Standalone zonneenergiesysteem

ik vermoed inderdaad dat het systeem meer energie nam dan het paneel kon bijladen.
De rest moest de accu bijleveren tot deze diepontladen was.

De accu is nu waarschijnlijk rijp voor de sloop.

Maar om een toekomstig systeem beter te laten werken hebben we iets meer informatie nodig over het soort verbruikers dat je hebt(hoeveel vermogen, en hoe lang per dag).

In ieder geval zul je een circuit moeten toevoegen dat de accu uitschakelt als deze leeg raakt. Ja, dan zit je in het donker. Maar dit beschermt wel de accu. Als dit vaker gebeurd is het laadsysteem duidelijk onderbemeten tov de verbruikers.

een 600W inverster zal dik 50A uit je accu trekken als je die maximaal belast.
per uur dat jij stroom trekt, moet je zonnepaneel er makkelijk 8-10uur over doen om die energie er terug in te steken IN DE ZOMER.

jouw 280W paneel zal bij volle zon in de zomer misschien een 250W halen,
bij volle zon in de winter zal je gelukkig mogen zijn met 100W (20uur bijladen om 1uurtje verbruik te compenseren. aangezien het in de winter veel minder lang klaar is, mag je vlot 4 'zonnige' dagen bijladen rekenen zonder verbruik af te nemen).
op een bewolke dag heb je quasi niks.

voor je nog eens een hoop investeerd, vraag je het volgende af:
Hoeveel stroom verbruik je in de zomer, hoeveel verbruik je in de winter.
zorg dat je genoeg zonnepanelen hebt om in de winter ten alle tijde de accu vol te houden.

een klein voorbeeld: ik heb 15W aan zonnepanelen op mijn ligfiets staan.
mijn ligfiets heeft een klein USB bluetooth speakertje om muziek van de gsm te spelen. led verlichting en led knipperlichten.
ik fiets 1h15 smorgens en 1h15 savonds (enkel smorgens met verlichting). de fiets kan 8uur per dag bijladen op het werk in de zon.
in de zomer haal ik tot 25-30dagen voor ik de accu eens moet bijladen.
in de winter haal ik heel soms eens de 4dagen (meer verlichting gebruik, minder zon om op te laden).
dus ik haal zelf in de zomer niet genoeg energie om mijn ledverbruik voor dat 1uurtje smorgens, en de 2,5uur muziek te overbruggen.

als je standalone wil werken, moet je de zonnepanelen een heel pak overdimensioneren.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die 600 w omvormer kan ook al stuk zijn gegaan door diep onladen van de accu. Hiervoor kun je een diepontlaad beveiliging installeren, een beetje goede omvormer 12/230 hebben deze meestal wel ingebouwd.

Voor het laden maak eens een berekening met 4 zonnepanelen, en dan 2 bij 2 in oost/west opstelling. Door een oost/west opstelling heb je mee zonne energie over de dag verdeeld. Alles op pal zuid geeft je alleen een max piek om 12:00

Mijn 6 zonnepanelen van 245 Watt leverde rond de kerstdagen zo´n 100 Wh totaal per dag.
Nu staan die niet altijd optimaal maar meer dan 200 Wh zal het niet worden.
Van 1 paneel kun je dan dus bij somber weer in de winter 33Wh per dag verwachten.
Een omvormer van 600W kan dat vermogen dus zo´n 3 minuten per dag leveren voordat de opgeslagen energie in je accu weer verbruikt is.
Dan heb ik nog niet eens de verliezen meegenomen.

De omvormer van 1500W heeft inderdaad een uitschakelmodus indien spanning te laag wordt.
Het is niet zo dat ik continu 600W verbruik.
Er zijn 2 led verlichtingen (zoals een TL) in de stal van elk 8W of zo. Die worden enkel gebruikt wanneer er mensen zijn als het donker is.
Buiten hangt een led verstraler met een sensor. Hoeveel wat weet ik niet direct.
Ik heb dit even opgezocht en dit zal rond de 100W zijn.
De caravan is zoals de stal. Enkel verlichting als er mensen blijven slapen.
De bedoeling is dat de kleine frigo er ook op zou komen. Dit is zo een 180W.
Die blijft wel opstaan en verbruikt de 180W in begin om het helemaal koud te krijgen. Daarna schakelt die enkel in wanneer het Moët.
(Dat zou de ideale situatie zijn om dit allemaal werkend te krijgen.)

De batterij is een tractie batterij die diep ontladen kan worden.
Deze zal ik nog testen.

Wat raden jullie aan?

Merci voor de hulp

David

Veel meer zonnepanelen...

Reken maar eens uit wat zo'n koelkastje gebruikt in een caravan die in de zon staat. Reken hierbij op een rendement van 80% van je omvormer, dus er komt 20% bij. 24u he! En je paneel laad maar 1 3e van die 24u...

evelo

Golden Member

Koelkast in een caravan. Zonnepanelen om de koelkast voeding te geven, op zich redelijk logische keuze. Hoe meer zon hoe meer de koelkast zal moeten werken.

Probleem met een koelkast is wel de inschakelpiek. Als 180W het opgegeven vermogen is dan kan er bij het inschakelen van de compressor best wel kortstondig het drievoudige tot zevenvoudige aan stroom getrokken worden.

Eventueel een koelkast rechtstreeks op 12V overwegen? Een batterij kan beter overweg met kortstondige piekstromen.

Ook beter 12 of 24 volt led lampen gebruiken, onzin om eerst met omvormer 12-230-led te gaan. Neem 2 tractie batterijen in serie.

Als je de donkerste en koudste maanden zonder koelkast kan doen wordt het veel overzichtelijker. In de winter krijg je gewoon erg weinig energie binnen en heb je je lampen veel nodig.
Als je voor november tot maart iets alternatiefs bedenkt (aggregaat, bijladen met auto, volle accu meenemen) dan wordt het makkelijker om een systeem te maken dat van april tot oktober werkt. Al blijft de koelkast lastig.

Hier kan je berekenen wat je per maand binnenkrijgt bij een bepaalde hoek e.d.
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Edit: 280 Watt:
Fixed system: inclination=37°, orientation=-2° (optimum)
Month Ed Em Hd Hm
Jan 0.30 9.43 1.30 40.3
Feb 0.45 12.6 1.97 55.1
Mar 0.80 24.8 3.59 111
Apr 1.11 33.2 5.16 155
May 1.10 34.0 5.22 162
Jun 1.11 33.3 5.35 161
Jul 1.07 33.1 5.19 161
Aug 0.99 30.8 4.75 147
Sep 0.84 25.2 3.94 118
Oct 0.60 18.6 2.72 84.4
Nov 0.32 9.58 1.41 42.3
Dec 0.24 7.46 1.03 32.1
Yearly average 0.746 22.7 3.48 106
Total for year 272 1270

Ed: Average daily electricity production from the given system (kWh)
Em: Average monthly electricity production from the given system (kWh)
Hd: Average daily sum of global irradiation per square meter received by the modules of the given system (kWh/m2)
Hm: Average sum of global irradiation per square meter received by the modules of the given system (kWh/m2)

In de slechtste maanden zit je dus onder de 10kWh per maand of 300Wattuur per dag, gemiddeld (als er geen lange schaduw over je paneel valt).
Ga er met wat sneeuw en slecht weer gerust van uit dat je heel december niks bijlaadt.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zondag 24 februari 2019 07:57:59 (49%)

Op 23 februari 2019 16:55:53 schreef Peter112:
Ook beter 12 of 24 volt led lampen gebruiken, onzin om eerst met omvormer 12-230-led te gaan. Neem 2 tractie batterijen in serie.

De reden is dat de caravan aangesloten moet worden via een stopcontact 230V.
Er is ook een stopcontact voorzien in de stal.

Meer panelen wordt ook andere lader dan.
Ik zal eens iets configureren en bekijken of het niet te kostelijk wordt.

De 1500W omvormer kan 3000W piek geven net voor de koelkast.
De koelkast zou enkel gebruikt worden in de zomer.

David

[Bericht gewijzigd door DaveD op zondag 24 februari 2019 10:06:29 (11%)

Levert die omvormer een zuivere sinus?

Een compressorkoelkast op een blokgolf of vieze sinus = slecht voor de compressor en zuipt stroom.

En waarom zo'n klein zonnepaneeltje?

Ook mis ik nog waarom die caravan perse op 230V moet.

an-sich is die accu capaciteit voldoende, maar niet met het huidige (ineffectieve) gebruik.

Mijn idee zou zijn
- 2 of 3 zonnepanelen pakken, zodat je 500-700Wp hebt liggen (Dan heb je ook bij minder zonnige dagen je verbruik gedekt en je accu goed vol)
- LED verstraler van 100w? Dat is een bouwlamp... Neem aan dat die minimaal gebruikt wordt en handmatig aangezet wordt?
Zorg zoiezo voor een 12V exemplaar
- Vervang de koelkast door een 12V exemplaar. Compressor of absorbtie
- Plaats een goede efficiente sinusomvormer voor de paar dingen die perse op 230V moeten. (TVtje, radio of weetikveelwat), die je alleen inschakelt indien nodig

Niet te kostelijk: Ik weet niet wat je dat noemt, maar een 1500W sinusomvormer kost al rustig 300+ euro. En als je nu een niet-sinus ding hebt, zit daar al een deel van je probleem (Los van het feit dat je de koelkastcompressor dan langzaam aan het slopen bent)

Kun je die koelkast niet vervangen door een absorbtiekoelkast die ook op gas kan?
(Nu weet ik alleen niet hoe het verbruik is van gas tov de optie om met zonnepanelen elektra op te wekken)

De omvormer is inderdaad een zuivere sinus die eruit komt.
Ik had blijkbaar zuivere omvormer staan ipv zuivere sinus omvormer.

Omvormerbeschrijving:

Deze spanningsomvormer, ook bekend als wisselrichter of converter, zet 12 V gelijkspanning om in 230 V wisselspanning. Daardoor kunnen gewone 230 V - apparaten ( notebooks, kleine TV-toestellen, radio, huishoudapparaten, enz. ) tot een uitgangsvermogen van 1500 Watt aan een 12 V - net ( auto, vrachtwagen, boot, woonwagen, enz . ) aangesloten worden. Met USB aansluiting voor het opladen van mobiele telefoons, MP3 Enz.

Echte sinusgolfUitgangsspanning: 2 x 230V AC / 50Hz
Uitgangsvermogen: 1500 Watt (gedurig)
Maximaal vermogen: 3000 Watt (kortstondig)
Overlastbeveiliging >=1800 W
Ingangsspanning: 12 V DC
Maximale spanning: 15,5 V
Onderlastalarm bij 10,5 +/- 0,3 V
Onderlastuitschakeling bij 9,5 +/- 0,3 V
Overlastuitschakeling bij 15,5 +/- 0,5 V
2 schuko-stopcontacten
USB 5V laadport
2 ventilatoren
Automatische beveiliging
Geschikt voor blijvende inbouw
Maten (LxBxH): ca. 33,5 x 20 x 8 cm
Kabellengte: 50 cm
Aardingskabel: 1 m
Materiaal: aluminium-behuizing in zilverGewicht: 3,25kg

Wat ik nog mis in het hele topic is: waarom moet alles per-se op solar/accu? Ligt de boel zo ver van de bewoonde wereld af? Al met al krijg je een complexe installatie waar (misschien) 500m kabel veel simpeler/goedkoper/betrouwbaarder zou zijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja alles ligt idd (te) ver van een eventuele aansluiting.
+/- 500m
Indien je dit toch zou doen dan moet je een electriciteitsmeter laten zetten.
En krijg je jaarlijks/maandelijks een factuur voor de huur van de meter.
Verbruik ga je hier kunnen verwaarlozen.
Het is dus sneller en gemakkelijker om onafhankelijk een systeem te bouwen.

Is er geen aanliggende boerderij/huis/bedrijf waar je het op een akkoordje kan gooien?

Zet je er een eigen kwh metertje tussen, maak je een afspraak over de kosten. Klaar.

Een zonnepaneel systeem is natuurlijk makkelijker zelf op te lossen. Maar maakt je wel minder flexibel bij eventuele toekomstige wijzigingen.

Ik heb net de batterij open gemaakt.
Er zit geen of weinig vloeistof nog in.
Dat ziet er niet goed uit.

Kan ik die nog herstellen of is dat vuilbak?

Mvg

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 februari 2019 05:55:39 schreef fcapri:
bij volle zon in de winter zal je gelukkig mogen zijn met 100W

De installatie van m'n vader doet vandaag een top van ruim 2kW met een geinstalleerd vermogen van 3kWp.

Re: Vuilbak: Het lood is nog wat waard. Breng hem naar de oudijzerhandel.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 24 februari 2019 20:35:49 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 februari 2019 20:35:26 schreef rew:
De installatie van m'n vader doet vandaag een top van ruim 2kW met een geinstalleerd vermogen van 3kWp.

dan zou TS met zijn 280W paneel dus een "top" mogen hebben van 180W. hoeveel had je pa gemiddeld over de dag dan? meer of minder dan 1000W gemiddeld?
om die accu vol te krijgen boeit dan ook niet dat je 180W als top hebt gehaald, maar wat je er 6uur lang kunnen induwen hebt. ik zou nog durven gokken dat je pa gemiddeld 6uur lang iets van 1000-1200W gemiddeld gehaald heeft. :-)

Vandaag was ook uitzonderlijk weer. ik heb in Tshirt en korte broek buiten gelopen en had het niet koud.
ben vandaag zal even in zwembroek naar buiten gegaan, maar dat was erover. vandaag klasseer ik dan ook niet als 'een winterdag'

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op een donkere winterse dag mag rew's vader blij zijn met 300Wh. Voor @TS met zijn enkele plaat is dat 25Wh.

Moet ik dan 3kWp gaan installeren?
Dat zijn +/- 10 à 11 panelen. ?

Dat gaat niet op dat dak van de stal.

Op 24 februari 2019 23:36:13 schreef DaveD:
Moet ik dan 3kWp gaan installeren?
Dat zijn +/- 10 à 11 panelen. ?

Dat gaat niet op dat dak van de stal.

dan moet je gaan herbekijken.
ofwel het verbruik omlaag, ofwel de capaciteit omhoog van de accu.
maar je moet de tijd kunnen overbruggen.

stel dat je per week 1000Wh verbruikt. maar je zonnepanelen leveren de ene week 500Wh, en een zonnige week 1500Wh. dan moet je er gemiddeld voor zorgen dat je accu die 2weken overbrugt. de ene week raakt ze niet volledig opgeladen, de 2de week wel.
eens je die absolute minimum getallen hebt, moet je je accu nog overdimensioneren zodat je een reserve hebt.
als je nooit de energie uit de zon krijgt, wat je verbruikt, dan moet je:
-meer panelen leggen of
-een andere manier van bijladen ( verlengkabel, groepje, een automotor starten om bij te laden...) of
-je verbruik reduceren.
kan je geen paneel kwijt in het grasveld naast de stal dan? of tegen de muur. vooral in de winter zal een rechtstaand paneel meer zonne-energie vangen dan een platliggend op het dak

maar eerst je verbruik bekijken.
die ledstraler van 100W, is dat echt 100W en is die altijd nodig? want die sensor zit 24/24 energie te vreten. deze zou je eventueel achter een schakelaar kunnen zetten zodat je die kan aanzetten als je bv buiten met iets bezig bent.
is die koelkast altijd nodig? dat vreet teveel energie en die heb je in de winter niet?
is er altijd regelmatig volk aanwezig, zet er desnoods een kleine groep en een accumeter. is de accu wat te laag, even de groep voor een half uurtje starten om de accu weer vol te krijgen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

"Groep"??? Is dat Belgisch voor "aggregaat"? :S

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Volgens mij is die steca 10A een PWM lader en dan kan je maar 5 of 6 ampere laden. En met een 10A is dat maximaal 140 watt wat je in de accu kan stoppen.
Bij dit paneel moet je een deftige MPPT lader hebben, Dan benut je het volledige vermogen van het paneel. En deze hebben vaak een beter laadalgoritme.

En op een mppt regelaar zit vaak ook een instelbare afschakeling op voor de aangehangen apparatuur om de accu te beschermen.

Gebruik je verlichting op 12V of 230V ?, die omvormer is een hele onzuinige manier van spanning omzetten. En er is zoveel te koop op 12V.

Op 25 februari 2019 21:48:14 schreef flipflop:
"Groep"??? Is dat Belgisch voor "aggregaat"? :S

nederland ook hoor, of lees ik hier dan fout:
https://www.tweedehands.nl/doe-het-zelf-bouw/machines-apparaten/genera…

Stroom groep, electrogenne, stromerzeuger
Fabrikant: Daf
type: 6 cilinder turbo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken