Waarmee verwarmingselement 230V 750W dimmen?

Ik wil mijn water destillatie keteltje (4 liter, 230V, 750 W) kunnen dimmen, traploos, tot ongeveer 300 W. Het apparaat zal per sessie hoogstens 4 uur aan staan.
Vraag: Zou zoiets geschikt zijn?:
https://nl.aliexpress.com/item/2000W-AC-50-250V-25A-Adjustable-Motor-S…

Ja. Mits er geen pomp oid in het apparaat zit dat niet tegen faseaansnijding kan. Het moet wel in een net kastje, is een meer complete dimmer (met de overgang op led goedkoop te krijgen) niet handiger ?

Anoniem

Het water distillatie keteltje is binnen. Verwarmt inderdaad te snel/hard voor mijn beoogd gebruik. De 2000W dimmer is inmiddels besteld. Veilig inbouwkastje, en check op warmteproductie, dat gaat me wel lukken.
Netfilter? Eerst maar eens zien. Toch een goede tip, ik weet nu dat er misschien rare dingen voor andere apparaten kunnen gebeuren.
Dus: Bedankt voor reacties.

GJ_

Moderator

Gewoon met een solid state relais PWM'en. Een periodetijd van enkele seconden lijkt me prima voor een verwarming. Vrijwel iedere temperatuurregelaar heeft daar een 5V uitgang voor.
Het is nutteloos om te gaan fasesnijden en dat soort fratsen.

pwm op met een lange periode wordt wel vaker toegepast. Magnetrons doen dit bijvoorbeeld als je ze op een lager vermogen instelt. Omdat het opwarmen en afkoelen een traag proces is hoef je dus niet supersnel te schakelen.

Spanning staat en stroom gaat!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik herinner me een schakeling in Elektuur (jaja! zo oud!) waarbij een triac werd opengestuurd gedurende 0-10 van 10 periodes van de 50Hz. Kwam een 7490 aan te pas, staat me vaag voor. Zoiets moet vandaag eenvoudiger en misschien ook uitgebreider kunnen met een Arduino of zo. Vermijdt fase-aansnijding, dat is inderdaad compleet overbodig.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 2 maart 2019 12:29:52 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een aantal jaren terug had ik zoiets nodig voor 2kW aan verwarming, heb toen een oude gloeilamp dimmer omgebouwd naar 2500W. kwestie van de triac, ontstoringsspoel verzwaren, schakelaar in de dimmer eruit, die kan geen 10A aan. boel in een alu kastje om de triac te koelen en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus je kunt simpelweg een 1 kanaals Showtec lichtdimmer pakken als ik het zo begrijp?

ik had het ding toen nodig om een waterkoker als bevochtiger te kunnen gebruiken, een sudderstand moest het worden. grappig genoeg kwam in dezelfde week een kennis aangezet met een originele 2kW dimmer die ie ergens had overgehouden. werkte ook met een triac..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

waarom pak je niet een PID regelaar, die kosten geen drol en doen wat je wilt, jij stelt de temperatuur in, en de controller zorgt dat je daar komt en de temperatuur behoud, bij sommige kan je de ramp up ed. ook instellen.

complete set is nog geen 15 € , https://nl.aliexpress.com/item/Digital-220V-PID-REX-C100-Temperature-C…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is een temperatuurregeling, geen vermogensregeling. Of mogelijk is hij zo wel te gebruiken ?
Een temperatuurregeling kan veel beter zijn, maar is mogelijk ook net niet handig, bijvoorbeeld omdat de probe lastig goed te plaatsen is in een glazen systeem.

Punt is hierbij is ook dat het nog netjes ingebouwd moet worden, dat heb je met een ccompleet dimmerkastje niet. Dat zal voor velen hier triviaal zijn, maar dan nog is het extra werk en kosten.

Al met al vind ik een dimmer voor die 750W geen rare suggestie.

GJ_

Moderator

Ai, dat was mij nog niet opgevallen, Aart heeft 100% gelijk. Het vermogen moet geregeld worden. Dat is dus een kwestie van diezelfde solid state relais en een puls-pauze relais. Nog simpeler dus. En goedkoper.

Een temperatuurregeling op een destillatieketel slaat helemaal nergens op.

Als je de vraag letterlijk leest: ja, dan moet het vermogen geregeld worden. Maar als je tussen de letters doorleest wil ie een bepaald proces doen, waarbij "op vol vermogen stoken" er kennelijk iets mis gaat.

Het ZOU nog steeds kunnen dat "op 750W" de thermische interface tussen het verwarmings element en het te verwarmen spul te warm wordt en dat DAT deze vraag heeft getriggerd, maar het kan ook zijn dat het dan te warm wordt en dat de PID regeling eigenlijk veel beter is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Maar regeld het proces zich zelf niet?

wat ik me herinner van natuurkunde , water kookt bij 100°C, ongeacht hoeveel vermogen je toevoegt, je gaat de temperatuur niet eerder omhoog krijgen pas als je laatste druppel water verdampt is gaat de temperatuur van het GAS (stoom) omhoog.

Nu is distilleren het scheiden van de verschillende vloeistoffen door het verschil in hun kook temperatuur.

alcohol kookt bij ~78 graden , dus krijg je ook de temp niet hoger dan dat alles verdampt is ? bij 60 graden verdampt het ook, alleen niet zo snel, duurt langer maar zuiverder? geen idee hoe dat stoken werkt, maar de temperatuur controleren middels een PID controller is toch precies wat je wil? de Pid controller regelt voor jouw het vermogen zo efficiënt mogelijk.

Als het idd. puur en alleen om vermogen gaat dan is idd een PWM oplossing voldoende.

@hierboven, er zijn ook sets te vinden met een sensor die meer geschikt om in een vloeistof te meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou het alleen om het verminderen van het vermogen gaan en niet traploos hoeven zijn, dan is een simpele diode ook een mogelijkheid.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.