De wikkelingen van dit anker zijn niet gesoldeerd, maar zitten geklemd onder een aansluitlip van de collector.
Indien er een slecht contact is, lichtjes (VOORZICHTIG DUS) met een kleine hamer op het lipje slaan. Hierdoor wordt de aansluitdraad terug geklemd en is het slecht contact voorbij.
Uiteraard niet te hard slaan, anders sla je de draad over.
Vervolgens kijken hoe het (permanent) magneetveld van de stator rond het anker gezeten heeft.
Vaak is het mogelijk dat je dit kan verdraaien. Maar dat mag niet !!!
De permanent magneten kunnen maar op één positie staan ten opzichte van de koolborstels.
Hoe zoek je die positie ?
Voor motoren die slechts in één richting moeten draaien, het magneetveld zodanig draaien dat de laagste opgenomen stroom wordt verbruikt bij nullast.
Voor motoren die linksom en rechtsom moeten draaien. Gewoon willekerig een positie innemen, een vaste spanning aanleggen (vb 12Vdc) en het toerental meten. Dan de voedingsdraden wisselen zodat het anker in de andere richting draait. Nu weer het toerental meten.
De twee toerentallen zullen niet gelijk zijn. Door het verdraaien van het veld ten opzichte van de koolborstels, zal het toerental linksom en rechtsom veranderen.
Het magneetveld zodanig verdraaien dat de toerentallen in beide richtingen (ongeveer) gelijk zijn.