licht uit als motor start

Maar als het volgens GJ normaal is dat de startstroom tot 20 keer de normale stroom, dan is er eigenlijk niet echt iets fout.
Wel vervelend voor de bewoners die met flikkerend licht zitten.

Dat opstartstromen veel groter zijn dan de nominale stroom is normaal. Vroeger op school rekende we als vuistregel met een factor 6 tot 8. Vuistregels mogen allemaal niet meer, maar het zal praktisch gezien niet verandert zijn. In bijzondere gevallen (versleten collectors) konden die aanloopstromen dan ook een stuk groter zijn. Bij het dimensioneren van een installatie moest daar dan ook rekening mee worden gehouden. Die vuistregels waren ook echt wel ergens op gebaseerd en niet empirisch uit de lucht gegrepen. Ze berekende aan de hand van de netwerkimpedanties en kabeldiktes en daar bij een percentage veiligheid opgeteld en zo kwamen ze aan de gestelde 6 tot 8 keer. Hoe het nu gaat weet ik niet maar dit dit mag dus niet meer zover ik weet.

Ook flikkerende lichten waren binnen gestelde grenzen toegestaan. Ook daar waren regels voor. Dus hoe erg is het werkelijk? Als je installatie verder deugt en je hebt een keer in het jaar als je hout klooft en flikkerend licht dan zou ik me daar niet al te druk over maken.

Op 5 maart 2019 10:16:51 schreef kitman:
Als dit een normaal, ongevaarlijk verschijnsel is, is er niets aan de hand.

Ik stem: Ja, dit is een normaal, ongevaarlijk verschijnsel.

Dit op basis dat het licht niet UITgaat zoals de titel suggereert, maar alleen iets minder fel wordt.

Op 5 maart 2019 10:31:52 schreef Ex-fietser:
[vuistregel 6-8 maal de nominale stroom = opstartstroom] maar het zal praktisch gezien niet verandert zijn.

Dat is niet juist. Er is juist WEL wat veranderd.

Een motor met een rendement van zeg 80% kan het acceptabel vinden dat 10% van de spanning verloren gaat in de koper-weerstand-verliezen. Maar regels eisen nu van grotere motoren rendementen boven de 91 of zelfs 95%. Dan is 10% verlies in het koper niet meer mogelijk. De koperverliezen zijn door meer koper te gebruiken omlaag gebracht. Dit verlaagt de koperweerstand en die koperweerstand is de voornaamste beperking van de opstartstroom. Een 2x lagere koperweerstand = 2x hogere opstartstroom. Van "oude vuistregel" 5x is de nieuwe nu eerder 10x. Jou 6-8 is al half-modern. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 5 maart 2019 10:38:42 (56%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 5 maart 2019 10:31:52 schreef Ex-fietser:... maar het zal praktisch gezien niet verandert zijn.

Zoals REW al zei: het is met de moderne motoren heel erg veranderd. Zo erg dat alle thermische relais aangepast moesten worden. Nieuwe motoren hebben een RMS aanloopstroom die 10 tot 12 keer Inom is en een inschakelpiek tot 20 keer Inom.
Dat is geen vuistregel maar gewoon gemeten op diverse motoren.

Als de kliever altijd op het zelfde adres staat zou ik eerst kijken of het geen 3fasen motor is (steinmetz zes aansluitklemmen) als dit zo is wat ik wel denk gezien het vermogen de condensator los koppelen en in ster aansluiten en de draairichting controleren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een gloeilamp, spaarlamp, spot gaat echt wel uit en terug aan.
Dat duurt uiteraard, denk ik minder dan een seconde.
Alles is hier 6 jaar geleden nieuwe aangelegd.
1 teller met 4 subgroepen op een andere plaats, allen verbonden met kabel van 6 ( carre of zo iets ).
Dus dikke kabels.
Ik denk wel eens gehoord te hebben van goedkope motoren met aluminium.
Klopt dit?

Op 5 maart 2019 11:19:42 schreef Hunebedbouwer:
Als de kliever altijd op het zelfde adres staat zou ik eerst kijken of het geen 3fasen motor is (steinmetz zes aansluitklemmen) als dit zo is wat ik wel denk gezien het vermogen de condensator los koppelen en in ster aansluiten en de draairichting controleren.

De motor inschakelen via een magneetschakelaar en thermische beveiliging als deze er nog niet opzit.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Dat zit er id allemaal op.
Het is geen goedkope prul of zo.

mvdk

Golden Member

Tsja, in een ander topic gaat 't over de opdruk op automaatjes in België, en word gesteld dat voor huishoudelijk 3kA wel genoeg is. Belgische stroomnetwerken hebben in mijn beleving een wat hogere impedantie, en dan hoort dit er ook bij. :) :)

Edit: zijn de lichtflikkeringen alleen zichtbaar in de eigen installatie, of hebben ook anderen er last van? Zo ja, doen ze lelijk? Zo nee, geen probleem dus.
Voor meer info:
https://webstore.iec.ch/publication/4150

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 5 maart 2019 11:56:47 (31%)

Ik ben te rade geweest bij iemand die veel met hydraulic werkt.
Als er een retour leiding op zit kan de motor blijven draaien zonder warm lopen.
Ik heb hier het schema, wat mij niets zegt.

Dat is al gezegt, dan valt er een veiligheid weg, als het hydrauliekventiel weigert is er geen tweede uitschakeling meer.

Kan hier iemand dit schema lezen?
Als de pomp draait, is er dan een retour leiding of blijft alles onder druk?

GJ_

Moderator

Er zit een alleen overdukventiel op, niet echt een retourleiding. Ik zou die pomp geen uren laten draaien.
En het schema klopt niet.

Zo'n retourleiding met drukventiel daar gaat energie in zitten (of liever in je vloeistof) als die gebruikt wordt. Zolang er dus geen energie in het klieven gestoken wordt, gaat het vermogen van de motor alleen maar in de opwarming van je vloeistof zitten.

Hier zijn twee problemen mee. De fabrikant heeft de motor uitgerekend op "zo snel mogelijk werken met het apparaat". Dan staat de motor en de hydrauliek dus stil en heeft tijd om af te koelen. Een elektromotor kan je, mits ie niet te heet wordt, prima voor kortere periodes op een hoger vermogen gebruiken dan wat ie continue aan kan. Er zit dus een kleinere motor in dan wat nodig is voor het continue draaien (op max vermogen!)

Het tweede probleem is dus de opwarming van je vloeistof.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zie ook alleen maar een overdruk ventiel. Dat hand ventiel lijkt een beetje raar geschakeld. Maar ik ben geen hydrauliek techneut.

Maar regels eisen nu van grotere motoren rendementen boven de 91 of zelfs 95%. Dan is 10% verlies in het koper niet meer mogelijk. De koperverliezen zijn door meer koper te gebruiken omlaag gebracht.

Dit heb ik me nooit gerealiseerd maar is wel logisch. En dan heb je natuurlijk opeens een verdubbelde of zelfs verdrievoudigde opstartstroom. Met dingen die niet verandert zijn bedoelde ik overigens niet die vuistregels maar de wetten waar die eigenlijk op gebaseerd waren. Zoals de wet van ohm enzo.

Ik wilde alleen maar zeggen dat de electromensen 100 jaar geleden ook heus niet gek waren en de gebruikte vuistregels echt wel ergens op gebaseerd waren en niet experimenteel uit de lucht gegrepen waren.

Als je een driefase aansluiting hebt voor je thuis kan het een oplossing zijn om die motor op een andere fase aan te sluiten als de verlichting (misschien best een aparte fase voor vrijhouden).

Verder is het misschien interessant om de spanningsdip eens te laten nameten met een logger? (dat zijn wel vrij dure toestellen, elektriciens hebben die normaal wel).

Het probleem (die spanningsdip) ligt aan de, te dunne/lange, kabel tussen je transfohuisje en je huis. Daar ga je volgens mij weinig aan kunnen veranderen. Je nabije buren gaan mss ook hun lichten zien flikkeren?

Je kliever goed scherp maken kan mss ook helpen, dan moet hij minder hard duwen.

Dus als ik het goed begrijp bouwt de pomp druk op die bij gesloten bediening via een overdrukventiel terug naar het reservoir loopt.
Bedien je de klep dan open je de olie naar de cylinder.
Je kan met de handel kiezen voor snel of langzaam met meer kracht.
Het systeem is afgesteld op max 7 ton.
In de gebruik handleiding staat dat je daar niet aan mag draaien/regelen, wat normaal is.
Dus ik dacht dat het overdrukventiel er is om te openen bij het bereik van die 7 ton druk.
Na het opstarten ( 40A) van de motor vraagt die +- 4A.
Als je het ventiel opent en de cylinder begint te lopen +- 6A
Bij max druk hoor je de motor meer kracht geven en vraagt hij +- 8A.
Ik ken niet veel van hydrauliek, maar het lijkt dat bij gewoon draaien zonder bediening er ook geen druk opgebouwd wordt.
Ik kan uiteraard het schema niet lezen, of het is een slecht schema.
Ik kan het niet zien, want dat zit allemaal ingebouwd.

@willem, die piekstroom is alleen bij het starten van de motor niet bij het duwen van de kliever.

GJ_

Moderator

Op 11 maart 2019 09:29:47 schreef Ex-fietser: Dat hand ventiel lijkt een beetje raar geschakeld. Maar ik ben geen hydrauliek techneut.

Op 11 maart 2019 10:51:07 schreef kitman: Ik kan uiteraard het schema niet lezen, of het is een slecht schema.

Dat schema klopt niet. Niet zo raar dat het verwarrend is. :-)

Op 5 maart 2019 08:45:28 schreef GJ_:
[...]OK, dan heeft een softstarter geen zin.

Kan dat in dit geval toch geen oplossing zijn? Als het probleem hem puur in de aanloop zit.

GJ_

Moderator

Ik begrijp dat de stroom pas gaat oplopen als de klievert het hout raakt en dan heeft het geen zin.

Op 11 maart 2019 10:51:07 schreef kitman:

@willem, die piekstroom is alleen bij het starten van de motor niet bij het duwen van de kliever.

Ik verwachte ook dat de stroom het grootste zou zijn als de kliever begint te duwen, maar dat is volgens TS toch niet zo.

Nee, alleen bij het opstarten van de motor.
Verder geen probleem.

Dan moet die motor misschien ook al direct bij het aanlopen al een redelijk hoog koppel leveren? (ik ken eigenlijk niet zoveel van dit soort hydraulische systemen).

Als het probleem alleen de aanloopstroom is lijkt het mij wel zinvol om een softstarter te proberen.

Het kan natuurlijk anders. Het zit dan in het hydrauliek:
Eerst uitzoeken hoeveel olie per slag gebruikt wordt. Wat is de minimum druk die er nodig is en wat is de maximum druk die gebruikt kan worden. Een accumulator (buffer) gebruiken. Dat is een bol met een membraam erin . De bol is gevuld met de hydraulische olie aan een zijde van het membraam en aan de andere kant staat stikstof onder druk. (vergelijk het maar met een condensator in de elektronica ). Een veiligheidsventiel hoort uiteraard ook in het hydraulisch schema.
Met de motor bouw je vervolgens druk op. Bij een bepaalde druk slaat de pomp af. Nu kun je een aantal keer klieven totdat je een onderwaarde hebt bereikt en de pomp weer aanslaat.
Ik heb een aantal hydraulische pomp skids voor de petrochemie gedaan. Kijk een op google naar “Olear Accumulator”.
Dit is ook niet goedkoop. De onderdelen moeten geschikt zijn voor de maximum druk. De pomp slaat nu af en toe aan ipv bij iedere houtklieving.

Jacques van Montfort
GJ_

Moderator

Dan kan een softstarter een oplossing zijn.

Zorg voor een beetje een overbemeten model anders zit je heel snel aan het maximum aantal klovingen per uur.
En zorg voor een softstarter die op drie fasen start anders doet het nog niks. Een softstarter heeft wel altijd aansluitingen voor alle drie de fasen, maar bij de goedkope zitten twee fasen domweg doorverbonden.

Enkelfase motor.
Die gebruik ik nooit. Daar zijn vast ook softstarters voor maar daar heb ik geen ervaring mee

mvdk

Golden Member

Ik denk dat ik het hydraulisch schema begrijp. In losgelaten positie, in rust, zoals het getekend is, gaat de hydrauliek-olie na starten van de motor door de handbediende klep direkt terug naar het voorraadvat. De motor loopt dus onbelast aan. Aan de werkcylinder zit een lekleiding, aan de rechterzijde van de zuiger. Word de klep ingedrukt, dan maakt de klep een verbinding van de lekleiding naar beneden, naar het voorraadvat, de persleiding is nu afgesloten van de lekleiding, de olie word nu naar de linkerzijde van de zuiger gedrukt. Als je het ventiel de klep ingedrukt houdt, en je blijft druk houden op de zuiger tot de aanslag, zal het overdrukventiel de olie terug laten lopen naar het voorraadvat.
Wat ik mis op het schema, is een manometer.
Wat ik mis in het topic, is een foto van het ding.