Schok via randaarde stopcontacten

mvdk

Golden Member

Maak eens een mooie foto van de meterkast. Zit daar ergens een zichtbare aardleiding, zo'n blanke draad met daar een blokje aan en verbindingen naar de gas en waterleiding?

Zorg dat je een lang stuk electriciteitsdraad, zo'n 20 mtr ofzo bij de hand hebt. Dan kan je eens meten met een multimeter tussen die aardleiding en de bewuste stopcontacten. Je kan ook een gloeilampje nemen in plaats van de multimeter, maar ik weet nu al dat ik voor dat advies hier op m'n kop ga krijgen. Dat experiment kun je ook het beste alleen doen, en zorgen dat er geen overige bewoners in het pand zijn.

Ziehier de aardeleiding in de meterkast. Ik heb echter niet de benodigde draad om zo’n testje uit te voeten. Later meer, nu maar eens m’n nest in.

Shiptronic

Overleden

Volgende stap is controleren of in de kast, op de aarrail alle afgaande draden wel goed vast zitten, schroeven willen in de loop der jaren wel eens lostrillen, let op te vast is ook niet goed, aandraaien met het juiste moment !

Die binnen komende aarde is nog niet zo interessant, probleem zit hem in het verschil tussen de afgaande groepen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 3 maart 2019 01:50:48 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dit is een nieuwbouw woning, de aarde op de waterleiding zou allang niet meer mogen. het is goed mogelijk dat je aarding uit de voeding komt, die loopt dan door de groepenkast heen. overigens heb je goed kans dat de aardrail bij deze abb kast al geen schroef model meer is, maar een steeklas verbinding. die heb ik met keuren ook al vaker los gezien, te kort gestript doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 maart 2019 00:46:22 schreef coldfurify:
[...]

Hm, zou je kort kunnen toelichten waarom rew’s scenario niet door de ALS wordt opgepikt

De simpelste verklaring is: vanaf ongeveer 20mA door je hart is een wisselstroom dodelijk. De aardlek grijpt in bij 30mA. Dus gelukkig heeft er minder dan 20mA gelopen en ben je met de schrik vrijgekomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de aardlek grijpt al eerder in, dat model, de FH202a gaat bij 22-25mA er al uit. heb er er al een paar honderd met de tester gehad.. een enkeling ging er later als 100ms uit maar dat is het dan ook.

ts maakte contact met 2 vingers, maar als dat met dezelfde hand is geweest, is dat minder gevaarlijk als met 2 handen, de stroom gaat dan via je hart..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 maart 2019 09:58:00 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een netfilter kan je een behoorlijke opdonder geven maar zal de aardlek niet doen trippen.

Heb net even getest met een spanningsmeter (gewoon zo’n schroevendraaier met lampje), en er staat inderdaad niks op de twee contactpunten, maar wel op de aardpinnen van stopcontact 1. Het tweede stopcontact ziet er normaal uit.

Omdat de gewone aansluiting geen spanning heeft ga ik ervan uit dat inderdaad de fase op de aarde van het stopcontact zit. Dat lijkt me nu ‘t meest waarschijnlijke.

Vinden jullie dat ik de manier van aarding in de meterkast nog moet aankaarten? Lliander komt binnenkort een slimme meter installeren, misschien kan ik het dan even navragen.

Ik heb hier zelf ook ooit mee te maken gehad. Het probleem was dat de aarde van de groep halverwege onderbroken was. Echter zaten er wel enkele apparaten met netfilters e.d met randaarde aangesloten op de onderbroken aardedraad.

Het resultaat was dat die hele cluster dus zweefde op de halve netspanning. Toen men dus een metalen laptop inplugde en tegen de verwarming aan leunde gaf dit een schokje. In normale situaties is de impedantie van die netvoedingen gelukkig hoog genoeg dat dit verder niet kwaad kan, maar in een foutsituatie waar de aardedraad juist voor bedoeld is, maakt dit de boel alleen maar erger. Alles in die cluster komt onder spanning te staan.

In mijn geval hebben we die hele groep uitgeplozen en bleek dat er tussen 2 lasdozen een aardedraad mistte, vreemd genoeg was er wel een touwtje meegetrokken. Blijkbaar had iemand ooit draad te kort en dacht dit dus 'tijdelijk' op te lossen. Daarna natuurlijk vergeten, en het lampje brand dus alles werkt, niet waar?

Wat ik in jouw situatie gok is dat ergens de aarde onderbroken is. Met een dubbelpolige spanningszoeker kan je wellicht uitzoeken welke van de 2 stopcontacten het probleem is, en dan de weg terugtraceren tot aan de meterkast.

Je moet hier beslist wat aan (laten) doen, want dit kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

edit: met een spanningszoeker-schroevendraaier ga je dit niet kunnen oplossen. Deze licht ook op op een zwevende aarding. Met een tweepolige spanningszoeker kan je zien of dit daadwerkelijk zweeft of er een harde fase op zit. Als je de spullen niet hebt en niet goed weet wat je doet zou ik toch adviseren om er een elektricien bij te halen.

[Bericht gewijzigd door meander op zondag 3 maart 2019 14:20:14 (12%)

Spanning staat en stroom gaat!

Op 3 maart 2019 14:02:35 schreef coldfurify:
Heb net even getest met een spanningsmeter (gewoon zo’n schroevendraaier met lampje), en er staat inderdaad niks op de twee contactpunten, maar wel op de aardpinnen van stopcontact 1. Het tweede stopcontact ziet er normaal uit.

Direct de betreffende groep in de meterkast buiten dienst zetten en huisgenoten waarschuwen! Let op als je in deze groep (elders in huis misschien) een metalen apparaat gebruikt zoals een wasmachine of waterkoker, kan de buitenzijde onder volle spanning staan!

Het lampje in de schroevendraaier gaat, zoals hierboven gemeld, al aan bij een zweefspanning, die hoef je niet altijd te voelen. Het beste is om een multimeter te kopen of een Duspol.

Dat het lampje op de aarde aangaat is een, maar dat je niets meet op de gewone pinnen doet de alarmbellen bij mij rinkelen.

Shiptronic

Overleden

Hoeveel moeite is het om even het deksel van de automaten en wcd te halen en even te kijken meten/ voelen of alles vast zit, en op de goede plek is aangesloten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Schroef inderdaad de WCD eens open en plaats daar ook een foto van.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 3 maart 2019 14:53:31 schreef maus0611: Dat het lampje op de aarde aangaat is een, maar dat je niets meet op de gewone pinnen doet de alarmbellen bij mij rinkelen.

Bij mij ook.
Het zou betekenen dat betreffende wandcontactdoos nooit gebruikt is en nooit gewerkt heeft. Test 'm eens met een (schemer)lamp met ongeaarde platte stekker. Werk veilig en ga er van uit dat op de aardcontacten gewoon 230V staat.

Op 3 maart 2019 16:35:28 schreef ohm pi:
[...]Bij mij ook.
Het zou betekenen dat betreffende wandcontactdoos nooit gebruikt is en nooit gewerkt heeft. Test 'm eens met een (schemer)lamp met ongeaarde platte stekker. Werk veilig en ga er van uit dat op de aardcontacten gewoon 230V staat.

Omdat de gewone twee pinnen waar een stekker in gaat totaal geen lampje doen branden bij die simpele spanningsmeter, ga ik er vanuit dat de fase op de aarde zit aangesloten.

Dat zou dus niet moeten leiden tot zo’n zwevende groep waarbij andere WCDs ook onder stroom staan. Hoe dan ook ga ik van de verhuurder vragen om een elektricien, die kan dan de hele boel even nalopen. Ik durf zelf ook best te kijken, maar moet nog even de tijd vinden.

Het kan kloppen dat de huidige opstelling nooit gebruikt is want de hele woning is flink gerenoveerd voor ‘ie aan me verhuurd werd. Denk dat veel aansluitingen inderdaad nieuw zijn en nog niet gebruikt.

Op 3 maart 2019 21:40:23 schreef coldfurify:
Dat zou dus niet moeten leiden tot zo’n zwevende groep waarbij andere WCDs ook onder stroom staan.

Mits het in de centraaldoos of zelfs in de meterkast al verkeerd zit, dan staat van de gehele groep de aardpin onder spanning.

Zeg gewoon tegen de verhuurder: ik kreeg een schok van dat stopkontact, ik vertrouw het niet. Dan moet ie in actie komen.

Guys, er zijn nu twee reacties die kennlijk de laatste posts van coldfurify niet gelezen hebben. Met een spanningszoeker is geconstateerd dat in het verdachte stopcontact maar 1 "live" contact is.

Dus geen zwevende aarde en netfilters. Dit fase-op-aard-aansluiting van het stopcontact aansluiten vind ik een zodanig domme fout dat me dit onwaarschijnlijker leek dan een perongeluk losgekomen aardleiding. En toch lijkt dit nu het geval.

Het goede nieuws is dan dus dat van:

dan staat van de gehele groep de aardpin onder spanning.

geen sprake is. Hopelijk is alleen dat ene stopcontact fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Even voor TS : zoiets moet je niet "morgen" gaan vragen, maar je moet gelijk, NU, actie ondernemen..
Als er idd een draad verkeerd zit. en iemand zou die WCD willen gebruiken, en er zou iets gebeuren,, :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@TS, loop even met dat spanningzoekertje bij de andere stopcontacten langs en kijk of er bij zijn waar ook spanning op de aarde staat, kost je vijf minuten.

Op 4 maart 2019 01:09:45 schreef mel:
Even voor TS : zoiets moet je niet "morgen" gaan vragen, maar je moet gelijk, NU, actie ondernemen..
Als er idd een draad verkeerd zit. en iemand zou die WCD willen gebruiken, en er zou iets gebeuren,, :S

Begrijp ik helemaal, maar het betreft een huis dat ik alleen deel met mijn vriendin. We zitten er pas net, en er zullen niet zomaar mensen gebruik maken van dat stopcontact de komende dagen. Kan 'm ook nog even markeren. Afspraak met aannemer wordt op 't moment gepland.

Op 4 maart 2019 08:39:34 schreef rwk:
@TS, loop even met dat spanningzoekertje bij de andere stopcontacten langs en kijk of er bij zijn waar ook spanning op de aarde staat, kost je vijf minuten.

Al voor een deel gedaan, ga ik zsm afronden voor alle andere WCD's voor ze gebruikt worden.

nou ja, hangt van je huis af, een rijtjeshuis heeft tegenwoordig al tussen de 45 en 65 wcd's :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 maart 2019 10:52:20 schreef coldfurify:

Begrijp ik helemaal, maar het betreft een huis dat ik alleen deel met mijn vriendin. We zitten er pas net, en er zullen niet zomaar mensen gebruik maken van dat stopcontact de komende dagen. Kan 'm ook nog even markeren. Afspraak met aannemer wordt op 't moment gepland.

Als je nou gewoon even vertelt waar je zit, heb je goede kans dat een van de participanten hier zegt: ik ben daar vanmiddag toevallig toch in de buurt, ik kom wel even langs met de duspol....

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Anoniem

Op 2 maart 2019 20:11:35 schreef mvdk:
Oh, waar blijft die verschilstroom dan?
Serieus, begint deze discussie nou alweer?

Misschien moeten we doorgaan tot je het wél snapt? :-)

Mijn eerste indruk is, dat er één of meerdere stopcontacten niet of niet goed zijn aangesloten op het aardpunt dat ergens in huis moet zitten. Zo'n apparaat met netfilter zorgt er dan voor dat je wat voelt.

Als de randaarde van het stopcontact niet zou aangesloten zijn kan er geen potentiaalverschil met een andere stroomvoerende geleider of de aarde ontstaan en kun je bij gelijktijdige aanraking van de 2 randaardes geen schok krijgen.
Om de randaardes gelijktijdig aan kunnen raken kunnen op dat moment er geen verbruikers aangesloten zijn op die 2cstopcontacten.

Een mogelijkheid is dat het betreffende circuit of de hele installatie niet geaard is maar wel doorverbonden. Verbruikers op hetzelfde circuit kunnen dan idd via het netfilter of een verlies spanning op de randaarde zetten, wat op zich niet levensgevaarlijk is.

Als het stopcontact verkeerd om zou aangesloten zijn met de fase op de randaarding dan kan het stopcontact niet werken. Vlug te testen met om het even welke verbruiker aan te sluiten. Lampje, strijkbout...
Ook een leek kan door het wegnemen van het dekplaatje zien
of de aardingsklem aangesloten is, en dit moet via de geelgroene draad zijn.
Kijk voor alle zekerheid eens of de hoofdaardgeleider, dat is de dikke geelgroen geisoleerde of blanke draad van 16-25mm2 wel op de aarde aangesloten is. Soms gebeurt het dat bij de keuring of testen door de installateur de aardonderbreker vergeten wordt terug aan te sluiten. Een aardonderbreker is een koperen plaatje waar twee dikke draden aanhangen. Die kan enkel geopend worden met gereedschap.

Omdat 2 dichtbijgelegen stopcontacten vaak op hetzelfde circuit zitten sluit ik me aan bij testman en gok op verwisselde draden bij de aansluiting .

GJ_

Moderator

Op 11 maart 2019 14:02:55 schreef grotedikken:...en dit moet via de geelgroene draad zijn.

..of de grijze.

(hier bv geen enkel geaard stopcontact, wel overal een losliggende grijze aarde ader in de doos.)

Anoniem

Het betreft een grondig gerenoveerde woning, dus een grijze aarddraad is niet erg waarschijnlijk.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 11 maart 2019 14:28:56 (54%)

GJ_

Moderator

Ow, die had ik even gemist. Dan is "niet erg waarschijnlijk" zelfs nogal een understatement. Kostte dat veel moeite :-)