fiber optic kabel voor micro measurement

Hallo

mijn vraag

ik wil de positie van een asje meten- lateraal
de dikte is ca 0,5 mm, ca 15 mm lang

als dit asje verschuift, links-rechts- moet een stappenmotor een correctie op de positie uitvoeren

het idee is om een fiber optic kabel vlak voor het asje op te stellen met een sensor (niet fiber optic) er achter - de "air gap" is ca 15 mm
single mode/multimode??

kan dit? ideeen? heeft de fiber genoeg output om de sensor te triggeren?

alternatief: een "gewone" LP laser, maar is zeer kostbaar (smalle beam van 5 microns)

met dank,

Noob+

Ha Noob+ ,

In principe wel waarom niet alleen wat stop je in de fibre welke golflengte dat is bepalend of er nog wat uit je fibre komt :o
En hoe fixeer je een en ander ook het uitlijnen is een klus.
Welke detector gebruik je? .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Je gebruikt de fiber dan eigenlijk als een soort masker om een kleine lichtbron te maken ?
Datzelfde kan ook met normale optica (lensjes, maskers) en lijkt wat meer voor de hand te liggen.

Het kan met één sensor, maar dan moet je de gehele tijd om het setpoint heen bewegen. Met meerdere sensoren kan het statisch, en is qua regellus wat eenvoudiger.

Op 22 februari 2019 11:52:29 schreef electron920:
Ha Noob+ ,

In principe wel waarom niet alleen wat stop je in de fibre welke golflengte dat is bepalend of er nog wat uit je fibre komt :o
En hoe fixeer je een en ander ook het uitlijnen is een klus.
Welke detector gebruik je? .

Groet,
Henk.

Hallo Henk,
Frequentie- geen idee, 620nm
De detector is heel groot in vergelijking met de fiber optic
Een standaard item van Aliexpress, maar heb geen idee of ie gevoelig genoeg is

Op 22 februari 2019 11:54:06 schreef Aart:
Je gebruikt de fiber dan eigenlijk als een soort masker om een kleine lichtbron te maken ?
Datzelfde kan ook met normale optica (lensjes, maskers) en lijkt wat meer voor de hand te liggen.

Het kan met één sensor, maar dan moet je de gehele tijd om het setpoint heen bewegen. Met meerdere sensoren kan het statisch, en is qua regellus wat eenvoudiger.

Het is een aan/uit regeling, en het asje beweegt in 1 richting

Waar kan ik die lensjes en maskers vinden- let wel max breedte van de straal is ca 50 microns- kan ook niet te veel focussen- kans op temperatuur opbouw
Gr Noob+

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Noob+,

Dat is hoog in het zichtbare licht (rood) dan zijn beide vezels niet echt een goede keuze.
Een en ander is afhankelijk van de lengte maar je zou een polarization-maintaining vezel moeten gebruiken.
Zo'n TOS-link waar zit dat in het spectrum ? in ieder geval zijn die vezels te verkrijgen iets van €16,-/meter.
Maar nu je detector geef het type wel zo handig.
En misschien is het idee van @Arco iets :? daar zit wel de zender en ontvanger aan de zelfde kant!

PS Even gekeken naar de data van TOS-link dit systeem werkt op 650nm dus ook op 620nm (de vezel wel te verstaan) de lengte is 10 meter standaard als dat voldoende is? .

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 22 februari 2019 17:17:54 (15%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Wat is de toepassing? Je zegt iets over een asje, en komt dan het een halve oplossing die voor mij in ieder geval alles behalve duidelijk is. De lichtstraal is het ene moment 5 micron, dan weer 50. Wat moet die maat voorstellen? Ik neem aan de diameter van een ronde bundel, maar hoeveel licht is daarbuiten nog acceptabel? Je kunt wel zeggen "niets", maar dan kun je nu wel stoppen, want dat gaat niet.

Begin eens met de requirements. Precies wat wil je meten, hoe nauwkeurig, net welke interval, en wat mag het kosten.

Er is vast een reden dat te het asje niet gewoon kunt tegenhouden. Wat zit er omheen, en waar heb je de mogelijkheid om iets te plaatsen. Persoonlijk zou ik het magnetisch meten in plaats van optisch, als het asje ferromagnetisch is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ha SparkyGSX,

Tja.... maar als het asje van kunststof is 8)7
Ik denk dat het op zich een simpele oplossing is je kunt geen kale vezel gebruiken dus er moet wel een connector op zitten (lens) maar op die golflengte het is rood licht on air geen probleem qua demping.
De output is meer als voldoende voor 100 meter en meer dat moet kunnen :P
Maar nu jou vraag daar heb ik ook maar naar gefantaseerd O-) in ieder geval een verplaatsing over de lengte as dus misschien voor de kop langs meten.
Nauw ja dat is dus een terechte vraag we wachten even af.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 februari 2019 17:36:08 schreef electron920:
Ha SparkyGSX,

Tja.... maar als het asje van kunststof is 8)7
Ik denk dat het op zich een simpele oplossing is je kunt geen kale vezel gebruiken dus er moet wel een connector op zitten (lens) maar op die golflengte het is rood licht on air geen probleem qua demping.
De output is meer als voldoende voor 100 meter en meer dat moet kunnen :P
Maar nu jou vraag daar heb ik ook maar naar gefantaseerd O-) in ieder geval een verplaatsing over de lengte as dus misschien voor de kop langs meten.
Nauw ja dat is dus een terechte vraag we wachten even af.

Groet,
Henk.

Hi Sparky,

De meeting is haaks op de lengte, dus de 0,5 mm dikte
Het licht moet ca 0,05 breed zijn
Als het asje verplaatst, moet de sensor het licht zien (halelujah hahahahah)

Thx
noob+

Op 22 februari 2019 17:16:28 schreef SparkyGSX:
Wat is de toepassing? Je zegt iets over een asje, en komt dan het een halve oplossing die voor mij in ieder geval alles behalve duidelijk is. De lichtstraal is het ene moment 5 micron, dan weer 50. Wat moet die maat voorstellen? Ik neem aan de diameter van een ronde bundel, maar hoeveel licht is daarbuiten nog acceptabel? Je kunt wel zeggen "niets", maar dan kun je nu wel stoppen, want dat gaat niet.

Begin eens met de requirements. Precies wat wil je meten, hoe nauwkeurig, net welke interval, en wat mag het kosten.

Er is vast een reden dat te het asje niet gewoon kunt tegenhouden. Wat zit er omheen, en waar heb je de mogelijkheid om iets te plaatsen. Persoonlijk zou ik het magnetisch meten in plaats van optisch, als het asje ferromagnetisch is.

Hoi Sparky,
De toepassing is locatie bepaling v/h asje
De 5 micron is het voorbeeld dat ik gaf, maar veel te duur is (1200€)
Met 50 microns word de lichtstraal goed geblokt door het asje, als de lichtstraal breder wordt,
wordt ook de uitlijning moeilijker- er wordt dan “ om de hoek gekeken”
De vorm van de lichtstraal,is belangrijk, een dot is snel,te breed, een slit werkt waarschijnlijk beter.
De meeting is continue
Kosten : laag

Nauwkeurigheid is aan/uit, geen gradaties
Asje is van non-ferro

Excuses voor mijn onduidelijkheden, maar ja ik ben dan ook een echte `Noob hahahah

Met dank

`noob+

Op 22 februari 2019 16:57:45 schreef electron920:
Ha Noob+,

Dat is hoog in het zichtbare licht (rood) dan zijn beide vezels niet echt een goede keuze.
Een en ander is afhankelijk van de lengte maar je zou een polarization-maintaining vezel moeten gebruiken.
Zo'n TOS-link waar zit dat in het spectrum ? in ieder geval zijn die vezels te verkrijgen iets van €16,-/meter.
Maar nu je detector geef het type wel zo handig.
En misschien is het idee van @Arco iets :? daar zit wel de zender en ontvanger aan de zelfde kant!

PS Even gekeken naar de data van TOS-link dit systeem werkt op 650nm dus ook op 620nm (de vezel wel te verstaan) de lengte is 10 meter standaard als dat voldoende is? .

Groet,
Henk.

Ey Henk, het asje zit tussen de lichtbron en de detector, ca 15 mm er tussen, als het mogelijk is 15 cm, maar lijkt problematisch - dus een een-huizige transceiver werkt niet

Gr
noob+

Ha Noob+,

Tja.... dat valt nog niet mee laten we uitgaan van 15mm afstand tot het staafje.
Er zijn diverse kant en klare lasers te verkrijgen die zijn zo direct niet bruikbaar maar.... ik zal morgen eens kijken of ik daar wel bij kan komen.
Wat er gebeuren moet is een coliminator zo gebruiken dat je een soort astigmatism krijgt dus het focus punt 15mm verder legt.
Welke detector gebruik je geef even een model of zo want ook daar kan de openingshoek verkleint worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 februari 2019 18:51:58 schreef electron920:
Ha Noob+,

Tja.... dat valt nog niet mee laten we uitgaan van 15mm afstand tot het staafje.
Er zijn diverse kant en klare lasers te verkrijgen die zijn zo direct niet bruikbaar maar.... ik zal morgen eens kijken of ik daar wel bij kan komen.
Wat er gebeuren moet is een coliminator zo gebruiken dat je een soort astigmatism krijgt dus het focus punt 15mm verder legt.
Welke detector gebruik je geef even een model of zo want ook daar kan de openingshoek verkleint worden.

Groet,
Henk.

Vond deze, maar is zonder spec
https://www.ebay.com/itm/Laser-Sensor-Module-non-modulator-Tube-Laser-…

Ook dit, lijkt de oplossing, maar de prijs zal astronomisch zijn ben ik bang

https://www.keyence.co.uk/ss/products/sensor/sensorbasics/fiber/classi…

https://www.keyence.co.uk/products/sensor/fiber-optic/fu/models/index.…

Best,
The Noob

Hallo

Heb inmiddels gesproken met Keyence
Ziet er naar uit dat dit zou kunnen werken

Maar uitgangs spanning is 24v
Pcb kan 5 v hebben
Hoe doe ik dat?

Andere suggesties blijven welkom, zo’n geintje is gauw 400 €

Met dank
The Noob

Shiptronic

Overleden

omzetten 24V naar 5V kan met 2 weerstanden(spanningsdeler), voor de zekerheid zet je er dan ook nog een zenerdiode overheen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi Shiptronic,

Omdat ik een echte Noob ben, hen je schema+ waarden of types?

Bedankt!

The Noob

Of je neemt een spanning stabalisatortje 7805 voor die 5Volt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hij moet met een signaal van 24V naar 5V, dat doe je NIET met een 7805.

@TS: zo'n spanningsdeler is heel simpel: je moet van 24V naar 5V, dus dat is een verhouding van 24/5 = 4.8, en dat moet ook de verhouding van de bovenste weerstand van de deler zijn ten opzichte van de som van die twee weerstanden.

Dat wordt dus 3.8:1, en nu is 3.8k geen standaard weerstandswaarde, maar 3.9k wel, en daarmee kom je dus een fractie lager uit dan 5V.

Dit wordt dus het schema:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Impedance_voltage_divider.svg/220px-Impedance_voltage_divider.svg.png

Met een weerstand van 3k9 voor Z1, en 1k voor Z2.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Kan ook met 'standaard' weerstanden: Z1 = 910 Ohm en 2k2 in serie, Z2 = 820 Ohm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is er niet standaard aan 1k en 3k9?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Dat geeft niet exact 5v, mijn waardes wel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Noob+,

Ik heb een en ander opgezocht kost even tijd dus ik ga een experimentje doen ik hou je op de hoogte.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Op 25 februari 2019 21:54:53 schreef Arco:
Dat geeft niet exact 5v, mijn waardes wel... ;)

exact is een utopie, maar om een en ander binnen de perken te houden is een zener (4,7V) een mooie beveiliging dat de ingangsspanning niet te hoog oploopt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.