Oude radio.

Het opgeven welke buizen erin zitten kan al helpen (voor zover nog leesbaar). En eventuele merken van onderdelen...
Het lijkt een Europees type, gezien de netspanning van 245v. (ook daardoor lijkt 'ie me zeker ook geen 100 jaar oud...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Het is Europees, waarschijnlijk Frans om wat exacter te zijn.
Model voedingstrafo (Indien type nummer beginnend met KT of KY) is Frans, omgeving Parijs 1936 tot 1940(Ik ben zelf al langere tijd op zoek naar een ugt in deze bouwstijl om een project af te kunnen maken).

Het lijkt mij dat het hier om een rechtuitontvanger gaat met meerdere afstemkringen.

Kan ook Belgisch zijn. SBR had veel modellen met de 4 knoppen in die configuratie. (die op foto heeft alleen een horizontale zenderschaal)

Als je onderdelen en spullen zoekt is dit een goede gelegenheid om eens te kijken : https://www.circuitsonline.net/forum/view/144066 . Naast oude radio onderdelen vind je daar ook in het wild los lopende CO'ers.

tevens gewoon een leuk dagje oud.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En anders de NVHR ruilbeurs in Driebergen. Minder interessant voor algemene electronica, maar genoeg vintage consumentenspul.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

In ieder geval 15 maart naar Rosmalen komen om onderdelen en buizen te vergaren (en een praatje op de CO-stand te maken).

Verder is er die winkel/verzameling in Eindhoven. Kan even niet op het adres komen, maar een meelezer zal wel helpen.
Ze hebben er ook nog wat kasten staan.

Ten slotte de site van Wim Rotte voor buizen: http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Opabob

Golden Member

Op 24 februari 2019 13:03:02 schreef Arco:
Kan ook Belgisch zijn. SBR had veel modellen met de 4 knoppen in die configuratie. (die op foto heeft alleen een horizontale zenderschaal)

[bijlage]

Dat is hem; identiek hetzelfde.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Opabob

Golden Member

Op 24 februari 2019 13:49:57 schreef Opabob:
[...]

Dat is hem; identiek hetzelfde.

Dank jullie voor de vlugge en zeker waardevolle hints en reacties!
Trouwens, als dat SBR is, de fabriek en atelier stond in ST. Agatta Berchem, een tiental km van waar ik woon.

Op 24 februari 2019 10:43:41 schreef mel:
Doet dat ding het nog? Of heb je m nog niet durven proberen?
En wat is er mis met CO? Gewoon hier blijven, wel zo leuk..(wel in de goede afdeling.. HF.. ) :P
Die 2 witte buizen zien er trouwens wel "kapot" uit..
En er hangt een anode kapje los..

Dat witte is verf, dat dient ter afscherming, geleidende verf.
Bij andere buizen is het verf er af gebladderd, kan de werking beinvloeden.
Er zijn ook rode en goudkleurige buizen, ook afscherming.

Is de SBR Super Ondolina 632C2 uit 1932: https://www.radiomuseum.org/r/sbr_super_ondolina_632c2_220v.html
Schema van de 533 zou er wel op kunnen lijken (is alleen voor DC):

Leuk oud ding.

Zoals al gezegd, niet zomaar in het stopcontact steken. Er zitten twee elco's op het chassis die hoe dan ook losgesoldeerd moeten worden. Soms zijn ze nog te formeren, als ze niet al zijn leeggelopen. Kan lang duren maar soms zijn de resultaten verrassend. Zeker het proberen waard als het toestel niet dagelijks hoeft te spelen.

De andere condensatoren zijn ook heel vaak slecht. Op lek testen en vervangen indien nodig.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op 24 februari 2019 18:56:25 (17%)]

Die witte buizen hoeven niet stuk te zijn, het is een beschermlaag of soort van afscherming aan de buitenkant van het glas.
Je ziet het aan de linkerbuizen waar het voor een deel van af gebrokkeld is.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Opabob

Golden Member

Dus het is de Super Ondolina Type 632C2 220V DSB.
Ik vind geen scherp beeld van een schema, niet dat van Arco, ook niet vat van het radio museum, waar je eerst 20€ moet betalen om wat gegevens te krijgen.
Hetgeen ik op de buizen kan lezen is(van 1 tot 7 is:
34 MS 4B _ K M8 _ 21 MS 4B _ 2 1 AS _ APD4120 _ 80 FIVRE 83 _ MH4 .
Het filament(gloedraad) van alle buizen is nog goed ( 0,8 ohm)
Met alle buizen eruit heb ik netspanning durven aanzetten. Het (roze) getuiglampje werkte(al een goed teken), gloeidraadspanning 4,88V.
Elektrolytische condensatoren los gemaakt ( Ze zouden beiden identiek zijn:
27/50 zy7160/D Service 475/550V en in Zwitserland gebouwd. Met mijn Fluke meter gaf de ene ongeveer 2X 5 µf en de andere 2x 10µf. Bijkomend nog wat foto's:

't Is dan de 632A2... (de 'A' versie is voor AC, de 'C' versie voor DC)
Schema is nog redelijk duidelijk voor een ingescand handgetekend schema van 80 jaar oud... Maar deze is wat beter: ;)

Ik heb een jaren 30 Philips gerestaureerd. De elco's die daar in zaten waren niet te formeren, er zat een massief stuk alu in (zag er uit als een stervormige koelprofiel) en er hoorde een vloeistof in die al jaren ontbrak.
Ik heb de huls hergebruikt en er moderne elco's ingebouwd. (foto van de ingewanden halverwege deze pagina: http://www.pa4tim.nl/?p=934

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Opabob

Golden Member

DOM DOM DOM......
Bij het meten op het chassis had ik dit geplaatst met de voedingstransfo naar boven!,!,!,! Donderde van de werktafel met het grootste gevolg dat de eerste afstemeenheid, welke ik eerder had ontkleed (ronde afscherming) afgebroken is. Ik ben al meer dan een dag aan't zoeken, wat waar komt.
Bij mijn studies zou ik gezegd hebben; ik heb de tijd, mijn ouders het geld!!! Toch een serieuze tegenslag, maar ik geef niet op. Tot later.

Dat is mooi balen, hopelijk komt het goed.

Een tip, te laat helaas, maar goed, doe er je voordeel mee.
Ik heb twee simpele houten raampjes gemaakt om een radio chassis in op te hangen. Geen uitsteeksels, lekker stabiel (pleurt niet zomaar van tafel), je kan overal bij. Er zijn vast meer oplossingen te bedenken, maar ik vind dit wel prettig werken.

Action expresses priorities LH
Opabob

Golden Member

Zoals je zegt; Te laat het kalf gevuld, als de put verdronken is !!!!

Handige tip die houten frames.
Ik knap wel eens oude pick-ups op, en zit steeds te rommelen met losse houtjes. Maar zo'n frame is wel een goed idee.

Opabob

Golden Member

Het vervelende van die afstemkringen is dat op drie verschillende schema's de nummering ( van 1 tot 6) ook verschillend was. Nu de afstemspoel is hersteld volgens mijn idee en de controle op goede werking gebeurt later.
Nu eerst reinigen; hoe gebeurt dit het beste(borstels, producten enz). De afstemcondensator( In school vroeger Patat- Friet snijder genoemd) heb ik van het chassis gehaald. Een kleine regelbare condensator heb ik er af genomen en nu ben ik zinnens de eenheid in de vaatwasser te stoppen???
Vervolgens, welke draad zou ik nemen om verbindingen (bekabeling) te maken, zodat het er nog wat antiek uit ziet(fel gekleurde plastiek is natuurlijk uit den boze en volgens mij, bestaat met goed geïsoleerde draad niet meer.

Tidak Ada

Golden Member

Ask Jan First/Frag' Jan Zuerst heeft stof omwikkeld lakdraad. Kleuren zijn feller dan vroeger, maar het draad is hetzelfde.
Hij is niet goedkoop, maar heeft wel wat je zoekt....

Jan vraagt €1,10 per meter,
Tube Depot rekent $0.75 per foot. Dat is twee keer zo duur!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik zou zo wie zo eens op het buizenradio forum gaan kijken.
https://www.nfor.nl/index.php

Bij tips en trucs vind je talloze zeer nuttige aanwijzingen hoe zo'n toestel te restaureren. Voor oud lijkend draad en andere duplicaat onderdelen kun je ook prima teercht bij Ben Dijkman
http://www.bendijkman.nl/