Rookmachine met Arduino aansturen

Ingrediëntenlijst:
- Viper NT rookmachine in bruikleen (deze)
- Arduino Nano (clone)
- Relais module (10A)

Grote afwezige:
XLR- remote (deze)

Ik wil ipv een XLR-remote (die ik dus niet heb...) mbv van het relais module en de Nano op tijdbasis de rookmachine aansturen.

Programma inmiddels gereed. Relais schakelt zoals ik het wil.

Maar nu aansluiten op die XLR, zonder die rookmachine van dik €1000,- in rook te zien opgaan (jawel, hij maakt hem gewoon :D )....

Volgens deze beschrijving van de rookmachine, (p14; 5.6):
"3pin XLR (analog): Pin 1 = Ground, Pin 2 = 0-10 V + DC in, Pin 3 = 12 V + DC out, max. 50 mA"

Ik vermoed dat normaliter via de 12VDC OUT (pin 3), potmeter en schakelaar een voltage van 0-10VDC weer het apparaat in gaat via de 10VDC IN (pin 2)

Vragen:
1. Welke pin is nu welke? Hoe kan ik dat veilig bepalen/meten?
2. Wat ga ik via het relais doorsturen? Zou een (9V blok batterij afdoende zijn, bijvoorbeeld)?

Het apparaat zal per minuut 2 à 3 x 10 seconden rook blazen. En dat mag full power (dus een potmeter is in die zin dan niet nodig, volgens mij)

Het lijkt niet reuze ingewikkeld, maar ik wil wat meer zekerheid inwinnen, gezien de kosten van het apparaat...

XLR's hebben standaard pin nummers, zie google of op alle connectoren, maar het kan geen kwaad even te meten of tussen 1&3 inderdaad 12V staat.
Voor een simpele 0-10V remote: R van 470 ohm van de +12 naar een 10V zener naar gnd, 10k potmeter naar gnd, loper via schakelaar of relais naar pin 2, 100k van pin 2 naar gnd.

Mijn dank is groot, Aart. Voor de snelle reply, top! :)

Pinout XLR gevonden

Klopt de tekening zo? Staat de zener in de juiste richting? Zener 10V... Niet meer gegevens nodig? Wattage bijvoorbeeld?

Let op 1: pinout van de XLR is male. Deze stekker wordt uiteindelijk op de XLR female van de rookmachine aangesloten.

Let op 2: XLR op zijn kop gezet, poging om tekening iets te verduidelijken...

http://i64.tinypic.com/23mnam9.jpg

Niet vermeld, maar ik hoop dat een antwoord spoedig komt. De rookmachine moet ingezet worden tijdens carnavalsoptocht.

En die is as zondag... ;)

*nog maar 85x op F5 gedrukt vandaag :D

[Bericht gewijzigd door Koemi op dinsdag 26 februari 2019 16:12:21 (13%)

Je zener staat verkeerd om... je 10V potispanning staat dan over je zener, nu geef je alsnog 12 volt door.
Je poti aftakken tussen je weerstend en je zener dus.

[Bericht gewijzigd door Freaky op dinsdag 26 februari 2019 16:38:51 (21%)

Meten is weten
pa3gws

Golden Member

Op 26 februari 2019 09:44:08 schreef Koemi:
Het apparaat zal per minuut 2 à 3 x 10 seconden rook blazen. En dat mag full power

Dat kan je toch instellen met de timer van de machine zelf.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 26 februari 2019 20:16:42 schreef pa3gws:
[...]
Dat kan je toch instellen met de timer van de machine zelf.

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar het wordt in sequence getimed met andere zaken (=bewegende delen) mbv dezelfde Arduino.

Als de rookmachine tóch niet wil functioneren, dan is de timer van de rookmachine zelf de 'last resort' oplossing. ;)

Op 26 februari 2019 16:24:32 schreef Freaky:
Je zener staat verkeerd om... je 10V potispanning staat dan over je zener, nu geef je alsnog 12 volt door.
Je poti aftakken tussen je weerstend en je zener dus.

Dank voor je reactie!

Afgezien dat de zener verkeerd om staat, begrijp ik de rest van je verhaal niet helemaal. Wat is poti? De potmeter zelf?

Nieuwe poging; zo goed?

http://i63.tinypic.com/2zsspeh.jpg

Op 27 februari 2019 08:21:23 schreef Koemi:
[...]

Afgezien dat de zener verkeerd om staat, begrijp ik de rest van je verhaal niet helemaal. Wat is poti? De potmeter zelf?

Nieuwe poging; zo goed?

[afbeelding]

Je zener staat nu correct maar je 10Volt staat over je zener, nu stuur je nog steeds 0-12V naar je xlr want er staat 12V over je potentiometer. Dus moet je potentiometer tussen massa (ok) en het streepje van je zener zijn 10V nemen.

Meten is weten

Op 27 februari 2019 09:56:00 schreef Freaky:
[...]

Je zener staat nu correct maar je 10Volt staat over je zener, nu stuur je nog steeds 0-12V naar je xlr want er staat 12V over je potentiometer. Dus moet je potentiometer tussen massa (ok) en het streepje van je zener zijn 10V nemen.

Ok. Als ik het goed begrijp, bedoel je dit?

Ik keek nog even terug naar Aart zijn beschrijving; ik mis idd de duiding van de ingaande van de potmeter.

Offtopic: Schematics is een interessante online-editor, trouwens :)

http://i65.tinypic.com/6sewwi.jpg

Nu stuur je tussen 0 en 10V naar je smoke machine. Als je switch gesloten is uiteraard.
succes ermee

Meten is weten

Op 27 februari 2019 16:51:36 schreef Freaky:
Nu stuur je tussen 0 en 10V naar je smoke machine. Als je switch gesloten is uiteraard.
succes ermee

Helemaal top! Dank allen voor de hulp! Hopelijk morgenavond functionerend :)

Als je de switch tussen de bovenkant van de pot en de zener zet, dan kan R3 vervallen.

Als je voor R1 een 2k exemplaar (evt 2k2 als je die makkelijker kan vinden) in de plaats zet, dan kan de zener D1 vervallen.

Dit alles is als je, tegen jou specs in, toch met een potmeter de heftigheid van de rook wilt kunnen instellen. Zou je niet overtuigd zijn dat dit instellen misschien toch handig is, dan kan je de 10k pot door een 10k weerstand vervangen.

Ik was vergeten dat 1-2-3 op de XLR in de volgorde 1-3-2 zitten. Op de 5-pin zitten ze wel 1-2-3-4-5. Raar!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Ach, het kan raarder... 7:10 tot 7:20 oid van dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZGGgb3iFpg&feature=youtu.be&t…

Een rookmachine met 230VAC op de DMX aansluiting...

Maar gelukkig heeft TS de specificaties in zijn startpost gezet en weten we dat het in dit geval dus om een 0-10V ingang gaat, gelijk handig gecombineerd met 12V uitgang.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 28 februari 2019 13:37:27 schreef Lucky Luke:
Ach, het kan raarder... 7:10 tot 7:20 oid van dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZGGgb3iFpg&feature=youtu.be&t…

Een rookmachine met 230VAC op de DMX aansluiting...

Maar gelukkig heeft TS de specificaties in zijn startpost gezet en weten we dat het in dit geval dus om een 0-10V ingang gaat, gelijk handig gecombineerd met 12V uitgang.

En dit soort gein zorgt er dus voor dat ik toch ff informeer op topsites als deze :p