Puntlasresten 18650 connectoren

Hallo,

Ik heb voor het maken van een batterypack gebruikte 18650 cellen aangeschaft.
uiteraard wil ik de weerstand en capaciteit van de cellen weten, maar voor ik ga meten wil ik eerst de connectoren schoonmaken en ontdoen van puntlasresten.

Volgens verschillende youtube kanalen is dit het beste te doen met een klein tangetje.
Ik heb inmiddels een aantal cellen gehad, maar ik krijg de hele kleine resten er op deze manier helaas niet vanaf.

Omdat ik gebruik maak van een vruzend kit waarbij de cellen niet verbonden worden via solderen of puntlassen maar via een klein rond plaatje vroeg ik me af of deze resten problemen op gaan leveren.

Het contactoppervlak is immers door de lasresten bij sommige cellen wat minder.

Ik hoor graag jullie mening, en mochten deze resten er echt af moeten hoor ik ook graag de beste manier hiervoor.

Alvast bedankt!

met vriendelijke groet,

jeff

Lucky Luke

Golden Member

Pfoei... Heel voorzichtig met een klein metaalvijltje of schuurpapier?

Maar, omdat je zo te zien vrij veel cellen hebt: kun je eens meten hoeveel invloed die resten daadwerkelijk hebben en of ze echt in de weg zitten. Het zou wel eens mee kunnen vallen omdat het maar een heel kort stukje is. Weliswaar smal, maar kort.

Dus de spanningsval meten over de verbinding van je cel met je pack.
gaat waarschijnlijk het best aan de kant van de cel die aan de buitenkant hangt (Dat is denk ik de minpool?). Dan kun je daar een meetpen op zetten (Stukje van de sleeve wegsnijden, later afdekken met kaptontape of krimpkous), en de andere ná je connector.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Is met een vijl vrij simpel vlak te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat lijken wel panasonic cellen. doorgaans haal ik die restjes eraf met de dremel. maar alleen als t anders niet in de behuizing past, soms zit het nogal strak erin, solderen van de cellen maakt die behuizing al te krap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

daar mee opletten, een grotere schijf levert sneller een beschadigde isolatiering tussen de celmantel - en + op de kop op.

als je ze gaat solderen, leg een ring ( zon rood ding wat je in kranen tegenkomt ) om de pool heen, die kunnen tegen solderen, als de koppelstrip door het plastic van de cel smelt, dat kan later een grote fik opleveren anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.