snel heen en weer switchen tussen composiet video signalen

Ha rew,

Zooooo... dat is wel gelijk in het diepe voor @TS O-) ik denk even een brug te ver en ik verwacht niet nodig.
Het is wel een mooie oplossing maar als je zo ver gaat heb je de AVE5 niet meer nodig.
Maar de oplossing is best wel duur die AVE5 kost bijna niets meer.
De opmerking van @kris van damme is correct je moet in ping pong mode werken dus twee frame buffers gebruiken.
Ik denk dat het vergrendelen van de AVE5 wel lukt op een simpele manier een sync fabriek bouwen is geen probleem en een gate voor de signalen ook niet.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 februari 2019 23:39:10 schreef kris van damme:
das een mooi praatje, maar het gaat niet werken...

De video waar je naar toe schakelt moet al klaar staan met de juiste timing.

Of je het "niet werken" moet noemen, dat hangt van het eisenpakket af.

Wat ik DENK dat de TS wil is dat een indruk gewekt wordt van een "super snel zappen tussen zenders", voor een artistiek doel. Dan is "dat je tot wel 40ms oude beeld-data uitlevert" helemaal niet zo kwalijk. Het veroorzaakt wat jitter in de schakelmomenten die de indruk van het snel schakelen versterken. Precies goed: Het gaat om de beleving.

Heb je een technische reden dat je zonder voorwaarschuwing "/nu/ moet kanaal 4 zichtbaar zijn!" moet bewerkstelligen, dan moet je de data van alle toekomstige signalen ook in een frame-buffer zetten, of je moet de bronsignalen synchroniseren.

Maar goed.... Als we weer even focussen up wat de TS wil, dan is dus de vraag: Wat doet de display-en-de beeldbuis als je halverwege een frame schakelt naar een ongesynchroniseerde andere bron?

Ik denk dat dit heel sterk afhangt van de implementatie in de monitor. Ik denk dat het rollende effect wat je kent van oude TVs als die hun sync niet konden vinden, komt doordat de PLL die de synchronisatie doet, slechts iets van 3% kon afwijken van de nominale frequentie. Dus met geen-sync gaat de boel 3% langzamer lopen dan normaal en heb je dus een rollend beeld wat ongeveer 1x per seconde langs de juiste positie komt. Het zou me niets verbazen dat dit een techniek was die eind jaren zestig begin jaren zeventig de "state of the art" was. Maar dat als je een eind negentig beeldbuis regelt, je wel eens een "begint gewoon bovenaan als ie een VSYNC ziet" kan krijgen. En dat zou betekenen dat je als "schakelverschijnsel" zo nu en dan de bovenkant van een frame van de nieuwe bron op de onderkant van het display kan krijgen. Mogelijk zijn dit soort onvolkomenheden JUIST het effect waar de TS naar op zoek is.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 februari 2019 08:59:51 (38%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Nee dat werkt niet je kan het op de koop toe nemen maar je beeld rolt en dat is niet het effect wat @TS wil bereiken.
En dan het momentum van schakelen ook dit moet binnen het actieve venster gebeuren 52uS 302 lijnen.
Anders zijn je bronnen synchroon maak help je het om zeep bij het schakelen van de uitgang monitor o.i.d. wat er gebeurt je schakelt tussen de verschillende AVE5 maar je kan geen plaat bekijken omdat de monitor niet synchroniseert :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Goedemorgen iedereen,
allereerst heel erg bedankt voor alle reacties; ik bevind mij inderdaad ver buiten mijn gebied van expertise :) dus jullie adviezen stel ik enorm op prijs.

@rew Je hebt gelijk dat het gaat om een indruk van 'snel zappen tussen zenders' maar wel zo clean mogelijk.

Behalve dat het een aantal bruggen te ver zou zijn, is een oplossing waarbij de ave5's overbodig worden niet wenselijk aangezien ik ook gebruik maak van de effecten van die mixers.

Terug naar de switcher: ik overweeg om beide schakelingen te testen; kent er iemand een DIP equivalent van de OPA3684 high-speed opamp, want ik kan niet SMD solderen.

Is een MAX455 video mux anders een idee ?

Mouser heeft er nog wat, voor een doenbare prijs. Als je niet kritisch bent en het eenmalig is zijn dit ook wel zaken die te slopen zijn uit oude KVM- switches of consumenten receivers die video schakelen.

Ha estebandito,

Een LM7171 bijvoorbeeld.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@aart, die max455 lijkt idd precies te zijn wat ik nodig heb, ik ga eens kijken wat dat kost

Even voor de zekerheid; is er iemand die een probleem voorziet met deze schakeling met de max455 videomux?

Ha estebandito,

Als je wil schakelen tussen de bronnen geen probleem ook al is het ontwerp van de chip zo.n 30jaar oud.
Ik heb er nog wel een paar liggen maar die gebruik ik niet meer voor een nieuw ontwerp.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 6 maart 2019 07:47:21 schreef electron920:
Ik heb er nog wel een paar liggen maar die gebruik ik niet meer voor een nieuw ontwerp.

Bedankt Henk, schakelen is idd mijn bedoeling. Wat wil je hebben voor de IC’s die je nog hebt?

groet,
Sebastiaan

We zijn er al voorbij, maar dat "traditional" schema "fig 1" gaat niet werken. De drivers blijven AAN staan waardoor je een ongecontroleerde spanning sommeert op de uitgang (als de analog switch "uit" is) en ook nog het signaal niveau dus omlaag brengt door naar een vaste ongedefinieerde spanning allemaal 75Ohm weerstanden te hebben. Gewoon achter de analoge switch aan mekaar knopen en dan 1 driver is simpeler en werkt beter.

Over je schema: Volgens mij wil dat ding een binaire code. Jou "channel select" input lijkt haast bedoeld om "one-hot" het kanaal te selecteren. Als je dat wil dan gaat het niet werken.

Als je dat wil, dan heb je 12 diodes en 3 weerstanden nodig. Zet de drie weerstanden van A0, A1 en A2 naar GND.

De "kanaal 0 actief" input is NC.
Kanaal 1 actief heeft alleen een diode naar A0.
Kanaal 2 actief heeft alleen een diode naar A1.
Kanaal 3 actief heeft zowel een diode naar A0 als A1.
Kanaal 4-7 zijn precies hetzelfde (op volgorde maar hebben daarnaast ook een diode naar A2.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 maart 2019 08:56:54 schreef rew:

Over je schema: Volgens mij wil dat ding een binaire code. Jou "channel select" input lijkt haast bedoeld om "one-hot" het kanaal te selecteren. Als je dat wil dan gaat het niet werken.

Hi Rew,
ik wil het kanaal selecteren dmv verschillende outputs van een schuifregister die éérst door een XOR poort gaan. Eén op A0, één op A1 en één op A2. In de tekening is een pin header gebruikt maar ik gebruik jumper kabeltjes; één XOR signaal per ingang.

Ik weet niet of dat is wat je bedoelt met "one-hot". Of bedoel je 'one-shot'? dan weet ik het nog steeds niet :)

Als je dat wil, dan heb je 12 diodes en 3 weerstanden nodig. Zet de drie weerstanden van A0, A1 en A2 naar GND.

De "kanaal 0 actief" input is NC.
Kanaal 1 actief heeft alleen een diode naar A0.
Kanaal 2 actief heeft alleen een diode naar A1.
Kanaal 3 actief heeft zowel een diode naar A0 als A1.
Kanaal 4-7 zijn precies hetzelfde (op volgorde maar hebben daarnaast ook een diode naar A2.

Dus: Kanaal 4 actief alleen een diode naar A2; 5 een diode naar A0 en A2; 6 naar A1 en A2; 7 naar A0, A1 en A2? (5,6, en 7 heb ik nog niet in het schema aangepast)

Sorry maar bij alle schakelingetjes die ik hier langs zie komen zul je problemen krijgen met synchronisatie en je bent je dc instellingen van cvbs signaal kwijt. Waarschijnlijk ben de kleur info kwijt. Je krijgt echt een super vervelend beeld dat niet om aan te zien is.

Het composiet video baseband signal is nu een eenmaal een zeer complex signaal dat samengesteld is uit een hele reeks losse signalen.

Het bestaat om te beginnen uit het ouderwetse zwart wit tv signal:
Luminantie,
Horizontale sync elke 64uS
vertikale sync elke 20 mS
zwart referentie niveau
Voor kleur kwam er later het volgende bij:
Rood
Groen
Blauw

Om al deze informatie de aether in te kunnen slingeren zou je dus een stuk of zes zendinstallaties nodig hebben. Begrijpelijkerwijs was dat wat begrotelijk. Een aantal superslimme ingenieurs hebben daar een oplossing voor bedacht. Die oplossing was het CVBS (is composiet video baseband signaal) volgens de PAL (=phase alternating line) standaard. daarmee kreeg je dus een samen gesteld signaal dat op een gewone manier op de zender gemoduleerd kon worden en de aether worden geslingerd.

Even een resumé:
Je wilt supersnel schakelen tussen camera's? Hoe snel is supersnel? Sneller als 20mS per camera kan niet. Een beeld duurt nu eenmaal 20mS. Of je moet het per beeldlijn doen. Maar dan praat je 64uS en krijg je waarschijnlijk een raar beeld.

In al die knoei schakelingetjes ben je je Dc niveau van je video signaal kwijt. De voorstoep is streng gedefineerd en moet goed zijn anders is beeld onstabiel en gaat het rollen. Voor alle videosignalen moet dat ook heel exact gelijk zijn anders krijg een beeld waar niet naar te kijken valt. Om dat goed te krijgen bestaan er z.g. clampingschakelingen. En die mis ik in alle oplossingen die ik in deze topic zie. Behalve dan dat gekopieerde commerciële ding.

Je kunt prima schakelen met de 4066, 4051, en 4053 mos schakelaartje als je rekening houd met impedantie van die dingen. Sluit ze hoogimpedant af met bijvoorbeeld een video opamp. Bandbreedte minimaal 6 Mhz.

Apparaten waar dit vroeger mee gedaan werd waren erg duur en niet zonder reden. Er zaten z.g. genlock schakelingen en de nodige toen zeer dure geheugens om de boel te bufferen en gelijk te trekken. Het waren ook apparaten die je ook niet zomaar even zelf bouwde doordat ze erg complex waren. Elektuur heeft geloof wel eens iets gehad maar dat was niet helemaal een succes geloof ik vanwege de complexiteit.

Voor mijn ATV gebruik ik momenteel dit apparaat:

https://nl.aliexpress.com/item/Metal-Shell-HD-Color-Video-Quad-Splitte…

Ik kan hiermee meerdere videobronnen op een monitor weergeven. Dat kan tegelijkertijd. Dan krijg je dus vier kleine plaatjes op je scherm en kun je vier stations tegelijk zien. Je kunt een soort van video conferencing doen. In het apparaat zit ook een sequencer die zeg maar de vier ingangen scanned en en elke keer even een beeld van een camera laat zien voor die naar de volgende gaat. Volgens mij exact wat je eigenlijk wilt. Alleen of het snel genoeg gaat dat weet ik niet. Ik heb er een gekocht voor vier beelden omdat ik 9 beeldjes op een scherm veel klein vind en ik dat toch niet gebruik. Maar deze apparaten bestaan ook met 8 ingangen. Je moet waarschijnlijk wel even zoeken.

Ik denk dat dit een goedkope oplossing is voor jouw probleem. De apparaten werken overigens erg goed. Beeld is zeer stabiel en de kleuren worden zeer goed weergegeven.

Ha Ex-fietser,
Ik had begrepen dat de sync behouden blijft als je alle bronnen genlockt voor ze de multiplexer schakeling ingaan?

Het apparaat dat jij voorstelt kan denk ik niet wat ik wil: namelijk de switch snelheid en volgorde laten bepalen door een pseudo random schuifregister schakeling.

groet,

Sebastiaan

Het apparaat dat jij voorstelt kan denk ik niet wat ik wil: namelijk de switch snelheid en volgorde laten bepalen door een pseudo random schuifregister schakeling.

Je kunt de knoppen van dat apparaat vervangen door (opto)relais en ze zelf in een willekeurige reeks aansturen. Dan krijg jij de sequence die je wilt. Hoe snel je kunt moet je dan uitproberen. Ik zou het voor die dertig euries gewoon uitproberen. Je kans op succes is gewoon veel groter. En je zelfbouw project gaat heel veel tijd en veel meer geld dan dit ding kosten.

De horizontale sync ligt op -0,3 volt, de voorstoep op 0 volt. De maximale waarde van het videosignaal op +0,7 volt. Dat moet voor elke video bron gelijk zijn. Op de voorstoep staat colourburst gemoduleerd. Die wordt gebruikt om de kleur pll te synchroniseren. Met de referentie frequentie van de kleurpll en de op de top van het luminatie gemoduleerde kleurinformatie wordt in een tv de rood groen en blauw informatie gereconstrueerd. Die kleurinformatie heeft een minimale bandbreedte van ik dacht 6 Mhz ofzo. En dat is best veel voor een opamp. Maar ook voor een 4066 met karakteristiek zo krom als een hoepel. Het kan wel maar is lastig. Als je bandbreedte onvoldoende is raak je naast de clourburst ook je steile flanken van je syncpulsen enzo kwijt. Gevolg zal een beeld zijn dat niet om aan te zien is.

Het maakt niets uit dat het geen camera’s maar videomixers zijn die ik wil schakelen? Ik verbaas me over de tegenstrijdige reacties; mijn hoop op een succesvol project gaat op en neer :) Ik ga maar eerst eens breadboarden en dan kan ik altijd nog een switchertje openschroeven (die in de link is niet meer verkrijgbaar, maar er zijn er vast legio)

Ha estebandito,

Ik had je schematische voorstelling daarstraks niet gezien te veel licht op het scherm aan mijn kant :+
Je tekening laat alleen de steker zien dus hetgeen @Arco omschrijf kan je misschien onderliggend goed doen.
Maar er zijn een aantal zaken waar je op moet letten @Ex-fietser herhaalt terecht nog een keer hetgeen waar ik al op gewezen heb :D

Hoe zou het moeten werken in zwart/wit alle bronnen moeten aan dezelfde timing hangen of je dit nu doet door gen-lock of door de samengestelde synchronisatie direct aan te bieden dat is om het even.
Of je bron nu een camera of een effect generator is dat maakt niet uit.
In je experiment is het voldoende om de raster en lijn synchronisatie te synchroniseren de rest hobbelt mee.
Dus we kijken niet naar de frames anders ligt het iets complexer we hebben immers even en oneven frames.

Maar en nu komt het je schakelaar is overigens meer als snel genoeg en ook de DC restoration is gewaarborgd als je maar een positieve en een negatieve voedingsspanning gebruikt en geen koppelcondensator!!!
Tot zover alles goed maar nu het KEY moment je zult begrijpen dat als alles synchroon moet zijn voor een stabiel beeld dat je niet ineens zomaar willekeurig kan schakelen waarom zoveel moeite doen aan de bronnen?
Dus het moment van schakelen mag allen plaats vinden in het zichtbare gedeelte van het beeld 52us en niet als een bottenbijl tijdens de blanking periode gaan hakken 8)7
Je zult een poortje moeten gebruiken waarbij de voorwaarde geschapen wordt dat je schakelpuls alleen geldig is buiten de blanking periode.
Nauw dat is niet echt moeilijk lijkt mij ;)

Die MAX kan ik wel inpakken voor je kost €00,-- ik heb ook nog een 16X16 video kleur/audio maar dat kan beter via PM.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2019 11:03:40 schreef estebandito:
Het maakt niets uit dat het geen camera’s maar videomixers zijn die ik wil schakelen? Ik verbaas me over de tegenstrijdige reacties; mijn hoop op een succesvol project gaat op en neer :) Ik ga maar eerst eens breadboarden en dan kan ik altijd nog een switchertje openschroeven (die in de link is niet meer verkrijgbaar, maar er zijn er vast legio)

De tegenstrijdige reacties zijn als ik het zo snel zie, op oudere posts in dit topic.

Het enige probleem met de laatste schema's dat ik zie, is dat er opeens diodes tussen videoingangen en schakelingangen hangen. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Electron920 heeft ervaring met deze IC's en de schakelingen eromheen, ik denk dat je het best op hem af kunt gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha maartenbakker,

Goeie opmerking :P ik ben vandaag niet helemaal wakker eerst zie ik het hele tekeningetje niet en dan zag ik het als pijltjes :Z
Nee als dat de bedoeling is.... ik weet niet waar dat voor dient?
Maar dat kan @TS wel vertellen.
Het verhaal is inderdaad hetzelfde ook de bijdrage van @Ex-fietser.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920
Henk ik stuur je een pm! super van die IC’s!
grt
sebastiaan

EDIT: Ik heb je gemaild op het adres dat in je profiel staat.

[Bericht gewijzigd door estebandito op woensdag 6 maart 2019 21:02:15 (29%)

Het schemaatje met de diodes was in reactie op ex-fietser, maar ik hou het bij de daaraan voorafgaande :)

Hallo estebandito,
Waarom moet het zo snel? Gaat het er alleen om dat er geen merkbare vertraging is of zit er nog iets anders achter?

Op 6 maart 2019 19:27:10 schreef necessaryevil:
Hallo estebandito,
Waarom moet het zo snel? Gaat het er alleen om dat er geen merkbare vertraging is of zit er nog iets anders achter?

Het is voor een kunstproject dat ik eind april in DL presenteer, het gaat erom dat je op hoog en random variërend tempo een willekeurige volgorde van beelden krijgt op 1 scherm, waarbij je alleen af en toe goed kunt kijken naar wat er te zien is.

Op 6 maart 2019 11:48:30 schreef electron920:

Je zult een poortje moeten gebruiken waarbij de voorwaarde geschapen wordt dat je schakelpuls alleen geldig is buiten de blanking periode.
Nauw dat is niet echt moeilijk lijkt mij ;)

Ehh... :o

Anoniem

Een 4066 verzwakt de niveau met 2/3 door de 125 Ohm die in serie met de bron komt te staan. Die is dus totaal ongeschikt zonder extra versterker. En als er een lange kabel aanhangt krijg je nog hinderlijke reflecties door de misaanpassing.

Gelukkig is de TS ervan afgestapt.

Iets zelf ontwerpen dat buiten je wijk brandt,
een krappe tijdslimiet en het moet zo goedkoop mogelijk, vormen een combinatie van drie die doorgaans niet tot succes leidt.