voeding direct belasten, evt nadelen?

In mijn huis heb ik het een en ander aan domotica gemaakt.

Er zitten een berg LED strips in m'n huis die gedimd kunnen worden dmv DMX dimmers en die gevoed worden door MeanWell DIN rail voedingen.

Om energie te besparen heb ik de voedingen achter een relais gezet zodat ze uit gezet kunnen worden wanneer het licht toch uit staat.

Ik heb het zo geprogrammeerd dat wanneer het licht aangaat ook de voeding aan springt.

Maar kan dat kwaad voor bijvoorbeeld de voeding of de DMX LEDstrip drivers?
Of zou ik het zo moeten programmeren dat eerst de voeding aan gaat en pas een seconde later het licht?

Shiptronic

Overleden

Goed gebruik is de voeding eerst even de kans geven om te stabiliseren, anderzijds, zonder belasting starten sommige voedingen niet op.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoe lang zou een voeding daar over doen? Dan zou ik daar rekening mee kunnen houden met programmeren.

Hoeveel effectief verbruik heb je dan vd voedingen met alle leds uit?

Imo hoe minder dat voeding aan en uit moet, hoelanger levensduur.

ASPA-tech.be

een meanwell heeft standaard een stel dikke weerstanden op de uitgang als last, het stby verbruik is daardoor bij de grotere modellen al snel boven de 5W. hier staan er ook een aantal constant aan, maar omdat er altijd een minimale last opzit, heb ik de helft van die weerstanden eruit gehaald.

idd is het beste niet teveel schakelen, als je tijden veelal hetzelfde zijn, kun je bijv overdag en na 1 uur snachts die voedingen uitschakelen als het licht ook uit is, veel meer als 2x daags zou ik zeker niet doen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Voeding pas belasten na opstarten kan simpel met een relais aan de uitgang.
Als je de uitgangsbelasting via dat relais laat lopen, gebeurt dat pas als relais aantrekt/voeding is opgekomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

En dan heb je met een relais er voor en er achter het eigen verbruik van de voeding verdubbeld.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je gebruik maakt van een bistabiel relais hoeft dit toch niet zo te zijn?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

of een fet die de last schakelt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Een relais gebruikt ~150...300mW, da's wel acceptabel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Doe maar eens wat meer, een standaard finder printrelais (40.52.7.024.0000 ) doet al 0.65W

maartenbakker

Golden Member

Op 19 februari 2019 09:33:17 schreef bordje:
Imo hoe minder dat voeding aan en uit moet, hoelanger levensduur.

Dat klopt niet. Een voeding slijt een beetje elke keer dat je hem inschakelt, maar hij slijt ook van aanstaan. Afhankelijk van de constructie loont het vaak om een voeding af te schakelen als je hem tussen een kwartier en een uur niet gaat gebruiken. Bij sommige voedingen staat het aantal inschakelingen ook in de gegevens vermeld naast de MTBF. Als je de hele dag elk uur het licht aandoet kun je hem misschien beter aan laten staan, maar als je bij het naar bed gaan het licht uitdoet dan kun je de voeding gerust uitzetten. Eventueel met een kwartiertje vertraging voor als je nog even licht nodig had.

Wat de inschakelvertraging betreft: iets van een seconde zou ruim genoeg moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Over die inschakelvertraging hoef je niet moeilijk te doen.

Dat hoeft gewoon niet, in een machine ga je ook niet de uitgang van de voeding pas vrij schakelen na x-tijd. Daar hangt je belasting gewoon meteen aan.

Die meanwells zijn overigens helemaal niet z'n mooie voedingen, wat betrouwbaarheid betreft misschien .. verder is het niets speciaals.
Puls heeft veel mooier spul naar mijn bescheiden mening.

Ik heb een 10A(of is het zelfs 20A?) 24V model dat minder dan 0.5W verbruikt zonder belasting, op dat niveau hoef je je niet druk te maken over sluipverbruik

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 februari 2019 12:23:02 (45%)

maartenbakker

Golden Member

In een computer heeft de voeding een uitgang die hoog wordt als de spanningen stabiel zijn. Idealiter heb je dat niet nodig, en voor LED-strips ueberhaupt niet, maar voor processorschakelingen kan het soms handig zijn als je een reset geeft zodra de voeding stabiel is zodat je weet dat alles goed opstart (ongedefinieerde uitgangen, latchups). In de praktijk zal het inderdaad wel loslopen, maar als je toch alles gaat schakelen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou daar persoonlijk ook weinig tijd aan spenderen en eerder een voeding zoeken met een beperkt standby gebruik

voobeeld een 5W voeding die 0,5W verbruikt in standy. stel dat je de verlichting 8uur op een dag aan hebt en 16uur uit.
stel dat je een relais/schakeling hebt die ingeschakeld ook voor 0,3W verbruik veroorzaakt.
dan ga je 16uur lang 0,5W (8Wh) besparen, maar door het telkens inschakelen de levensduur van de voeding verkorten.
MAAR tegelijk ga je 8uur lang een meerverbruik van 0,3W (2,4Wh) hebben door die extra schakeling.
besparing 5,6Wh. met een beetje pech verbruikt jouw eigen schakeling meer dan het standby verbruik van de voeding (zoals nu gebeurt met PIR schakelen op een ledlamp)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gebruik Songle relais. Die doen 70mA bij 5V: ongeveer 350mW.

Een gemiddelde voeding start op door de "gewenste spanning" lineair te laten oplopen naar de nominale spanning.

Heb je er leds op zitten, dan verwacht ik dat die tot ongeveer 2/3e van de voedingsspanning helemaal niets doen. Pas daarboven komen de leds in geleiding. De maker van de voeding heeft kunnen kiezen hoe snel dat "opkomen" moet gebeuren. Als het goed is dan is dat getest met een stroomdump op de maximale stroom als belasting. Of iets minder streng: met een weerstand die op de max stroom uitkomt als de spanning nominaal is.

Ik zou zeggen: Moet gewoon kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik heb een paar LPV-100 voedingen van Meanwell. Die vinden het niet fijn om onder hoge belasting aan te schakelen.
(schieten dan soms in de beveiliging en gaan pas na een paar seconden normaal aan)

Na tussenzetten relais geen problemen meer gehad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat om 2x een NDR-480-24 en 1x een NDR-240-24.
In de manual van de 20A versie staat een setup, rise time alleen snap ik daar niet helemaal van wat nou het verschil daartussen is.

De programmering is nu zo dat wanneer het licht uit staat en de voeding ook, dat de voeding direct inschakelt en de verlichting opkomt met een fade, wanneer het licht dan weer uit gaat kan ik het zo maken dat de voeding met een vertraging van een paar uur weer uit gaat om er voor te zorgen dat de voeding niet continu aan en uit hoeft te schakelen.

[vertraagd uit] Dat lijkt me een prima compromis.

Ik versta onder "setup/risetime 1500/100ms" dat de voeding 1500ms wacht na het opkomen van de 230V voordat ie begint aan het opbrengen van de 24V. Vervolgens gaat ie gecontroleerd in 100ms van 0 naar 24V. (dus 0.24V per ms).

Het feit dat er 1500ms staat doet vermoeden dat de boel daarbinnen niet helemaal standaard geregeld is. Kennelijk laad ie z'n interne condensatoren op en dat moet onbelast (want anders ontladen ze weer net zo hard) en pas na 1500ms overbrugt ie de inrush currentlimiter en begint ie met output te leveren.

Uit het feit dat er 3000ms staat bij 115V kan je ook eea afleiden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/