Huis tuin schuur beveiligen

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Ik heb van de week visite gehad van een boefje!
Een naar mijn idee ideaal boefje omdat hij bij mij EN bij de buren niets heeft meegenomen.
(hij heeft wat gesnuffeld, spullen verplaatst, en is misschien gestoord denk ik!)
Hij heeft mij wakker geschud en door deze actie: jonge, let op je spulletjes!
HEEL apart hij heeft niets meegenomen, en ik denk dus dat hij gestoord is in zijn poging……

En heel toevallig had ik bij een winkel goedkoop zo’n lamp met aanwezigheid censor gekocht.(had hem nog niet opgehangen!)
Je begrijpt het wel die direct opgehangen in de hoop hem voor volgende keer af te schrikken.
Maar dit is een lampje waarvan ik niet verwacht dat het lag zal blijven doen. (10€)
Nu heb ik zitten denken voor iets anders, ook met beweging en ook die lamp vond ik niet slecht.
En nu heb je van die deurbel camera’s ook een goed idee en je hebt Wifi apparatuur die zelfs je telefoon af laten gaan….
Dus ja er is denk ik wel een hele boel.

En ja ik weet het hang en sluitwerk, alles op slot enz enz maar het blijft makkelijk om ff over mijn schutting te klimmen zo niet via de buren….

Mijn vraag, hebben jullie nog ideetjes?
En ik weet het goedkoop en degelijk gaan bijna niet samen maar als het kan….
Het gaat om huis met 8 meter diepe tuin waar dan een hek en schuurtje staan.
Weten jullie iets? Tips of…..

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Licht en geluid houden de nacht bezoekers niet van.

Je kunt deuren en ramen iets opmaken dat er veel lawaai en licht gemaakt wordt. Camera's is meestal voor achteraf kijken dat er is ingebroken, of je moet allerlei apps gebruiken zodat je dag en nacht een push bericht krijgt.

Mijn collega in de stad Groningen was er zo zat van die had een flinke stroboscoop in de schuur hangen.

Op 22 februari 2019 12:07:32 schreef rob007:

En ja ik weet het hang en sluitwerk, alles op slot enz enz maar het blijft makkelijk om ff over mijn schutting te klimmen zo niet via de buren….

VrGr Rob.

En daarom is dit ook drempel nummer 1 bij vele inbraken welke meestal snelkraken zijn.
Men kijkt of er makkelijk en snel binnen gekomen kan worden met hiermee het minste risico dat hij of zij gezien wordt.

Als jij de poort van de tuin en de voordeur voorziet van goed hang- en sluitwerk ontmoedigd dit al.
Hang hierboven eventueel een sensor lamp/spot zodat de 'inspecterende' persoon gelijk in het licht staat en je bent al aardig op weg.

Weet men dat jij goudstaven in huis hebt liggen dan komen ze toch wel binnen, hoe dan ook. Daar kun je je praktisch niet simpel tegen beveiligen.

Een aardige tip die ik ooit kreeg:

Neem van klik-aan-klik-uit (draadloos systeem) een bewegingsdetector en een schakelaar. Bij beweging in je tuin laat je vervolgens een lamp aangaan in huis. Dit geeft een veel groter schrikeffect dan zo'n bouwlamp in de tuin en de kans dat je er zelf wakker van wordt is iets groter naar mate je die lamp meer in of bij je slaapkamer plaatst. De echte hobbyist laat meteen de elektronische hond blaffen.

Elektronisch waarschuwen op je mobiel is mogelijk maar meestal niet praktisch. Als je bij de dokter, bioscoop, sport of in het verkeer etc zit moet je hem toch op stil zetten of je kan niet kijken. Ook krijg je veel valse meldingen van wind, zon, dieren etcetera. En als je dan al de boef in aktie ziet ben sowieso al heel laat en moet je maar hopen dat de politie hem ten eerste echt achterna gaat en ten tweede dan ook nog echt kan pakken.

Af en toe een paar (smart)lampen aan en uit laten gaan in je huis en schuur helpt natuurlijk ook. Je hebt van die grappige 'nep televisielicht' dingen, je kan nog wat zaken doen met geluiden, maar pas op met sirenes, die mag je officieel niet buiten hangen dacht ik.

Schakelaars op ramen en deuren helpt natuurlijk ook, maar dat moet je dan wel weer aan en uit gaan zetten en ook hier geldt: Als dat raam of deur al open is dan nemen ze echt nog wel 10 seconden risico om wat dure spullen weg te grissen.

Anoniem

Beste Rob, misschien kwamen die inbrekers om eerst een inventaris op te maken , of vonden ze niets dat de moeite waard was.
Spraken ze Russisch? Dan waren het vast spionnen die op je elektronicaprojectjes uit waren :-)
Of....? Zoals dat 90 jarige dametje dat aangifte deed van diefstal en tegen de politie verklaarde dat ze haar geld nochtans in haar onderbroek bewaarde.
Maar heb je dan niets gemerkt sprak de agent? Jawel zei ze, maar wie denkt nu dat het voor dat geld is... ;-)

PIR detectors geven veel te veel valse alarmen om bruikbaar te zijn voor alarm. Voor binnenhuis is het nog beperkt bruikbaar. Ik heb er een in de gang om als je binnenkomt met je handenvol niet steeds naar
de schakelaar te moeten tasten. Als nu een inbreker binnenkomt floept het licht aan in de gang. Tonnogtoe is het als alarm vooral nuttig als mijn kat de trap af komt. Als het licht aangaat in de gang kan ik madame binnenlaten voor ze aan de deur krabt.

Maar voor buiten??
Je wil niet elke nacht met je dubbelloops uit je warme bed voor een hond, een vleermuis of een kat.
Voor alarmen wordt haast altijd voor die reden een dual detector gebruikt. Vroeger waren die duur, maar misschien zijn ze nu ook al voor een betaalbare prijs te koop.
Die hebben een PIR aan boord en een dopplerradartje. Beide reageren op andere parameters zodat valse alarmen vrijwel uitgesloten worden. Meestal zijn ze ook instelbaar om kleine dieren uit te sluiten.
Maar om zo'n grote oppervlakte te beveiligen kom je met 1 sensor niet toe tenzij je elke avond twintig keer onnodig verontrust wil worden zodat het een obsessie wordt.

Tja moeilijke vraag, je kan het hun enkel wat moeilijker maken.

Heb je iets wat ze hoe dan ook willen, dan komen ze toch wel binnen...
Dat is bikkelharde realiteit in 2019.

Als je bezoek hebt gehad zonder diefstal, dan is dat meestal om te kijken of de omstandigheden gunstig zijn, en/of er iets te jatten valt.
Of om te checken wanneer je er wel of niet bent en hoe je huis beveiligd is.

Plaats nooit leuke foto op sociale media van je dure spullen in huis, dan weten ze precies waar ze moeten zijn.

Met allerlei sensors en alarmen kan je ze echt zeer moeilijk maken, maar niets is Foolproof.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mvdk

Golden Member

Ik vind GD z'n bijdrage een beetje te optimistisch. Net via m'n krantenknipsel website op
dit bericht terecht gekomen. OK, zij heeft de deur voor ze open gemaakt, maar daar gaat 't niet om, je denkt, ik zit hoog en droog, mij gebeurt niets. We leven, in ieder geval in NL, in een andere wereld als voorheen.

Op 22 februari 2019 12:17:28 schreef Peter112:
Licht en geluid houden de nacht bezoekers niet van.
(...)
Mijn collega in de stad Groningen was er zo zat van die had een flinke stroboscoop in de schuur hangen.

En dat lijkt mij nou wel een goede tip, als je meerdere van die flitsende lichtbronnen kan koppelen, dan lijkt 't mij dat ze weer gauw weg zijn.
Voor de toekomst moeten we andere oplossingen gaan bedenken, een straatkast omrijden om de elektriciteit uit te zetten is the next thing. In andere landen gaat het tuig niet zonder GSM jammer van huis.

Anoniem

Nederlanders zijn altijd al wat ruimdenkender geweest dan de meer behoudsgezinde Belgen. Ik denk dat dit de negatieve kant is van onbegrensde tolerantie.
De criminaliteit lijkt bij ons toch wat minder te zijn.
Alhoewel, 15 jaar geleden liep ik vaak 's avonds laat na een vergadering in Brussel of Antwerpen de ganse stad door naar het station. Dat zou ik vandaag niet meer doen.
Ben laatst in Luik geweest. Het is er behalve in de dure winkelstraten ongelofelijk vuil en verloederd. De rotgepiste matrassen liggen er gewoon op straat. Er lopen ratten en zelfs vossen rond na donker die zich tegoed doen aan de overvolle vuilnisbakken. En zelfs roofdieren op 2 benen.
Hier helpt geen bewegingsmelder met een lampje meer denk ik. Zelfs de vossen schrikken er niet meer van.

Fantasie slaat vaak flink op hol na een inbraak. Allerlei eca moet eraan te pas komen om een herhaling te voorkomen. Meestal zijn die oplossingen totaal onpraktisch en worden na een half jaar niet meer gebruikt.

Gewoon even een vraagje: wat voor slot had je op de deur en hoe zat de deur op slot?

@kanarie hieronder: ho ho, niet zo ongeduldig he.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Bij Aldi en de bekende Chinese grossiers verkopen ze een "wildcamera" die voor dit doel, geschikt zou kunnen zijn kost rond de €80,-. Met IR-sensor en IR-flitser, is IP65.
Het ding kan zowel stills als video opnemen. Ook handig voor buren die ongeoorloofd door je tuin struinen :(
Vals alarm? geen nood dat kan je gewoon wissen. Het porum van gluurder of buren kun je als poster ophangen. Dan weten ze dat ze zijn betrapt.
Mochten ze toch terug komen, dan is er in ieder geval bewijsmateriaal >:)

Het ding in ieder geval zó ophangen dat ze er én niet bij kunnen én hem niet zullen herkennen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb enkele jaren geleden te maken gehad met diefstal van mijn bootje, die voor het huis ligt langs de openbare weg. Het slot is simpelweg doorgeknipt rond half 7 zaterdagochtend, en de persoon is met mijn eigen peddels met boot en al weggevaren, de motor kreeg hij zonder sleutels niet aan de gang (startslot en gashendel vergrendeling).

Hierna heb ik een cameraatje geplaatst welke opneemt op een NAS (netwerkschijf), camera's kunnen ook intern op een SD kaart opnemen.
Ik kan u vertellen, de opnamemap is aardig groot geworden, overdag veel fietsers die voorbij komen, in de nacht veel wind, een lamp die aangaat op het bedrijventerrein hier tegenover, een kat, een flinke vogel, en natuurlijk alles wat in het water drijft.

Ik heb hier dus niets aan wil ik een alarmmelding laten maken door dit systeem. Bij een vallend blaadje of een rat door de tuin, gaat het ding al opnemen.

Boot is overigens weer terecht, die lag een paar honderd meter verderop leeggeroofd en vol geregend. Motor zat er nog aan want daar zat wel een speciaal slot op wat je zonder slijptol niet los krijgt.

Mijn tip zorg gewoon voor fatsoenlijke sloten, des te meer werk hebben ze om binnen te komen. Dit is later ook makkelijker met verzekering. Tevens de tuinpoort op slot zodat ze met eventuele buit niet makkelijk weg kunnen komen. Bewegingslamp kan altijd, maar maak jezelf niet gek als dat ding 3 keer per avond aan gaat voor niks. Zeker na enige tijd willen die sensoren weleens gaar worden.

mel

Golden Member

En neem een bewegingsmelder met daar aan vast een UZI.
Dan weet je in ieder geval WIE het was.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zorg dat je sloten het bij buren aantrekkelijker maken, betere sloten en ze gaan een deur verder. het overgrote deel van de inbraken is gewoon op de gok en zien wat er mee te nemen is.

ik zie ook wel dat mensen nog ouwe nemef sloten in buitendeuren van hun huis hebben, dat zijn standaard verkrijgbare sleutels. hoe kun je dat nog hebben anno 2019..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Grapje natuurlijk van Mel, want je riskeert tegenwoordig al gestraft te worden als je een foto schiet van iets of iemand zonder expliciete toestemming.
Dus duidelijk verlicht waarschuwingsbordje aan de gevel:
"Opgepast, vanaf hier wordt je gefilmd.Door verder te gaan verklaar je akkoord te zijn dat er beelden van je gemaakt worden voor inbraakpreventie."

Lang geleden maakte ik in een Oostblokland een foto van een markante huisgevel.
Plots sprak de politie mij aan en zei dat ik ofwel toestemming moest
vragen aan de eigenaar, ofwel mijn filmrolletje afgeven.Ik vond dat toen zo'n typische anecdote over het regime ginds, maar tegenwoordig is het hier bijna even erg.

mel

Golden Member

GD, helemaal mee eens..Je mag je nergens mee bemoeien, anders krijg je al een proces...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 23 februari 2019 09:50:27 schreef grotedikken:...maar tegenwoordig is het hier bijna even erg.

ehhh, in Belgie mocht je tot voor 2016 je geen foto plaatsen van een heleboel zaken. Neem het atomium: eerst toestemming vragen en betalen. Pas nu in 2016 de vrijheid van panorama in werking is getreden mag het ongestraft.
Maar pas op in andere landen, bijvoorbeeld Frankrijk.

Op 23 februari 2019 09:50:27 schreef grotedikken: Dus duidelijk verlicht waarschuwingsbordje aan de gevel:
"Opgepast, vanaf hier wordt je gefilmd.

Leuk, maar onzin natuurlijk.

En voor TS: inbrekers hebben een hekel aan licht en lawaai. De stroboscoop van Peter112 is ook een goed: dat is licht en het desoriënteert.
En als ze dan nog iets weghalen: jammer en pech. Je kunt je ook overal van tevoren druk over maken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 23 februari 2019 11:11:25 (15%)

Op 23 februari 2019 09:50:27 schreef grotedikken:
... het regime ginds, maar tegenwoordig is het hier bijna even erg.

Je hebt ergens wel een punt. Maar wat nou als dat huis wat je fotografeerde jou huis was geweest, waar een Hongaar (of een Pool, Bulgaar, Tjech) een foto van stond te maken?
Maw, het is maar van welke kant je de dingen bekijkt.

Oh ja, Rob... kom d'r maar in!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

voorheen mochten beveiligings camera's ook niet op de openbare weg gericht staan. dat mag tegenwoordig wel, al vaker vernomen dat de politie bij de omringende buren beelden gaan opvragen als er is ingebroken.

maar er zijn ook gevallen genoeg van inbraak, maar de aanwezig/omringende camera's zijn dan al jaren slecht of kapot. een recorder die het allang niet meer doet komt ook vaak voor. nogal eens heeft men zo'n set van 150€ van de ali hangen, adapter gaar doordat die veel te warm in een hifi kast erbij gepropt ligt. niemand kijkt ooit t ding nog opneemt. camera's zijn slecht, niks meer van te maken.

ken ook wel plaatsen waar de recorder al dik 2 jaar een alarm geeft, dat model recorder is 10 jaar oud, hdd is op zeker op zijn eind..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 23 februari 2019 11:27:13 schreef testman: voorheen mochten beveiligings camera's ook niet op de openbare weg gericht staan. dat mag tegenwoordig wel...

Niet zonder meer. Alleen als dat noodzakelijk is om jouw eigendommen te bewaken, en dan nog niet altijd.
Overigens hangen beveiligingscamera's bijna zonder uitzondering verkeerd. Boven de 2 meter zijn ze zinloos.

niet overal, ik ken wel wat installateurs van die dingen, met het moderne spul kun je op 100mtr nog een kenteken lezen. in het donker zien die camera's nog zonder extra ir spots op plaatsen als parkings. het systeem volgt een bewegend object, en gaat van camera naar camera over.

het hangt sterk van de plaats af of een camera boven de 2mtr nog goed scherp beeld geeft. boven een deur idd niet erg nuttig als je van de andere kant komt en niet naar boven kijkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een booswicht hoeft maar een petje op te zetten om niet gevangen te worden door een camera boven de 2 meter.

Een bivakmuts kan natuurlijk ook maar dat oogt lichtelijk verdacht, een petje niet.

of gewoon een capuchon op, die kan erna weer af :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Hahahahahaha,

ik heb trouwens echt zo'n petje :-)

Ik vind het nu al verdacht. Straks wil jij ook nog weten wat Rob voor sloten heeft. :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein