.. dus het probleem van het niet gelocked zijn is er nog steeds.