Welke zekering heb ik nodig?

@mel: kun je met een z.g.n. Megger ook zien waar in de kabel de storing zit of waar de betreffende kabel zich bevind? Kun je daarmee pas meten of er een storing zit op het moment dat er iets gebeurd? Sorry, ik ben een leek.

Als ik simpel nadenk kan ik toch ook ontdekken om welke lantaarn het gaat als ik de lampjes één voor één los koppel in mijn stoppenkast? Eén loskoppelen, een tijdje afwachten wat er gebeurd... of denk ik nu heel simpel?

Je hebt twee mogelijkheden. De installatie is erg oud en door ouderdom kunnen er dingen verslijten en minder goed gaan werken. Die stotze is een oud ding wat prima zijn beste tijd gehad kan hebben. Gewoon een nieuwe andere er in en kijken wat er gebeurt is niet zo'n gekke manier als je niet anders kan.

En dan telkens een lamp loskoppelen en op die manier het probleem elimineren.

Als dat relais staat te klapperen kan ook dat je probleem veroorzaken. Waar is dat relais eigenlijk voor?

Je probleem echt zoeken zul je met een megger moeten doen. Daarmee meet je in principe de isolatie weerstand van een installatie of kabel. Is die isolatieweerstand te laag dan zul je moeten gaan graven en als het een oude kabel is deze vervangen door een nieuwe.

Als een nieuwe stotze je probleem niet verhelpt denk ik dat je het laatste moet gaan doen. En nee, een megger geeft de locatie van de storing in je kabel niet aan. Daar bestaat natuurlijk wel apparatuur voor maar die zal nogal prijzig zijn en daardoor voorbehouden aan firma's als Tennent enzo.

Als op een bepaalde plek in de tuin de wormen ineens de grond uitschieten heb je plek ook gevonden.

Arco

Special Member

@mel: kun je met een z.g.n. Megger ook zien waar in de kabel de storing zit of waar de betreffende kabel zich bevind?

Nee, daar heb je weer andere apparatuur voor... ;) (o.a. een TDR meter)
Als trouwens de sluiting zo erg is dat de stoppen springen, kun je dat ook wel met een multimeter (op het hoogste Ohmbereik) zien...