Wie herkent dit storingsbeeld?

RAAF12

Golden Member

Langs de andere kant, de versterker werkt weer naar behoren.

Hou wel de temperatuur in de gaten van het koelblok de bias stroom is onbekend. Een potmeter overbruggen moet beter kunnen er is een reden waarom het regelbereik niet juist is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 28 februari 2019 16:31:59 (11%)

Op 28 februari 2019 16:30:51 schreef RAAF12:
[...]
Hou wel de temperatuur in de gaten van het koelblok de bias stroom is onbekend. Een potmeter overbruggen moet beter kunnen er is een reden waarom het regelbereik niet juist is.

Kom, kom, ik heb al een paar maal gezegd dat de versterker geen hoogstandje is. Bovendien zijn de voedingsspanningen laag, daarom is ook bij een wat hogere bias de dissipatie gering. Er zit ook nog een NTC in, die ook de bias terug regelt. Allemaal onderdelen met een forse spreiding en temperatuur afhankelijk. Als het allemaal niet helpt, dan helpt in elk geval de zekering (bi-metaal schakelaar), die ook nog in het apparaat zit. De biasstroom is niet onbekend, die is te laag.....

mmm, ik heb hem net dichtgeschroefd (alhoewel dat nu ook niet veel voorsteld).
Ik had eerst nog gecontroleerd met de scoop en de knikken zijn volledig weg.
De zener had ik ook nog getest, en deze gaf als waarde 8V, de andere die ik liggen had 7,9V, dus daar was ik niets verder mee.
Deze heb ik trouwens getest met een voeding, een 1kOhm weerstand en de de zener in serie.

Wat zou nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn? De weerstanden in de schakeling zijn gecontroleerd en goed bevonden.

Buzzy, mag ik zeggen hoe knap ik het vind dat je zoveel van dit toestel weet. Het lijkt wel of je hele dagen niets anders doet dan dit model herstellen.
Als dit met alle modellen is die je al onder handen gehad hebt: mijn hoed af.

RAAF12

Golden Member

Leuke topic dit. Ik vraag me alleen iets af. Die overbrugde potmeter waarmee de knik er is uitgehaald. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Dat is ook niet mijn manier van reparatie. Beetje houtje/touwtje werk. Mja iedereen zijn meug. Beter is uitzoeken tot de bodem en dan het defect repareren. Nu loopt er blijkbaar voldoende ruststroom om de cross-over knik te laten verdwijnen op de scope. Teveel aan rustroom een ongewisse factor, oa. het koelelement wordt heter, de sinus wordt 'boller' dan gewenst.

RAAF12

Golden Member

Op 28 februari 2019 17:24:53 schreef buzzy:
[...]Kom, kom, ik heb al een paar maal gezegd dat de versterker geen hoogstandje is. Bovendien zijn de voedingsspanningen laag, daarom is ook bij een wat hogere bias de dissipatie gering. Er zit ook nog een NTC in, die ook de bias terug regelt. Allemaal onderdelen met een forse spreiding en temperatuur afhankelijk. Als het allemaal niet helpt, dan helpt in elk geval de zekering (bi-metaal schakelaar), die ook nog in het apparaat zit. De biasstroom is niet onbekend, die is te laag.....

Het blijft toch een 'workaround' uitzoeken WAAROM de potmeter niet werkt is de enig juiste weg om een versterker goed te repareren.

Die draaipot ging maar tot 20 Ohm, net niet laag genoeg want ik had toen cross-over vervorming. Toen ik hem overbrugde was de knik weg. Het kan zijn dat ik met 5 of 10 Ohm er ook gered was, maar maakt dat nog zoveel verschil?

Op 28 februari 2019 17:39:30 schreef RAAF12:
[...]

Dat is ook niet mijn manier van reparatie. Beetje houtje/touwtje werk. Mja iedereen zijn meug. Beter is uitzoeken tot de bodem en dan het defect repareren. Nu loopt er blijkbaar voldoende ruststroom om de cross-over knik te laten verdwijnen op de scope. Teveel aan rustroom een ongewisse factor, oa. het koelelement wordt heter, de sinus wordt 'boller' dan gewenst.

Ik repareer niet dagelijks en alleen deze versterkertjes, maar dit maak je gewoon mee met de wat goedkopere "zooi". Ik heb wel slechtere ontwerpen meegemaakt hoor. Maar hoe hoog stel je de eisen?
In de sector waar deze versterkers gebruikt wordt, gaat de volumeregelaar meestal rechtsom ,dus so what.
Soms is het niet te repareren, maar is het alleen goed te krijgen door de schakeling te wijzigen. Het is maar de vraag of TS dat kan.
Ik heb ook K+H (Klein und Hummel) versterkers die zowel op netstroom als accu kunnen werken. Het is een van de weinige versterkers , die ook bij 24 volt voeding, zonder meer het volle vermogen en dezelfde kwaliteit levert, alleen kost die versterker een tikkeltje meer als 199 euro.
De meeste commerciële versterkers op die ook op 12 of 24 volt kunnen werken geven doorgaans ook nog eens 6dB minder vermogen. In geluidsdruk druk is dat 3dB minder en je hoort dat nauwelijks. Niet te ver door redeneren.
Overigens is het ontwerp al weer ingehaald door klasse D versterkers, die op 12 volt stukken beter presteren. (Ook in prijs)

Op 28 februari 2019 17:43:53 schreef RAAF12:
[...]

Het blijft toch een 'workaround' uitzoeken WAAROM de potmeter niet werkt is de enig juiste weg om een versterker goed te repareren.

Dat komt omdat het ontwerp niet perfect is
Keramische potmeters van een gerenommeerd merk die een paar euro kosten is ook al geen optie.....
Waarom kopen de mensen dan dit soort versterkers?
Ze doen wat een mens er van vraagt.
Het staat je vrij om te vragen aan TS of je de versterker perfect mag maken. Ik hoop niet dat je uurtarief boven de vijftig euro per uur ligt, anders is het snel gedaan met de liefde.
De wereld is veranderd. Sommige mensen vinden het prachtig dat een lampje gaat branden als je een schakelaar omzet, anderen zullen niet rusten eer dat het uP gestuurde systeem reageert op de gedachten van wat de eigenaar wil.
De een gaat in een tentje op vakantie, armoe troef, de ander bivakkeert in de meest luxe ressorts en klaagt erover dat de warme schotel een halve graad celcius afwijkt van de norm, snappie.

Zo dat is er ook weer uit.

Verwijderd, was dubbele posting

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 28 februari 2019 19:19:00 (96%)

Op 28 februari 2019 18:02:34 schreef staafken:
Die draaipot ging maar tot 20 Ohm, net niet laag genoeg want ik had toen cross-over vervorming. Toen ik hem overbrugde was de knik weg. Het kan zijn dat ik met 5 of 10 Ohm er ook gered was, maar maakt dat nog zoveel verschil?

Er is geen gelukkiger mens, dan een tevreden mens....

Op 28 februari 2019 17:39:30 schreef RAAF12: Dat is ook niet mijn manier van reparatie. Beetje houtje/touwtje werk. Mja iedereen zijn meug. Beter is uitzoeken tot de bodem en dan het defect repareren. Nu loopt er blijkbaar voldoende ruststroom om de cross-over knik te laten verdwijnen op de scope. Teveel aan rustroom een ongewisse factor, oa. het koelelement wordt heter, de sinus wordt 'boller' dan gewenst.

Ik denk dat het allemaal wel losloopt. Ik ga met @buzzy mee. Theoretisch hoogste spanning op de basis van de drivertor is
8.2 Volt ×((R416×(R417+1k))÷(R416+(R417+1k)))÷(((R416×(R417+1k))÷(R416+(R417+1k)))+R415) =
8.2 Volt ×((510×1560)÷(510+1560))÷(((510×1560)÷(510+1560))+2200) = 1,22 Volt.
Meten is weten!

RAAF12

Golden Member

Voorlopig ligt er wel een instelpotmeter kortgesloten, de echte reparatie moet nog beginnen...

Op 1 maart 2019 04:34:04 schreef RAAF12:
Voorlopig ligt er wel een instelpotmeter kortgesloten, de echte reparatie moet nog beginnen...

Nou en?
Het zal wereldwijd niet de enige instel potentiometer zijn, die linksom of rechtsom staat.
In de zelfde categorie horen trimcondensatoren, die op minimum of maximum capaciteit staan, afgestemde spoelen met de kern helemaal in of uitgedraaid, autobanden die niet op de juiste spanning staan etc.
Zelfs op een 7812 stabilisator zit nog een spreiding van een volt.
Ga eerst dat laatste onderwerp maar eens uitzoeken, want dat is natuurlijk helemaal verkeerd. 12 volt is 12 volt en als dat met een dubbelgecalibreerde voltmeter een paar tienden afwijkt, dan heb jij een dik probleem.......

Heb jij een gedetailleerde specifikatie van de versterker, afregelprocedures en het temperatuurbereik waarbinnen de versterker moet worden afgeregeld. Graag ook de toleranties erbij en een kromme van de weergave karakteristiek van de versterker, het regelbereik van de toonregeling, vervormings cijfers en onder welke conditie gemeten. Stuur die me toe dan stuur ik ze weer naar TS.
Overigens is het netsnoer ook niet cryogeen behandeld en de zekeringen zijn van gewoon glas.
Zelfs op een oude fiets met lege banden ga je nog sneller als te voet....
Ik wordt er een beetje moe van.

RAAF12

Golden Member

Moet je vooral niet doen. Het gaat mij om dit feit dat een versterker niet is gerepareerd als er een potmeter wordt kortgesloten, het moge duidelijk zijn dat jij er een heel andere visie op nahoudt. Moet kunnen, maar is niet de mijne :-) Die potmeter ziet er niet voor niks. De fabrikant heeft die aangebracht om de tolerantie verschillen in onderdelen te kunnen compenseren na de assemblage.

Op 1 maart 2019 04:34:04 schreef RAAF12:
Voorlopig ligt er wel een instelpotmeter kortgesloten, de echte reparatie moet nog beginnen...

Misschien is dat wel de ideale waarde voor deze versterker.

Op 1 maart 2019 18:46:05 schreef ohm pi:
[...]Misschien is dat wel de ideale waarde voor deze versterker.

Raaf is een drammer die niet ophoudt. De potmeter is nu misschien met een draadje kortgesloten, maar dat weten we niet eens. De meeste potmeters zijn bij de aanslag meestal in de buurt van nul ohm, deze misschien niet, maar als de versterker in de uiterste stand goed werkt, is er niets loos. De ruststroom is ok, dus waarom zou je de halve versterker slopen voor een andere potmeter, die je gewoon weer tegen de aanslag zet.
Ik heb van raaf nog steeds geen specs etc ontvangen........