Schakeling zonnepaneel

Goedemorgen allen,

Ik heb in mn tuinhuis stroom via zonnepanelen. Nu heb ik naast mijn gel accu ook een lithium accu gekocht. Wat ik wil bereiken is dat ik een schakelaar heb waarmee ik de stroom van het zonnepaneel naar de ene of naar de andere accu kan laten stromen. Wat voor een schakelaar heb ik hiervoor nodig?

alvast dank,
Kar

toevoeging, Ik heb voor beide accu's een laadregelaar, hoe schakel ik de panelen om van de ene naar de andere laadregelaar?

[Bericht gewijzigd door Kar op zondag 24 februari 2019 11:56:51 (16%)

Allereerst bekijken of dat de regelaar wel geschikt is voor lithium batterijen. Het is onwaarschijnlijk dat je zonder enige instellingen te veranderen veilig kan omschakelen naar een ander batterij type ! In worst case kan de batterij in brand vliegen....

Idd ik gok een 2-tal regelaars

Je moet de uitgang van je panelen schakelen, niet de uitgang van je lader. Tenzij je iets maakt waarmee je naast de voedingslijnen ook je regelaar omschakelt van AGM naar Lithium

Eisen aan laadspanning/stroom zijn heel verschillend. Die mixen = een accu vroegtijdig 'slopen' of erger

Als ze allebei een eigen lader hebben, wat is er dan mis aan de panelen parallel op beide laders aan te sluiten? De MPPT controllers zullen wel gaan mekkeren, maar ik ga ervanuit dat dit eigenlijk wel goed komt.
Het handmatig omschakelen van de panelen op de laders lijkt me omslachtig, dwz. ik zou het vergeten ;)

Of als je inderdaad meerdere panelen hebt, twee volledig gescheiden systemen en de belasting tussen deze twee systemen kunnen switchen.

Op zich is puur wat jij wilt prima met een wisselschakelaar te doen. Let wel dat het DC is wat je schakelt en afhankelijk van de spanning heeft DC wat extra eisen (DC kan vlambogen veroorzaken als de spanning hoog genoeg is, en aangezien je niet 100x per seconde 'door de nul' heengaat zoals AC, kan deze vlamboog in stand gehouden worden), maar ik neem aan dat je het over 35V DC hebt of zo, dat is meestal prima met een standaard wisselschakelaar te doen.

Om wat voorzichtiger te zijn zou ik bij voorkeur omschakelen als er weinig stroom loopt (bv. 's nachts), dan kan dit eeuwig meegaan en hoef je je verder geen zorgen te maken over de klap die de laadregelaars zouden kunnen krijgen bij omschakelen.

Zoals altijd is dit gebaseerd op wat ik *denk* te weten en te begrijpen... en da's minder dan menig ander op dit forum dus ik hoor het graag als ik ergens de mist in ga.

Shiptronic

Overleden

Middels een wissel schakelaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een wisselschakelaar.

Of:

Een losse mppt regelaar die dan weer een loodaccu lader en ook lithiumacculader aanstuurt.