1P+N vs 2F: verschil afschakelvermogen

mvdk

Golden Member

Er is in de tabel een verschil in de automaten met een nul contact, en de automaten zonder een nulcontact. Ik heb er geen verstand van, maar zou het kunnen dat het nulcontact later schakelt? Dat dat het verschil in afschakelwaarde verklaart?

Als ik in dit Siemens boek kij
https://w5.siemens.com/belux/web/nl/industrie/industrie/installatiemat…

blad 3/9 zie ik geen veschil tussen 1f+n en 1f+1f beide 6KA
blad 3/13 zie ik geen veschil tussen 1f+n en 1f+1f beide 10KA

heb hier nog een C4 van schneider liggen,een 10kA 18mm model. die zat rechtstreeks op een 160A gezekerd veld ( op een 630kA trafo ) in een apparaat.

de nul heeft minder ruimte in een 18mm automaat om de vlamboog te doven, het is maar een contact. bij krachtautomaten heeft elke geleider een ruimte voor de vlamboog bij afschakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 1 maart 2019 18:12:12 schreef mvdk:
[...]

Hoe doen ze dat dan? Worden er in België geen grotere trafo's dan 160kVA geplaatst?
Ik vind dat wel een eigenaardige aanname.

Jawel, transformatoren zijn veelal 400kVA in dichtbevolkte plaatsen (diegene die ik al gezien heb). Er zijn ook wel kleinere meer op het platteland.

De gebruikte automaten in de cabines zelf(stopc, verlichting) zijn meestal 15kA.

Hoe ze juist die garantie van max 3kA kunnen geven weet ik niet. Na de secundaire van de transfo zitten er enkele wat smeltveiligheden van pakweg 63A tot 250A per kring die vertrekt.

Ik vraag het eens na.

benleentje

Golden Member

@benleentje: 2e edit, die kortsluiting in die 50 kwadraat kan natuurlijk óók op 5 meter van de hoofdverdeler optreden... Mespatronen lijken me een betere optie...

Ik bedoelde dat ik makkelijk met 15kA in de subkast kon verder gaan voor de groepen verdeling.

Uiteraard zitten er in de hoofdkast gewoon mess patronnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.