gestabilseerde voedin print aansluiten

maartenbakker

Golden Member

Je kunt de helft van zo'n bruggelijkrichtr gebruiken. Dat is beter dan een dubbelde schottky in dit geval.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 28 februari 2019 11:17:39 schreef Arco:
Ik zou er liever een fatsoenlijk koellichaam op zetten, is erg klein voor 10A... (fan met geforceerde koeling op bestaande koellichaam kan ook)

Een koellichaam is niet voor Ampères, maar voor Watts, en gegeven de vaste uitgangsspanning verwacht ik een spanningsval van ongeveer 5V en dan zijn die twee koellichamen waarschijnlijk meer dan zat. Met 2x2N3055 kan 50W gemakkelijk op 2x4°C/W. Dit is IMHO niet de issue met deze voeding.

Op 28 februari 2019 10:43:26 schreef knoppenknoeier:
Nu een lamp er op om te kijken of die brandt maar dan zakt de spanning in naar practisch 0
[bijlage]
Als ik lampen rechtstreeks op de trafo doe (2x12volt in serie vanwege de 24volt uit) branden ze prima.

wat zou dit kunnen zijn? 3055's terziele? (ik heb ze -nog- niet doorgemeten)

Kan van alles zijn, ik zou zeggen meet de spanning op de basis van de 2N3055 eens en de basis van de BD241. Zie of de collectoren de juiste spanning hebben en hoeveel spanning er over de stroommeetshunt staat.

Op 28 februari 2019 11:17:39 schreef Arco:
Een extra 3055 zal niet veel beter maken aan die voeding... (de warmte die afgevoerd moet worden blijft gelijk)
Ik zou er liever een fatsoenlijk koellichaam op zetten, is erg klein voor 10A... (fan met geforceerde koeling op bestaande koellichaam kan ook)

Ik heb wel grotere koellichamen maar daar kunnen alleen van die TO-220

transistors op. Ik weet niet of de 3055 ook in zo'n behuizing te
krijgen is ?
Of anders een alternatief?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

Ja dat lukt wel (behuizing heet een TO-220, maar voor vermogen zou ik zoeken op TO-218 of TO-247 (moderner), maar zie eerst maar dat je dit aan het werken krijgt voor je nieuwe transistors gaat kopen.

Neem dat schema van Arco even en schrijf daar op een aantal plekken in de buurt van de eindtransistoren de spanningen tov massa en upload dat hier, misschien kunnen we dan een beter oordeel vormen over wat het probleem is. Oververhitting zal in deze fase sowieso nog niet het probleem zijn.

PS Voel ook even aan de temperatuur van je BD241 bij belasting.

Arco

Special Member

Ik zou in ieder geval niet proberen de uitgang kort te sluiten zolang je niet weet of de kortsluitbeveiliging werkt, dat kan de dood voor de transistoren zijn... ;)
De 3055 is er ook in TO3P (ongeveer gelijk aan de TO247)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 februari 2019 11:58:29 schreef Kruimel:
en hoeveel spaning er over de stroommeetshunt staat.

Waar zie jij die zitten dan? Ik zie nergens iets shuntachtigs (als in laagohmig) in het schema staan.

Action expresses priorities LH
Kruimel

Golden Member

Ja je hebt gelijk, dit ding is niet kortsluitbeveiligd... :S

Feit blijft dat we niets kunnen beginnen/aanraden zonder meetresultaten.

Op 28 februari 2019 12:25:38 schreef Arco:
De 3055 is er ook in TO3P (ongeveer gelijk aan de TO247)

Vind ik verdacht, want de "standaard" TIP3055 (deze van OnSemi bijvoorbeeld) heeft exact dezelfde warmteweerstand. Het hoogste vermogen wat ik in een volledig geïsoleerde behuizing heb gezien is 80W (ΘJC=1,48°C/W voor de FJAF4310), en diens variant zonder isolatie (FJA4310) gaat tot 100W. Geen enkele grote fabrikant maakt deze dingen met een lage warmteweerstand.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :D

Ik heb de twee 3055's vervangen en de bedrading/verbindingen gefatsoeneerd.

Knoppenknoeier zei "let there be light"
En verdomd! hij zag dat het goed was.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

Op 28 februari 2019 13:32:04 schreef knoppenknoeier:
Knoppenknoeier zei "let there be light"
En verdomd! hij zag dat het goed was.

https://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/smiley_laughing.gif.pagespeed.ce._hfWAz_QHO.gif

Mooi om te horen in elk geval, kan je weer aan de slag! Mocht je er op een dag een fatsoenlijk binnenwerk in willen bouwen ben ik wel nieuwsgierig naar het topic erover.

Op 28 februari 2019 13:32:04 schreef knoppenknoeier:
Knoppenknoeier zei "let there be light"
En verdomd! hij zag dat het goed was.

Tof dat het gelukt is :)
Altijd leuk en veel voldoening, een kapot apparaat weer werkend krijgen.

Zoals meermalen aangegeven is het geen hoogvlieger, ik hoop voor je dat je 'm heel kan houden. Als de boel weer stuk gaat, kan je nog altijd een lm723 (oid) mod doen.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Of een 2016 CO voeding inbouwen. Heb nog een printje over..

Op 28 februari 2019 16:24:42 schreef RAAF12:
Of een 2016 CO voeding inbouwen. Heb nog een printje over..

wat is dat ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Ik heb zelf aan een LM317 zitten denken maar heb geen idee hoe ik die hier
tussen moet zetten om die 3055's aan te sturen zonder dat ie ontploft..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Arco

Special Member

Deze schakeling: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.h…
78xx vervangen door LM317. Een PB137 kan ook, heb je meteen vast 13.7v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 februari 2019 13:59:15 schreef Kruimel:
[...][afbeelding]

Mooi om te horen in elk geval, kan je weer aan de slag! Mocht je er op een dag een fatsoenlijk binnenwerk in willen bouwen ben ik wel nieuwsgierig naar het topic erover.

Ik heb me nog nooit met voedingen bezig gehouden, je mag gerust weten ik heb er nooit aan gedacht ook..
Dit ding is het wel waard om er iets moois van te maken, maar zelf iets bedenken zit er niet echt in ben ik bang

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

@Arco: Of de negatieve versie, want dan kan je de 2N3055'en blijven gebruiken. Lijkt me wel een zinvolle bonus. Met goedgekozen weerstanden kan de stroom door de transistors wel zo worden getweaked dat die de stroom door de regelaar tracken.

@knoppenknoeier: Als je van schakelingetjes bouwen houdt dan moet je gewoon een redelijk idee hebben van wat je wil bereiken, en dan zijn er hier waarschijnlijk wel suggesties over hoe het gedaan kan worden. In dit specifieke geval zou ik aansturen op kortsluitvastheid.

Op 28 februari 2019 22:17:48 schreef Arco:
Deze schakeling: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.h…
78xx vervangen door LM317. Een PB137 kan ook, heb je meteen vast 13.7v...

Ik heb dat even bekeken.
De basis van mijn voeding is heel anders, hier zit een trafo met twee 24v wikkelingen en dat gaat naar twee 2n3055's toe en die moeten worden gestuurd..
Daar zou ik wel iets beters voor willen hebben..
Ik heb:
Een + (PLUS) die van de gelijkrichter komt en ook naar de de 3055's gaat
Een - (MIN) die ook van de gelijkrichter komt
En een draad die naar de 3055's gaat om ze te sturen

Daar moet ik dan iets tussen hebben.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 28 februari 2019 22:25:19 schreef Kruimel:

@knoppenknoeier: Als je van schakelingetjes bouwen houdt dan moet je gewoon een redelijk idee hebben van wat je wil bereiken, en dan zijn er hier waarschijnlijk wel suggesties over hoe het gedaan kan worden. In dit specifieke geval zou ik aansturen op kortsluitvastheid.

Ik vind het bouwen wel leuk maar dan als "studie object"
Er moet geen druk achter zitten, ik wil deze voeding graag gaan gebruiken voor mijn President Lincoln.
De voeding die ik nu er aan heb kan het net niet aan.

De trafo van de voeding waar ik nu mee bezig ben, kan 10 ampère aan en dat zou dat graag willen benutten op een betere manier dan het achterhaalde printje dat ik er nu in heb

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..
Kruimel

Golden Member

Kan ik begrijpen, daarom zou ik er gewoon even bij nadenken voor je klakkeloos gaat bouwen, want het kan natuurlijk ook mis gaan en dan heb je niets meer. Persoonlijk zou ik mikken op kleine incrementele verbeteringen die je los van elkaar kan testen. Een simpele voeding kan je ook nog wel op gaatjesprint monteren (of van die kleine stripjes).

Houd er in elk geval rekening mee dat je huidige voeding niet kortsluitvast is, en bovendien een 8A voeding is, die "10A surge" is niet meer dan marketing. Als een voeding niet kortsluitvast is krijg je er altijd wel eventjes wat meer stroom uit, maar je moet er niet op rekenen. Verder ontbreekt het wel een beetje aan buffercapaciteit, 10.000µF erbij is niet overdreven. Een elco van deze capaciteit hoeft niet veel te kosten: Baco elco.

Met de huidige koeling moet je er overigens rekening mee houden dat je liefst een soort "one-shot" kortsluitvastheid hebt. Als je schakeling in kortsluiting schiet en je regelaar 8A gaat leveren bij een bijna-kortsluiting is de dissipatie in de buurt van 100W, en dat ga je bij deze koeling niet redden.

@Arco: Heb snel even een schakeling getekend met alternatieve weerstandswaarden waardoor de stroom door de transistoren die door de regelaar dichter benaderen, en zo dus semi-kortsluitvast moet zijn. Nadeel is de hoge spanningsval van de opzet. Toch maar een µA723 in een slimme configuratie dan maar... ;-)

Op 28 februari 2019 23:22:27 schreef Kruimel:

Houd er in elk geval rekening mee dat je huidige voeding niet kortsluitvast is, en bovendien een 8A voeding is, die "10A surge" is niet meer dan marketing.

Deze trafo is niet de originele, en kan 10Amp continu aan.maar voor mijn gebruik is dat net echt van belang.
En ik wil hem als voeding voor 27Mc bakken en ik zorg dat die dingen goed afgezekerd zijn..
Kortsluitvast is niet mijn eerste prioriteit, een stabiele 13,8 volt is dat wel en dan niet dat ie onbelast 20 volt geeft en pas als je er een last op zet naar 13,8 volt zakt..

Als een voeding niet kortsluitvast is krijg je er altijd wel eventjes wat meer stroom uit, maar je moet er niet op rekenen.

Ik verwacht niet aan die stroomconsumptie toe te komen, zoveel vermogen komt er nou ook weer niet uit die President Lincoln

Verder ontbreekt het wel een beetje aan buffercapaciteit, 10.000µF erbij is niet overdreven. Een elco van deze capaciteit hoeft niet veel te kosten: Baco elco.

Jammer alleen dat die webwinkels vaak een vermogen aan "administratie" en verzendkosten rekenen waar je pas achterkomt als je wilt afrekenen.
Gelukkig heb ik nog genoeg sloop dingen liggen.

Met de huidige koeling moet je er overigens rekening mee houden dat je lieft een soort "one-shot" kortsluitvastheid hebt. Als je schakeling in kortsluiting schiet en je regelaar 8A gaat leveren bij een bijna-kortsluiting is de dissipatie in de buurt van 100W, en dat ga je bij deze koeling niet redden.

Oei dit gaat mij een beetje boven de pet.
Zoals ik al zei ik ben al heel blij als ik een mooie stabiele 13,8 volt krijg..

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Daarom, dat die niet korsluit vast is zou ik zeker in de secundaire van je voedingstrafo een zekering toepassen van 10 Amperé.
Niet dat je daarmee je transistoren daarmee beschermt, want die zullen het wel niet overleven, maar wel je transformator beschermt.

[Bericht gewijzigd door Martin V op vrijdag 1 maart 2019 00:19:55 (35%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 28 februari 2019 11:19:07 schreef knoppenknoeier:
[...]

Wat is een crowbar schakeling ?

Dat is een schakeling die domweg de uitgangsklemmen van de voeding kortsluit, mocht er iets mis gaan. De bedoeling is dat er ergens een zekering eruitvliegt en dat je dure spulletjes heel blijft. In een eenvoudige vorm is het een thyristor over de plus en de min van de voeding. De gate wordt via een zenerdiode aan de plus van de voeding aangesloten. Wordt de uitgangsspanning te hoog, dan gaat de zener geleiden en de thyristor wordt ontstoken. De uitgang van de voeding wordt kortgesloten en met een beetje gelukt vliegt er ergens een zekering eruit. Zie hier een schema https://en.wikibooks.org/wiki/Practical_Electronics/Crowbar_circuit

Arco

Special Member

Simpele schakeling met PB137 en 3055 is ook wel te maken (kortsluitbeveiliging is er ook wel bij te maken nog)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com