elektrolyse

Voor wat huis tuin en keuken elektrolyse ben ik op zoek naar een niet al te dure voeding..
Vandaar mijn vraag of deze voedingen van Ali geschikt zouden zijn.
Als jullie mij hier mee verder kunnen helpen zou ik daar zeer mee geholpen zijn.
iigv alvast bedankt..
mvg Harry

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) kijk je eigenlijk niet eerder uit naar een stroombron dan naar een voeding? voor LED-verlichting is er daarvan volop aanbod.

2) probeer het gewoon uit. Voor het geld dat die kosten kun je nooit veel verliezen.

3) Meanwell verkoopt zowel voedingen als stroombronnen, beetje duurder dan ome Ali weliswaar, maar heel wat beter gereputeerd. Kun je bestellen bij de bekende distibuteurs à la Reichelt, RS, Farnell, &c

99) als je waterstof gaat produceren binnen de 5 km van Haacht laat dan aub eerst iets weten

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 28 februari 2019 21:23:09 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik zou dan toch eerder gaan voor een eenvoudige labvoeding. Voordeel is dat je de spanning en stroom kunt regelen en via het metertje heb je zicht op wat er gebeurt. Misschien kun je 2e hands iets kopen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

Persoonlijk vertrouw ik die voedingen van Ali niet zo, het is een beetje toeval of hij een fatsoenlijke scheiding heeft van het net, en als je met water gaat spelen in de buurt vind ik het zeker een risico. Kopen in NL zal wat meer zeer doen aan de portemonnee, maar daar zou ik hier wel op inzetten. Voordeel is wel dat je in situaties als deze straffeloos een switchmode kan inzetten die ook hier niet het leven kosten.

Labvoeding is ideaal om te hebben, maar zelfs een transformator met een paar aftakkingen met verschillende spanningen en een brugcel kan voldoen. Ligt er een beetje aan hoe ambitieus je elektrolyseplannen zijn...

buckfast_beekeeper

Golden Member

@bfm: ik denk dat we binnen enkele jaren allemaal gaan waterstof produceren. Hoeft niet gevaarlijker te zijn dan gas. Op enkele 100m van je huis pompen ze lucht op 300 bar in een alu of stalen fles. Al eens bij stil gestaan wat daarmee kan mis lopen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Dat Chinese spul zou ik daar niet voor gebruiken. Vaak slechte kwaliteit en soms ronduit gevaarlijk.
Zoals de adapter waar ik het onlangs over had van Banggood met een paar mm groot condensatortje tussen pri en sec.
Geen prettig idee om dan die uitgang in een bak water te hangen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ga je electrolyseren? Water?
Het redox-potentiaal van zuurstof is 1.23V, dus meer spanning stook je alleen maar op in warmte. Of het oplossen van je electroden.

Andere stofjes (er zijn een paar leuke elektrolyse reacties om grondstroffen van springstof te maken)? Niet doen. En een verboden onderwerp op CO ;-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@b_b maar nogal off-topic:

* ja, waterstof lijkt de toekomst te hebben, ja. Gezien dat ze in Leuven een zonnepaneel hebben dat redelijk efficient waterstof produceert, met zonne-energie?

* wie of wat of waar is die compressor in mijn achtertuin? (pb?)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

welke spanning stroom ( samen vermogen) heb je nodig?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kan ook op zoek naar een dikke server voeding.
Ik heb hier een HP DPS-800 liggen. Die doet 1000 watt op de 12V rail.
Deze komen soms op marktplaats voorbij voor een leuk prijsje. Op de radiomarkt in Rosmalen heb ik ook dergelijke voedingen zien liggen. Die van mij komt van het werk.
Ik wilde eens kijken hoe de stroombegrenzing zich zou gedragen. Een halve meter 1,52 draad, ‘even’ kort aansluiten en kijken. De plastic isolatie dampte in een seconde met een indrukwekkende rookwolk van het koper. Blijkbaar nog geen reden tot paniek in de voeding :)

Action expresses priorities LH

Op 28 februari 2019 22:10:09 schreef buckfast_beekeeper:
@bfm: ik denk dat we binnen enkele jaren allemaal gaan waterstof produceren. Hoeft niet gevaarlijker te zijn dan gas. Op enkele 100m van je huis pompen ze lucht op 300 bar in een alu of stalen fles. Al eens bij stil gestaan wat daarmee kan mis lopen?

Ik ben wel heel wat banger voor waterstofgas dan voor normaal gas. Waterstof is extreem explosief en komt extreem makkelijk tot ontbranding. Ik wil mij geen voorstelling maken van een waterstoftank onder 300 bar druk die tot explosie komt. Naast de extreme kinetische energie zal het gas zich mengen met de zuurstof en een secundaire detonatie veroorzaken.

Het heet niet voor niets knalgas en ik heb er ook de nodige ongelukken mee zien gebeuren. Waterstofgas is gewoon gevaarlijk en je moet het onder extreem gecontroleerde situaties handelen.

This is the world we know best, the world of madness
joopv

Golden Member

Een "gereglementeerde switching voeding"?

Ik heb nog een 5V 200A servervoeding liggen, die gaat zaterdag opgehaald worden voor de Bossche radiomarkt.

Arco

Special Member

Ach, ongelukken kunnen altijd gebeuren.

Ergens in Z-Amerika is al eens een hele woonwijk ontploft doordat gas uit een lekke gasleiding in het riool terecht kwam en ontplofte...
(waarschijnlijk doordat iemand een peuk in een rioolput gooide... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

OT\Er rijden toch al (een paar)bussen op waterstof?

maartenbakker

Golden Member

Probleem met voedingen van alicyaankali is dat ze soms even hard knallen als het product dat je er mee probeert te maken. En als ze niet knallen kunnen ze alsnog isolatiefouten vertonen die je liever niet meemaakt in een vochtige omgeving.

Verder is 12V niet echt optimaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@BFM: ik gok op een duikvereniging?

Waterstof produceren met elektrolyse is energie technisch en dus economisch onhandig, tenzij je elektriciteit had waar je niets anders zinnigs mee kon doen. Het rendement is simpelweg te laag; met de juiste katalysator net over de 50%, geloof ik, en nog een keer ongeveer 50% als je het gebruikt in een PEM brandstofcel.

Ik ben een paar jaar betrokken geweest bij verschillende waterstof onderzoeksprojecten, en ik zie er echt geen toekomst in.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 februari 2019 21:18:00 schreef harry1982:
huis tuin en keuken elektrolyse

ZOU over waterstof als doel KUNNEN gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Action expresses priorities LH

Uiteraard, er zijn talloze andere experimenten die je met een dergelijke opstelling kunt doen, zoals het anodiseren van aluminium, en het maken van andere chemische verbindingen, maar waterstof productie klinkt wel aannemelijk.

Je zou een vaste voeding met een goede galvanische scheiding kunnen gebruiken, en daar een Chinese DPS voeding achter zetten om het regelbaar te maken. Daar moet je wel bij bedenken dat de stroomregeling van die DPS voedingen verschrikkelijk is; het lijkt te kloppen als je met een multimeter kijkt, maar met een scope zie je dat het pieken zijn die veel hoger zijn dan de ingestelde waarde, maar periodes van 0 stroom ertussen, en dat alleen het gemiddelde ongeveer uitkomt. Ik heb dit maar op 1 type/exemplaar bekeken, maar het lijkt waarschijnlijk dat dit bij meerdere types zo is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een "gereglementeerde switching voeding"?

Leve de vertaalautomaten! Zelfs het Engels op de meeste Chinese sites a la Ali is bedroevend (hoe vaak zie je niet "welded" waar het "soldered" zou moeten zijn) maar het Nederlands is helemaal om te huilen.

In dit geval denk ik dat ze vertrokken van "regulated switching power supply". Er zijn nogal wat manieren van reguleren, jawel ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 1 maart 2019 00:46:14 schreef Blackfin:
Het heet niet voor niets knalgas en ik heb er ook de nodige ongelukken mee zien gebeuren. Waterstofgas is gewoon gevaarlijk en je moet het onder extreem gecontroleerde situaties handelen.

Het heet geen knalgas. Knalgas is een mengel van waterstof en zuurstof in een verhouding 2:1. En dat kan inderdaad behoorlijk ploffen.

Extreem gecontroleerd lijkt me overdreven. Een gasfles is "extreem" genoeg. Iedere lasser werkt met het veel explosievere acetyleen, ook gewoon in een fles.

maar het gebruik van een acetyleen fles is iets anders dan productie (en niet deftig kunnen opslaan) van waterstofgas.
het rendement om waterstof te maken is laag, het zuiver splitsen en opslaan in een fles is partikulier niet te doen.

er zijn ook andere toepassingen van electrolyse, zoals het ontroesten van metalen delen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Hensz

Golden Member

Precies!

Dit:

Op 1 maart 2019 00:46:14 schreef Blackfin: zal het gas zich mengen met de zuurstof en een secundaire detonatie veroorzaken.

is dus ook niet waar. Waterstofgas ontploft niet spontaan, net zo min als aardgas, benzine etc. Die zuurstof moet er eerst bij, en niet pas in tweede instantie.

Terug naar de scheikundeklas!

Bij de electrolyse zoals TS die voorstelt komt er, als je de vrijkomende gassen niet scheidt, knalgas vrij. Dat heeft de kenmerken van een écht explosief: voldoende zuurstof om tot verbranding te komen is al aanwezig IN het explosief en hoeft dus niet eerst van buitenaf aangevoerd te worden. Een explosief explodeert bijv. ook in vacuum.

Don't Panic!
eSe

Honourable Member

Ik ben een paar jaar betrokken geweest bij verschillende waterstof onderzoeksprojecten, en ik zie er echt geen toekomst in.

The times they are a changing :-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24/belgische-wetenschappers-krake…

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
joopv

Golden Member

Voor de verbranding van H2 is toch O2 nodig?

Ik zie nog aankomen dat we over xx jaar geen overschot aan CO2, maar een tekort aan O2 in de atmosfeer hebben :)

mvdk

Golden Member

Als die H'tjes uit water gemaakt worden, is er geen probleem. Als die H'tjes gereduceerd worden uit CH ketens, zoals methaan, dan hou je C'tjes over die zich op enig moment aan O'tjes gaan binden.
Het ligt er dus aan hoe waterstof gemaakt word...