Welke zekering heb ik nodig?

@mel: kun je met een z.g.n. Megger ook zien waar in de kabel de storing zit of waar de betreffende kabel zich bevind? Kun je daarmee pas meten of er een storing zit op het moment dat er iets gebeurd? Sorry, ik ben een leek.

Als ik simpel nadenk kan ik toch ook ontdekken om welke lantaarn het gaat als ik de lampjes één voor één los koppel in mijn stoppenkast? Eén loskoppelen, een tijdje afwachten wat er gebeurd... of denk ik nu heel simpel?

Je hebt twee mogelijkheden. De installatie is erg oud en door ouderdom kunnen er dingen verslijten en minder goed gaan werken. Die stotze is een oud ding wat prima zijn beste tijd gehad kan hebben. Gewoon een nieuwe andere er in en kijken wat er gebeurt is niet zo'n gekke manier als je niet anders kan.

En dan telkens een lamp loskoppelen en op die manier het probleem elimineren.

Als dat relais staat te klapperen kan ook dat je probleem veroorzaken. Waar is dat relais eigenlijk voor?

Je probleem echt zoeken zul je met een megger moeten doen. Daarmee meet je in principe de isolatie weerstand van een installatie of kabel. Is die isolatieweerstand te laag dan zul je moeten gaan graven en als het een oude kabel is deze vervangen door een nieuwe.

Als een nieuwe stotze je probleem niet verhelpt denk ik dat je het laatste moet gaan doen. En nee, een megger geeft de locatie van de storing in je kabel niet aan. Daar bestaat natuurlijk wel apparatuur voor maar die zal nogal prijzig zijn en daardoor voorbehouden aan firma's als Tennent enzo.

Als op een bepaalde plek in de tuin de wormen ineens de grond uitschieten heb je plek ook gevonden.

Arco

Special Member

@mel: kun je met een z.g.n. Megger ook zien waar in de kabel de storing zit of waar de betreffende kabel zich bevind?

Nee, daar heb je weer andere apparatuur voor... ;) (o.a. een TDR meter)
Als trouwens de sluiting zo erg is dat de stoppen springen, kun je dat ook wel met een multimeter (op het hoogste Ohmbereik) zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 maart 2019 12:56:25 schreef Dennis de Bengel:

Kan iemand mij trouwens vertellen wat dit voor onderdeel is en wat het doet. Puur uit nieuwsgierigheid. Het zit ook in mijn stoppenkastje en het ratelt. Dat heeft het altijd al gedaan.
[bijlage]

@mel: het kastje onderhanden nemen is weer een ander verhaal. Kijk mij er niet op aan, ik heb het niet gebouwd. Deze hing er misschien al eerder dan dat jij iets van elektra af wist. ;P

Dat is een relais. Je schemer sensor schakelt dit relais in, en dit relais schakelt de relatief 'hoge' stroom van de lampen. Als het relais klappert kan dat ook een oorzaak zijn. Als de schemerschakelaar aan en uit gaat, klappert het relais mee. De lampen schakelen telkens kort in en uit en de automaat ziet een overbelasting.

Controleer de schemerschakelaar ook, en de tussenliggende bekabeling.

Op 3 maart 2019 12:56:25 schreef Dennis de Bengel: Ik weet nu in ieder geval dat ik voor de zekering op zoek moet naar een "6 A smeltpatroon". Deze zit bij mij in de bouwmarkt (Gamma) niet standaard in het assortiment. Is deze variant niet standaard?

Ga naar de lokale dorpselectriciën en vraag om een paar stoppen van 6A en een schroefkop. Neem je stotz mee, dan kan die beste man of vrouw zien wat je nodig hebt. Een stotz op die plaats is overkill. Als de installatie goed is gaat een stop jaren mee. Een stop is betrouwbaarder en goedkoper dan een stotz.

Op 3 maart 2019 15:01:22 schreef Ex-fietser:
Je probleem echt zoeken zul je met een megger moeten doen. Daarmee meet je in principe de isolatie weerstand van een installatie of kabel. Is die isolatieweerstand te laag dan zul je moeten gaan graven en als het een oude kabel is deze vervangen door een nieuwe.

Als de nieuwe stoppen er ook uitvliegen, dan kan je naar de dorpselectriciën gaan om de boel na te laten kijken. Die heeft een megger en vakkennis.

Bedankt allemaal voor jullie reacties, uitleg en tips. Ik ben al een heel stuk wijzer geworden. Wat mij betreft houden we het hierbij.