Draairichting schakelaar draaibank

Blue Sky

Cableguy

Mijn zwager heeft een 380 V draaibank waarvan de mechanische omkeer schakelaar defect is. Nu wil hij een nieuwe schakelaar en een noodstop in een installatiekast op de draaibank monteren en hij vraagt hij mij of ik dat wil maken. Nu zat ik aan zo een schakelaar te denken:
http://www.huvemaonderdelen.nl/Files/2/61000/61415/ProductPhotos/Large/165054597.jpg

Maar hoe sluit ik die aan? Ik kan deze wel kopen maar er zit geen info bij.
Mag ook wel een ander type zijn als ik maar een schema heb.

Waar rook is, is stroom

de draairichting van de motor wordt bepaal door een fase om te wisselen, op de bovenkant sluit je dus 3 fase aan die door de schakelaar gaan naar de motor, op de onderkant doe je dat ook maar dan wissel je 2 van de 3 fases om.
een noodstop doe je door deze aan te sluiten op een magneetschakelaar , die vervolgens uitschakelt als je de knop indrukt

mvdk

Golden Member

Is toch een kwestie van uitmeten?
Tis in ieder geval wel een links/rechts met middenstand schakelaar, gelukkig geen vraag om een ster/driehoek exemplaar om te katten...

Normaal zit er bij iedere nieuwe schakelaar een schematje in het doosje. Anders even uitmeten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

als er toch een noodstop op moet komen, kun je net zo goed 2 relais nemen, 1 voor linksom en 1 voor rechtsom. die kun je dan schakelen met een momentknop icm een hulpcontact op de relais, heb je meteen een nulstroom beveiliging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Die schakelaar daar is een mini-schakelaat bv Eaton TM.... (die van jou is van een ander merk) en is NIET geschikt om motoren te schakelen.
Je moet een wat zwaardere schakelaar nemen.
Als je een 3 polige omschakelaar met 0 stand neemt is het te maken (excl noodstop)
Zoek eens via google op schakelschemaboekje.Dat is kostenloos opte halen en er staat vanalles in voor op en om een 3 fase motor. Een omkeerschakelin zul je daar vast wel in kunnen vinden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in de bijlage het schema voor als je het met 2 magneetschakelaars doet , de noodstop staat er niet bij maar die kan tussen F5 en S0 geplaats worden

De meest simpele manier is met een draaischakelaar. Dan is altijd de richting te zien en minder kans op vergissingen. Met de draaischakelaar vooraf de richting bepalen en voor de draaischakelaar een magneetschakelaar met drukknop start. Daarbij komt de magneetschakelaar in en houd zich zelf vast tot het circuit onderbroken wordt met de stop knop. In serie met de stop knop komt de nood stop en deze zal dan vast blijven staan tot deze ontgrendeld wordt. Hopelijk duidelijk omschreven.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mel

Golden Member

Ik ben het met testman eens. Nulspanningsbeveiliging is altijd aan te raden bij machines.
En dan kan je idd gelijk een thermische beveiliging gaan gebruiken.
(met signaleringslampje, altijd handig :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2019 19:48:09 schreef Toeternietoe:
Die schakelaar daar is een mini-schakelaat bv Eaton TM.... (die van jou is van een ander merk) en is NIET geschikt om motoren te schakelen.

Hoe kom je daar bij? Hij heeft vermogenscontacten en een duidelijke aanduiding L-0-R wat toch echt er op wijst dat ie speciaal voor motoren is.

Een oplossing met drukknoppen en twee magneetschakelaars is wel beter.

Sine

Moderator

Jep, dat is duidelijk een K&N kloontje, die kunnen prima vermogen schakelen.

Blue Sky

Cableguy

Dan bestel ik deze, de contacten kan ik ook uitmeten dus dat moet goed komen. Of heeft iemand nog een link naar dit soort schakelaars?

Waar rook is, is stroom
GJ_

Moderator

https://www.conrad.nl/o/vermogensschakelaars-c861966?brand_any=Kraus%2…

Doe jezelf een lol en beperk je zoektocht tot bijvoorbeeld Kraus& Naimer en Telux (Benedict) dan weet je in ieder geval dat je een goede hebt.
Sla de echt goedkope schakelaars over, domweg omdat niemand kan beoordelen of die ook echt goed zijn.

Wat voor een motor zit er op die draaibank? Want als je een te kleine neemt kan ie nog zo goed zijn maar dan gaat ie alsnog stuk.

Voor een klein motortje tot een paar kilowatt is deze genoeg:
https://www.conrad.nl/p/kraus-naimer-ch10-a212-600-ft2-omschakelaar-20…
Die 20A die er op staat is "een ander soort stroom" als die op je motor staat, laat je niet foppen!

Blue Sky

Cableguy

Bedankt voor de tip !

Het vermogen van de motor weet ik zo niet maar ik schat zo een 2 kW.

Waar rook is, is stroom

die 20A kraus en naimer nokkenschakelaars zijn erg klein, voor de stromen ( idd ohmse lasten ) maar kom ze als werkschakelaar vaker tegen, dan heeft zon ding minder te lijden als een toestelschakelaar.

je hebt ze ook wel steviger, maar dan is een stel relais al snel interessanter. na verloop van tijd gaat toch vaak hetzelfde contact stuk, bij ster/driehoek schakelaars vaak het sterpunt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Voor een draaibank met een 1,5kW motortje of zo is het genoeg. 20A @ AC1 op vermogensschakelaars is meestal genoeg tot maximaal zo'n 4kW.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 24 februari 2019 10:37:05 (12%)