Mig apparaat

Op 6 maart 2019 09:27:54 schreef Elfried 19:
oei das een beetje ingewikkeld.
goede tip ivm het hamertje had al het idee dat dit beter is dan solderen

ivm de motor hij draait nu en volgens de handleiding kan ik de polariteit vrij makkelijk omdraaien hij staat nu blijkbaar op flux core....dan is de polariteit omgekeerd.
als hij gewoon straks de goed kant opdraait kan ik er verder beter afblijven denk ik of niet?

Die polariteid gaat niet over die van de motor maar over die van de Lasspanning.

Bij gevulde draad zit de massa aan de toorts en de + aan de massaklem/werkstuk.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Ik heb de 2 draden gewisseld en hij draait nu de goede kant op .
Heb nog wat fotos van de printplaat,snelheidsknop en het doorzichtig relais dat klikt bij indrukken toorts.

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. De motor heeft zijn eigen voeding en de polariteit van de motor staat vast. Hij kan alleen lasdraad aanvoeren. De lasstroom: Daar kan je de polariteit van omkeren ivm met flux core draad. De lasstroom komt van een aparte wikkeling van het trafo en heeft zijn eigen gelijkricht cellen (Zelf gebruik ik dit nooit. Ik las met Argon/CO2) Dit is mijn eigen ervaring.

Jacques van Montfort
Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2019 13:25:03 schreef Jacques1956:
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. De motor heeft zijn eigen voeding en de polariteit van de motor staat vast.

De motor is uit elkaar geweest, en de bedrading los. Dus het kan zomaar zijn dat het verkeerd terug gezet is, maar de TS heeft dat probleem opgelost. :)

Op 9 maart 2019 11:45:45 schreef Elfried 19:
Heb nog wat fotos van de printplaat,snelheidsknop en het doorzichtig relais dat klikt bij indrukken toorts.

De eerste foto, is dat je regelprintje voor de draadsnelheid? Zo ja, zit daar nog een IC op?

Wat je kan doen is je potmeter doormeten met een multimeter op de weerstand stand, en kijken of de waarde erg slingert als je de potmeter verdraaid. Ook kun je de BUW46 "is een npn transistor" door meten. maar ik gok op de potmeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt en er zit geen ic op .alleen een glaszekeringetje.
Ik heb ook een fles argon co2 gekocht moet wel nog kijken of ik aan de toorts nog iets moet veranderen

zoals reeds aangegeven werkt de min max knop niet goed
ik zou graag een nieuwe potmeter bestellen -rechts op de foto neem ik aan.
Er staat eigenlijk niets op die potmeter dus welke moet ik bestellen en waar ? of maakt dat niet uit?
Een potmeter uit een audioversterker is misschien toch niet hetzelfde als een potmeter uit een lasapparaat?

2k2 a staat erop

lineair 2,2 kohm

alleen als ik op vrerschillende webwinkels kijk zijn er zoveel verschillende...
verschillende wattages en andere dingen...
prijzen varieren ook sterk van pakweg 2 tot 36 euro

welke zou ik nu het best bestellen?
zou misschien eens iemand naar het printplaatje op de foto kunnen kijken en mij eens eeenvoudig uitleggen wat erop zit en wat de verschillende componenten uiteindelijk doen/

gr

tja potmeter is vervangen maar de draadsnelheid is slechts helemaal op het einde van zijn bereik te regelen
voor 80% reageert de motor niet op de potmeter
dus toch die buw46 kapot?
alleen ik kan deze niet op het net vinden behalve op verre buitenlandse sites
is er een vervanger hiervoor of moet ik echt deze hebben en als ja waar kan ik deze kopen

bij voorbaat dank

Klopt en er zit geen ic op .alleen een glaszekeringetje.

Voor de BUW64 zal zeker een vervanger voor zijn. Maar omdat het een schakeling is zonder IC zal je nooit een echt goede constante draadsnelheid hebben. Ik zou daarom ook een PWM motor regeling adviseren zoals onderstaande scheme (hier van de site)

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/mot...eling.html

Hiermee zou de motor een stuk beter moeten lopen. PWM zorgt ervoor dat de motor ook bij lage snelheden nog redelijk wat kracht heeft en in ieder geval meer als de schakeling die er nu in zit. DE BUZ11 wel op een grotere koelplaatzetten dan hetgeen er is voor BUW64.

precies wat ik moet hebben maar... hoe krijg ik dit voor mekaar?
is dit niet te koop kant en klaar ? of wil iemand tegen betaling dit voor mij maken? of mij precies uitleggen hoe ik dit voor mekaar krijg?
de dingen bestellen kan ik wel maar de printplaat moet je die zelf maken ? de dingen erop solderen moet mij ook wel lukken denk ik toch

Google eens op PWM controller 24v

Ik weet niet of 3A genoeg is

https://www.banggood.com/nl/PWM-DC-Motor-Speed-Controller-Sp...rehouse=CN

anders:

https://www.miniinthebox.com/nl/p/led-verlichting-dimmer-swi...xEQAvD_BwE

Ik ben zelf overigens ook wel benieuwd. Ik ben ook een Mig welder.

Jacques van Montfort

https://opencircuit.nl/Product/11608/PWM-controller-12V-40V-10A

het is deze dus geworden,iets duurder maar wel tot 10 A.
Zit nu alleen met het aansluitingsprobleem

<de situatie nu is , draad van transformator naar printplaatje met regelknop en vandaar gaat de andere draad naar de draadsnelheidmotor. dus maar 2 draden
op deze controller zitten er 4 aansluitingen nl 2 voor de motor en 2 voor de voeding/is op zich logisch.

hoe moet ik de nieuwe controller nu aansluiten ?

bobbes1

Golden Member

Hoe gaat die motor in de nieuwe situatie remmen. Anders zit iedere keer je lasdraad vast in het smeltbad

ehhh...ik neem aan als ik de knop aan het handvat loslaat de voeding wegvalt nee?

pa3gws

Golden Member

Op 26 april 2019 18:12:29 schreef Elfried 19:
ehhh...ik neem aan als ik de knop aan het handvat loslaat de voeding wegvalt nee?

Staat de motor dan direct stil of loopt hij nog even uit?
Dat is wat @bobbes1 zich afvraagt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Maak even wat foto's of schets moet hoe het nu zit aangesloten. IK heb ook nog geen duidelijke foto van de hoofdprint onderin de kast gezien.

Normaal stuurt de hooftprint alles aan. Zodra je op de knop van ke tors drukt moet het volgende gebeuren.

Inschakelen
Gasklep gaat open.
Spanning op de draad word in geschakeld
De motor word ingeschakeld.

uitschakelen:
De motor moet als eerste gestopt en geremd worden
De spanning word uitgeschakeld
Het gas word na x seconden uitgeschakeld.

Als de motor te lang door gaat blijft elke keer je draad in het smeltbad vastzitten.

Dan zou ik verwachten dat 1 draad vanaf de motor naar de hoofdprint gaat dat kan de plus of de min zijn maar dat kan je meten.

ik maak morgen wat fotos
is idd zo dat 1 draad van de motor naar de print gaat en 1 draad naar de potmeterprint
misschien moet ik de nieuwe controller precies op dezelfde manier aansluiten en alleen maar 2 van de 4 aansluitingen gebruiken , maar welke precies?
ik denk met mijn boerenverstand dat de potmeterprint de voeding knijpt -om het simpel uit te leggen...

de hoofdprint is trouwens de 2e foto van de 3 die ik hierboven genomen heb ,maar is niet helemaal te zien

Als de motor geen stroom krijgt staat hij direct stil.

Jacques van Montfort

Voor de PWM controller moet je wel 4 draden hebben. Je mist nog de min van de voeding. Die moet ook ergens op de hoofdprint zitten.

Van de hoofdprint komen 4 draden
De bovenste 2 rode zijn van de trafo en 1 naar et grote doorzichtige klikrelais
De onderste 2 blauwe komen van de trafo en van de motor .
Ik durf niet zo goed dingen van de hoofdprint losmaken omdat ik niet goed weet wat ik doe.
Misschien de 2 draden van de trafo op de voeding van de controler zetten en de 2 motoraansluitingen op de controller rechtstreeks naar de motor?
Maar wat dan met de bestaande draden?

Mijn kennis reikt gewoon niet ver genoeg

Uit een transformator komt wisselspanning, de door jouw bestelde print heeft gelijkspanning nodig. Op jouw " hoofdprint" zitten een aantal dioden en condesatoren die ondermeer gelijkspanning van de wisselspanning kunnen maken.

Misschien de 2 draden van de trafo op de voeding van de controler zetten en de 2 motoraansluitingen op de controller rechtstreeks naar de motor?

Niet doen, gaat tot rookwolken leiden.

tja potmeter is vervangen maar de draadsnelheid is slechts helemaal op het einde van zijn bereik te regelen voor 80% reageert de motor niet op de potmeter

Verkeerd type potmeter gekocht misschien, LOG ipv LIN ? staat er iets op de potmeter ?

Normaal stuurt de hooftprint alles aan. Zodra je op de knop van de toorts drukt moet het volgende gebeuren.

Inschakelen
Gasklep gaat open.
Spanning op de draad word in geschakeld
De motor word ingeschakeld.

uitschakelen:
De motor moet als eerste gestopt en geremd worden
De spanning word uitgeschakeld
Het gas word na x seconden uitgeschakeld.

Als de motor te lang door gaat blijft elke keer je draad in het smeltbad vastzitten.

Dat doet jouw nieuwe PWM controller allemaal niet, probeer dus de orginele print te herstellen.

Ik ga er vanuit dat het huidige probleem komt door een verkeerd type potmeter. Heeft het apparaat ooit wel goed gewerkt met de oude potmeter ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 27 april 2019 12:54:57 schreef Elfried 19:
....omdat ik niet goed weet wat ik doe.

Misschien de 2 draden van de trafo op de voeding van de controler zetten en de 2 motoraansluitingen op de controller rechtstreeks naar de motor?

Mijn kennis reikt gewoon niet ver genoeg

Met alle respect, maar als je niet weet wat je doet kun je dan niet beter iemand erbij halen die wel weet wat hij doet? Kun je niet iemand zoeken in de buurt die er meer kijk op heeft?, want ik vrees dat dit hem niet gaat worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oeioei. Ja de potmeter die ik gekocht heb is liniair.
En idd met de oude potmeter was het precies hetzelfde.
Is zeer vervelend want ik kan niet lassen op die manier.
Heb nu al diverse dingen gekocht maar ik geloof niet dat ik er ga geraken,dacht nochtans dat het niet zo een moeilijk iets was.

Op de potmeter staat B2K. Lineair. 2 K ohm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 mei 2019 23:23:28 (7%)]

Dat zal er wel meer kapot zijn dan alleen de potmeter.
Zelfs als je het allemaal repareert is een goede PWM controller toch beter da hetgeen er nu in zit inschattend van de foto's.

Wat ik nog graag wil zien.
Goede foto's van de hoofdprint. Fotograferen is gewoon uit proberen. Soms heb je met een flits goede foto's soms doet de flits juist over belichten. Zet er dan een extra lamp bij om het object uit te lichten en maak dan een foto zonder flits.

Wat ik nog wil weten.
Tot hoever werkt alles nu wel.
De motor draait weten we, maar is nog niet goed.
Gaat de spanning aan?
Werkt de gasklep?
Kortom werkt de hoofdprint naar het nu lijkt naar behoren?