op zoek naar nieuw soldeerstation

Alleen berichten van “Deusjevoo” worden getoond. Alle berichten tonen

Solderen... mijn ideetjes hierover.
Denk je vooral de vraag moet stellen wat je vooral soldeert.
Enkel solderen van bv dubbelzijdige DIY projecten met loodsoldeer?

Of doe je ook herstellingen?
Dan krijg je sowieso met loodvrij te maken al is het enkel bij lossolderen of aantippen om soldeerverbindingen te herstellen.

Merk ook dat er een paar keer hoge temps vermeld zijn "als t niet gaat"...
Met mijn JBC kom ik op loodvrije printen, multilayers, pc, ps3, ps4, macbook, reballen, cleanen van bga pads op pcbs etc zelden boven 325c.
Dat is dan om vooral loodvrij te verwijderen.
Wat hier heel belangrijk is is recovery time, wat betekent vermogen ipv temperatuur en een soldeerpunt geschikt voor de job.
Temp moet zo snel mogelijk bijgeregeld. Als je bv BGA padjes op een multilayer met veel koper reinigt en je temperatuur zakt geregeld te laag ruk je gegarandaart soldeereilandjes los.

Voor loodvrij wordt 70 watt als een minimun genomen en cartridge types vanwege de snellere recovery. Zoals Hakko FX-951 (NIET de 888), JBC, Pace ADS200, KSGER (Hakko T12 clone)etc.

Ander belangrijk punt zijn de tips. Genoeg keuze voor verschillende jobs? Als ik tijdens solderen merk dat het ies minder vlot gaat zal ik heel misschien de temp iets hoger zetten.
Meestal echter wissel ik gelijk naar een iets meer geschikte tip, zeker als na verhogen van de temp nog niet vlot gaat.

(Te) Hoge temp gaat heel even goed, dan oxidatie, verbranden flux, punt wordt vuil, aanslag... Dus weer paar graden hoger en je kan misschien weer een paar punten solderen tot ie weer...
Hoe lager de temp, hoe langer je punten meegaan.

Nooit droogvegen voor je soldeerbout in de houder zet. Integendeel, net even wat soldeer toevoegen, dit belet oxideren van de punt..
Terug solderen? Bout opnemen, soldeer afvegen en klaar om weer soldeer te laten vloeien.

Had vroeger een Weller, toen kwam loodvrij, was niet meer te doen. Een iets nieuwer model van een kennis geprobeerd, zelfde probleem.
Toen een x-tronic ofzoiets, ook met korte puten en geschikt voor loodvrij was ook niet ideaal.
Dan maar even doorgebeten en een JBC AD2950 aangeschaft welke ik nog steeds gebruik, denk al 13-15 jaar.

Op 4 maart 2019 14:46:06 schreef marc1200:
Hallo,
ik ben opzoek naar een nieuw soldeerstation nadat de oude zorgt voor aardlek problemen. Nu weet ik niet wat goeie zijn. wat zegt het aantal wattage van een soldeerbout eigenlijk? hij mag wat ij betreft wel meer kosten dan de oude zodat ik er lang mee vooruit kan. ik wil de soldeerbout gebruiken op verschillende printplaten oude en nieuwe. ik dacht deze:

https://www.megekko.nl/product/0/1709267/Temperatuurgestuurd-Soldeerst…
https://www.conrad.com/p/soldering-station-digital-100-w-toolcraft-st-…

hebben jullie meer suggesties?

Snap je niet hoor. Eerst zeg je:
"hij mag wat mij betreft wel meer kosten dan de oude zodat ik er lang mee vooruit kan."
Dan geef je 2 links naar soldeerstations van respectievelijk € 66,95 en € 140.00.
En dan wil je weer slechts € 29,95 uitgeven?

Lees je wel de commentaren? WATT is belangijker dan temperatuur.
Wat verwacht je eigenlijk van een soldeerstation? Wat wil je ermee (kunnen) solderen?

Wil je iets goedkoper maar toch wat power heeft:
https://www.aliexpress.com/store/1486111?spm=2114.10010108.0.0.93e57b3…
Beter dan de meeste instapmodellen van Weller.
De TS100 gebruikt dezelfde controller als hiervoor gelinkte KSGER T12, prestaties zijn gelijk, maar die is mi enkel geschikt als je echt protability wil.
Gaf die TS100 link omdat het een direct vergelijk met Weller is voor eenzelfde presterende bout als KSGER T12.
Zou sowieso voor KSGER gaan.

Oops.. wou in vorige post filmpje posten "TS100: The open source Weller-Killer for under 50 bucks"
https://www.youtube.com/watch?v=HgrB5P-rDLw

Hierin wordt de TS100 met Welller vergeleken.
Zou dan wel voor KSGER T12 gaan, gebruikt dezelfde controller en heeft iets betere prestaties, gebruikt standaaard T12 tips, iets soepeler kabel etc.
Veel keuze in tips, beter versies soldeer handvat te krijgen...
(TS100 gebruikt custom tips, kabel dikker, stugger, minder stevig etc..)

KSGER T12 soldeert beter dan Weller en goedkoper...

Op 7 maart 2019 18:40:03 schreef marc1200:
Dus iedereen is van mening dat stations zoals Weller ws81 heel lang meegaan en goed werken?

Nee, sommigen hebben die mening. Dacht dit vroeger ook. Zou nu nooit meer Weller kopen.
Lang meegan wel.
Goed werken... er zijn beter werkende, sommige voor minder geld.

Zie net die Weller WDS81voor 285 euro?
Denk dan Pace ADS200 een betere keus is.
https://www.eevblog.com/forum/manufacture/newest-pace-ads200-productio…

(Lees vooral commentaren tussen de regels over ook andere stations)

Weten ondertussen nog steeds niet waar je 'm voor gebruikt?

Zal niet zeggen Weller rotzooi is. Maar wel dat er betere keuzes zijn.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je vooral doet.
Voor mij was tipkeuze en snelle recovery belangrijk.
Iets wat ik bij Weller niet vond.
Vandaar ik toen voor JBC heb gekozen en nog steeds geen spijt van, integendeel, kan het enkel aanraden.

Als je nog nooit met een cartridge tip systeem gesoldeerd hebt weet je ook niet beter. Voor 2 of 4 zijdige layers met lood zal het niet veel uitmaken.

Als je echter loodverij multilayers met veel kopervlakken moet solderen... Als je dan een Hakko FX-951 (T12), JBC, Pace ADS200 of zelfs zo'n Chinese T12 clone, allemaal cartrige station,gebruikt merk je toch een verschil hoor.
Veel sneller opwarmen, veel snellere reactie/recovery tijd, meer tip keuze

Op 7 maart 2019 23:30:32 schreef marc1200:
is een ts80 een goeie optie?

die soldeerbout is aan te sluiten met usb c op een oplader.

de soldeerbout is 65 watt
https://www.aliexpress.com/item/MINI-TS80-Digital-Soldering-Iron-Stati…

Dit is vooral bedoeld als draagbare soldeerbout. Gebruikt ook weer custom made soldeer tips, ook weer dezelfde techniek aks T12 maar gezien ze custom made zijn minder keuze en weer duurder.

Nogmaals, een KSGER TS12, link in vorige post, gebruikt dezelfde STM32 controller, T12 tip techniek, is iets krachtiger, 75wat. Ze claimen zelfs 75-120w afhankelijk van de tip.
Gebruikt standard T12 tips dus meer keuze en goedkoper dan TS80. Kan je krijgen met enkel controller module waar je ook een (laptop) voeding kan op aansluiten of met ingebouwde voeding.
Het soldeert even goed als een Hakko FX-951 wat toch weer en upgrade is tov Hakko FX888 en Weller WS81, dus nogmaals, beter en goedkoper.
Wat wil je nog meer?

Beste keuze voor een budget station. Wil je beter moet je waarschijnlijk al naar Pace ADS200 of JBC gaan.

Op 7 maart 2019 23:40:24 schreef kris van damme:
[...]

Als je wat wil uitgeven (ik dacht € 250) en heel snelle recovery, standby, meting en verwarming in de punt belangrijk zijn dan is de Weller WMS1 ook te overwegen. Heel licht in de hand en de supersnelle recovery laat toe om met heel lage temperatuur te solderen. Hij is "maar" 40 watt maar speelt mijn zwaardere bouten naar huis. Wisselen van de cartridge kan hot, zonder je vingers de branden.

Spreek over 13-15j geleden. Toen had Weller dat type soldeerstations nog niet.
Heb trouwens op de Weller site gekeken, vind er niet veel over.
Heb je soms een link met wat meer info?
Ben wel benieuwd maar ga 't voorlopig toch bij mijn JBC houden denk.

Zal eens meevloeken.
Denk als je voor Aoyue gaat je dan beter een Aoyue 2930 of 2901 neemt. Die gebruiken nl ook actieve punten. Merk ook op dit de enige modellen zijn in hun loodvrije serie. Gebruiken denk wel een eigen versie, niet zeker T12 er in past. Misschien werkt een T12 boutje er ook wel op?
http://www.aoyue3d.com/en/pro/default.asp?id=308

Eleshop analoge versie:
https://www.eleshop.nl/aoyue-2901-soldeerstation-voor-loodvrij.html

Ben een fan van actieve punten en snap eigenlijk niet waarom deze niet vaker aanbevolen worden. Ok, vroeger waren het enkel de professionele die veel duurder waren. Maar tegenwoordig vind je ze soms al goedkoper dan merk hobby stations. Zoals bv de STM32 T12 versies, directe Hakko FX-951 clonen etc die echt wel beter presteren dan hobby Weller of Hakko FX888.
En vroeg of laat komt iedereen wel eens in aanraking met loodvrij. Holle punt stations trekken t dan niet altijd.

Op 9 maart 2019 14:41:36 schreef Blackfin:
[...]

Zelfde ervaring hier, geen ervaring met hun soldeerstation, wel met hun heteluchtstation 852. Pre heater 853 is ook goed bruikbaar, temperatuursregeling van de mijne is niet heel goed mogelijk dat dit bij de huidige modelen beter is. Ik houd in ieder geval een IR thermometer bij de hand. De netschakelaar moest ik al wel eens vervangen, deze viel uit elkaar naar een paar jaar gebruik.

[...]

Eem preheater kan ik aanbevelen, maakt het leven makkelijk met multilayer printen of als je wel eens met SMD en soldeerpasta werkt.

Dat heb ik niet gezegd. Ik reageerde op bovenstaande post.
Wou enkel laten weten dat Aoyue ook cartridge type soldeerstations hebben. Als je op hun site voor loodvrij kiest worden ook slechts die types getoond. Waarschijnlijk net omdat ze cartridges gebruiken en dus sneller reageren waardoor ook beter geschikt voor loodvrij. Zal in alle geval beter zijn dan de meeste korte/holle punttypes.
Denk niet ze standaard T12 tips gebruiken en je dus wel die van hun moet kopen.
Weet wel in t verleden verschillende contacten van holle tip stations naar oa Aoyue 2930 of 2901 overgestapt zijn en wel tevreden waren.

Een KSGER T12 station daarentegen gebruikt dan wel standaard Hakko T12 tips, waardoor je mochten de namaak tips niet zo lang meegaan je eventueel originele Hakko tips kan kopen.

Al de types ik tot hiertoe gegeven heb was omdat je blijkbaar toch liever niet een paar 100 euro uigeeft en dus budget stations genoemd die cartridges gebruiken.
Zelfs al zijn 't Chinese stations, het is een beter techniek dan holle punten. Presteren meestal beter en vaak ook nog goedkoper. Zels beter dan Weller en Hakko holle punt stations.
Voor jou toepassing, geen multilayers, geen loodvrij etc... wrs best ok.

Had Kruimel niet een KSGER T12 besteld en ondertussen toegekregen?
Misschien die zijn ervaringen kan delen?

Heb je trouwens deze link al eens bezien? Als je de commentaren leest, worden ook ervaringen van andere stations gemeld, zoals T12 cloon.
https://www.eevblog.com/forum/manufacture/newest-pace-ads200-productio…

Je vind ook eevblog ook nog wat topics over KSGER T12 of andere T12 clonen. Die komen dan meestal van gebruikers, dus geen Dave rants...
Vaak nuttige info, nogmaals, meeste zijn erg tevreden over de prestaties.
Maar het is Chinees en zit al wel eens eentje tussen die niet werkt.

Tja, moet je zelf weten.
Maar in dit loodvrije tijdperk zou ik toch voor een cartridge type gaan.
Voor de zekerheid, daar kan je ook lood mee solderen.
'k weet, val in herhaling, maar mocht je er ooit mee te maken krijgen, gaat veel beter dan die korte/holle punten types.

En nog wat herhaling:
https://www.eleshop.nl/aoyue-2901-soldeerstation-voor-loodvrij.html

Of nog budgetvriendelijker en vergelijkbaar met Hakko FX-951 (wat beter is dan blauwe Wellers, qua solderen toch.
Kwalitatief of levensduur... maar alle onderdelen los te koop, zelfs als bouwpakket te koop.
https://www.aliexpress.com/store/1486111

Ben er misschien wat fanatiek in, maar in t verleden teveel problemen met loodvrij rework.