Stopcontact met timer

Ik weet niet of het bestaat, maar kan het niet vinden.
Of moet ik het zelf maken, en wat zou dan een goede manier zijn?

Ik wil graag in mijn inbouwkast een opbouwstopcontact monteren.
Hiermee wil ik dingen opladen, zoals de headset van mijn motorhelm, batterijen, en powerbanks.
Ik wil niet dat die spullen "altijd" aan de stroom hangen; na 12 uur is alles over het algemeen wel vol.
En wil wil er niet zelf aan hoeven te denken om het eruit te trekken; het is immers een inbouwkast; dus fire&forget zou optimaal zijn.

Ik wil dus graag een stopcontact met een knop erop, en dat als ik op de knop druk ik bijvoorbeeld 12 uur spanning heb op mijn usb. Daarna moet hij automatisch uit gaan.
Weet iemand of zoiets bestaat? Zoja, top!

Zo niet, dan wil ik niet 3 of 4 verschillende apparaatjes in mijn kast gaan monteren. Dus dan het liefst een zelfbouw-idee op basis van een opbouwstopcontact met ingebouwde schakelaar. En dan daar wat elektronica achter. (schakelknop van positie wisselen is 12uur spanning aan). Of wat zou een goed alternatief zijn, dat enigszins elegant/subtiel is?

Sine

Moderator

Voor veel laders is het een slecht idee om ze zonder netspanning aan de accu gekoppeld te laten.
Via de laad elektronica kan de lader dan de batterij leeg trekken (langzaam, maar toch)

Dus een 'pleur in de kast en kijk er niet meer naar' oplossing kan ik je niet aanraden.

Er bestond overigens wel zoiets als je vraagt, als energie spaarder voor mobiele telefoon laders (tegenwoordig ook zinloos, maar dat is een andere discussie)
Dat ding gaf na knopdruk 8 uur prik.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 februari 2019 21:14:23 (26%)

Tijdschakelaar? In alle soorten en maten

Wat wil je precies bereiken, een tijdklok verbruikt 24u net zoveel stroom als een lader die niet laad.

@Sine: dat is wel een interessante opmerking.

Verder is de reden dat ik soms 2 weken niet op de motor zit. En soms de halve winter niet. Ik wil dan eigenlijk niet dat alle apparaten altijd aan de spanning hangen.
En ik weet zeker dat ik ze ook ga vergeten.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede oplossing hiervoor.

Arco

Special Member

Een goede lader heeft al een tijdslimiet aan de laadcyclus.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 februari 2019 21:35:50 schreef maus0611:
Wat wil je precies bereiken, een tijdklok verbruikt 24u net zoveel stroom als een lader die niet laad.

Precies dat. En inderdaad diverse leegloop problemen die je kan krijgen.

Je hebt van die digitale tijdklokken bij de bouwmarkt waar een timerfunctie op zit.

Een duurder tijdrelais met pulsdrukker maakt de terugverdientijd nóg langer

Het heeft niets met terugverdientijd te maken.
Meer met veiligheid, en energiezuinigheid.
Ik wil geen lading accu's constant aan de spanning hebben liggen; stel dat er eens wat misgaat...

Dus vandaar.
Is het echt een reeel "probleem" om de stekker in apparaten te laten zitten terwijl de lader uit staat?

Sine

Moderator

Afhankelijk van de lader, Ja.

USB dingetjes zullen we meevallen, maar al het andere spul niet.

Op 25 februari 2019 22:52:31 schreef Zynth!:
Ik wil geen lading accu's constant aan de spanning hebben liggen; stel dat er eens wat misgaat...

In dat geval laad je ze op uit de buurt van brandbare materialen (dus niet in een kast), laad je ze alleen op als je in de buurt bent en haal je daarna alles los en berg je netjes op.

Je vergeet je helm ook niet af te zetten denk ik, kleine handeling om hem daarna direct op te laden.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens aan en druppellader gedacht?

Dat is uitstekend voor je startaccu in de winter. Niet gebruiken voor NiCad's en Lithium accu's, alleen voor je 12V loodaccu!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Daarnaast wil je lithium cellen ook niet compleet vol geladen weg leggen. Zo ergens rond de 70% is optimaal voor de levensduur.

Dus, een set and forget oplossing kan het nooit worden.

Ik vind zo een zelfuitschakelende klok toch wel handig en veilig voor allerlei toestanden waar je niet bijblijft en waarvan je wil dat het na een tijdje stopt.

TS, die dingen bestaan. er zijn digitale timers die die funktie hebben (heb er zo eentje) de pest aan die digitale timers is het programmeren. even de tijd aanpassen duurt lang, dus bedacht volgende oplossing voor een klassiek mechanisch 24 uurklokje.
verleg de draad van het motortje gewoon van de stekker naar een punt na de schakelaar. als de tijd dan voorbij is valt alles stil, incluis de motor van het klokje. Zuiniger en ecologischer wordt moeilijk.

de volgende keer dat je actie wil, draai je dan het wiel zover rond dat de schakelaar weer sluit.

Koop dan wel een klokje dat je kan openschroeven, en verschiet niet van de tandwielen die je tegemoet komen eens het ding open ligt.

Ja. Zo eentje Je kan hem ook omgekeerd aansluiten. Ingang wordt uitgang en vice versa . Dan is openen niet nodig, maar is de kunst het aanraakveilig te maken

ik heb er uit china gehaald en vroeger zelf eens eentje gemaakt
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1LPLHlCMmBKNjSZTEq6ysKpXaR/TM04-Countdown-Timer-Switch-Smart-Control-Plug-in-Socket-Auto-Shut-off-Outlet.jpg_640x640.jpg

1keer drukken = 1uur
2keer = 2uur...
er bestaat ook een versie die met 15min begint
gebruik ik al jaren om een electrisch vuurtje aan te sturen. nadat de tijd verlopen is, valt de kachel dus uit. hoef je er niet aan te denken om ze uit te schakelen zodat je energiefactuur niet de lucht in gaat

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 26 februari 2019 10:59:32 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Deze heeft een knopje "C.D." voor countdown. Hoeveel moeilijker wil je het maken?

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/046480_AB_00_FB/image.jpg?x=250&y=250

Tidak Ada

Golden Member

Leuk, maar merk en winkel?
Is op die thumbnail niet te lezen :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 februari 2019 10:57:57 schreef fcapri:
[....]
gebruik ik al jaren om een electrisch vuurtje aan te sturen. [....]

Vonkboogverwarming? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@K7Jz: Je eerste is een hele mooie! Precies wat ik zou willen, alleen is deze helaas maar tot 60 minuten
De 2e is al wat lomp, dat wilde ik liever vermijden.
@fcapri: die had ik zelf nog niet gevonden; en eigenlijk qua functionaliteit precies wat ik zoek.
Ook niet heel subtiel, maar wel eenvoudig.

Liefst zou ik zoiets willen inbouwen in een inbouwstopcontactbehuizing. Maargoed, misschien is dat too much...

maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2019 14:10:51 schreef Tidak Ada:
Leuk, maar merk en winkel?
Is op die thumbnail niet te lezen :(

Het plaatje lijkt gelinkt te zijn naar Conrad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 februari 2019 19:36:35 schreef Zynth!:

Ook niet heel subtiel, maar wel eenvoudig.

er zijn er kleinere ook hoor, de mijne is een pak compacter.
en de 2de had een draaiknop

dit was mijn eerste, een mechanische
https://www.aliexpress.com/item/1Pc-AC-220V-10A-Electronic-Digital-60M…

de 2de vind ik helaas niet meer online, maar is gelijkaardig als die dat ik hierboven zetten, was alleen niet zo groot, maar helaas ook met chinese pluggen. ik heb die toch aangepast dat die tussen de netspanningskabel van het vuurtje zit.

mijn zelfbouw staat hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130298#highlight=timer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 februari 2019 14:10:51 schreef Tidak Ada:
Leuk, maar merk en winkel?
Is op die thumbnail niet te lezen :(

Aan het logo te zien leek het me een "Alecto": https://www.conrad.nl/p/stopcontact-schakelklok-digitaal-weekprogramma…
De nieuwe lijkt zonder logo te zijn ha ha

Thevel

Golden Member

Op 26 februari 2019 19:36:35 schreef Zynth!:
Liefst zou ik zoiets willen inbouwen in een inbouwstopcontactbehuizing. Maargoed, misschien is dat too much...

Sloop het printje uit deze timer, misschien is er ruimte genoeg om het printje weg te bouwen.