Schok via randaarde stopcontacten

Anoniem

Als geen enkel stopcontact geaard is bij je thuis, dan zijn het in principe ook stopcontacten zonder randaarde. Bij een keuring wordt een stopcontact met aardaansluitng die niet aangesloten is op de aarding , als een ernstige inbreuk aanzien.

GJ_

Moderator

Klopt, allemaal zonder RA. Intussen heb ik de belangrijkste vervangen. Een werkje van niks aangezien er een goede aarde achter lag.
Keuringen doen we niet in NL.

Een grondig gerenoveerde woning zegt niet veel. Ben laatst nog in een woning geweest die gerenoveerd was. Daar vond ik een schakelaar/wcd combinatie waarvan de wcd het alleen maar deed als het licht aan stond. Dat krijg je als je een erkende installateur aan je installatie laat prutsen. :-)

In het geval van dit topic is het gewoon een kwestie van iets verder kijken dan het afdekplaatje. Open gooien die handel en kijken waar de "aarddraad" vandaan komt.

Anoniem

Op 11 maart 2019 14:39:17 schreef KlaasZ:
Een grondig gerenoveerde woning zegt niet veel. Ben laatst nog in een woning geweest die gerenoveerd was. Daar vond ik een schakelaar/wcd combinatie waarvan de wcd het alleen maar deed als het licht aan stond. Dat krijg je als je een erkende installateur aan je installatie laat prutsen. :-)

Soms is een kleine klus in een bestaande woning een compromis. Maar bij een grote aanpassing moet je wel alle huidige vereisten volgen.
Bij een zwartwerker of goed bedoelende onervaren klusser is de kans op ondeskundig werk natuurlijk nog veel groter. Al zijn er bij de erkende installateurs ook cowboys. Als het om poenscheppen gaat zijn de scrupules soms ver te zoeken.
Fouten kunnen altijd gebeuren, maar ik neem aan dat het ook in Nederland gebruikelijk is om de installatie na een grote renovatie te laten keuren. En een bekwaam installateur test natuurlijk nog even alle stopcontacten. Dan kan een verkeerd aangesloten of ongeaard stopcontact niet onopgemerkt in dienst komen.

GJ_

Moderator

Op 11 maart 2019 14:57:57 schreef grotedikken:...maar ik neem aan dat het ook in Nederland gebruikelijk is om de installatie na een grote renovatie te laten keuren.

Nee. En een "officieel erkend installateur" bestaat niet echt in Nederland, alleen een erkenning na betaling. Soort WC eend dus.

Normaal worden losse wcd,s in een doos of gekoppelde dozen door gekoppeld en is er potentiaal vereffening onderling, ook zonder aangesloten aarde. Conclusie de doorkoppeling ontbreekt of is verwisselt met de fase. Als de doorkoppeling ontbreekt en de betreffende wcd wordt verder doorgelust via de muur ;de andere zijde van de muur of via de vloer kan het een spannings versleping zijn. Of het zijn 2 verschillende groepen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 11 maart 2019 14:57:57 schreef grotedikken:
[...]Soms is een kleine klus in een bestaande woning een compromis.

In het geval dat ik noemde was geen sprake van een compromis. Het was een domme aansluitfout. Door 2 draden te wisselen zat het weer zoals het hoort.

Op 11 maart 2019 15:01:29 schreef GJ_:
[...]En een "officieel erkend installateur" bestaat niet echt in Nederland,

Het ergerlijke vind ik dan dat zelfs netwerkbedrijven de term "erkend installateur" gebruiken. Die zouden toch beter moeten weten.

Je kan het "ongestraft zeggen/claimen". En als je het niet zegt, dan denken de consumenten dat die andere die het wel zegt, wel en jij zeker NIET erkend is/ de papieren heeft. Waar gaat die consument dan heen? 1x raden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 11 maart 2019 15:16:34 schreef Hunebedbouwer:
Normaal worden losse wcd,s in een doos of gekoppelde dozen door gekoppeld en is er potentiaal vereffening onderling, ook zonder aangesloten aarde. Conclusie de doorkoppeling ontbreekt of is verwisselt met de fase. Als de doorkoppeling ontbreekt en de betreffende wcd wordt verder doorgelust via de muur ;de andere zijde van de muur of via de vloer kan het een spannings versleping zijn. Of het zijn 2 verschillende groepen.

Onder het motto "niemand is te oud om wat te leren" begrijp ik heel weinig van je voor mij zeer warrige verhaal.
En al helemaal niets van de term "spannings versleping" wat is dat in vredesnaam? _o_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evelo

Golden Member

Ik doe nu sedert enkele weken keuringen op huishoudelijke installaties en heb al vanalles gezien.

Specifiek op aardingen aan stopcontacten:

- Stopcontacten vergeten te plaatsen, kabels liggen nog achter een valse wand. Het vervolg van de kring heeft dan natuurlijk geen aarding meer
- inbouwdozen die in de gips ingeplakt zitten
- wago's in inbouwdozen die losgekomen zijn bij het monteren.
- fase/nul en aarding omgewisseld op het stopcontact.

En aangezien je geen halve dag tijd hebt om een woning binnenstebuiten te keren vraag ik mij af wat ik allemaal nog niet gezien heb want je kan niet door de muren kijken of een keuken demonteren om te zien wat er achter verstopt zit...

tja, en wat je niet ziet kan weer komen door slechte communicatie op de bouw. zoals een boorder die zelf even boven de meterkast door het dek boort en bij elk geboord gat mee 4 leidingen sloopt. of rare kruislingse verbindingen in muren en achter keukens omdat de wandenboer gewoon alle buizen bij t plafond wegslaat, geen nummers op de buizen meer zichtbaar en hoe zat dat nu? dat is steeds meer een probleem, de snelheid waarmee het moet op een bouw, bij de vooroplevering komen er ineens wijzigingen bij die niet meer uitvoerbaar zijn, en wat niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 3 maart 2019 09:51:39 schreef rew:
[...]De simpelste verklaring is: vanaf ongeveer 20mA door je hart is een wisselstroom dodelijk. De aardlek grijpt in bij 30mA. Dus gelukkig heeft er minder dan 20mA gelopen en ben je met de schrik vrijgekomen.

Mooi gezegd, maar klopt niet.
Het gevaar van elektrische stroom hangt af van de stroomsterkte en dus indirect ook van de spanning, het pad door het lichaam, de frequentie en de blootstellingsduur.
De meeste ernstige bronnen vermelden bij 50Hz 50mA als grenswaarde bij gezonde personen.
Wanneer het hart op het pad van de stroomdoorgang ligt, kan een hogere stroom dan 50mA de dood veroorzaken door kamer fibrillatie. Hierbij is het risico op overlijden groter bij toenemende stroom en blootstellingsduur. Een hogere waarde dan 50 mA is dus ook niet 100% dodelijk. Dat hangt ook af van de tijdsduur en je gestel, maar het kan.
Een 30 mA differentieelschakelaar begrenst dus op een veilige waarde.
tenzij je van t verschot van een ladder valt natuurlijk.

een gevaarlijke plek is dus de badkamer, waar je nat bent en dus de geleiding veel beter is als normaal. een droge huid kan je redding zijn als je aan de fase blijft hangen. met natte voeten op een tegelvloer vergeet het maar als de aardlek niet ingrijpt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vergeten: onder spanning versleping wordt verstaan een geleidende leiding uit een andere ruimte die door een defect onder spanning staat en niet word vereffend. Wat ik in dit kader bedoel is dat als er in een aangrenzende ruimte bv een netfilter is aangesloten en deze via door Lussing door de muur op de betreffende wcd komt, terwijl de aarde niet is door gelust je potentiaal verschil hebt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mel

Golden Member

Hoe het kan, het zal wel..
Zaak is om er iets aan te doen.
Als de WCD's degelijk zijn verbonden met een aarddraad, en deze aarddraad zit overal aan elkaar, in de centraaldozen of wat dan ook. dan is er al een potentieel vereffeningspad tussen de wcd,s.
Gewoon voor de test een draad aan de aardevebinding in de meterkast verbinden, en dan met een meter alles af lopen.Dan moet er een resultaat uit komen.Als het goed is. moet alles doorverbonden zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..