JBL GTO-6000 reparatieprobleem.


Mja verder toch redelijk recht-toe-recht-aan klasse ab versterker.
Gewoon 5/6 gaan vergelijken met de goede kanalen.
Heb wel 's de elco van 100uF/16V (C652 in ch6) in de fb-loop stuk gehad, of de differentiaaltrappen die de boel scheef trokken, lekkende transistor. Doet koud/warm maken nog wat leuks..?

Verder kan je die 56k (R563 / R663) nog lichten om de protectie per kanaal te omzijlen zo te zien.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja, de eigenaar kwam ook met dat soort suggesties: gewoon kanaal 5/6 afschakelen (dat is erg simpel: dan zet ik gewoon de voeding VCC/VEE-3/4 uit. (er staat een fout in het schema dat impliceert dat kanaal 5/6 op VCC/VEE 1 draait)).

Toch denk ik dat het wat simpels is en dat ik het met wat tijd en volharding moet kunnen vinden. Wat ik wel zie is dat deze ontwerpers elcos inzetten waar wisselspanning staat. Niet ideaal zou ik zeggen....

Ok. Volgende keer de feun er op.

Ehh. Vraagje. Wat voor storing zie je op zo'n condensator? Omdat ik tot nu toe gewoon DC aan het meten ben, zou dat ding "open" moeten zijn. Een te lage capaciteit zou ik dus niet merken, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik bedoelde met losnemen van de 2 weerstanden etc. alleen voor diagnose doeleinden uiteraard, niet definitief.
Ik repareer meerdere versterkers per week en ik onthou echt niet alles (helaas...). Dus wat het preciese effect was van de defecte elco..?
Maar je kan eindeloos filosoferen over hoe en wat, meestal kan je sneller meter en scoop ter hand nemen en alles vergelijken met een goed werkend kanaal. Zoveel zit er niet in.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 4 maart 2019 09:47:34 schreef rew:
De eindtrap versterkt dus R571/R572 = 31.5k/820 = 38x.

Dit klopt niet. De wisselspanningversterking is 38x. We hebben 'last' van condensator C552. Daardoor is de gelijkspanningsversterking oneindig moet natuurlijk 1x zijn. Zie opmerking van @Rontronix hieronder.
De uitgangsspanning is daarom dus ook -0.03V

Dusss... Huidige problemen: Waarom is Q631 zo heet, waar komt de DC op kanaal 5 vandaan?.

Q631 kan ik niet vinden.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja ik zal wel q613 bedoelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 maart 2019 23:16:45 schreef ohm pi:
[...]Dit klopt niet. De wisselspanningversterking is 38x. We hebben 'last' van condensator C552. Daardoor is de gelijkspanningsversterking oneindig. De uitgangsspanning is daarom dus ook -0.03V
[...]

En dat klopt ook niet. Door de aanwezigheid van C552 is de gelijkspanningsversterking 1x, niet oneindig!.

Groeten, Ron.

Dusss.... Voor kanaal vijf zijn we het er over eens dat de "feedback node" -1.2V DC zou moeten zijn terwijl ik -0.03 op de + input heb gemeten.

Ah! Wacht! Als C552 fail-to-short heeft gedaan, dan is de DC versterking WEL bijna 40. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 maart 2019 07:55:37 schreef Rontronix:
[...]

En dat klopt ook niet. Door de aanwezigheid van C552 is de gelijkspanningsversterking 1x, niet oneindig!.

Groeten, Ron.

Dom van mij. Natuurlijk moet het 1x zijn.
En inderdaad, als C552 kortsluiting maakt, dan is de DC-versterking ca 40x. de uitgangsspanning zou dan op ca -1.2V komen.

De eindtrap versterkt dus R571/R572 = 31.5k/820 = 38x.

Heel precies (R751+R752)/R572 = 32.3k/820 = 39x, maar voor een goed beeld voldoet jouw formule. Zeker als R571 veel groter is dan R572.

Voor kanaal 5 zou je condensator C552 en/of weerstand R572 kunnen losnemen. Dan moet de uitgangsspanning goed zijn, dus in dit geval ca -0.03V. Klopt dit, dan wordt het tijd voor een verse C552.

Voor wat betreft kanaal 6:
In rust zou Q613 even warm moeten zijn als Q623. Onder normaal bedrijf loopt door Q613 en Q623 dezelfde stroom en de spanningen over deze transistoren zijn gelijk.
Het zou kunnen zijn dat door een defect de spanning over Q613 (Vcc3/4) veel hoger is dan de spanning over Q623 (Vee3/4). Of de stroom door Q613 is veel groter dan de stroom door Q623. Dit laatste kan eigenlijk alleen als in de eindtrap één of meer van de transistoren Q614, Q615, Q624 en Q625 defect zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 5 maart 2019 14:18:13 (24%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 5 maart 2019 13:41:50 schreef ohm pi:
Voor kanaal 5 zou je condensator C552 en/of weerstand R572 kunnen losnemen. Dan moet de uitgangsspanning goed zijn, dus in dit geval ca -0.03V. Klopt dit, dan wordt het tijd voor een verse C552.

De torren zitten allemaal aan de lompe ge-extrudeerde behuizing geschroefd. En die moeten allemaal los voordat je onderdelen uit kan solderen. Klusje voor de eigenaar. Ik denk dat het er toch van gaat komen... :-)

Ja, die 1+ R1/R2 weet ik wel. Die 0.03V was gemeten met die 3 op de laatste digit van de multimeter. Ik denk dat het m'n blauwe was, die had dan in de "mV" range gezet moeten worden.... Dus 38 of 39 doet er echt niet toe. In-circuit kunnen we nog proberen of C552 piept...

Ja, jij kijkt zinnig naar het schema voor het Kanaal 6 probleem. Goed zo. Thanks!

Het zou kunnen zijn dat door een defect de spanning over Q613 (Vcc3/4) v

Over Q613 en Q623 en de spanning daarover, had ik beredeneerd dat die samen zo goed als de hele VCC3-VEE3 spanning opnemen. Q630 stabiliseert volgens mij op 0.6/2.7 * (2.7+3.9) toch?

Ik las eerst VCC3 gedeeld door 4. Of bedoel je VCC3 of VCC4? De even VCC/VEE spanningen worden alleen gebruikt voor de +/- 15V voor de ingangstrap van de powerstage.

[Bericht gewijzigd door rew op 5 maart 2019 22:37:52 (20%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 maart 2019 21:45:45 schreef rew:
In-circuit kunnen we nog proberen of C552 piept...

Als het gemakkelijk kan gewoon eruithalen

Over Q613 en Q623 en de spanning daarover, had ik beredeneerd dat die samen zo goed als de hele VCC3-VEE3 spanning opnemen. Q630 stabiliseert volgens mij op 0.6/2.7 * (2.7+3.9) toch?

Dat klopt en hiermee wordt de ruststroom van de eindtorren vastgelegd.

Ik las eerst VCC3 gedeeld door 4. Of bedoel je VCC3 of VCC4? De even VCC/VEE spanningen worden alleen gebruikt voor de +/- 15V voor de ingangstrap van de powerstage.

In het schema zitten foutjes en daardoor raak ik in de war. Het moet dus VCC3 zijn.

Kan je R651 en R652 eenvoudig (aan één kant) losnemen? Zo ja, dan verhoog je die weerstanden tijdelijk naar 100 Ω (of 47Ω). Dan lopen er door de eindtrap niet van die idioot hoge stromen bij een fout. Q613 kan dan volgens mij niet meer gevaarlijk warm worden behalve als Q630 stuk is. De spanning over Q630 moet ca 1.45 V zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 5 maart 2019 23:08:12 (19%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 5 maart 2019 22:53:03 schreef ohm pi:
De spanning over Q630 moet ca 1.45 V zijn.

Als dat niet zo is, dan is het volgens mij hartstikke zeker dat Q614 en Q624 heet worden. Omdat die niet heet worden, zal dat wel kloppen. Toch nameten. :-)

Dat klopt en hiermee wordt de ruststroom van de eindtorren vastgelegd.

Volgens mij is het de ruststroom door de driver-torren: Q614 & Q624 en dus niet die van de echte eindtorren.

De stroom zal dan dus iets van .25V / 150 Ohm = 1.5mA zijn. Best weinig, naar mijn idee, maar ik heb geen verstand van dit soort dingen. Met zo weinig spanning over R650 staan de eindtorren dus gewoon echt uit als ze niet gebruikt worden. Eens?

Op 5 maart 2019 22:53:03 schreef ohm pi:
[...]Als het gemakkelijk kan gewoon eruithalen

De eerste "er uit halen" is het meeste werk: Dan moeten de 10 mosfets en 12 eindtorren los van de koelribben/behuizing. Pas dan kan je bij de soldeerzijde van de print.

En in die situatie wordt het gevaarlijker om te experimenteren omdat je zomaar eindtorren kan opblazen als ze zeg even 5W moeten stoken. Op de koelplaat kunenn ze daartegen, zonder koeling niet.

[Bericht gewijzigd door rew op 6 maart 2019 08:42:50 (26%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 maart 2019 08:39:52 schreef rew:
[...]Volgens mij is het de ruststroom door de driver-torren: Q614 & Q624 en dus niet die van de echte eindtorren.

De stroom zal dan dus iets van .25V / 150 Ohm = 1.5mA zijn. Best weinig, naar mijn idee, maar ik heb geen verstand van dit soort dingen. Met zo weinig spanning over R650 staan de eindtorren dus gewoon echt uit als ze niet gebruikt worden. Eens?

Helemaal mee eens.

[...]De eerste "er uit halen" is het meeste werk: Dan moeten de 10 mosfets en 12 eindtorren los van de koelribben/behuizing. Pas dan kan je bij de soldeerzijde van de print.

Lekker servicevriendelijk toestel :-(

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Bij het "de print uit de behuizing halen" bleek dat 1 of 2 torren zich losgewerkt hadden van de print.

We hebben uiteindelijk de grote (zich losgewurmde) torren er uit gehaald en nu gaat ie niet meer in protectie.

We dachten dat ie op "kanaal 5 DC beveiliging" in de beveiliging schoot en hebben wat aan kanaal 5 zitten meten alvorens dat we er achter kwamen dat er in kanaal 6 een tor heet werd. Die wordt nu niet meer heet nu de eindtorren er uit zijn. Huidige theorie is dus dat de eindtorren zich door warm/koud cycli losgewurmd hebben uit hun soldering en daarna overleden zijn.

Mogelijk hebben we ons vergist wat kanaal 5 en wat kanaal 6 is op de uitgang.

Ik heb verse TIP35C en TIP36C besteld, dinsdag op z'n vroegst weer verder....

Bij nader inzien ben ik er niet van overtuigd dat Q614 en Q624 nog heel zijn. Weet iemand een plek waar ik KTD600K's en KTB631K's kan kopen? Of vervangers?

Update: De uitgesoldeerde TIP35/TIP36 hebben een HFE van bijna 50 volgens m'n multimeter. Misschien toch maar verder zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Zonder naar de behuizing te kijken KTD600 TIP47 in ieder geval in die trant.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb ook straks de complementaire nodig. Zou BD179 een vervanger zijn?

Hmm. Ik had de BD179 uitgezocht omdat ie 100HFe heeft, zou complementair zijn met de BD180, maar die heeft slechts een HFe van 40. :-(

Ik denk dat ik nu beter m'n weg begin te vinden in die oude torren. Is BD139-16/BD140-16 wat als vervanger voor de KTD600D/KTB631K?

Update: We hebben wat torren uit kanaal vijf geleend. Q614, Q615, Q625 waren niet kapot en hebben we weer teruggezet.

Q624 was kapot (*). Dus ik zoek nog een vervanger voor de KTB631K.... (Ik heb ondertussen "preventief" een BD140-16 aangeschaft).

Edit: Succes! Kanaal 6 doet het weer! Nu niet alleen "geen protect" maar gewoon muziek!

(*) HFE meet boven de 800! Dat kan ook!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus toch een eindtrapje kapot...die originele drivers zijn origineel 120V Vceo en de BD139/BD140 zitten daar een stuk onder. Check daarom ook die spanning van die torren in de versterker , al denk ik dat het wel losloopt en je er zo in kan gebruiken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Het is de driver van de eindtor. De eindtorren zelf hebben we weer teruggezet, omdat we alle hints hadden dat ze het nog deden.

De kanaal5/6 voeding is +/- 26V. De max spanning is derhalve 52V, al neem ik aan dat die 52V niet voor 100% gebruikt gaat worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik las dat je de TIP35/36 ging bestellen en dinsdag er mee verder ging, vandaar dat ik aannam dat ze stuk waren.

Met doormeten van transistoren kan je toch met aan grenzende waarschijnlijkhied bepalen of ze nog in orde zijn hoor. Eventueel wat verwarmen met een fohn en nog 's te kijken wat ie doet om de praktijk na te boosten.

Met 52V kan je de BD139/BD140 er zo inzetten.

Maar loskomen van de print of afbreken van de pootjes komt ook wel voor, sommigen monteren zo'n versterker op een subwooferkist in de auto. Paar jaar trillingen op 50Hz doet z'n werk dan wel..

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op 17 maart 2019 23:47:14 (20%)]

meer over car audio: www.12vhifi.nl

ik zou de HFe ook checken van de eindtorren, gebeurt niet vaak dat de stuurtorren eruit gaan zonder dat de eindtorren de voorzet hebben gegeven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We hebben zitten meten en zagen "rare spanningen" rond de eindtorren. Dat kon zijn dat er een driver raar zat te doen, maar ook dat er een basis van de eindtor veel te veel stroom zat te trekken. Dus vandaar de boel vereenvoudigd door de eindtorren er uit te halen. En een beetje in het kader van: liever gewoon verse d'r in, om zo min mogelijk te "hannissen" met de printplaat. Ik wilde het risico voorkomen dat we een stukke weer terugzetten, constateren dat ie toch kapot was, dan nog een keer moeten vervangen en daarbij de print dan beschadigen.

Wat verwacht jij van de HFe van de eindtorren? We hebben "bijna 50" gemeten. Leek me wel goed.

Om de versterker "normaal" te laten werken zonder eindtorren hebben we een BE overgang van een eindtor kortgesloten. De terugkoppeling geeft dan wat bias (0.6V) aan de eindtor-driver-stage, maar je kan wel gewoon meten aan een normaal teruggekoppelde versterker.

Edit: Ik denk: De powertor heeft zich losgewurmd. Doordat die het niet meer deed, is de drivertor zich uit de naad gaan werken om toch te proberen de spanning de juiste kant op te krijgen. De maximale dissipatie in die tor is dan ongeveer 7W, terwijl ie volgens het datasheet tussen de 1 en de 2W mag hebben (zonder koelplaat).

[Bericht gewijzigd door rew op 18 maart 2019 10:41:22 (15%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vorige keer hebben we op de plek van de kapotte tor alvast een voetje er ingezet, zodat de print alvast weer in de koelvin geschoven kon worden.

Dit keer dus de BD140 in het voetje gezet en hij doet het weer. Allen bedankt voor de hulp! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben er nooit fan van, IC- en transistoren in voetjes..in een bewegende omgeving (auto). Maar het zal voorlopig wel weer werken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

soms wel handiger om 1 of 2 pennen te solderen in t voetje, doe ik ook weleens bij ic's, diagonaal zodat ze niet loskomen door trillen. heeft allen bij de goede voetjes nut, die goedkope vernikkelde met amper veerkracht ben je beter kwijt in een trillende omgeving met vocht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer