Velleman K4040 versterker. Technische hulp gevraagd!

Hallo,

Ik ben op dit forum gekomen om wat technische hulp te vragen in verband met mijn Velleman K4040 versterker.
Ik heb deze versterker tweedehands gekocht, dus heb ik dit bouwpakket niet zelf in elkaar gezet.
Verder ben ik ook geen expert in elektronica vandaar dat ik jullie raad wel kan gebruiken.

Het probleem begon met een krakend geluid terwijl ik naar platen luisterde.
Het was een storende en luide zoem (zoals een aux jack bij slecht contact), waarna de versterker ook even terug op stand by sprong. Klonk echt niet goed, verschrikkelijk om te horen.
Na een poos kon ik deze dan weer inschakelen, maar de frequentie van het geluid begon steeds vroeger. Waarna ik besloot om eens een kijkje te nemen met de multimeter.

Toen ik de versterker open had gehaald zag ik dat deze verschillende brandplekken had op de printplaat, enkel op het linkse kanaal. Op deze schroeiplekken waren de weerstanden al eens vervangen, dus ik vermoed dat het een oud probleem was. Volgens mij zijn er wel nieuwe verse schroeiplekken bijgekomen op de 6.3 vac kroonsteen, net na de trafo op het linkse kanaal en op de 0.4 vdc weerstanden naast de eerste EL34 buis.

Ik zal later nog foto's toevoegen

De hoofdzekering was niet gesprongen maar daar leek het aanvankelijk wel op. Want nu krijg ik geen voeding meer, hij is toen echt gestorven.

Kan iemand mij een tip geven waar ik het beste kan beginnen met zoeken?

Als iemand mij kan zeggen welke punten ik nu het beste nameet? Of hebben jullie meer info nodig? Ik hoor het graag, en alvast bedankt!

Franco

Het kan zijn dat de EL34's in thermal runaway gaan (door vele gebruiksuren).., of de roosterspanning om een andere reden te hoog is.

boeltje wordt dan roodgloeiend na een tijdje (kijk eens naar de EL34 in het donker, dan kan je het meestal zien)

Hugo Welther

Moderator

Hier is het manual: https://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_m…
Begin met alle spanningen te meten en er bij te schrijven.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt voor de antwoorden.
De EL34's zijn niet de originele buizen van Velleman, deze zijn allemaal een tweetal jaar geleden verwisseld voor Tung-sol buizen (2x quad paar en 2x voorversterker).
Ik kan deze ook niet in het donker bekijken want de versterker kan niet meer worden ingeschakeld..
Hoe check ik dan deze roosterspanning?

Bedankt voor de handleiding, ik had deze al eens bekeken voor de schema's maar als ik terug voeding toekrijg zal ik deze voltages zeker nameten.

Hugo Welther

Moderator

Zekeringen defect?
Als de inschakelvertraging niet inkomt dan krijg je nooit spanning op de trafo('s).

Meten vanaf de netstekker tot waar het fout gaat. M.a.w. wanneer meet je geen netspanning meer.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Let op de koppel C's, in 1 kanaal C11 t/m 14.
Als deze lek zijn krijg je het omschreven verschijnsel.
De anode stroom kan zover oplopen dat de voeding is meegetrokken.

Op 22 februari 2019 17:38:13 schreef Franco G:
Ik kan deze ook niet in het donker bekijken want de versterker kan niet meer worden ingeschakeld..

Geeft het ledje naast de schakelaar (rood of groen) licht?

Ohm pi:
Meestal brandt het ledje niet als ik hem wil aanzetten. Maar wanneer de thermiek (denk ik?) het weer toelaat functioneerd hij normaal. Eerst rood knipperend, dan constant groen. Dan springt hij na een minuutje af, waarna ik hem minstens een dag weer niet kan aanzetten.

Heel vreemd allemaal, ik heb al iemand on Gent gecontacteerd die buizenversterkers zou kunnen herstellen. Misschien kan hij het probleem ook vinden.

Pararuud:
De c11 t.e.m. c14 zien er niet lek uit. Maar zien er zwart geblakerd uit, maar dat is overal rond de linkse 6,3v kroonsteen zo..

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Op 24 februari 2019 23:44:11 schreef Franco G:
zou kunnen herstellen. Misschien kan hij het probleem ook vinden.

klinkt wat sterk voorwaardelijk en dat met die hoge spanningen en stromen.. Let toch maar dat Gent niet in het donker komt te zitten (ik woon er namelijk ook :P )

Het is een luthier, namelijk Gringhuis. Deze heeft naast snaarinstrumenten ook voldoende kennis van buizenversterkers. Alleen heb ik nog geen bevestiging gehad dat hij het ziet zitten om er naar te kijken. Voorlopig kan ik gelukkig verder met een andere versterker, dus geen haast. Al zou ik graag mijn Velleman terug gebruiken.

Ik heb uiteindelijk toch wat foto's kunnen uploaden, voor een betere illustratie van het probleem.
Vinden jullie het er rampzalig uitzien of valt het nog mee?

blijkbaar is het kroonsteentje voor de gloeidraadvoeding veel te heet geworden (door een niet goed aangedraaid vijsje of verkeerdelijk vertinde draden) Dan print gecarboniseerd, wordt geleidend en dan volgt de rest vanzelf..

zwarte plekken zullen er uitgefreesd moeten worden en dan brugjes voor de verloren printbanen.

Ook zijn de twee weerstanden naast de kroonsteen nergens terug te vinden. Is het verstandig om te denken dat dit waarschijnlijk het probleem is? Valt dit na te meten op een of andere manier?
Meer vragen dan antwoorden, maar zoals je al zei heeft het geen nut om met die hoogspanning te prullen tenzij ik zeker weet wat ik mag doen

fzwart

Golden Member

Die twee weerstanden R63 en R64 zijn er alleen om de gloeispanning te ontbrommen. Wel vreemd dat die weg zijn en het lijkt alsof die de print verbrand hebben?

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 24 februari 2019 23:44:11 schreef Franco G:
Ohm pi:
Meestal brandt het ledje niet als ik hem wil aanzetten. Maar wanneer de thermiek (denk ik?) het weer toelaat functioneerd hij normaal. Eerst rood knipperend, dan constant groen. Dan springt hij na een minuutje af, waarna ik hem minstens een dag weer niet kan aanzetten.

Heel vreemd allemaal, ik heb al iemand on Gent gecontacteerd die buizenversterkers zou kunnen herstellen. Misschien kan hij het probleem ook vinden.

Als ik jou was, zou ik mooi de versterker onder mijn arm meenemen naar Gent en samen de versterker repareren. Het ledje moet eenvoudig te repareren zijn. Daarvoor zou je op CO geen vragen hoeven te stellen. Het ene kanaal ziet er slecht uit.

Niet de ontbrom weerstanden maar de een kathode weerstand en gridstopper!

Er zit(zat?) een 1/4 watt metaal weerstand als kathode weerstand strak op de print gemonteerd...
Ook maar even goed de bias controleren(potmeter onbetrouwbaar geworden?), deze reparatie(de enige afwijkende weerstand zichtbaar) is niet voor niets nodig geweest.