Servodrive voor Kuka Servomotoren

Hallo iedereen,

Ik heb een aantal servomotoren van het merk Kuka. Deze servomotoren zijn eigenlijk Siemens motoren met een ander labeltje.
Nu bij Kuka en Siemens konden ze mij niet verder helpen omdat het al wat oudere Servomotoren zijn, van 1998 ongeveer.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een moderne servodrive voor deze servomotoren:

Motor1:
AC-Servomotor
KK53Y-YYYY-017
Nr.E 98F19060
2,83kW 600V 5,7A
Art.nr: 69-225-464

Motor2:
Brushless Servomotor
1FK6100-8AF91-1ZZ9-Z S09
Nr.E K550 0225 41 021
3,77kW 9,50A
Art.nr: 69-225-463

De nieuwe servodrives zou ik willen aansturen met een "Hicon Integra" (is een Breakout board). De servodrives moeten hiervoor step/dir kunnen ontvangen van de "Hicon Intergra".

De rem van de servomotoren zou 24VDC nodig hebben.
De resolver kan ik vervangen door een encoder. (ofwel een converter van resolver naar encoder)

Ik heb al enorm veel verdelers van drives gecontacteerd, maar helaas.
Dus vandaar deze post hier voor de experts!!

Alvast bedankt!

Ben je hier iets mee ?

PFK6_0503_en.pdf

Voor zover ik aan deze dingen gewerkt heb, zijn ze uitgevoerd met een gewone driefazige stator wikkeling en een anker met permanent magneten.

Ik weet dat Hitachi WJ200 frequentie sturingen maakt waarmee je motoren met permanent magneten kan aansturen.
Voor dezelfde frequentie sturingen kan je ook encoder kaarten krijgen waarmee je de encoder kan verbinden.

Ik zou in die richting eens proberen te gaan zoeken.

Vanuit Siemens ga je weinig hulp mogen verwachten. Die dingen zijn verouderd en dan is het einde verhaal.

Hey Pamwikkeling,

Dank je wel voor het pdf'je! Héél nuttig!
Ja ik vrees er ook een beetje voor.

Laatste optie is om de oudere servo's te vervangen door een nieuwere generatie. Maar nu ben ik er achter gekomen dat de oude servo's een 'getande as" hebben en geen gladde as met spie.

Dus die richting zal ook moeilijk worden. Ik vrees dat ik de Kuka robot naar de schroothoop moet brengen.

Toch alvast bedankt!!

GJ_

Moderator

Volgens mij moet je die met een gewone servodrive kunnen aansturen. De terugkoppeling moet dan wel een beetje te configureren zijn. Ik zou in dit geval, omdat ik er in thuis ben, een Control Techniques drive nemen. En omdat ik ze heb liggen zou ik de (verouderde) Unidrive SP nemen. Die heeft geen resolver ingang, maar daar heb ik nog aparte resolvermodules voor. Ik zie zo even geen reden waarom het niet zou kunnen.

De 600V motor zal met een standaard 400V drive alleen zijn nominale toerental niet meer helemaal halen.

edit:
je terugkoppeling (Z) is een special. Heb je geen data van de motor? Of typestickers met meer informatie?

Heeey,

Leuk om te horen dat er nog hoop is :)

Ik heb 2 afbeeldingen van het kenplaatje(zie bijlage) en een elektrisch schema(in eerste post geüpload) van de servo's. Ik denk dat in het pdf'je van Pamwikkeling meer technische info staat. Wat moet je precies weten?

Zoals je al zei, Z is een special. Ik kon de exacte serienr van de servo niet terug vinden in pam's pdf'je.

Het is niet erg als jouw drives geen resolver feedback hebben. Ik kan de nieuwe encoders rechtstreeks op de "Hicon Interga" terugkoppelen(Zie bijlage).
Ps: In de afbeelding staat "Stepperdrives en motors" maar met de hicon kan je ook Servodrives en motors aansturen. ALS de servodrives Step/Direction kunnen ontvangen.

Het is niet erg als de servomotoren hun nominale toerental niet helemaal halen, als ze maar een beetje krachtig genoeg blijven is dat voor mij goed.

GJ_

Moderator

Op 24 februari 2019 22:51:22 schreef KoenD:
Het is niet erg als jouw drives geen resolver feedback hebben. Ik kan de nieuwe encoders rechtstreeks op de "Hicon Interga" terugkoppelen(Zie bijlage).

Een servodrive moet een terugkoppeling hebben voor de snelheidsregeling en de commutatie.
Met de meeste drives is alleen een terugkoppeling op de drive wel genoeg. Voor de asbesturing (in dit geval dat Hicon ding) kun je dan gebruik maken van een gesimuleerde encoderuitgang in de drive.

Gelet op het vermogen en de opgenomen stroom van de 1FK6100 motor en dit in samenspraak met mijn buikgevoel, zou ik gaan voor een frequentie sturing voor een 5.5 kW @ 400V motor.
Het polental voor de sturing zet je op 8 polig en de U/f verhouding op 480V bij 80Hz.

Verder voorzie je een (scheidings ?) trafo 400V in/480V uit 3 Fazig - 6 à 7 kVA om de ingangsspanning aan de frequentie sturing te verhogen.

Bij dit alles heb ik een hitachi WJ200-055HF (software versie 3 of hoger) in mijn achterhoofd omdat deze een ingangsspanning aankunnen van 480V +10%.

(software versie 3 nemen omdat deze permanent magneet motoren kan aansturen).

GJ_

Moderator

Heb jij ervaring met servomotoren op die Hitachi?

Ik zie namelijk verschil in de settings bij drives tussen een "gewone" PM motor in closed loop en een servomotor.