3 fasen Hoofdschakelaar

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een Sarel kast, waarin ik mijn groepenkast wil inbouwen.
Daarin zit een "hoofdschakelaar" doe op een DIN-rail is gemonteerd die met een lange as die in de bedieningsknop buiten op de deur steekt, maar wel zo, dat de deur gewoon open kan. Er zit dus een soort losse koppeling tussen as en deur en as.

Weet iemand hoe dit heet en of dit systeem ook verkrijgbaar is (en zo mogelijk waar) voor een 3 fasen hoofdschakelaar voor een 3×40A aansluiting?

De schakelaar op de foto kan maar tot 16A worden belast.
Klopt het dat ik voor 3×40A en 60-80A hoofdschakelaar nodig heb?

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 februari 2019 22:29:07 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit heet een lastscheider met deurkoppeling , voor 3x40 ampere heb je een hoofdschakelaar nodig van 40 ampere met het liefst 4 contacten , maar 3 zou ook kunnen

[Bericht gewijzigd door flukemaster op maandag 25 februari 2019 22:24:32 (58%)

Sine

Moderator

Het kan natuurlijk wel ... maar zou je in een huisinstallatie niet gewoon een standaard groepenkast gebruiken?

dat is idd een lastscheider, en die voldoet al niet, want is maar 3 polig. een hoofdschakelaar voor 3 fasen dient 4 polig te zijn.

deze zelfde schakelaars heb je ook in 80A, heb ze vandaag zat gezien, ben een verzameling bouwkasten aan het reviseren. ik zou meteen een 63A model nemen voor de toekomst, 80A is te ruim, as wordt dikker en ook duurder.

https://www.techniekwebshop.nl/kraus-naimer-kg64-lastscheider-kg64b-t2…

t beste neem je idd een standaard kast, de verzamelde ouwe rommel is niet altijd even handig, meer bouwwerk als je ermee bespaart. een standaard hoofdschakelaar sbn440 van 40A doet 20€ https://www.sandervunderink.nl/hager-hoofdschakelaar-4-p-sbn440.html

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 februari 2019 22:18:44 schreef Tidak Ada:
Ik heb een Sarel kast, waarin ik mijn groepenkast wil inbouwen.
Daarin zit een "hoofdschakelaar" doe op een DIN-rail is gemonteerd die met een lange as die in de bedieningsknop buiten op de deur steekt, maar wel zo, dat de deur gewoon open kan. Er zit dus een soort losse koppeling tussen as en deur en as.

Weet iemand hoe dit heet en of dit systeem ook verkrijgbaar is (en zo mogelijk waar) voor een 3 fasen hoofdschakelaar voor een 3×40A aansluiting?

[bijlage][bijlage]

De schakelaar op de foto kan maar tot 16A worden belast.
Klopt het dat ik voor 3×40A en 60-80A hoofdschakelaar nodig heb?

Waarom een nieuwe kast kopen als ik deze al heb?

Gat zit al in de deur en de schakelaar is op deze manier makkelijker te bereiken :)

Die zaak in Asten ken ik trouwens goed :P :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Klote dingen, wil je bij een storing meten, krijg je de kast niet open, want dan moet eerst de voeding eraf :( , voeding eraf en erop, en dan is je storing weg . ( bij sommige zit er een bypass)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het lijkt erop dat de kast wel open kan bij deze, geen lock als ie op 1 staat.

kast van een koeling geweest zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Het is altijd leuk als je een storing zoekt met de deur open..
Gegarandeerd dat je je harses stoot tegen die !@#$%^& stang :S
Maar waarom geen 4 polige schakelaar die gewoon in de deur zit?
Deur gaat gewoon open, en je stoot je kop niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Misschien weegt de extra investering in (schakel) materiaal niet op tegen het gebruik van die kast.

Een schakelaar in de deur kan maar betekent o.a. soepele draden en wat andere montage.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 26 februari 2019 07:31:40 (31%)

Sine

Moderator

Als groepenkast in een woonhuis zou ik gewoon een (goede) groepenkast nemen.

Die kost waarschijnlijk minder dan zo'n schakelaar. en je bent niet iets aan het bouwen wat afwijkt van de norm, met alle problemen van dien.

Mag ik vragen waarom zo tegendraads met Tidak?

Waarom zou je die kast niet gebruiken als groepenkast?
Deze kan toch perfect dienst doen in een huis? en gekeurd worden?

We zijn hier een grote verzameling van techniekers, hobbyisten en verzamelaars?

En Tidak heeft wel de nodige ervaring om daar een mooie, volgens de regels vd kunst, groepenkast van te maken.

Ik zelf heb nu 4 rittal kasten in dienst, waarvan 1 grote op zolder, mét hoofdschakelaar, al zit deze wel op de zijkant vd kast :)

Liever een grote stalen kast, dan een stuk plastiek ;-)

ASPA-tech.be
mel

Golden Member

Niks mis met een plaatstalen kast.Maar meestal hebben ze zoiets niet.
Ik zelf heb er ook over gedacht, maar had geen plek ervoor..
Boven heb ik ook 2 besturingskasten van Rittal, werkt ideaal :)
Alleen heb ik een hekel aan hoofdschakelaars met uitstekende as, ik stoot ALTIJD mn kop :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Die as kan je er toch zo uit trekken als de dur open staat?
Lijkt me dus gen probleem. Overigens wel een goede waarschuwing! Kop stoten is het ergste niet; oog uitsteken lijkt me een serieuzer gevaar....

Natuurlijk kan ik die HS van Guido gebruiken, maar dan moet de kast open voor je kunt schakelen en zit er een gat in de deur, waar wat in/op moet. Bovendien is zoiets toch gewoon leuk? 't Is gewoon ook nog hobby :)

Ik zal een en ander in overweging nemen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 26 februari 2019 09:05:40 schreef mel:... ik stoot ALTIJD mn kop :S

Een ezel.... ;-)

Maar ik heb er ook een bloedhekel aan. Alleen in dit soort minikastjes heb je er weinig last van, bovendien is zo'n K&N klos vrij groot, die laat geen blijvende sporen achter.

Sine

Moderator

Op 26 februari 2019 08:43:33 schreef bordje:
Mag ik vragen waarom zo tegendraads met Tidak?

Waarom zou je die kast niet gebruiken als groepenkast?
Deze kan toch perfect dienst doen in een huis? en gekeurd worden?

Alleen maar adviserend Bordje, ik zou zelf zo'n constructie nooit als groepenkast gebruiken, zeker niet als er van iemand anders verwacht moet kunnen worden dat ze bij uitval het eea weer kunnen herstellen.

Als iemand die in Belgie woont weet je dat je behoorlijk wat moet doen om zo'n kast als groepenkast door de keuring te krijgen, in nederland is dat een ander verhaal.

Wat heeft deze kast niet?
- Buisinvoeren
- Een afschem plaat over de componenten zodat je ze wel kunt bedienen maar niet aanraken ( nee, de deur is daar niet voldoende voor )
- Verhoogde DIN-rails
- ...

Ofwel, je kunt zo'n kastje omtoveren tot verdeelinrichting, maar daar moet je VEEL voor doen, met als resultaat dat je nog iets abnormaals aan de muur hebt hangen.
Vraag is of je dat moet willen en niet beter een kast gebruikt die daarvoor bedoeld en al ingericht is.

Tidak Ada

Golden Member

Buisinvoeren zat aan de bovenzijde. Is een losse plaat, dus te vervangen. Alleen voor de voeding moet er nog een gat aan de onderzijde komen.

Afscherm plaat was ik ook van plan te maken. Heb nog en flink stuk polycarbonaat daarvoor.

Verhoogde DIN-rails, waarom?

Voor toekomstige bewoners en herstellers kan het misschien en probleem zijn, maar het wordt natuurlijk wel gedocumenteerd. Is wel een steekhoudend argument.

Maar de kast is wel gewoon mooi.

Andere optie is een standaard groepenkast in die kast monteren....

Voordeel van het bedoelde systeem is dat het gemakkelijk is te wijzigen. Dit in het kader van de energie transitie. Dat wordt met een standaard groepenkast en hele investering, i.c. weer een nieuwe groepenkast.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 26 februari 2019 12:00:29 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Verhoogde DIN rail is om draadden achter de automaten langs te kunnen weg werken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meerdere redenen om GEEN gebruik van zon schakelaar te maken.
A: kast kan niet open onder spanning, de hoofdschakelaar moet eerst uit. Lastig als er een storing in de kast zit, ben je die gelijk kwijt.
Vaak zit er wel een mogelijkheid om de kast te openen met de schakelaar op,de IN stand, soms een klein palletje indrukken etc.
B: De #€&@# K stan zit vaak tegen de bovenkant van je hoofd, soms met blijvende schade.
C: als de kast dan wel open is, dan is de schakelaar lastig te bedienen. Soms gaat het met een waterpomptang of een bacho op de as. Zal de schakelaar snel uitmoeten als je onraad ziet.
D: De deur kan dicht met een verkeerde stand van de knop.Soms een klein beetje geweld gebruiken. Zo lijkt het of de schakelaar uit staan, maar toch in staat.
Ik heb in de loop der jaren nogal wat schakelaars gezien waarvan het koppelstuk naar binnenwas gedrukt, schakelaar schakelt nooit meer, doorgedrukte schakelaars zodat de standindicatie niet juist is.
E: Hangslot op de hoofdschakelaar? Iemand elders aan het werk? Een baardsleutel, de kast kan zo open (deurvergrendelong werkt nooit in de UIT stand) en de schakelaar kan zo weer in.
F: De as wil nog wel eens gaan “uithangen” vooral als de installatie wat ouder is. Wil je de deur dicht doen moet je eerst de as even iets naar boven duwen.

Een schakelaar in de deur is eigenlijk ook niets, er is dan lange bedrading VOOR de hoofschakelaar. En die bedrading blijft onder spanning bij uitgeschakelde hoofdschakelaar.

Wat ik vaak toepas is een hoofdschakelaar in de zijkant van de kast, Voedingskabel direkt op de hoofdschakelaar.
Wat ook kan een seperate hoofdschakelaar naast (of onder) de kast. Dat is eigelijk idelaal, dan is de hele kast spanningsloos bij uitgeschakelde hoofdschakelaar.
En iets meer ruimte in de kast.

Denk je er wel aan bij toepassing van een plaatstalen kast, de aarding moet dan afgesteld worden aan de hand van de voeding voor de kast. Bij een geisoleerde kast kan de aarde afgesteld worden aan de zwaarste afgaande groep.
Het is wel mogelijk deze kast dubbel geisoleerd te maken! maar dan moet je goed opletten hoe je het maakt, bv geen stalen schroefjes om de goten vast te zetten, oppassen bij doorvoeringen etc.

Dat je #€&*@*hoofdschakelaar een NUL pool mist om te alles af te schakelen wist je al.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)