Mig apparaat

De draadaanvoermotor van mijn mig lasapparaat doet niets meer.
Als ik de toortsknop indruk hoor ik het relais klikken,er komt dan 24v op de 2 draden van de koolborstels te staan.
Ik heb de motor gedemonteerd.De koolborstels zijn goed.Heb tussen de lamellen alles schoongemaakt,met fijn schuurpapiertje de lamellen beetje opgeschuurd.was eigenlijk niet nodig ,zag r als nieuw uit.
Alle lamellen doormeten en op alle 1,3ohm gemeten,behalve bij eentje 2,4 ohm.
Vraag is of dat het euvel is?
Als ja ean is het jammer want aan zo een motor is niet meer te komen vrees ik.

Alvast bedankt

Heb je een merk en type nummer van je lasapparaat?

Jacques van Montfort

T is een aireco 140 mig

Niet zo bekend maar zou identiek zijn aan de handymig.

Als je erbij kunt, zou ik alle solderingen aan de collector nalopen en desnoods opnieuw solderen.
Willen nog wel eens slecht gesoldeerd zijn. (of de isolatie is niet goed van de draden gestript)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Zo ziet het er uit
De wikkelingen zitten vast achter een plaatje
Die met zwarte stip geeft afwijkende waarde

Het lijkt of ze alleen vastgeklemd zitten, waarschijnlijk slecht kontakt. Ik zou de boel vastsolderen.

Sine

Moderator

Als het motortje verfakkeld is dan zou het toch nog zomaar eens een standaard ding kunnen zijn, ik heb al gezien dat men daar gewoon ruitenwisser motoren voor gebruikt heeft.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ja maar probeer dat maar eens passend te krijgen...
In ieder geval heb ik nu overal dezelfde ohms, ene wikkeling gaf idd waarschijnlijk slecht contact.heb de wikeling goed tegen het plaatje geduwd en was ok
Solderen leek moeilijke klus,zit allemaal bijna op mekaar....
Motor nog maar eens gemonteerd maar nog steeds geen leven.
Ik weet het eigenlijk niet meer.
Ik meet 24,6 v dc op de koolborstels dat lijkt mij goed,het relais klikt,aan de magneten kan er ook niet veel loos zijn lijkt mij,het lagertje is ook ok..

Misschien toch iets met de borstels ? Maar ze zien er als nieuw uit.

Hoeveel ohms heb je over de motor, spanning afleggen en meten waar de 24v op toekomt, meet je niks dan zit er een onderbreking in de kring en kun je uitzoeken waar het zit.

LDmicro user.

heeft de motor borstels met een koperlitze eraan? zo niet, dan zit daar je ellende, de stroom is te hoog om zonder litze te kunnen.

wat meet je ohms op de borstels met de motor in elkaar gezet zonder spanning erop?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus eerst het stuk uit de foto in het mechanische gedeelte gestoken en dan meet ik 4 ohm.daarna het omhulsel met lagertje erop gemonteerd en nu meet ik 16,4 ohm.

Nee zijn wel koolborsteltjes met koperen draad aan

Ja motor zit nu in elkaar en ik meet op de draden die eruitkomen
Het zijn er maar 2 en zover ik kan zien zitten ze elk aan een koolborstel

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 mei 2019 23:24:46 (38%)]

High met Henk

Special Member

Hoe heb je die 24v gemeten? Met de motor aangesloten of op de losse draden??

Indien los. Herhaal nog eens met de motor eraan.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Sine

Moderator

Motortje testen kan anders ook prima door hem aan de acculader te knopen ofzo.

Ik ging testen even toorts indrukken en hij draait. Viktorie. Of toch een beetje want hij draait verkeerd om ??? Polariteit? Simpel draden omwisselen?
En hij begint ook pas te draaien als ik de knop op de helft van de snelheid zet. Daaronder doet hij niets.

Draden verkeerd-om kan zijn.
Dat hij nog niet helemaal goed werkt kan ook aan een losse collectordraad liggen. (alleen aanduwen is niet echt betrouwbaar)
Je kunt ze makkelijk solderen: bout op lip en soldeer erbij...

Zo'n motortje is wel te koop zie item 33, maar voor dat geld koop je een andere gebruikte https://www.kruis.nl/onderdelen/metabo/mig-mag-170-30-xtc/v3 Misschien kun je het proberen op www.lasforum.nl Daar zitten alle liefhebbers van mig mag en tig bij elkaar.

Jacques van Montfort
Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2019 16:27:14 schreef Elfried 19:
Of toch een beetje want hij draait verkeerd om ??? Polariteit? Simpel draden omwisselen?

Gewoon de twee draden omwisselen.

En hij begint ook pas te draaien als ik de knop op de helft van de snelheid zet. Daaronder doet hij niets.

Dan zit het waarschijnlijk in de potmeter of in je regelaar.

Heb je de motor al los getest op bijv. een accu? Probeer dat eerst eens, dan weet je in ieder geval of het aan de motor licht of niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok bedankt allemaal. Zal even kijken hoe je een potmeter uittest en dan de draden omwisselen.evt testen op een accu als nog nodig is.

Mvg

Shiptronic

Golden Member

Kan de driver nog wel genoeg stroom leveren? die potmeter zit niet direkt aan de motor, daar zit een driver tussen en het lijkt of die niet voldoende stroom kan leveren. Heb je een scoop ? dan zou je eens naar het (PWM) signaal op de motor kunnen kijken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij de meeste printen is wel een instelpotje aanwezig voor min en max waardes. Een foto van dat printje is altijd interessant voor liefhebbers.

Sine

Moderator

Op 5 maart 2019 16:37:47 schreef Jacques1956:
Zo'n motortje is wel te koop zie item 33, maar voor dat geld koop je een andere gebruikte https://www.kruis.nl/onderdelen/metabo/mig-mag-170-30-xtc/v3 Misschien kun je het proberen op www.lasforum.nl Daar zitten alle liefhebbers van mig mag en tig bij elkaar.

Ha, dat is ook bij deze een ruitenwissermotor.

De wikkelingen van dit anker zijn niet gesoldeerd, maar zitten geklemd onder een aansluitlip van de collector.
Indien er een slecht contact is, lichtjes (VOORZICHTIG DUS) met een kleine hamer op het lipje slaan. Hierdoor wordt de aansluitdraad terug geklemd en is het slecht contact voorbij.

Uiteraard niet te hard slaan, anders sla je de draad over.

Vervolgens kijken hoe het (permanent) magneetveld van de stator rond het anker gezeten heeft.
Vaak is het mogelijk dat je dit kan verdraaien. Maar dat mag niet !!!
De permanent magneten kunnen maar op één positie staan ten opzichte van de koolborstels.

Hoe zoek je die positie ?
Voor motoren die slechts in één richting moeten draaien, het magneetveld zodanig draaien dat de laagste opgenomen stroom wordt verbruikt bij nullast.

Voor motoren die linksom en rechtsom moeten draaien. Gewoon willekerig een positie innemen, een vaste spanning aanleggen (vb 12Vdc) en het toerental meten. Dan de voedingsdraden wisselen zodat het anker in de andere richting draait. Nu weer het toerental meten.

De twee toerentallen zullen niet gelijk zijn. Door het verdraaien van het veld ten opzichte van de koolborstels, zal het toerental linksom en rechtsom veranderen.

Het magneetveld zodanig verdraaien dat de toerentallen in beide richtingen (ongeveer) gelijk zijn.

oei das een beetje ingewikkeld.
goede tip ivm het hamertje had al het idee dat dit beter is dan solderen

ivm de motor hij draait nu en volgens de handleiding kan ik de polariteit vrij makkelijk omdraaien hij staat nu blijkbaar op flux core....dan is de polariteit omgekeerd.
als hij gewoon straks de goed kant opdraait kan ik er verder beter afblijven denk ik of niet?

wat is een driver ? hoe ziet die eruit?

een scoop heb ik niet weet ook niet hoe ermee om te gaan.
moet nog veel leren op electronica gebied...

Lambiek

Special Member

Op je print zit een stukje elektronica die het toerental van je draadmotor regelt, en misschien is het ook wel een apart printje.

Maak anders even een foto van de print / printen die in het apparaat zitten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.