Mig apparaat

Op 12 mei 2019 23:17:02 schreef Elfried 19:
ik heb dus alle metingen gedaan tussen de bruine draad -wat waarschijnlijk ac min is- en de blauwe draad die oorsponkelijk naar de motor ging en die waarschijnlijk dc plus is.
het zijn ook die 2 die ik dus op de voeding van de controller heb aangesloten.

Ik denk dat je met "AC min" de nuldraad bedoeld, schrijf dat dan!
En die "blauwe draad" (is de kleur van de NUL draad) noem je DC plus!
Brrrrr
Als ik de gebruikte terminologie lees houd ik mijn hart vast :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 12 mei 2019 23:50:40 (15%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
ja idd de nuldraad
ik denk dat die blauwe dc is omdat er op de motor toch dc moet toekomen
spreekt men bij dc ook over een nuldraad?

enfin ik probeer er nog altijd uit te komen waar ik nu dc plus en dc min kan vinden

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 13 mei 2019 00:23:17 (24%)]

DC ofwel gelijkspanning heeft een plus en min, altijd.
AC ofwel wisselspanning heeft een "Phase" en een "Nul", maar nooit +.
AC 3 "phase" heeft er dus drie!

DC komt altijd uit een (geschakelde)voeding, of als het een trafo voeding is vind je die DC na de gelijkrichter (ofwel brugcel) op de afvlakkings Elco, die is meestal enkele duizenden µF afhankelijk van hoe "zwaar" de voeding is.

Die DC die je hebt gemeten kan tov een "nul" draad zijn maar ook tov aarde (behuizing).
De motor kan DC zijn is vaak beter te regelen maar dat hoeft niet perse.

De printjes, die met dat groene relais en die met de BUW transistor, kan je die ook aan de achterkant fotograferen dan is uit te tekenen wat voor schakeling erop zit.

Kan je niet een schema proberen te maken, dmv uittekenen hoe alles bedraad is, trafo, spoelen, kleppen, motor, thermische beveiliging etc.
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
bedankt voor de uitleg
de achterkant van het printje staat op pag 4 waar ik 5 fotos na elkaar genomen heb ( de eerste)

met het schema ben ik druk bezig en probeer ik morgen te plaatsen.
oja en die met die buw is er ondertussen van tussen uit gehaald
daarvoor moet die pwr controller in de plaats komen
zo goed als mogelijk schema opgenomen zoals het oorspronkelijk was -dus met de oude potmeterprint.

is niet volledig , de dikke bedrading van de trafos is niet te volgen de draden zitten achter de trafos
paar dingen snap ik niet
zoals gezegd die lichtgrijze draad die van de gelijkrichter naar het relais loopt
en ook de zware draad die vanop datzelfde punt naar de koperen behuizing van de lastoortsliner gaat-zit er via een oog op.(foto 5 pag 4)
Dat printje is zo vanaf de beschikbare foto's niet uit te komen, ze zijn te ongedetailleerd.
Er zitten aan beide kanten onderdelen, allerlij draden lopen over elkaar en soldeerpunten heen, is niet te doen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 13 mei 2019 13:19:16 (17%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Ok das jammer toch bedankt voor de moeite

Omdat ik wou checken of de motor niet kapot was heb ik de oude regelaar er weer tussen gehangen

Gelukkig bij indrukken van de toorts draait de motor.

Ik heb een foto genomen en ik heb gemeten tussen de bruine draad die van de trafo komt en op de regelaar toekomt en de blauwe draad die van de motor naar de hoofdprint gaat en ik meet dan 32 V DC !!!
Ook gemeten op de rode draad die de regelaar verlaat en de blauwe en daar meet ik ook precies 32VDC.

Ik weet dat het eigenlijk niet kan maar is het toch niet mogelijk dat er dus helemaal geen ac op de regelaar cq pwr controller gekomen is?
bobbes1

Golden Member

Ik denk dat de print gevoed wordt door de lasspanning. Dit is een gebruikelijke manier bij dit soort wat eenvoudige lastoestellen. De voeding voor de print komt dan van de grote lasgelijkrichter af. Onbelast dus niet tijdens het lassen kan deze spanning best wel wat hoger zijn. Het bijkomende voordeel van voeden op deze manier is dat bij een hogere instelling van de lasspanning ook de motorsnelheid verhoogd wordt. Een zeer eenvoudige vorm van signergic lassen.
Ja dat was ook mijn vermoeden dat de lasspanning voor de motor word gebruikt.

Jouw tekening maakt het voor ons ook niet veel duidelijker.

Maak eens een tekening enkel van hoe nu met de oude regelaar het zit aangesloten. Dus ook enkel die draden tekenen de andere zijn even niet belangrijk.
Zet dan in de tekening ook even de gemeten spanningen op welke punten.

En maak dan ook even een tekening houd e oude controller die nu defect is zat aangesloten.
Dus met oude regelaar en met pwr controller. Als er nog extra info nodig is hoor ik het wel.

Als bobbes gelijk heeft betekent dit waarschijnlijk ook dat er geen constante dc spanning aanwezig is .
De dc wordt pas gegenereerd als de toorts ingedrukt wordt en het relais bijkomt.
Dit wordt lastig voor de controller.
Het blijft me nog steeds een raadsel dat het zo gewerkt heeft. Blijkbaar mis ik nog iets.

Ik denk toch dat het je het in de nieuwe situatie anders moet doen.

Vanaf de grote gelijkrichter voor de lasstroom gaan werken.
code:

Gelijkrichter plus ---diode--+------ naar plus van de pwm controller
                             |
                             |
                         Condensator
                             |
Gelijkrichter min -----------+------ naar min van de pwm controller 


De diode liefst een 6A versie en voor een condensator 1 met een werkspanning van boven de 50V zal wel 63V worden en 4700µF of groter. En dan de motor gewoon weer direct op de uitgang van de pwm controller.

De diode en condensator zijn ook pure noodzaak om een stabiel spanning te creëren voor de pwm controller. Echter mag de condensator geen invloed hebben op de lasstroom zelf vandaar de de diode. Een tweede reden voor de diode is dat de grote van de lasstroom de condensator snel stuk maakt.

Als je nog ergens een 48V voeding hebt slingeren is dat nog beter, maar zoals bovenstaand kan het ook.
Ok. Ik zal de condensator en diode plus printje bestellen

Alleen als ik naar de gelijkrichter kijk zie ik maar 1 aansluiting.
Dus hoe kan ik meten hoeveel v hij geeft?
Er gaat 1 draad naar de dikke massa kabel en 1 draad naar de toorskabel.
Wel even nameten welke plus en min is.
Oei. Maar die massakabel en die draad naar de toorts zitten op 1 punt?
IK bedoel met massa kabel hetzelfde als jij met werkstukklem.

Het blijft me nog steeds een raadsel dat het zo gewerkt heeft. Blijkbaar mis ik nog iets.

Maar goed ik heb nu ontdekt wat ik gisteren nog hebt gemist.

De kleine transformator maakt 24V wisselspanningen. Die word gaat naar de toorst drukknop. En vanaf de drukknop naar het 24V relais en terug naar de klein transformator.
Dit 24V AC relais stuurt de grote transformator rechts voor de lasstroom. De 2 de grote transformator links is geen transformator maar een spoel. En maakt van de pulserende stroom vanaf de gelijkrichter een vlakke stroom.
Op dit punt waar de stroom wat vlakker is hebben ze een bruin en rode draad afgetakt. De bruine wat een soort van gelijkspanning is gaat naar de motorregelaar (transistor met potmeter). Deze gelijkspanning is goede genoeg voor een motor maar niet voor de nieuwe PWM regelaar en daarvoor moet er nog een elco bij zoals ik gisteren omschreef
De rode draad schakelt het kleine relais met de weerstanden en zit daar totaal zinloos en doet feitelijke helemaal niets. Een soort van vertraagde inschakeling.

code:
Gelijkrichter plus ---diode--+------ naar plus van de pwm Controller
Grijze draad                 |
                             |
                         Condensator
                             |
Gelijkrichter min -----------+------ naar min van de pwm controller 
Bruine draad


De blauw draden die naar de print met de weerstanden gaat sluit je aan op je nieuwe PWM controller en zorgen ervoor dat deze netjes aan gaat en zorgt ook voor een kleine tijdvertraging tussen de transformator die aangaat en de draad die gaat lopen.
Deze blauwe draden sluit je aan om de schakelaar die zit ingebouwd bij de potmeter. Deze schakelaar zit met 2 draden en de potmeter zit met 3 draden.


Iets anders wat je kan proberen met je huidige oude motor regelaar die er origineel in zit is het volgende. Sluit de blauwe draad die nu vanaf de motor komt direct aan op de grijsdraad die naar de gelijkrichter gaat. Er is een kleine kans dat de motor het dan beter doet. De blauwe draad gaat nu naar de zelfbouw print en gaat door het kleine relais. Als dit relais intern niet goed meer is, is dit nadelig voor de motor. Maar hoeft niet eens een slecht relais te zijn kan ook een slechte soldering zijn op de print.
Great. Eindelijk opgelost lijkt het.
Dus blijkbaar is het verschil tussen een trafo en een spoel niet zo makkelijk te zien.
Ik ga alles maar dubbel bestellen en als ik alles gemonteerd heb laat ik zeker het resultaat weten .
Ik neem aan dat de diode doorlaat van de gelijkrichter naar de controller?
Ik zou niet graag iets verkeerd aansluiten.
In ieder geval bedankt benleentje voor de tijd en de moeite die je erin hebt gestoken.
Dus blijkbaar is het verschil tussen een trafo en een spoel niet zo makkelijk te zien.
OP een foto is dat niet altijd even duidelijk te zien. Als je het voor je hebt staan dan is het makkelijk te zien. Een spoel heeft maar 1 wikkeling en meestal dan ook maar 2 draden (speciale spoelen met aftakking daargelaten). Een transformator heeft altijd minimaal 2 wikkelingen een primaire en secundaire wikkeling.

Ik neem aan dat de diode doorlaat van de gelijkrichter naar de controller?
Ja diode richting de controller, deze is om de lasstroom van de condensator te scheiden. Als je een condensator voor de lasstroom zou willen gebruiken wordt dit wel een heel erg grote condensator. Let er ook goed op dat de condensator een plus en min heeft. HEt is ook wel een goed idee om voor de draad vanaf de gelijkrichter gewoon een eigen aparte draad te nemen.

In ieder geval bedankt benleentje voor de tijd en de moeite die je erin hebt gestoken.
Ik ben niet echt een elektronika man meer met machines zowel mechanisch als elektrisch. HEt is ook mijn werk om onderhoud te plegen aan gereedschap, machines, elektra installaties en netwerken (bekabeling)
Dus concreet
Ik laat een nieuwe draad lopen vanaf het aftakpunt op de gelijkrichter waar ook de grijze draad op toekomt naar een klein printje.
Ik soldeer dan de ene kant van de diode -de ingang-aan die draad
De andere kant van de diode loopt op de print naar de plus van de condensator en zo verder naar de plus voeding van de controller
De bruine draad loopt naar de print en soldeer ik aan de min van de condensator en zo verder naar de min voeding van de controller
De 2 blauwe draden die vanop de bestaande print komen, komen in plaats van de schakelaar die bij de potmeter op de controller zit.
Zo zou het moeten werken?

Ik heb in ieder geval heel wat bijgeleerd.
Interessant werk aan machines werken.Zou ik ook wel willen.
Maar om een of andere reden ben ik chemie beginnen studeren en werk ik nu al jaren op een lab ,en dan nog heel gespecialiseed ook nl vlamvertragers analyseren. In het dagelijkse leven heb ik er echter niets aan.
JA zo zou het moeten werken.
Voordat je de controller aansluit eerst even meten af de plus en min goed zitten. Als je meet met een multimeter is de rood draad altijd plus en zwart de min. Als de rode draad een positieve spanning meet zie je een positief getal op de meter.
Als je nu de zwarte en rode draad omdraait meet je een negatieve spanning en dan zie je duidelijk een min-teken in je scherm staan.

Dus als je gaat meten aan je las apparaat controleer dan eerst waar de plus en de min van de gelijkrichter zit. Waarschijnlijk is de min gewoon de massaklem voor je werkstuk en de grijs draad is dan plus.

Gebruikelijk is om voor plus rood te nemen en voor min een zwarte draad. Grijs lijkt meer op zwart in dat opzicht maar hebben ze in je lasapparaat als plus gebruikt. En de rode en bruine draad hebben ze als min gebruikt dat erg verwarren vandaar mijn vraag om dit eerst goed te controleren.

Het zou handig zijn als je toch bezig bent om juiste draadkleuren te gebruiken.