Meetresultaten 12V loodaccu - defect

Alex P

Golden Member

Auto van iemand die ik ken is in november voorzien van een nieuwe 12V 45Ah loodaccu (onderhoudsvrij, calcium), heeft daarna wegens ziekte van de eigenaar lang stilgestaan. Ik heb de accu uit de auto gehaald (spanning was 12V) en geprobeerd op te laden (lader: Ansmann ALCT 6/24-10). Dat leek niet goed te gaan, de lader hield er mee op en vervolgens was de spanning veel lager dan de verwachte 13,8 V.

Net opnieuw aan de lader gehangen en metingen gedaan.

  1. Spanning voordat laden begint: 12,85 V
  2. Lader aansluiten, constateert laadniveau tussen 35 en 70%, gaat laden met 1 A.
  3. Accuspanning stijgt binnen 90 s naar 14,0 V
  4. Lader losgekoppeld, spanning daalt weer naar 12,9 V binnen 90 s
  5. Accu belast met 6A gedurende 10 s: accuspanning daalt tot 12,1 V
  6. Belasting verwijderd, accuspanning stijgt in 2 min weer naar 12,8V

Is uit deze gegevens iets zinnigs te zeggen over de conditie van de accu?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 18 februari 2019 22:10:07 schreef Alex P:

[*]Accu belast met 6A gedurende 10 s: accuspanning daalt tot 12,1 V
[*]Belasting verwijderd, accuspanning stijgt in 2 min weer naar 12,8V

Ik kan alleen uit de info van het ge-qoute deel afleiden dat zijn inwendige weerstand (te)hoog is.
Namelijk 12,8-12,1 = 0,7. 0,7 x 6 = 4,2Ω (Ri) en dat is ongezond hoog voor een loodaccu.
De inwendige weerstand (Ri) is een dynamische waarde dus niet vast en afhankelijk van het moment en ladingstoestand.
Daarom zijn meerdere metingen op grotere belasting nodig om een beter beeld te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op maandag 18 februari 2019 22:32:24 (21%)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

6A op 10 sec is wat weinig om iets zinnigs te vertellen, maar goed ziet het er niet uit. Je vertelt niet waarom de accu uit de auto moest. Wat doet de accu op de startmotor als belasting?

maartenbakker

Golden Member

Calciumaccu's kunnen redelijk tegen langere tijd ongebruikt staan zolang de spanning niet te ver zakt (12V klinkt in orde) maar mogen (en moeten soms) met een flink hogere spanning geladen worden. Probeer het eens op 15 a 16 volt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 18 februari 2019 22:24:06 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Pentium-Pro: dat is niet helemaal waar; het is heel normaal dat de spanning over een loodaccu relatief veel inzakt bij het eerste beetje belasting, dat heeft te maken met chemische effecten, het is geen zuivere spanningsbron. Als je de accu eerst belast met paar Ampère, dan met een grotere stroom, en het verschil in spanning deelt door het verschil in stroom, heb je een veel betere schatting.

@TS: 12.0V is echt leeg; waarom laat je die accu niet een uurtje of 8 aan de lader hangen? Juist Calcium accu's kunnen relatief goed tegen diepontlading; goed kans dat er niets aan de hand is als je hem even goed oplaadt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 18 februari 2019 22:26:05 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Calciumaccus hebben een hogere laadspanning en kunnen niet volledig opgeladen worden met sommige laders bestemd voor gewone loodaccu's.
Maar als de onbelaste klemspanning 12.9V is en die zakt naar 12.1V na 6 seconden belasting met een 50W lampje, dan is de accu vermoedelijk stuk.
Ik zou wat meer testen doen, En hem in de auto plaatsen.
Tenslotte is de hoofdfunctie van zo'n accu, starten.
Als de spanning bij 6A al zoveel zakt zal de inwendige weerstand vermoedelijk te hoog zijn om de startstroom te kunnen leveren.
Als die accu pas in november aangekocht is, dan is ie nog onder garantie.
Maar mogelijk heeft sparky gelijk en is het minder erg dan het lijkt. Eerst even correct opladen en dan zien wat er gebeurt.
Ik denk overigens niet dat de elektronica in een moderne auto het zo leuk vindt om maanden spanningsloos te staan.
Accu uithalen gedurende de winter is iets van de seventies.
Soms moet je zelfs als je een klassieke accu vervangt door een calcium, dit ingeven in de software van de auto, anders is je accu nooit volledig geladen wat de levensduur negatief beinvloedt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 18 februari 2019 22:40:37 (11%)

Alex P

Golden Member

Blijkbaar is mijn acculader niet helemaal geschikt voor het laden van dit type accu. Ik heb de accu bijgeladen met een labvoeding, en daarna in de auto teruggeplaatst. Motor startte binnen drie seconden.
Dank voor alle bijdragen!

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Zie maar dat de auto ook genoeg spanning levert, anders zit je weer in dat straatje.

Op 18 februari 2019 22:10:07 schreef Alex P:

[*]Lader losgekoppeld, spanning daalt weer naar 12,9 V binnen 90 s
[

Dat is redelijk normaal. Je MAG een accu aan de lader houden bij 13.8V, maar zelf zal een 12V accu als ie vol is maar rond de 12.6V leveren. Die 12.9 is hoger dan ik verwachtte.

In je laatste post hint je naar dat de auto niet meer wilde starten en nu wel. Dat had je niet in je openingspost verteld....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 februari 2019 16:11:35 schreef Alex P:
Blijkbaar is mijn acculader niet helemaal geschikt voor het laden van dit type accu. Ik heb de accu bijgeladen met een labvoeding, en daarna in de auto teruggeplaatst. Motor startte binnen drie seconden.
Dank voor alle bijdragen!

mooi dat het je gelukt is .
wel belangrijk hoe oud is de auto , auto"s van voor +/- 2005 zijn niet calcium bedoeld en laden tot 14V
latere autos na 2005 zijn wel bedoeld voor calcium accu"s en laden met een hogere spanning (can bus bestuurd) .
calcium accu kun je ook met 13,8V laden maar duurt veel langer

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Kan het zo zijn dat de accu behoorlijk koud was? De genoemde lader gaat tot 14.5 V. Dat zou volgens tabellen die ik ergens zag toch (ruim) voldoende moeten zijn bij 20 graden celcius? En waarom een 45 Ah accu laden met slechts 1 A, terwijl de laderfabrikant zelfs 10 A aanbeveelt boven 40 Ah?

maartenbakker

Golden Member

14,5V is ruim voldoende voor een traditionele loodaccu bij cyclisch gebruik, maar de calciumchemie heeft een wat hogere spanning nodig om een fatsoenlijke laadstroom te bereiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met calcium accu wordt toch een AGM type bedoeld? Of heb ik dat helemaal mis?
De vereiste laadspanning is sowieso sterk afhankelijk van de temperatuur. Ik had o.a. gekeken naar deze tabel van het Amerikaanse East Penn:

Op 22 februari 2019 21:06:14 schreef aobp11:
Met calcium accu wordt toch een AGM type bedoeld? Of heb ik dat helemaal mis?
[bijlage]

vrees toch dat dit niet helemaal klopt .
AGM betekend de structuur van de accu hoe hij is opgebouwd (Absorbed Glass Mat) .
calcium toevoeging is een chemische ontwikkeling vd de accu .
beide kunnen natuurlijk gecombineerd worden maar hoeft niet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Uitzondering op de regel is oa Toyota die gebruiken voor de eeuw wisseling al calcium accu’s.
Laadt met 14,8v. Tenminste die van m’n vrouw.
Maar inderdaad kunnen sommige laders dat niet aan.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op vrijdag 22 februari 2019 21:48:19 (15%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

En Ford maakte er in 2005 reclame mee dat hun calciumaccu een doorbraak zou worden , wat een dieven he .

We onderscheiden de volgende typen:
•Natte Lood zuur:
- Natte deep cycle / Traktie batterijen
•Onderhoudsarm
- Lood antimoon / Calsium/ calsium batterijen
•Onderhoudsvrij
- AGM Droge deep cycle batterijen
- Gel

BRON http://www.bellmarine.nl/?nr=92&Algemene%20info%20over%20accu%E2%8…

voor de duidelijkheid https://centurionbattery.nl/calcium-accu/
vanaf 1970 dat wist ik nog niet @Paul Welhter

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die centurionbattery.nl maakt inderdaad duidelijk onderscheid tussen AGM accu en calcium accu. Weer wat geleerd.

Anoniem

Op 22 februari 2019 21:46:59 schreef Paul Welther:
Uitzondering op de regel is oa Toyota die gebruiken voor de eeuw wisseling al calcium accu’s.
Laadt met 14,8v. Tenminste die van m’n vrouw.
Maar inderdaad kunnen sommige laders dat niet aan.

Toyota is altijd al voorloper geweest.
Mijn eerste auto , zo'n 43 jaar geleden was een Corolla. Die had bijna alle functies aan het stuur, zoals een hedendaagse auto. Lichtschakelaars, ruitenwissers,zelfs met intervalautomaat.
De toen gangbare Europese wagens hadden wipschakelaars daarvoor op het dashboard. En als men een intervalautomaat wilde moest men er zelf een maken uit de elektuur. :-)

Het is duidelijk dat het zal afhangen van de leeftijd en type auto of een calciumaccu de geschikte keuze is. Bij een ongeschikte combinatie
zal je aanvankelijk geen verschil merken, als je voldoende rijdt en het niet al te koud is. Maar de accu zal nooit volledig vol geladen zijn wat onder ongunstige omstandigheden startproblemen kan geven.
De levensduur zal ook niet schitterend zijn, al kan een calciumaccu iets beter dan een klassieke tegen halfontladen toestanden.
De beste garantie voor feilloos starten en lange levensduur is nog steeds om altijd je accu volledig geladen te hebben.
Bij sommige moderne wagens moet je bij het vervangen van de accu voor die reden het type ingeven in de software.
Dat maakt dat je ook voor een simpele ingreep als een accu vervangen aangewezen bent op de dealer. Ik weet niet of de goedkopere bandencentrales ook altijd toegang hebben tot de software van de diverse merken en ook die moeite nemen. Verkopen, vlug monteren met een kleine winstmarge en als de accu na 4 jaar versleten is, rinkelt de kassa weer.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 23 februari 2019 10:32:14 (15%)

fred101

Golden Member

En als men een intervalautomaat wilde moest men er zelf een maken uit de elektuur. :-)

Mijn Landrover uit 1970 heeft het Lucas interval schakeling systeem, en niet alleen voor de ruitenwissers....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Er zal natuurlijk altijd wel een slimmerd zijn met de uitzondering die de regel bevestigt. De Landrover is nu zo'n voorbeeld van een Europese (Britse)wagen waar een bepaalde serie zijn tijd vooruit was. het was dan ook een dure auto.
Wat ik wil zeggen is dat de Japanners met Toyota op kop ook in de lagere middenklasse voooruitstrevende technieken gebruikten terwijl de klassieke merken als Simca, Fiat, Mercedes daartegen vrij oubollig afstaken..
In de jaren 70 deed men hier nochtans de Japanners af als namakers van Europese en Amerikaanse technologieën terwijl ze in werkelijkheid reeds ver vooruit waren. Een beetje zoals men zich nu de Chinezen deels ten onrechte voorstelt. Wie ooit in Shangai geweest is zal wel beseffen dat wij in Europa holderdebolder de berg afgaan.

Maar hier gaat het over vervangaccu's en helaas is de info overvloedig daarover te vinden is vaak tegenstrijdig.

Op een autoforum las ik zelfs dat tegenwoordig enkel nog calciumaccu's verkrijgbaar zijn omdat lood verboden is in nieuwe accu's.
Voor zover ik weet is het calcium een toevoeging aan het lood dat Antimoon met vervangen.
Tenzij ik weer een trein gemist heb.. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 23 februari 2019 19:19:01 (20%)

Op 23 februari 2019 12:41:17 schreef fred101:
[...]

Mijn Landrover uit 1970 heeft het Lucas interval schakeling systeem, en niet alleen voor de ruitenwissers....

Lucas King of darkness......

@grotedikke, je bedoeld waarschijnlijk de Range Rover.

Shiptronic

Overleden

Ik geloof niet dat Gd, fred begrepen heeft :(

Voor fred heb ik de oplossimg: http://www3.telus.net/bc_triumph_registry/smoke.htm

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

The only thing produced by Lucas that did not suck was a vacuum cleaner.

Die rook vervang kits kende ik al maar hij blijft leuk

GD, ik heb een Landrover 88 Series IIa stawag en ik ben de tweede eigenaar. Helaas loopt hij al een tijd niet. Ik had ook een Landrover 101 forward control (vandaar fred101) en een 90 V8 50th, maar ik kan door mijn rug problemen niet meer sleutelen en heb die beide moeten verkopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs