regelbare 555 timer met vaste 50% duty cycle, kan het ?

Beste allen,

Ik ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om m.b.v. een 555 chip een lineair regelbare timer te maken die een vaste 50/50 (of nog beter regelbare) duty cycle heeft. Net iets als dit zeg maar : https://hackadaycom.files.wordpress.com/2016/01/clock.png ,maar dan zonder dat de duty cycle alle kanten op vliegt (hier gaat het alleen om de up of down pulse en maakt het dus niet uit).

Ik wil dit gebruiken om een led te laten knipperen die ik in een zelfbouw vactrol wil gebruiken (dan heb je niets aan een duty cycle van 70+/30- o.i.d. omdat ie dan (te) permanent aan blijft).

Op internet kan ik zo snel niets vinden. En voor ik over stap op een arduino o.i.d. als oplossing hierbij toch de vraag of iemand hier weet of zo iets mogelijk is. Want op zich is een old-school oplossing leuker/leerzamer om te maken (en ik hoef er ook geen geen arduino voor op te offeren).

Alvast dank voor alle hulp.

MvG,
Rick

LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH

Schoolvraag?

In ieder geval: hang een tweedeler (flipflop) achter je 555.

Je zou deze kunnen proberen
https://www.electroschematics.com/5834/pulse-generator-with-555/
Eenvoudige schema's zijn moeilijke schema's. Als je aan P2 gaat draaien, dan heb je grote kans dat behalve de dutycycle ook de frequentie wijzigt. Dan moet je dus ook aan P1 draaien om de frequentie weer goed te zetten.
Of je kunt deze https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele… maken. Daarvan is de dutycycle niet instelbaar.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik volg blurp. Een x-deler achter je 555 en je hebt een 50-50 verhouding.

Anders een regelbare zaagtand met een regelbare comparator er achter. Met de eerste regel je de frequentie, met de 2de de puls-pauze verhouding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Wonderlijk dat je op het internet niets kon vinden. Ik denk dat de 555 wel ongeveer het meest besproken IC is voor curieuze schakelingen waarvan je nooit dacht dat ze ermee zouden kunnen.

Ik zag hier al het schema met de 2 diodes langskomen. Een andere variant is waarbij je pin 7 links laat liggen en pin 3 gebruikt. Een andere belangrijke tip is om de CMOS-versie te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Jep, die pen3 tip is een mooie, daarmee kun je zelfs een instelbare duty cycle maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 februari 2019 12:28:46 (11%)

LetterHenk

Golden Member

Op 20 februari 2019 10:17:18 schreef LetterHenk:
Je wil een knipperledje?

Ik begrijp nu dat het om een in frequentie regelbaar knipperledje gaat.
Als het ook zonder 555 mag zou je een VCO met een dubbele opamp kunnen maken.
Plaatje van het web:

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Als het niet VC hoeft kan het nog simpeler.

Het is maar net wat je zoekt natuurlijk.

Bedankt allemaal voor de reacties en ideeën.

Ik blijf even bij de 555 en ga met de diode schema's aan de gang (ik had deze in m'n google zoektocht over het hoofd gezien). Dat eerste schema (electroschematics.com) ziet er begrijpelijk uit. De 2de (pen3) met die feedback loop tussen output en input moet ik nog even verder uitvogelen (snap de logica/werking op dit moment nog niet helemaal, en ik denk niet dat de standaard astable rekenregels/formules hiervoor werken).

Verder is een digitale divider er achter (1/2,1/3 etc via een flip/flop, 4017 oid) idd ook een optie, maar analoog traploos is nog net iets prettiger.

maartenbakker

Golden Member

Pen 3 doet in lage toestand hetzelfde als pen 7, maar pen 7 is een open collector-uitgang dus is in hoge toestand open terwijl pen 3 in hoge toestand naar de positieve voedingsrail omhoog wordt getrokken.

Als je een CMOS 555 gebruikt, en dat zou ik wel aanraden, is je uitgang op pin 3 van zichzelf al symmetrischer (laag en hoog spanningsniveau zitten dicht bij de voedingsrails) en kun je bovendien met hogere weerstandswaarden werken als dat zo uitkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 20 februari 2019 10:06:50 schreef RickD007:
Ik ben aan het onderzoeken of het mogelijk is om m.b.v. een 555 chip een lineair regelbare timer te maken die een vaste 50/50 (of nog beter regelbare) duty cycle heeft.

Op deze manier heb je een vaste 50/50 duty cycle.

Ja, maar de frequentie is niet instelbaar.
Wil je een instelbare dutycycle en onafhankelijk instelbare frequentie hebben, dan zijn er altijd twee potentiometers nodig.

Thevel

Golden Member

Ja, maar de frequentie is niet instelbaar.

Als je voor R1 een potmeter neemt wel.

Ik werk al te lang niet meer met 555'jes, moet elke keer dat ik er iets mee maak weer opzoeken hoe dat ding ook al weer werkt en kopieer dan meestal maar een toepassing van internet...
Maar mijn eerste gedachte bij de vraag van de TS was: "stereo potmeter" omdat je inderdaad twee weerstanden nodig hebt en dan met één asje wel twee weerstanden bediend.

Maar zo makkelijk zal het vast weer niet zijn...

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 21 februari 2019 10:54:45 (50%)

Ha RickD007,

Kleine hint van mijn kant :) ideeën heb je genoeg denk ik.
Ik zou alleen geen NE555 meer gebruiken maar een ICM7555 is uitgevoerd in C-MOS maar veel schoner lager verbruik 80uA en veel meer verbeteringen :D .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Ik meen dat de LMC555 en GSC555 ongeveer dezelfde specs hebben als de TLC. Signetics (NXP) had ook een eigen 7555 versie en die is dacht ik weer net iets anders dan de C555 varianten maar misschien vergelijkbaar met de ICM7555.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 februari 2019 14:51:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha maartenbakker en flash2b,

Die versie van National C555 is al weer beter als de bipolaire versie de NE/SE555 maar is qua opbouw hetzelfde.
Ik heb een jaar of 15 geleden testen gedaan en de Intersil M7555 steekt op diverse parameters met kop en schouders er boven uit wat ik nog weet is onderandere de het Tc dat wil je niet weten :o
De chip is dus ook heel anders ingericht.
Maar om een led te laten knipperen is dit niet van belang wel hetgeen @TS vraagt een regelbare frequentie met vaste 50/50 puls verhouding dat gaat met de M7555 makkelijker maar waarschijnlijk met de C555 in LinCMOS ook.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.