gestabilseerde voedin print aansluiten

Normaal gewproken zou ik me niet aan een voeding wagen waar al iemand anders in had zitten te knoeien, maar ik heb hem gekregen en dat maakt het een andere zaak.
Ik moet bekennen dat ik me nog nooit met dergelijke voeding heb bezig gehouden..

De vorige eigenaar had alles geprobeerd om dit ding weer werkend te krijgen, nieuwe 3055's en een andere print er in die er niet bij hoorde.
Terwijl gewoon de BD241c kapot was.
Ik heb de originele print er weer bij maar ben niet zeker hoe ik deze aan moet sluiten.
een schema hiervan kan ik niet vinden en ik heb maar één zo'n tor dus die wil ik niet op blazen.

Ik heb veel van de oorspronkelijke draden al weer hersteld maar ik zit met die drie draadjes op de print, die horen natuurlijk ergens op en dan met echte draad.
Er zijn twee draden weggeknipt van de 13,8 volt uitgang
ik denk dat twee van de drie draadjes daar naartoe moeten.
Dan is er het gele draadje, dat naar buiten hangt, de aansturing van de twee 3055's (?)
Die dikke blauwe draad die over de achterkant hangt hoort er volgens mij helemaal niet in want dit komt rechtstreeks van de gelijkrichter

Aan de kleuren te zien zou(van die dunne draadjes)
Rood op + komen (emitter BD241C)
Blauw op - komen (basis BD241C)
Wit (collector BD241c) zou dan aan die gele draad naar de 3055's moeten?

Klopt dat ??

(Overigens die dikke blauwe draad die op de foto achter de print loopt zit niet aan de print (is die eerder genoemde draad aan de gelijkrichter)

Misschien is het heel simpel, maar ik wil geen fouten maken..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

Geen idee, we missen de informatie over welke draadkleuren op welke aansluiting van de 2N3055 zitten bijvoorbeeld. Voorts zie ik de bufferelco niet, en weet ik niet of deze opzet de positive of de negatieve kant van de trafo regelt. Ik vermoed dat de opzet iets zal zijn als hier: https://ludens.cl/Electron/Ps20/Ps20.html. Je zult in elk geval een klein stukje moeten reverse engineeren om hier achter te komen. Welke pool van de brugcel gaat er direct naar de uitgang?

In elk geval kan je er redelijk van uitgaan dat de emitter van de BD241 naar de basis van de 2N3055s moet. De pinouts van deze componenten vind je in de datasheets: BD241, 2N3055.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 26 februari 2019 14:03:55 (24%)

LetterHenk

Golden Member

Nette set foto's voor een topic start. Nog één erbij van de bovenkant van de print maakt het mooi compleet :)

Action expresses priorities LH

Ha knoppenknoeier,

Kijk eens naar deze documentatie

80494_netzteil_um.pdf

misschien zit je model erbij?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit is de bovenkant van de print en mijn twijfel begint nog op te lopen.
Als die rode en blauwe draadjes wel goed op basis en emitter zijn gesoldeerd maar de transistor er verkeerd zat krijg je ook problemen..
Hoe moet die transistor er in als je dit ziet ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 26 februari 2019 14:47:55 schreef electron920:
Ha knoppenknoeier,

Kijk eens naar deze documentatie [bijlage] misschien zit je model erbij?

Groet,
Henk.

Hij staat er niet bij maar ik heb er wel weer iets van geleerd.
Het lijkt wel of die dingen uit één fabriek komen en er gewoon de merknaam van de besteller er op wordt gedrukt..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ha knoppenknoeier,

Nee jou model staat er niet pressies bij maar.... ik denk misschien kan je verder puzzelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 februari 2019 13:04:50 schreef electron920:
Ha knoppenknoeier,

Nee jou model staat er niet pressies bij maar.... ik denk misschien kan je verder puzzelen.

Groet,
Henk.

die van mij is een 1080 en daar zit een extra wikkeling op de trafo die ook op de print komt, het is me een raadsel waar dat voor dient.

Als je dat weg denkt komt die 1060 het dichts in de buurt ..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ha knoppenknoeier,

Dat nummer wat je opgeef ken ik niet typ foutje hoeveel serie transistoren zitten er in jou voeding ?
Ik kan mij voor stellen dat de voedingsspanning naar de regelprint een andere wikkeling is als naar de power transistoren!
Maar dan moeten er op de print twee keer een gelijkrichter zitten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het type is PAN 1080-ART 8-10 Amp

Op foto 2 kun je links de gelijk richt print
Op die print komen twee wikkelingen die na de gelijkrichter 22 volt leveren

Van daar gaan de draden naar de 3055's en van daaruit naar de aansluiting aan de voorkant.

En van de emitters komt een draadje (het gele draadje) dat ergens op de print moet.

ALs je ook op het printje kijkt is er al flink mee om gerommeld en als het niet een leuke zware voeding was geweest was ik er niet eens aan begonnen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ha knoppenknoeier,

Ja maar ik bedoel je geeft een nummer die er het beste in de buurt kom... de 1060 die is er niet :o dus welke kom het beste in de buurt?
De print achter de trafo met de diodes en de dikke elco is de ongeregelde gelijkspanning.
Die zit vrij kort op de serie transistors dit om verlies veroorzaakt door de bedrading zo klein mogelijk te houden.
Ook wordt hierdoor de gevoeligheid om RF op te pakken minder.

Hoeveel transistors zitten op je koelprofiel?
Dan het gele draadje dat is je regelspanning afkomstig van je stuur transistor die is bij jou weg foetsie 8)7 op deze print komt daar ook een aansluiting van de trafo op? .
Dat zal wel er zitten ook twee diodes en een kleinere elco een stroombron en een instelling voor de spanning.

Dus lees even mijn vragen en probeer een duidelijk antwoord dan doet je voeding het binnen 1uur weer :-7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Zou dit het schema kunnen zijn: http://www.uploadarchief.net/files/download/pan_voeding_1012.jpg (Negeer de overspanningsbeveiling onderaan.) Nee, voeding van TS werkt niet met een 723. Sorry.

LetterHenk

Golden Member

Het lijkt me een klassiek opgezet discreet voedingsprintje. De foto's zijn goed, maar niet goed genoeg om op afstand (snel) te reverse engineren.
De twee diodes rechtsonder en de grote elco zijn denk ik de stuurvoeding van een aparte wikkeling op de trafo.
Maar het uittekenen van het schema moet met een stukje papier en een potlood wel redelijk snel te doen zijn met de print in handen. Het zijn niet veel onderdelen.
Zo te zien mist er ook wel wat, maar dat is met een gemaakt schema wellicht in te vullen.

Het is BTW een goed verstopt exemplaar, digitaal gezien. Afwezig op google, ook een kunst :)

Action expresses priorities LH

Op 27 februari 2019 15:50:56 schreef electron920:
Ha knoppenknoeier,

Ja maar ik bedoel je geeft een nummer die er het beste in de buurt kom... de 1060 die is er niet:o dus welke kom het beste in de buurt?

Ik heb die PDF een keer of 6 moeten inzoomen om het verschil tussen de 0 en de 8 te kunnen zien en daar zag ik het ineens bij LNL 1021 1020 Dat komt het meest in de buurt alleen muv de 3055's zijn de transistoren allamaal anders

De print achter de trafo met de diodes en de dikke elco is de ongeregelde gelijkspanning.
Die zit vrij kort op de serie transistors dit om verlies veroorzaakt door de bedrading zo klein mogelijk te houden.
Ook wordt hierdoor de gevoeligheid om RF op te pakken minder.

Hoeveel transistors zitten op je koelprofiel?

2 stuks sn3055

Dan het gele draadje dat is je regelspanning afkomstig van je stuur transistor die is bij jou weg foetsie

Ja en daar zit een BD241c die kapot was en er los onderin lag, ik heb een nieuwe maar durf die er niet in te zetten omdat ik niet weet welke kant om en dat gele draadje hoort dan op die BD241 maar ik weet dus niet hoe om dat ding hier in moet:

op deze print komt daar ook een aansluiting van de trafo op? .
Dat zal wel er zitten ook twee diodes en een kleinere elco een stroombron en een instelling voor de spanning.

Ja er komen nog twee draadjes van de andere kant van de trafo en die zitten op de rechterkand van het printje naast die elco met het tie wrapje.

Dus lees even mijn vragen en probeer een duidelijk antwoord dan doet je voeding het binnen 1uur weer :-7

Groet,
Henk.

Op het kleine printje zitten drie 2sc9014 transistoren en één BD241c transistor

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 27 februari 2019 16:04:17 schreef LetterHenk:
Het lijkt me een klassiek opgezet discreet voedingsprintje. De foto's zijn goed, maar niet goed genoeg om op afstand (snel) te reverse engineren.
De twee diodes rechtsonder en de grote elco zijn denk ik de stuurvoeding van een aparte wikkeling op de trafo.
Maar het uittekenen van het schema moet met een stukje papier en een potlood wel redelijk snel te doen zijn met de print in handen. Het zijn niet veel onderdelen.
Zo te zien mist er ook wel wat, maar dat is met een gemaakt schema wellicht in te vullen.

Het is BTW een goed verstopt exemplaar, digitaal gezien. Afwezig op google, ook een kunst :)

Ik moest de foto's verkleinen omdat de upload te groot was..
Ja he ? ik heb dit ding nergens kunnen vinden, en ZO zeldzaam is dit "merk" toch niet ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 27 februari 2019 15:50:56 schreef electron920:
Ha knoppenknoeier,

Ja maar ik bedoel je geeft een nummer die er het beste in de buurt kom... de 1060 die is er niet :o dus welke kom het beste in de buurt?
De print achter de trafo met de diodes en de dikke elco is de ongeregelde gelijkspanning.
Die zit vrij kort op de serie transistors dit om verlies veroorzaakt door de bedrading zo klein mogelijk te houden.
Ook wordt hierdoor de gevoeligheid om RF op te pakken minder.

Hoeveel transistors zitten op je koelprofiel?
Dan het gele draadje dat is je regelspanning afkomstig van je stuur transistor die is bij jou weg foetsie 8)7 op deze print komt daar ook een aansluiting van de trafo op? .
Dat zal wel er zitten ook twee diodes en een kleinere elco een stroombron en een instelling voor de spanning.

Dus lees even mijn vragen en probeer een duidelijk antwoord dan doet je voeding het binnen 1uur weer :-7

Groet,
Henk.

hmmm ik zie net (door het vergroten) van het schema dat er drie 2sc9014 's zitten maar de stuur transistor een D313 en er zit één 2n3055 meer in
Dus dat schema is het toch niet

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Even zoeken op het nummer wat op de print staat doet wonderen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH

Ha knoppenknoeier,

Je kunt als leidraad de NLN1068 aanhouden kijk in eerste instantie of de weerstanden in de buurt komen.

@Arco heeft dezelfde print ;) alleen jou uitvoering is een stapje verder heeft een apparte wikkeling voor de stuurprint.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 27 februari 2019 17:14:08 (21%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb een bijna zelfde voeding met exact dezelfde stuurprint erin. Deze is van HPS elektronica type KNT 2000. Als je in de buurt zit mag je wel even vergelijken.

Gemeen in dat circuit... Vier diodes op de voeding... die geen brug zijn!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 februari 2019 16:59:24 schreef Arco:
Even zoeken op het nummer wat op de print staat doet wonderen... ;)

[bijlage]

dat is'm..
ehh

toch niet , die BD214c gaatjes zitten hiet niet in
Als ik maar wist welke kant om dat ding er in moet

[Bericht gewijzigd door knoppenknoeier op woensdag 27 februari 2019 17:57:24 (23%)

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

het wordt even niks, de tip van mijn goeie ouwe licht blauwe weller magnastat heeft de geest gegeven en ik moet van't weekend eerst een andere halen..
:'(

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
pa3gws

Golden Member

Op 27 februari 2019 16:29:53 schreef knoppenknoeier:

Ja en daar zit een BD241c die kapot was en er los onderin lag, ik heb een nieuwe maar durf die er niet in te zetten omdat ik niet weet welke kant om en dat gele draadje hoort dan op die BD241 maar ik weet dus niet hoe om dat ding hier in moet:

Als ik uitga van de opdruk op de print zou je denken dat de bd241 en met de tekst naar boven in moet.
Koelplaatje naar onderen dus.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 februari 2019 17:28:35 schreef bobbes1:
Ik heb een bijna zelfde voeding met exact dezelfde stuurprint erin. Deze is van HPS elektronica type KNT 2000. Als je in de buurt zit mag je wel even vergelijken.

We wonen in het zelfde land, zo dichtbij in elk geval ik zit vlak bij de afsluitdijk in Friesland..

Zou je misschien een foto van de bovenkant van dat printje kunnen maken zodat ik kan zien hoe die

#@#$%@#$%@

transistor om moet

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..